vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3)


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#49


See User information
Silvret har tagit ett skutt uppot också med 50öre/g på lite över en månad. Samtidigt som dollarn har gått ner något. Har hört från självutnämda experter att guld och silver rallyt kommer att starta tidigast i början av nästa år. Men vem vet, det kanske redan har startat.

Posted on: 2014/2/17 9:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#50


See User information
Ofattbart att man både kan trycka en massa pengar och hålla räntan nere.

Samtidigt tycks USA's senaste drag att öka oljeproduktionen kraftigt i alla fall inte öka deras utlandsskuld.

Kanske dom är genier, själv begriper jag som sagt ingenting.

Dom där cheferna som hoppar ut genom fönstren tycks i flera fall ha haft andra problem än en förestående katastrof orsakad av en kommande kollaps för dollarn.

Ekonomi och trolldom är närbesläktade på flera sätt...

När det gäller guld och silver gäller väl samma regel som för allt annat: KÖP NÄR DET ÄR BILLIGT OCH SÄLJ NÄR DET ÄR DYRT!

Posted on: 2014/2/17 20:51
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#51


See User information

Mitt råd är inte sälja, köp, köp, köp... Håll. Ska dom uppfinna hjulet på nytt har du då världens läge.

Hur tydliga svar vill du ha på manipulatione? Allt visar mot min tes att det redan har rasat samman, men oviljan av aktörer och tomtar, vägrar se det. Nu snackar vi en bubbla,

Posted on: 2014/2/17 23:03

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#52


See User information
Jag sade nyss utan att inse konsekvenserna att det var ofattbart att man både kunde trycka en massa pengar och hålla inflationen och därmed räntan nere.

Men det hänger ju ihop, om man trycker nya pengar hela tiden vafan skall man då med ränta till?

Så ofattbart är det i varje fall inte utan det är snarare den mycket enkla förklaringen...

Jag ber om ursäkt för min lilla groda.

Det hela tycks fungera som en compound-ångmaskin där trycket stiger medan kolven pressas åt det ena hållet, sedan skiftar ventilen så att trycket kommer från andra sidan och kyls då den förra sträckan kolven rörde sig samtidigt av så suger den tillbaka och hjälper trycket från den andra sidan.

Ekonomi fungerar tydligen som en sådan "compound-effekt". Överhettning och avkylning drar åt samma håll i en återgående rörelse...

Och här passar guldet inte in... därför hatar vissa det.

Posted on: 2014/2/18 9:16
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#53


See User information
Appropå inflation så är inte det samma sak som att penningvärdet sjunker även om det kanske är den vanligaste effekten som är lättast att se.
Inflation som definition handlar om en ökning av penningmängden, något som onekligen sker i massiv skala men som är svår att få grepp på exakt hur mycket. Den här definitionen vill man inte att folk ska använda sig av då det förmodligen skulle innebära att förtroendet för valutorna sjunker då det så tydligt skulle visa på vårdslösheten. Därför har man försökt och lyckats få inflation att enbart handla om penningvärdet i folks medvetanden.
Måttet på hur vi mäter inflation med hjälp av konsumentprisindex låter som en god idé men förutom att inte ta hänsyn till olika bubblor som dyker upp överallt, huspriser, börsmarknader osv som också är effekter av inflation så har man fått ett fint verktyg för att styra den officiella inflationen till exakt det man vill att den ska uppfattas vara.
Priset på sådant som är nödvändigt stiger men eftersom elektronik som tv-apparater sjunker i pris bevisar att inflationen hålls i schack, valet av varor i konsumentpriskorgen ger goda möjligheter att visa på precis vad man önskar alltså. Sådant som är nödvändigt för vår överlevnad får mindre plats och jämställs med lyxvaror, teknik som av naturliga skäl sjunker i pris med tiden och som inte alls har med inflation att göra.

Posted on: 2014/2/20 9:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#54


See User information
Jag minns när farsan brukade bjuda på pizza från den lokala pizzerian för ca 15år sedan. Priserna då låg på 35-40kr (jag minns även priser på 30kr men det kan ha varit tidigare).
Jag fick nyligen en matsedel från min lokala pizzeria och när man tittade på priserna så låg en pizza på 70-80kr. Så där är ett väldigt konkret exempel inflation. Fördubbling av priser på så kort tid som 15år på sånt man behöver som mat är inte bra.

Posted on: 2014/2/20 11:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#55


See User information
I början av 80 talet kostade bensinen 3 kr litern och en dosa snus lika mycket, i dag kostar en liter bensin 14kr och dosa snus 45kr dock har dom minskat innehållet från 50g till 40-45g nu, så säj 55kr. Lönen låg på ca 20kr timmen.

Posted on: 2014/2/20 13:28
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#56


See User information
Jag hittade 102 dollar i en gömma där dom legat i åtminstone tre år. Dom kommer från Forex så dom bör väl vara äkta...

Men det är fan vad dom ser billiga ut. Uppe på överkanten på hundradollarsedeln är det en färgläcka och det är lite klibbrester längs kanten på ett par svarta fält, inte knivskarpa linjer precis.

Längs vecket i mitten har färgen på gubben slitits bort.

Men den borde vara äkta... endollarsedlarna ser något bättre ut, den ena är helt perfekt men lite klibbrester finns på den andra.

Men serienumren är inte identiska.

Dom dåliga är från 2003 (100 dollar och en endollar. Men den som är perfekt är från 1963.

Hmmmm... vad hände med guldpriset 2003? Tryckpressarna har tydligen kört för fullt?


Posted on: 2014/2/21 11:46
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#57


See User information

Posted on: 2014/3/14 13:07
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#58


See User information
Kraftig ökning på guldfonder enligt tv4

Posted on: 2014/3/17 18:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#59


See User information
Det konstiga är att jag gick till växlingsstället där jag köpt den amatörmässigt utseende hundradollarsedeln jag nämnde ovan och bad om att få växla till mig två femtidollarsedlar istället.

Som jag tidigare nämnt har jag sett snyggare sedlar gjorda i kopieringsmaskiner än den sedel jag avlämnade, men dom tog den utan kommentar och lämnade mig utan att röra en min två femtidollarsedlar som såg lika amatörmässiga ut...

Jag börjar få en otäck känsla av att alla driver med alla

Posted on: 2014/3/17 18:28
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#60


See User information
Det gör dom :). Om du är paranoid, så vet vi vem du är, är du schitzofren så är det dig själv du skriver med på forumet. Är du depressiv, så kommer livet aldrig bli bättre.

Posted on: 2014/3/17 20:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#61


See User information

Asgeir: Ekonomin idag är centralstyrd via regeringar och centralbanker, det är varken någon konspiration eller trolldom utan ren fakta och så som systemet är byggt och funkar. Centralbanker sätter styrräntan (dvs priset banker betalar för att låna av centralbanken) utifrån vad dom tror händer i den "riktiga" ekonomin för att undvika att den växer eller krymper för fort.
Går ekonomin dåligt så sänker man räntan, går den bra så höjer man osv.

Vill man se till en mer "riktig" ränta så är det LIBOR (internationell) och STIBOR (sverige) man ska kolla på, vilket är räntan som bankerna betalar för att låna av varann. Dessa visar i grova drag hur säkra bankerna är på att det är säkert att låna av varandra.

Det finns idag kort sagt ingen marknadsmessig ränta ur ett rationellt perspektiv.
Ränta är ett mått på hur hög risk det är att låna till någon, men när det blir riskfritt eftersom alla förväntar sig att när det skiter sig så kommer staten och räddar alla, då blir räntan noll just för att risken är noll.

Det drar dock med sig effekter eftersom det blir svårt att få någon säker avkastning på sitt sparande vilket gör att man tvingas ta större risker osv osv..

På kort sikt är de omöjligt att säga vad som händer, men på lång sikt kommer det förr eller senare att braka samman. Det kan smälla imorgon lika gärna som att det fortsätter i 10år till.

Posted on: 2014/4/2 9:17
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#62


See User information

Det reella värdet på silver, guld eller annat av sakligt värde ligger mycket högre än vad som presenteras idag. Även whisleblowers från deras egna banker vittnar om det.

Så köp saker med dessa fiktioner/löftespapper, som har sakligt värde... Och behåll det, där du kommer åt det, utan att behöva gå via 3e part som kan neka er tillgång! Iga bankfack, papper om silver, guld osv...

Förr sågs det galet att inte ha ett års mat i skafferiet, idag är det tvärt om... Du är galen om du inte behöver rusa till ICA var och varannan dag... Det är matematiskt bevisbart att detta skuldsystem kommer falla (Och i min mening har det redan gjort det och hålls bara uppe av ignoransen om det).

Det är inte svårt att se, via dessa allt ökade påhitt av belånande. Det verkar hända massor av saker nu och det tycks mig ana att bubblan är snart på väg att spricka...

Detta borde väl vara bevis nog och se hur det idag "bubblar" på alla plan av företag som agerar som en myndighet?
http://bloggar.aftonbladet.se/vinnare ... i-tvingas-vidta-atgarder/

Låt skiten brinna, för ju längre vi väntar, ju värre blir det... Rösta inte, frigör er från detta beroende på det sätt ni kan. Det är vårt deltagande som får skiten flyta vidare och förvärra det oundvikliga.

När allt väl kommer om kring, står vi själva svarande för våra aktioner. Vad händer om det en står klart att du inte längre får nån hjälp av fiktiva "pappa" stat? Föreslår er ställa denna fråga då ni ser in i era barns ögon...

I fred och <3!

Posted on: 2014/4/4 9:26

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#63


See User information
Har man inte vridit initiativet i beskattningsfrågan ur händerna på politikerna? Jag menar, all lagstiftning kring avdrag och sådant är ju meningslös om inte räntan finns med som beräkningsfaktor. Det går ju egentligen bara att klampa in och ta pengarna direkt, och det ser ju inte snyggt ut precis. Pengar brukar folk inte gömma undan, för madrassen är det första en tjuv kikar i. Så dom får ofta stå på bankkonton. Det är därför guld ses som skumt och halvkriminellt, inte lika lätt att sno helt enkelt. Vi får väl göra som ziggisarna, gå runt med ring i örat och kedja om halsen.

Dom har levat med guld i många tusen år och vet nog fan mer om ekonomi än de flesta sk experter.

Dom säljer gärna guld till dig, åtminstone säger dom att det är guld. Om du är lättblåst hoppar du säkert på det men bara en gång.

Köp, det är det som gäller. Sälja? Varför sälja det enda som är värt nåt....



Posted on: 2014/4/4 12:19

Edited by Asgeir on 2014/4/4 12:37:34
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#64


See User information
Full fart på guldet!
Upp 11 % i år! och ca 30% upp på ett år!
www.libertysilver.se

Fast det är i Sverige det!
tittar vi USA så se det ut så här:
i år upp 4,8% på ett år upp 0,7%

Fattar ni vad dollarn stigit det senaste året!
http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=5Y

Så vad är det som händer med dollarn
(och resten av världens ekonomi)?
Mycket intressant genomgång av det ekonomiska läget med Dr. Jim Willie www.goldenjackass.com

"Dollarn är på väg att dö, så den faller......UPP? "





Från "Paul Sandhu" channel:
https://www.youtube.com/channel/UCx-BKQDYIzUveyfi9nd6ZlQ

Posted on: 2015/1/15 21:24
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#65


See User information
Vad händer med dollarn OM petrodollarn försvinner och det betalas i "lokala valutor" som rubel, renminbi eller rent av kronor?

Dom har ju sagt att det kan bli likadant med guldet i så fall, alltså att det inte bara noteras i dollar utan i varje valuta för sig utan att det sneglas på dollarn.

Istället kommer det att sneglas på guldet(?)

Detta kommer knappast att ske genom nåt beslut för regeln är väl snarast att man inte kan enas om sånt här, utan det kommer som en reaktion på "nåt".


Posted on: 2015/1/25 18:23
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#66


See User information
Om det verkligen är så och kommer att förbli så ett tag att det faktiskt kostar pengar att ha pengar på ett konto... borde ju detta gynna guldet som ju inte måste betala för sig i alla fall i nuläget!

Det innebär att om den negativa räntan är typ 1,5% på inneståenden i bank så måste ju detta belopp skjuta guldpriset uppåt i lika mått.

Man kan alltså säga att det numera är ränta på guld!!!




Posted on: 2015/3/9 14:14
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Guldet faller. Sälja eller vänta?
#67


See User information
Tittar man på valutakurser och guldpriser så ser det ungefär ut så här: Guldet har genom att det noteras i dollar stigit ungefär 28% på ett år. Men det har som sagt maskerats av dollarkursens stigning. Ännu märkligare blir det om man tittar på valutor som Kenya shilling, som faktiskt stigit minst lika mycket. Ännu tydligare blir det som tydligen är eurons fall om man tittar på rubeln, som på bara några veckor stigit åtskilligt den med och har en potential på att stiga 33% på kort tid jämfört med bottenläget för någon månad sen.

Att SÄLJA guld just nu verkar tämligen ologiskt... om man nu inte behöver pengar till brännvin eller nåt sånt som måste prioriteras.





Posted on: 2015/4/16 15:45
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 2 (3)




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
46 user(s) are online (46 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 46

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS