vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 ... 36 37 38 (39) 40 41 42 ... 61 »

Re: Det matematiska miraklet med siffran 19

See User information
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/EZdNu9x9u9I?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Posted on: 2013/3/8 9:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

sWiFt skrev:
Har din "gudomliga" bok några referenser till matematiken nedan?

Abyssinia skrev:
Svar:[31:29][41:11][41:12][13:2]

Snyggt självmål Abyssinia! Igen ställde jag en enkel fråga och istället för att resonera kring den så klistrar du in koranverser som handlar om solen, månen, och liknande lampor?!(aka ljus) Jag frågade om MATEMATIK, håll dig till ämnet nån gång. Jag har tidigare bett dig låta bli verser som svar, prova att argumentera för en ståndpunkt istället!

Hur har debatten gått hittills?
Det känns som att en sammanställning behövs efter alla dina kladdiga videos och färglada inlägg ur den arabiska gudens dagbok;

Du grundar denna tråd med att proklamera att koranens gudomliga ursprung är bevisat genom dess matematiska komplexitet i förhållande till (an)talet 19.

Jag visar sedan hur du använder godtyckliga beräkningar för grundtalen i dina efterföljande ekvationer (med tecken&verser). Du bortser då från denna enormt viktiga detalj och fortsätter istället med enorma talsystem. Dessa stora tal går att vrida och vända samt göra skalbara, det ger jag egna exempel på i ett antal inlägg. När jag använde en serie, gick du över till en annan...

Du har fått dussintals argument till varför 7 är mycket bättre representerat i koranen och hur dina 19-relaterade verser tydligt tagits ur kontext. Nu senast undrade jag hur koranen relaterar till några korta ekvationer som beskriver enormt intressanta delar av vår existens. Ditt svar var fler verser ur din version av boken som tog Muhammed 22 år att göra eftersom gud inte kunde skapa/skriva den för egen hand...

Jag kan tryggt undvika tråden med vetskapen om att du inte är kapabel att producera något bevis värt att ens uppmärksamma. Det lär dessutom vara tydligt för alla nu hur du är funtad efter dina hundratals sidor av ren dynga.

Godnatt Abyssinia Abd-Allāh.

<iframe width="550" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/cJDd2xS- ... e=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Posted on: 2013/3/10 9:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/idAz7mFKPrc?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Posted on: 2013/3/13 9:02

See User information
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/x_A4fBSroiE?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Posted on: 2013/3/13 14:58

See User information
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/TuoUg0bnqCI?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Posted on: 2013/3/14 11:28

See User information
[20:116] Recall that we said to the angels, "Fall prostrate
before Adam."
They fell prostrate, except Satan; he refused.

[20:117] We then said, "O Adam, this is an enemy of you and your wife.
Do not let him evict you from Paradise, lest you become miserable.

[20:118] "You are guaranteed never to hunger therein, nor go unsheltered.

[20:119] "Nor will you thirst therein, nor suffer from any heat."

[20:120] But the devil whispered to him, saying,
"O Adam, let me show you the tree of eternity and unending kingship."

[20:121] They ate from it, whereupon their bodies became visible to them,
and they tried to cover themselves with the leaves of Paradise.
Adam thus disobeyed his Lord, and fell.

[20:122] Subsequently, his Lord chose him, redeemed him, and guided him.

[20:123] He said, "Go down therefrom, all of you. You are enemies
of one another. When guidance comes to you from Me, anyone who
follows My guidance will not go astray, nor suffer any misery
.

Posted on: 2013/3/14 12:04

See User information
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/gbRmRkZxYk0?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Posted on: 2013/3/14 13:10

See User information
[46:29] Recall that we directed a number of jinns
to you, in order to let them hear the
Quran. When they
got there, they said, "Listen." As soon as it was over,
they rushed to their people, warning.

[46:30] They said, "O our people, we have heard
a book that was revealed after Moses, and confirms the
previous scriptures. It guides to the truth; to the right path.

[46:31] "O our people, respond to the call of GOD, and believe in Him.
He will then forgive your sins, and spare you a painful retribution."

[46:32] Those who fail to respond to GOD's call cannot escape,
and will have no Lord other than Him; they have gone far astray.

[46:33] Do they not realize that GOD, who created the heavens
and the earth without the least effort is able to revive the dead?
Yes indeed; He is Omnipotent.

[46:34] The day the disbelievers are introduced to the Hellfire,
they will be asked, "Is this not the truth?" They will answer,
"Yes indeed, by our Lord." He will say,
"Then suffer
the retribution for your disbelief."

[46:35] Therefore, be patient like the messengers before
you who possessed strength and resorted to patience. Do not be
in a hurry to see the retribution that will inevitably come to them. The day
they see it, it will seem as if they lasted one hour of the day. This is a
proclamation:
Is it not the wicked who are consistently annihilated?

Posted on: 2013/3/18 16:35

See User information
Jag är lite intresserad av din syn på Gud som entitet. Vad är ditt perspektiv på en trancendent gudom/entitet och hur är t.ex. kommunikationen till och genom Muhammed möjlig? Kan man jämföra hjärnan som en transmittor vari gud talar genom från trancendentala dimensioner?

Posted on: 2013/3/18 20:23

See User information
Svar till alarik
<ul>Intressanta frågor! Min syn på Gud är att, det finns endast en Gud och är skaparen av allt. Du undrar om nån form av kommunikation mellan Gud och Muhammed. I Koranen lär vi oss att Gud satte hela Koranen i Profetens hjärta vars verserna efterhand kom till Profetens sinne periodvis. Sedan du undrar om hjärnan är som en transmittor till Gud ord. I Koranen strå det att allt är skapad för att vi människor ska uppskatta Guds skapelse så att vi kan ta oss i akt. Därför gav Gud oss hjärnan och våra sinnen för att vi ska skilja mellan de två vägar, antingen vägen mot rättfärdighet eller vägen mot ondska, så jag antar att hjärnan är som transmittor dock tills Guds täcken snarare än Guds ord.

<ul>[17:36] You shall not accept any information, unless you verify
it for yourself.
I have given you the hearing, the eyesight, and the brain,
and you are responsible for using them.

[16:78] GOD brought you out of your mothers' bellies knowing
nothing
,
and He gave you the hearing, the eyesight, and the brains,
that you may be appreciative.

[16:79] Do they not see the birds committed to fly in the
atmosphere of the sky? None holds them up in the air except GOD.

This should be (sufficient) proof for people who believe.

Posted on: 2013/3/23 10:13

See User information
Intressanta frågor! Min syn på Gud är att, det finns endast en Gud och är skaparen av allt.

Hur tar sig en sådan entitet form, är den ren intelligens? Kanske en form av morfisk intelligens som genomsyrar allt? Skulle man kunna säga metaforiskt att Gaia-teorin är ett verktyg för att förstå en mindre aspekt av den "connected-ness" och enhet som gud immanent är? Kan man kanske säga att även det finns planetära och galaktiska entiteter? Och att det därmed, totalt sett är en enda källa till all skapelse, jämför Spinoza, det "skapade och skapande" i naturen? Att gud är fraktalisk, som som ovan så och nedan?

Du undrar om nån form av kommunikation mellan Gud och Muhammed. I Koranen lär vi oss att Gud satte hela Koranen i Profetens hjärta vars verserna efterhand kom till Profetens sinne periodvis. Sedan du undrar om hjärnan är som en transmittor till Gud ord. I Koranen strå det att allt är skapad för att vi människor ska uppskatta Guds skapelse så att vi kan ta oss i akt. Därför gav Gud oss hjärnan och våra sinnen för att vi ska skilja mellan de två vägar, antingen vägen mot rättfärdighet eller vägen mot ondska, så jag antar att hjärnan är som transmittor dock tills Guds täcken snarare än Guds ord.

Detta, speciellt det sista, är väldigt intressant utifrån Jungs syn. Eftersom allt har en orsak och verkan så kan vi se meningen och ödet i allt som händer; vad som uppstår är synkronicitet och att man därmed kan betrakta sitt eget öde och därmed i viss utsträckning påverka ödet?

En annan intressant aspekt av guds kommunikation genom människan blir då: Om medvetandet är en ultra-dimensionell (jmf. metafysik och metakogntition) företeelse, kan då medvetande fortgå i andra, om än för oss okända, dimensioner? Är detta den andliga/astrala/himmelska/drömlika relmen? Om så, hur kommer vi dit när hjärnan som transmittor inte längre fungerar? Existerar då medvetandet oberoende en transmittor? Rupert Sheldrake menar att medvatandet alltid utgår från ett centra, och nära-döden samt utanför-kroppen upplevelser påvisar detta. Då skulle man kunna tänka sig att DMT är en "portal" till dessa relmer och att vi efter döden fortsätter in i en slags astral värld och att vi kan resa med medvetandet vidare till andra dimensioner eller stanna kvar på denna värld och inta andra kroppar och transmittorer (reinkarnation). Frågan som uppstår då är om vi kan göra det oberoende om vi kultiverat/följt de regler som gudarna gett oss. Det intressanta med medvetandet är om den måste förhålla sig till vissa "naturlagar" /regler i dessa dimensioner som vi inte vet/förstår existerar, för att kunna ta sig vidare till himlen/den andliga världen/astral-världen.

Även detta, att resa vidare i andra dimesioner, kan vara en form av reinkarnation som, buddhistiskt, utgår från lidande och strävande - något vi ska komma bort från - till total harmoni, alltså till intet (synonymt med engelskans void) - nirvana. Hur ser du på detta? Är intet, att upphöra, himlen, genom att man upphår i Alltet, blir en del av guds rike, himlen? Eller utgår man från medvetandet och astralkroppen i himlen? Eller är himlen rent av en annan materiell, fysisk värld, men som existerar i en dimension vi inte är vana att erfara, jämför shamanens andevärld. Jag är inte insatt i Islams perspektiv på de himmelska dimensionerna.

Jag hoppas det är okej att jag använder olika sorters verktyg för att förstå det gudomliga, t.ex. vetenskap och andra religioner.

<ul>[17:36] You shall not accept any information, unless you verify
it for yourself.
I have given you the hearing, the eyesight, and the brain,
and you are responsible for using them.

[16:78] GOD brought you out of your mothers' bellies knowing
nothing
,
and He gave you the hearing, the eyesight, and the brains,
that you may be appreciative.

[16:79] Do they not see the birds committed to fly in the
atmosphere of the sky? None holds them up in the air except GOD.

This should be (sufficient) proof for people who believe.

[/quote]

Posted on: 2013/3/23 10:36

See User information
Svar till alarik:
De frågor du kommer med är något som varje tänkande individ bör reflektera över. En människa bör fascineras av sin tänkande förmåga men tyvärr, för många, är detta något som tas föregivet. Därför tycker jag att det är helt okej med att använda vetenskapliga källor, trotts allt all vetenskap är producerad av människans hjärna. Och som jag postade innan i vers [17:36] som säger att Gud gav oss våra sinnen och hjärnan och att vi är skyldiga att använda den. Däremot bör vi inte missa vetenskapens gränser just av det faktum att den grundar sig på människans intellekt snarare än intelligens.

Nu till själva ämnet, din någorlunda försök av beskrivning/frågeställning om vad/hur Gud är generade från tankarnas/intellektets värld. Därför när jag läser din text, ser jag att du försöker att intellektualisera en intelligens. Frågan är om det går att intellektualisera en intelligens? Inte det vad de försökte göra med IQ-test tills de upptäckte "emotionell intelligens", "social intelligens" osv.. Förstår att intellektets natur är att sätta namn och etikett på observerade fenomen (Om du är nyfiken på detta fenomen finns att läsa i Adams historia).

Du skrev:
Hur tar sig en sådan entitet form, är den ren intelligens? Kanske en form av morfisk intelligens som genomsyrar allt? Skulle man kunna säga metaforiskt att Gaia-teorin är ett verktyg för att förstå en mindre aspekt av den "connected-ness" och enhet som gud immanent är? Direkt svar till dessa frågor från koranen är som följande: <ul>
[34:0] In the name of God, Most Gracious, Most Merciful

[34:1] Praise be to GOD—to whom belongs everything
in the heavens and the earth; all praise is also due to Him in
the Hereafter. He is the Most Wise, the Cognizant.

[34:2] He knows everything that goes into the earth, and everything
that comes out of it, and everything that comes down from the sky, and
everything that climbs into it. He is the Most Merciful, the Forgiving.

[34:3] Those who disbelieve have said, "The Hour will never come to pass!"
Say, "Absolutely—by my Lord—it will most certainly come to you.
He is the
Knower of the future. Not even the equivalent of an atom's weightis
hidden from Him,
be it in the heavens or the earth. Not even smaller
than that, or larger (is hidden). All are in a profound record."

[6:59] With Him are the keys to all secrets; none knows them
except He.
He knows everything on land and in the sea. Not a leaf falls
without His knowledge.
Nor is there a grain in the depths of the soil. Nor
is there anything wet or dry, that is not recorded in a profound record.

</ul>

Dessa verser ovan svara direkt på dina frågor, reflektera över dessa utan förutfattade meningar om islam. Lägg märke till att ordet "Islam" kommer från ordet "Salaam" som betyder "fred" och "Islam" betyder "skapandet av fred". Sedan skrev du: Kan man kanske säga att även det finns planetära och galaktiska entiteter? Och att det därmed, totalt sett är en enda källa till all skapelse, jämför Spinoza, det "skapade och skapande" i naturen? Direkt svar till dessa frågor från koranen är som följande:
<ul>
[21:30] Do the unbelievers not realize that the heaven and the
earth used to be one solid mass that we exploded into existence?
And from water we made all living things. Would they believe?

[17:44] Glorifying Him are the seven universes, the earth, and
everyone in them.
There is nothing that does not glorify Him, but
you do not understand their glorification.
He is Clement, Forgiver.
Disbelievers Cannot Understand Quran

</ul>
Vidare - Som människor har vi ingen kontroll över ödet och döden. Till exempel ingen människa föddes av sin egen vilja. Inte heller har vi kontroll över när vi dör, även vid självmordsfall. Det enda val vi har här i livet är att vara troende eller inte troende. Jag vill inte försimpla något som är komplex men lägg märke till det är bara intellektet som vill komplicera saker i sitt försök att beskriva vad den observerar. Men när allt kommer omkring och ser allt som en enda helhet finns det inget annat än ren simplicitet och detta är vad som genomsyrar i hela Koranen.
<ul>
[54:17] We made the Quran easy to learn. Does any of you wish to learn?
[54:22] We made the Quran easy to learn. Does any of you wish to learn?
[54:32] We made the Quran easy to learn. Does any of you wish to learn?
[54:40] We made the Quran easy to learn. Does any of you wish to learn?
</ul>

Uppskattar dina frågor :)

Posted on: 2013/3/24 13:36

See User information
Jag ska sätta mig in lite i korrelationen mellan intelligens och intellekt och skillnaden mellan icke-kognitiv intelligens och intellekt osv för att kunna ställa adekvata frågor. Men förstår hur du menar än så länge.

Men tills dess; det står ofta att "Vi" skapade. Vilka är vi? Jag trodde gud var en enda entitet. Eller är det en outtalad distinktion mellan Gud, trancendent, att bedja och gud, immanent, som existerar i allt och alla? Hur TÄNKER du här? ;)

Posted on: 2013/3/24 14:05

See User information
Grund princip budskapet från Koranen är att det finns en enda Gud
och det finns många verser som repeterar det faktum, bland dessa
verser är följande sura 112 som består av 4 verser.
<ul>
Sura 112, Absoluteness
<ul>[112:0] In the name of God, Most Gracious, Most Merciful
[112:1] Proclaim, "He is the One and only GOD.
[112:2] "The Absolute GOD.
[112:3] "Never did He beget. Nor was He begotten.
[112:4] "None equals Him."</ul></ul>
Frågan om hur det kommer sig att Gud beskrivs i plural form, kan förklaras på olika sätt och det är upp till var och en att granska detta. En förklaring kan till exempel vara: Gud nämns som tredje person många gånger i Koranen och där används det som ”Han” ”Honom”. .... Vidare när Gud talas i andra personen beskrivs det i ”Du” ”din” och ”dig”. Men bara i första person beskrivs Gud som ”jag”, ”mina” ”vi”, och ”oss”. När det står ”vi” kan vara för att belysa Guds auktoritet över alla ting. Att Gud beskrivs i plural form är också något som förekommer i gamla testamentet. En annan förklarning kan vara: ”vi” står för Gud och hans kontrollers (Änglar). Däremot detta betyder inte att det finns flera gudar för att i många verser står det att Gud har änglar som utför hans befallning.

Lägg märke till att när Gud beskrivs i ”Han form” är av ett språklig barriär. Gud har inte en kön och kan inte beskrivas i mänskligt attribut. Verserna i Koranen är allegoriska för att vi som människor ska förstå något som vi inte kan föreställa oss. Till exempel att helvetet är av eld behöver inte vara i bokstavligt mening utan, det beskrivs på det sättet för att vi ska föreställa oss hur det är där utifrån våra världsliga preferenser. Många beskrivningar i Koranen är allegorisk:

<ul>[3:7] He sent down to you this scripture, containing straightforward verses—which
constitute the essence of the scripture—as well as multiple-meaning or allegorical
verses.
Those who harbor doubts in their hearts will pursue the multiple-meaning
verses to create confusion, and to extricate a certain meaning. None knows the
true meaning thereof except GOD and those well founded in knowledge.
They say, "We believe in this—all of it comes from our Lord."
Only those who possess intelligence will take heed.
</ul>

Posted on: 2013/3/27 12:06

Edited by Abyssinia on 2013/3/27 12:23:55

See User information
Okej. "well as multiple-meaning or allegorical
verses" Visste inte att ordet allegorical fanns så tidigt. Hur förhåller sig ny/-omtolkningar av koranen till språkets begränsningar osv. Kan man tala om koranen som guds ord om nya ord tillsätts för att förmedla Gudomens budskap?

Posted on: 2013/3/27 13:28

See User information
Det här är ordet som beskriver saken att använda vi om sig själv.

Pluralis majestatis.

Pluralis majestatis, även pluralis majestaticus eller pluralis excellentiæ, är en latinsk term med betydelsen "majestätspluralis". Termen avser bruket av plural när en monark eller någon annan mycket uppsatt person, till exempel en religiös ledare som den koptiska eller den katolska påven, avser sig själv. I stället för "jag" använder kungen eller kejsaren "Vi", alltid stavat med versal. Majestätet anses på så sätt representera folket eller folkflertalet. Samtidigt nyttjas Vi-formen som ett värdighetstecken eller som ett uttryck för makt och upphöjdhet. Den högvördiga personen hälsas "Ers Majestät" eller, när det gäller påvar, biskopar och andra uppsatta religiösa ledare som till exempel Dalai Lama, "Ers helighet"), och omtalas i tredje form plural respektive Hans/Hennes Majestät och Hans/Hennes Helighet.

Posted on: 2013/3/28 9:22
Kommentera men gärna med respekt och faktagrundade påståenden!

See User information
svar till alarik
För förtydligande, när jag sa språket gränser menade jag just vid översättning. Alltså Gud är inte ”Han” eller ”Hon”, Gud är bara "ÄR" och vid översättning från Korans arabiska till annat språk uppstår det språkliga barriärer. Vidare…. Ja det finns flera verser som beskriver saker allegorisk. Lägg märke till hur de rättfärdiga vägleds och hur onda missleds.

<ul>[2:25] Give good news to those who believe and lead a righteous
life that they will have gardens with flowing streams. When provided
with a provision of fruits therein, they will say, "This is what was provided
for us previously."
Thus, they are given allegorical descriptions. They
will have pure spouses therein, and they abide therein forever.

[2:26] GOD does not shy away from citing any kind of allegory, from
the tiny mosquito and greater.
As for those who believe, they know that it
is the truth from their Lord. As for those who disbelieve, they say, "What did
GOD mean by such an allegory?"
He misleads many thereby, and guides
many thereby. But He never misleads thereby except the wicked,
</ul>
Som troende muslimer tror vi på att orden i Koranen är direkt från Gud som uppenbarade via profeten. Muhammed kunde omöjligt producera en sådan text på egen hand. Och dessa ord har bevarats sedan uppenbarelsen och nya ord har inte tillsagts. För de som tvivlar angående om Koranen inte är från skaparen har Gud satt en utmaning för de som följande:

<ul>[10:37] This Quran could not possibly be authored by other than GOD.
It confirms all previous messages, and provides a fully detailed scripture.
It is infallible; for it comes from the Lord of the universe.

[10:38] If they say, "He fabricated it," say, "Then produce one sura like these,
and invite whomever you wish, other than GOD, if you are truthful."

[10:39] Indeed, they have rejected this without studying and examining it,
and before understanding it.
Thus did those before them disbelieve.
Therefore, note the consequences for the transgressors.
</ul>
<ul><ul>[2:23] If you have any doubt regarding what we revealed to
our servant,
then produce one sura like these, and call upon
your own witnesses against GOD, if you are truthful.
</ul></ul>

Posted on: 2013/3/28 12:25

Edited by Abyssinia on 2013/3/28 12:52:07

See User information
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/yX3UHNhQ1Zk?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
<ul>
Den här dokumentär handlar om Islam i historiskt perspektiv. Titta på den med kritiska ögon för att själva religionen
har infiltrerats av ignorans, okunnighet, kultur och tradition och mm. Själva titeln på dokumentären
”Islam: Empire of Faith” är missvisande för att i islam strävas det inte efter uppbyggnad av ett
imperium. Däremot denna dokumentär har rätt bra beskrivning hur religionen
har etablerat sig i världen.

Posted on: 2013/3/28 17:49

See User information
Ja precis, det förstod jag. Jag syftade mer på just det allegroiska begreppet; om det fanns ett ord för det på den tiden. Jag tänker även att vi inte har de kulturella glasögonen att se ur från den tiden vilket också skapar problem i fråga om guds budskap. Är det över huvudtaget möjligt att utgå från att vi KAN tolka guds budord "rätt" eftersom alla människor har olika uppfattning och tolkning av text och språk beroende på den miljö och språkliga betingning som de är inlärda av. Och vidare så uppstår det problem ju mer miljö-mässig, kulturell och intellektuell förändring som sker över tid. Vad jag undrar är helt enkelt; är guds budskap evigt, som platons tanke om idévärlden (då det allegoriska som beskrivs i koranen), eller krävs det nya omtolkningar? Är det därför de abrahametiska religionerna gång på gång genomgår en sorts trial-and-error där nya profeter förkunnar guds ord för att vara kompatibelt med den tidens förståelse-rum?

Vad jag då undrar är om inte det finns andra sätt att komma i kontakt och "kommunicera" med gud?

En annan fråga jag undrar är om du uppfattar guds kommunikation genom människan som reserverat för vissa människor som gud valt ut, eller om alla kan nå en sådan kommunikation? Om isåfall, hur är det möjligt?

Egentligen har du ju besvarat den frågan redan genom utdraget ur Koranen; [2:26] GOD does not shy away from citing any kind of allegory, from the tiny mosquito and greater. As for those who believe, they know that it is the truth from their Lord. As for those who disbelieve, they say, "What did GOD mean by such an allegory?" He misleads many thereby, and guides many thereby. But He never misleads thereby except the wicked.

Jag finner ett problem här. Det måste vara möjligt även för de som är mest "wicked"? Varför ger han upp på de som inte förstår honom, om de är skapade i hans egen avbild (väl medveten om att det är Genesis och inte koranen)? Fast nu övergick Guds-begreppet till en skapande entitet helt plötsligt, synonymt med människa. Det är här intellektet möter sitt problem när det ska förklara gud... Men underbart stimulerande.

Ska kika på dokumentären när jag får tid över.

Posted on: 2013/3/30 19:01

Edited by alarik on 2013/3/30 19:18:18
Edited by alarik on 2013/3/30 19:18:51

See User information
[2:23] If you have any doubt regarding what we revealed to
our servant, then produce one sura like these, and call upon
your own witnesses against GOD, if you are truthful.

Detta är intressant; Låter som Påsk-veckan och vad Profeten Jesu gjorde. Vilket är applicerbart med: Thus did those before them disbelieve. Therefore, note the consequences for the transgressors.

Jag ska köpa mig en Koran och studera den tillsammans med bibeln. De motsäger sig varandra inte särskillt mycket, olika analogier och allegorier.

Posted on: 2013/3/30 19:17

See User information
Quote:

alarik skrev:

Jag ska köpa mig en Koran och studera den tillsammans med bibeln. De motsäger sig varandra inte särskillt mycket, olika analogier och allegorier.

Förbered dig för en "intressant" resa.

För att ha mer "källor", ta gärna med även Buddhas texter. Även dessa finner du i dessa böcker och att ha fler referenser ger oftast en större chans att se likheterna.
Varför jag benämner Buddhas texter, är att ofta inte lika "beskrivande" i analogier och allegorier.

Ett exempel på vad jag försöker beskriva;
7 Sigill (Bibeln), 7 regnbågar (Koranen) och 7 Chackras...

Att sedan allt kommer tillbaka till dig, där det utgår ifrån. Precis som att det enbart är du som kan finna svaren inom en själv. Har vi inte efterapat nog efter dessa präster, politiker, böcker och andra med egna agendor? Vi har som vanligt lärts att utesluta vem det verkligen är som läser och tolkar dessa böcker, för att göras till "repeaters".

I fred och <3!

Posted on: 2013/3/31 8:47

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Tack för tipsen; Buddhismen är något jag intresserar mig för också. Är av uppfattningen att Jesus nöär han var 13 reste till Indien och blev lärd Hindu, för att sedan kritisera kastsystemet och senare tillbaka för att kritisera judarna.

Om han blivit lärd av asketer och munkar i Indien är det troligt att han lärt sig tekniker för att sänka blodtrycket och därmed senare "återuppstått" :). Men det är mest spekulation om hans liv och säger inte så mkt om hans läror mer än, som du säger, att det kan finnas likheter. Har ett härligt bibliotek från de flesta mystika traditioner och läror, inklusive occultism. För mkt för att mäkta med under en livstid dock hehe. Säg till om du är ute efter någon filosof eller lära så kan jag skicka vidare.

Posted on: 2013/3/31 10:43

See User information
Svar till alarik
Kulturella och traditionella influens är alltid ett problem till att förstå Guds ord för att människan har tendensen att vara lat och vill ta den lättaste vägen, menar att det är lättare att imitera de människor som levt innan, istället för att söka efter sanningen på egenhand, vilket är svårare. Vad gäller om vi kan tolka Guds budskap rätt, Vi lär oss i Koranen att var och en ska göra sitt bästa att sträva efter rättfärdighet så är man lovad från skaparen själv till bättre förståelse av sanningen. Du undrade om Guds budskap är evigt,..... Det finns inget annat som är mer evigt än Gud. Medan världen och människorna i den förändras kvarstår Guds ord och lag desamma för alltid.

Fråga
Vad jag då undrar är om inte det finns andra sätt att komma i kontakt och "kommunicera" med gud?

<ul>Svar
I många ställe i Koranen står det att de troende ständigt upprätthåller "Salat" vilket betyder "Kontakt" med Gud. Om du läser Sura 1 [Länk], är den suran som reciteras vid bön. Suran heter ”Nyckeln” och är nyckeln till att komma i kontakt med skaparen själv.</ul>

Fråga
En annan fråga jag undrar är om du uppfattar guds kommunikation genom människan som reserverat för vissa människor som gud valt ut, eller om alla kan nå en sådan kommunikation? Om isåfall, hur är det möjligt?

<ul>Svar
Olika profeter har haft kontakt med Gud på olika sätt men den profet som har haft en direkt dialog är Moses, det är kanske därför hans namn nämnas mest av alla i koranen (136 gånger). Jag har tidigare postat upp en bild på hur många gånger Profeterna och budbärarna nämn i Koranen [Länk]. Tänk att Muhammed nämns enbart 4 gånger..... En direkt svar till din fråga är att Gud kommunicerar med oss som följande:

<ul>[42:51] No human being can communicate with GOD
except through inspiration, or from behind a barrier, or by
sending a messenger through whom He reveals what He wills.

He is the Most High, Most Wise.</ul></ul>

Fråga
Egentligen har du ju besvarat den frågan redan genom utdraget ur Koranen; [2:26] GOD does not shy away from citing any kind of allegory, from the tiny mosquito and greater. As for those who believe, they know that it is the truth from their Lord. As for those who disbelieve, they say, "What did GOD mean by such an allegory?" He misleads many thereby, and guides many thereby. But He never misleads thereby except the wicked.

Jag finner ett problem här. Det måste vara möjligt även för de som är mest "wicked"? Varför ger han upp på de som inte förstår honom,…

<ul>Svar
Gud ger inte upp på de som inte förstår honom utan han vägleder de om dem är är rättfärdiga och är genuint dedikerade till att hitta sanningen och ändrar sig efter Guds lag. Vad gäller de som är "wicked" Gud låter de göra som de vill tills timmen kommer. Till och med med Koranen kan de onda vilseledas. Så här står det för de som är wicked.

<ul>[22:45] Many a community have we annihilated
because of their wickedness. They ended up with ruins,
stilled wells, and great empty mansions.

[22:46] Did they not roam the earth, then use their minds
to understand, and use their ears to hear?
Indeed, the real
blindness is not the blindness of the eyes, but the blindness
of the hearts inside the chests
.

[22:47] They challenge you to bring retribution, and GOD
never fails to fulfill His prophecy. A day of your Lord
is like a thousand of your years.

[22:48] Many a community in the past committed evil,
and
I led them on for awhile, then I punished them.
To Me is the ultimate destiny.</ul></ul>

Du skrev i följande inlägg:

<ul>Jag tycker det låter som en bra ide. Om det finns 2 böcker där 2 - 3 miljarder människor påstår att de tror på. Varje person borde läsa dessa böcker av ren nyfikenhet och dra egna slutsatser istället för vända sig till Präster och Imamer. Det var de jag menade innan att människor är för lata för att läsa själv. Reflektera gärna med mig kring dina tankar av det du har läst, det är alltid kul höra andras tankar och funderingar. Salaam!

Posted on: 2013/4/3 18:34

See User information
Tack för ditt tålamod och dina svar. Som oftast ställer jag mig kritisk när individer hänvisar till bibeln eller koranen till sina frågor. Men jag inser att svaren på många frågor finns i dem och du har genom egen reflektion tillsammans med uttdragen givit mig bra och intressanta svar på frågorna. Ska kika igenom Sura 1.

Jag vet inte om jag har fel, men du är väll inte född Muslim?
Har fått för mig att du upptäckte Islam på senare dagar, vet inte varför men kan ha varit att jag läste det för något år sen åp forumet; eller så blandar jag ihop dig med någon annan.

Posted on: 2013/4/4 8:08

« 1 ... 36 37 38 (39) 40 41 42 ... 61 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper