vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Finns den dolda sanningen?
Många teorier på vaken.se bygger på att de finns en ”sanning” i samhället som inte kommit fram.

De gäller både historiska händelse som 911, Inside jobbet och Kennedymordet samt maktstrukturer som NWO, Illuminati och Frimurarordens världsherravälde.

När de gäller historiska händelser skildras de av människor som alla gör små fel även om de är noggranna. Skildringar sker av personer på plats och de som använder andra och tredjehandsuppgifter. Så att det finns motsägelser i skildringar till alla historiska händelse är normalt och inte något unikt. Att det blir fel även om man är noggrann gäller ALLA skildringar så att skildring A är inte noggrannare än skildring B även om de skildrar händelse H med olika utgångspunkter.

Det gör att tro att de skulle gå att få fram en ”sanning” som ligger dold i Kennedymordet eller 911 är en ren illusion och något som är helt omöjligt då var skildrig innehåller ett eller flera fel.

Som en historiker sa om 30-åriga kriget. Det finns många motsägelsefulla uppgifter om 30-åriga kriget men för det tror vi ändå att det har hänt.

Motsägelsefulla uppgifter är alltså de normala och ingår i vår skildring av historien.

När de gäller maktstrukturen måste de ge påtagliga verkningar för både vaken.se medlemmarna och andra i samhället för att de verkligen ska vara just maktstrukturer.

Om ingen märker av en maktstruktur kan man kraftigt ifrågasätta om den finns eller är så kraftfull som den skildras och verkningar av NWO, Illuminati och Frimurarordens världsherravälde är inte så stor bland vaken.se medlemmarna då jag inte efter flera förfrågningar har fått mer än ett svar och de gällde skolans undervisning vilket inte visar på en makstruktur annat än i ungdomen.

Kort sagt NWO, Illuminati och Frimurarordens världsherravälde har så svag maktstruktur att nästan inga på vaken.se har drabbats av dem och man kan färför ifrågastätta om de ens finns.

När teorier måste uppfinna magi vilket innefattar att myndigheter och maktstrukturer gör saker som ingen, absolut ingen, i samhället märker av så måste man starkt ifrågasätta varför man måste in med sådana element överhuvudtaget. Jag anser att man med sådana inslag kraftigt avlägsnar sig från ”sanningen” eller en sannolikt beskrivning av världen eller historiska händelser..

Ingen har märkt av utplaceringen av sprängämnen i WTC eller Frimurarordens världsherravälde.

När också sanningssökare har svårt att svara på kritiker frågor blir sanningssökandet gåtfullt.

zpz2 frågor om varför WTC 2 fasaden buktar inåt just innan kollapsen är ett bra exempel på det.

Jag väntar också på flera svar och för att visa på motsatsen försöker jag istället svara på så mycket jag hinner från vaken.se sympatisörerna och då händer de inte allt för sällan att de ger upp med kommentaren att de inte går att diskutera med mig.

Det är jag dock van vid sedan flera år efter att ha diskutera med Jehovas Vittnen och mormoner som brukar reagerar på precis samma sätt.

Så alla som letar en sanning som de inte riktigt vet var den finns verka få samma problem. Vaken.se tror att de finns en sanning där ute som ännu inte kommit fram som NWO, Illuminati och Frimurarordens världsherravälde och 911 Inside jobbet. Någon gång i en okänd framtid kommer sanningen att avslöjas men fortfarande väntar Kennedymordet på denna undflyende ”sanning”.

Själv anser jag att denna ”sanning” inte finns och därför orkade de som är anhängare av dessa ”sanningar” inte med att i långa loppet diskutera med en kritiker som försöker svar på alla deras frågor.

Hade man en verklig ”sanning” eller en mycket sannolik uppfattning av världen skulle inga frågor vara för svåra eller jobbiga att diskutera med vem som helst i samhället.

Obs! Flera punkter så ta och ansträng er att inte svara på en enda grej för många på detta forum behöver öva sig att svara på flera saker på en gång.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Finns den dolda sanningen?
Quote:

zink skrev:
Obs! Flera punkter så ta och ansträng er att inte svara på en enda grej för många på detta forum behöver öva sig att svara på flera saker på en gång.
Tänk om man bara kan ge svar på vissa saker då?
Konstig sak att begära från någon som inte ser hela sambandet själv.

...med all respekt

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Att fasaden buktar inåt är inte speciellt svårt att spekulera i, då jag inte var där vet jag förstås inte säkert, men det som jag tycker borde vara mest logiskt riktigt är....

Byggnaden har börjat sätta sig inifrån, och balkar som går ut till fasaden drar fasaden inåt..detta kan nog enbart ske genom att inre delar försvagats långt ner i byggnaden så mitten börjar sjunka innan ytterväggarna, jag ser det som ännu ett bevis för att det är en kontrollerad sprängning...om den är gjord med utplacerat sprängmedel eller ej låter jag vara osagt då jag inte har en jävla aning.

Posted on: 2008/8/15 15:58

See User information
Haha, ibland måsta man garva åt eländet. Här har vi zink som undrar om det finns några universella sanningar, och sen molgam som spekulerar i WTC's buktande väggar...

"The point is, you see, that there is no point in driving yourself mad trying to stop yourself going mad. You might just as well give in and save your sanity for later."

Posted on: 2008/8/15 20:29

Anonym
Quote:

Paradoxer skrev:
Quote:

zink skrev:
Tänk om man bara kan ge svar på vissa saker då?
Konstig sak att begära från någon som inte ser hela sambandet själv.

...med all respekt

Du skriver så kort att jag inte ens vet vad du menar.

Vad är de för samband jag inte ser?

Visst har ni missat att människa är felbar i era teorier så de finns delar i teorierna där man måste vara supermänniska som att göra myckert komplicerade saker utan att någon alls skulle märka vad man håller på med.

Ta IB affären. Trots man försökte med alla medel hålla det hemligt så gick det inte i längden.

Därför bör ni i era teorier ta in en tidsgränds när man inte längre kan anse att något mer dyker upp och Kennedymordet är ett sådan fall.

Edited by zink on 2008/8/15 22:17:31

Anonym
Quote:

zink skrev:
Många teorier på vaken.se bygger på att de finns en ”sanning” i samhället som inte kommit fram.

De gäller både historiska händelse som 911, Inside jobbet och Kennedymordet samt maktstrukturer som NWO, Illuminati och Frimurarordens världsherravälde.

När de gäller historiska händelser skildras de av människor som alla gör små fel även om de är noggranna. Skildringar sker av personer på plats och de som använder andra och tredjehandsuppgifter. Så att det finns motsägelser i skildringar till alla historiska händelse är normalt och inte något unikt. Att det blir fel även om man är noggrann gäller ALLA skildringar så att skildring A är inte noggrannare än skildring B även om de skildrar händelse H med olika utgångspunkter.

Det gör att tro att de skulle gå att få fram en ”sanning” som ligger dold i Kennedymordet eller 911 är en ren illusion och något som är helt omöjligt då var skildrig innehåller ett eller flera fel.

Som en historiker sa om 30-åriga kriget. Det finns många motsägelsefulla uppgifter om 30-åriga kriget men för det tror vi ändå att det har hänt.

Motsägelsefulla uppgifter är alltså de normala och ingår i vår skildring av historien.

När de gäller maktstrukturen måste de ge påtagliga verkningar för både vaken.se medlemmarna och andra i samhället för att de verkligen ska vara just maktstrukturer.

Om ingen märker av en maktstruktur kan man kraftigt ifrågasätta om den finns eller är så kraftfull som den skildras och verkningar av NWO, Illuminati och Frimurarordens världsherravälde är inte så stor bland vaken.se medlemmarna då jag inte efter flera förfrågningar har fått mer än ett svar och de gällde skolans undervisning vilket inte visar på en makstruktur annat än i ungdomen.

Kort sagt NWO, Illuminati och Frimurarordens världsherravälde har så svag maktstruktur att nästan inga på vaken.se har drabbats av dem och man kan färför ifrågastätta om de ens finns.

När teorier måste uppfinna magi vilket innefattar att myndigheter och maktstrukturer gör saker som ingen, absolut ingen, i samhället märker av så måste man starkt ifrågasätta varför man måste in med sådana element överhuvudtaget. Jag anser att man med sådana inslag kraftigt avlägsnar sig från ”sanningen” eller en sannolikt beskrivning av världen eller historiska händelser..

Ingen har märkt av utplaceringen av sprängämnen i WTC eller Frimurarordens världsherravälde.

När också sanningssökare har svårt att svara på kritiker frågor blir sanningssökandet gåtfullt.

zpz2 frågor om varför WTC 2 fasaden buktar inåt just innan kollapsen är ett bra exempel på det.

Jag väntar också på flera svar och för att visa på motsatsen försöker jag istället svara på så mycket jag hinner från vaken.se sympatisörerna och då händer de inte allt för sällan att de ger upp med kommentaren att de inte går att diskutera med mig.

Det är jag dock van vid sedan flera år efter att ha diskutera med Jehovas Vittnen och mormoner som brukar reagerar på precis samma sätt.

Så alla som letar en sanning som de inte riktigt vet var den finns verka få samma problem. Vaken.se tror att de finns en sanning där ute som ännu inte kommit fram som NWO, Illuminati och Frimurarordens världsherravälde och 911 Inside jobbet. Någon gång i en okänd framtid kommer sanningen att avslöjas men fortfarande väntar Kennedymordet på denna undflyende ”sanning”.

Själv anser jag att denna ”sanning” inte finns och därför orkade de som är anhängare av dessa ”sanningar” inte med att i långa loppet diskutera med en kritiker som försöker svar på alla deras frågor.

Hade man en verklig ”sanning” eller en mycket sannolik uppfattning av världen skulle inga frågor vara för svåra eller jobbiga att diskutera med vem som helst i samhället.

Allvarligt Zink! ditt inlägg är en enda grandios motsägning... För helvete kompis, läs igenom det ett par ggr så ser du... Jag tror detta är det fundamentala problemet med dig, du klarar helt enkelt inte av att pussla ihop en helhet och utgå därifrån... Läs ditt inlägg och jämför det du säger från mening till mening...

Här är en liten floskel, den bjuder jag på, resten får du hitta själv...

"Kort sagt NWO, Illuminati och Frimurarordens världsherravälde har så svag maktstruktur att nästan inga på vaken.se har drabbats av dem och man kan därför ifrågastätta om de ens finns."

See User information
Just nu fick jag en stark vilja att hålla med dig om några resonemang du driver.

"Ingen har märkt av utplaceringen av sprängämnen i WTC"

Du har rätt, det är mycket konstigt, men å andra sidan är det konstigare att en byggnad rasar på samma sätt som ett demoleringsobjekt utan att bli träffad av ett flygplan. Det är isåfall enda gången i världshistorien detta hänt, i ALLA andra fall så har brinnande byggnader "vält", och det har tagit flera timmar.

Ännu konstigare är hur ett gigantiskt flygplan kommer in i ett någon meter litet hål utan att lämna vingarna utanför i pentagon eller skada fasaden.

Även att flera av "terroristerna" överlevde kraschen mot byggnaderna och idag lever vanliga liv utan att buras in är även det konstigt.

Jag tror att folk söker sig hit när de känner sig lurade av media, när de inte känner att de fått tillräckligt undersökande från journalister.

Många av teorierna som flödar här är med största sannolikhet inte helt sanna, de motsäger varandra och kan inte alla vara sanna.

Men majoriteten av observationerna pekar på maktmissbruk, profittänkande och andra mänskliga skitbeteenden. Att sedan teorierna försöker hitta en möjlig lösning på hur allt hänger ihop är precis som du säger "ett sökande efter sanningen".

Vi kommer aldrig att hitta "hela sanningen" men vi kan komma närmre. Det är mycket bättre än att inte forska alls. Därför sympatiserar jag med alla sökande här.

Nu har jag inte läst dina gamla inlägg så jag vet inte mycket om dig, men jag brukar alltid först försöka förstå varför människor är här på forumet från första början. Det brukar hjälpa när man diskuterar vidare. Många är här bara för att de vill känna att deras världsbild är mer rätt än någons annans. De vill känna sig tryggare och känna gemenskap. Vad är din anledning till att vara så skeptisk och tillbringa massor med tid här på forumet (över 1900 inlägg och 2 år)?

Om jag ska vara ärlig, så är min egna uppfattning endast att vi har ett problem, om det nu är NWO, frimurare eller bara kapitalismens effekter med ruffel och båg är oklart. Men det spelar egentligen ingen roll. Vi kan observera nyckelpersoner i samhället som inte agerar för allas bästa. Och vi kan observera händelser som inte inte riktigt stämmer med dessa nyckelpersoners förklaringar. Och här är konspirationen för mig.

Det kan finnas en grupp människor som missbrukar sin makt. Och oavsett om det är NWO eller bara giriga människor så plockas de ner från sina positioner med samma medel. Undersökande.

Jag hänger inte fast vid att jag måste förstå hela "sanningen" eller att frenetiskt försöka förstå alla delar i problemet. Jag nöjer mig med att se resultatet. Orättvisa och utnyttjande.

Det här med att man inte märker av någon styrning från någon grupp är även det skumt för mig. Kanske är det så att de får oss till att styra oss själva genom att ge oss en speciell världsuppfattning (det är den vanliga förklaringen jag fått). Eller så kanske det är ett naturligt steg för vår civilisation, ett steg som resulterar i samma sak som en inflytelserik grupp skulle kunna gjort. Ännu en gång så är observationerna korrekta men teorierna inte perfekta för att förklara det hela.

Nu är frågan, ska vi blunda för det vi ser och inte göra någonting?

Jorden är som påskön, vad tänkte den som högg ner sista trädet på påskön.

Vad tänkte vi innan vi fick slut på olja? Vad tänkte vi när vi gick ut i krig? Vad tänkte vi när vi byggde atombomber? Vad tänkte vi när vi gjorde ett ekonomiskt system som gav en lite grupp människor rätten att skapa skuld från ingenting efter behag?

Vaken.se är för mig mer än konspirationerna, det handlar om världens alla problem och att börja titta på det för att förstå hur vi kan gå vidare som art utan att döda oss själva eller agera som vilka andra djur som helst. Det handlar om att använda de ögon och den hjärnan vi har, att vakna ur flocktänkandet.

Lyckas vi gå ur flocktänkandet så har vi tagit ett stort steg i utvecklingen, individer som inte varit flockdjur tidigare i historien har hängts för att de var avvikande.

Vad är Vaken.se för dig zink?

Posted on: 2008/8/15 23:06

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:
Vi kan observera nyckelpersoner i samhället som inte agerar för allas bästa. Och vi kan observera händelser som inte inte riktigt stämmer med dessa nyckelpersoners förklaringar. Och här är konspirationen för mig.

Där har vi det. Ett gott exempel är EU. Unionen drivs på av människor med ett starkt egenintresse, för medborgarna har för länge sedan gett upp om att få något att säga till om.
Alla nya lagar i USA ett annat, landet blir en polisstat men ingen kan stoppa det.
Om konspirationen består av hundra, tusen eller tiotusen människor med varierande grad av insikt i den stora planen är väl ointressant. Huvudsaken är att vi alla dras åt ett håll vi inte vill.

Anonym
Quote:

Jumalauta skrev:

Allvarligt Zink! ditt inlägg är en enda grandios motsägning... För helvete kompis, läs igenom det ett par ggr så ser du... Jag tror detta är det fundamentala problemet med dig, du klarar helt enkelt inte av att pussla ihop en helhet och utgå därifrån... Läs ditt inlägg och jämför det du säger från mening till mening...

"Kort sagt NWO, Illuminati och Frimurarordens världsherravälde har så svag maktstruktur att nästan inga på vaken.se har drabbats av dem och man kan därför ifrågastätta om de ens finns."

Vad du håller på med är att bekräfta att min "floskler" är riktiga. Du skäller på mig utan att med ett enda argument visa vad du själv står för och detta gör folk som har en ”sanning” som de inte själva riktigt vet hur den ser ut. ”Så alla som letar en sanning som de inte riktigt vet var den finns verkar få samma problem.”

Så om du vill sluta bekräfta att jag har rätt kom med lite argument om din uppfattning.

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:
Just nu fick jag en stark vilja att hålla med dig om några resonemang du driver.

Du har rätt, det är mycket konstigt, men å andra sidan är det konstigare att en byggnad rasar på samma sätt som ett demoleringsobjekt utan att bli träffad av ett flygplan. Det är isåfall enda gången i världshistorien detta hänt, i ALLA andra fall så har brinnande byggnader "vält", och det har tagit flera timmar.

Det är också först gången i världshistorien som två passagerarplan kraschar i två byggnader bredvid varandra och att det sedan orsakar okontrollerade bränder i tre byggnader.
Okontrollerade brände brukar komma upp i 1000 grader bara så ni vet men okontrollerad bränder är ovanliga.

Quote:

Ännu konstigare är hur ett gigantiskt flygplan kommer in i ett någon meter litet hål utan att lämna vingarna utanför i pentagon eller skada fasaden.

Jag tror du menar utgångshålet och inte ingångshålet i Pentagon för ingångshålet rymmer planet. Bränslet är i vingarna så de brukar ofta försvinna vid våldsammare krascher. Det lilla hålet orsakades av de bakre delarna av planet då den främre delen av planet hade krossats av byggnaden.

Quote:

Även att flera av "terroristerna" överlevde kraschen mot byggnaderna och idag lever vanliga liv utan att buras in är även det konstigt.

Ja är det inte konstig att de är tredjepartspersoner som fått liv i dem och inte de själva. Av alla dessa ”levande” terrorister är det ingen som finns på FBI lista det har de som kollat upp det hela kommit fram till. De levande kaparna är i samliga fall dubbelgångare med vissa saker som skiljer dem från de riktiga kaparna där det vanligaste är att de inte är i samma ålder. Sedan är den vanligaste åsikten att 7 terrorister är vid liv. Vad hände då de övriga 12 terroristerna?

Quote:

Jag tror att folk söker sig hit när de känner sig lurade av media, när de inte känner att de fått tillräckligt undersökande från journalister.

Att tro att man är lurad av media är just att tro att de finns en bakomliggande sanning som ännu inte har kommit fram.

Quote:

Många av teorierna som flödar här är med största sannolikhet inte helt sanna, de motsäger varandra och kan inte alla vara sanna.

Men majoriteten av observationerna pekar på maktmissbruk, profittänkande och andra mänskliga skitbeteenden. Att sedan teorierna försöker hitta en möjlig lösning på hur allt hänger ihop är precis som du säger "ett sökande efter sanningen".
Vi kommer aldrig att hitta "hela sanningen" men vi kan komma närmre. Det är mycket bättre än att inte forska alls. Därför sympatiserar jag med alla sökande här.

Jag anser att detta ” sökande efter sanningen" är en illusion. Världen ser ut som de skildras med de brister och oklarheter som finns i skidringarna och de finns inte en bakomliggande sanning som visar hur de egentligen skulle se ut. Man kommer aldrig att fånga denna ”sanning”. Man tror den finns för att man inte förstår hur världen har skildrats, hur den skildras idag och kommer att skildras av mänskligheten.

Om 10 personer är med om samma händelse så får vi 10 skildringar av denna händelse med motsägelser i vissa skidringar och att inte allt skildras heller. Men hur i all världen skulle vi få fram de ”sanna” bilden av händelsen? Vilka andra än de 10 kan vi fråga? Det är på precis samma sätt med andra skildringar i samhälle. Vi får leva med de osäkerheter som finns i alla skildringar.

Quote:

Nu har jag inte läst dina gamla inlägg så jag vet inte mycket om dig, men jag brukar alltid först försöka förstå varför människor är här på forumet från första början. Det brukar hjälpa när man diskuterar vidare. Många är här bara för att de vill känna att deras världsbild är mer rätt än någons annans. De vill känna sig tryggare och känna gemenskap. Vad är din anledning till att vara så skeptisk och tillbringa massor med tid här på forumet (över 1900 inlägg och 2 år)?

Orsaken till att jag hamnade här var en artikel i DN. Tidigare hade jag diskuterat 911 med en jag kände som hade vaken.se syn på detta men han orkade inte svara på all min kritik och mina frågor så jag tänkte att med fler personer kanske det skulle gå att utreda mer.

Quote:

Om jag ska vara ärlig, så är min egna uppfattning endast att vi har ett problem, om det nu är NWO, frimurare eller bara kapitalismens effekter med ruffel och båg är oklart. Men det spelar egentligen ingen roll. Vi kan observera nyckelpersoner i samhället som inte agerar för allas bästa. Och vi kan observera händelser som inte inte riktigt stämmer med dessa nyckelpersoners förklaringar. Och här är konspirationen för mig.

Det kan finnas en grupp människor som missbrukar sin makt. Och oavsett om det är NWO eller bara giriga människor så plockas de ner från sina positioner med samma medel. Undersökande.

Jag hänger inte fast vid att jag måste förstå hela "sanningen" eller att frenetiskt försöka förstå alla delar i problemet. Jag nöjer mig med att se resultatet. Orättvisa och utnyttjande.

Det här med att man inte märker av någon styrning från någon grupp är även det skumt för mig. Kanske är det så att de får oss till att styra oss själva genom att ge oss en speciell världsuppfattning (det är den vanliga förklaringen jag fått). Eller så kanske det är ett naturligt steg för vår civilisation, ett steg som resulterar i samma sak som en inflytelserik grupp skulle kunna gjort. Ännu en gång så är observationerna korrekta men teorierna inte perfekta för att förklara det hela.

Nu är frågan, ska vi blunda för det vi ser och inte göra någonting?

Innan jag hamnade på vaken.se så hade jag träffat makthavare i samhället och de var som folk är i största allmänhet. Det fanns inte en skymt av NWO eller Illuminati. Däremot är många med i Frimurarna men att de skulle samarbeta i något världsherravälde gick inte heller att se skymten av.

Det var först på vaken.se NWO, Illuminati och Frimurarnas världsherravälde dök upp och jag har sett åtskilliga timmars videor om detta och jag har då svårt att hitta någon hållbar substans i allt jag sett så därför har jag ett par gånger frågat de på vaken.se om de personligen märkt av NWO, Illuminati och Frimurarnas världsherravälde och fått, helt väntat, få svar för jag hävdar att dessa maktstrukturer inte finns och man kan säga att det har vaken.se medlemmarna också oavsiktligt bekräftat.

Quote:

Jorden är som påskön, vad tänkte den som högg ner sista trädet på påskön.

Vad tänkte vi innan vi fick slut på olja? Vad tänkte vi när vi gick ut i krig? Vad tänkte vi när vi byggde atombomber? Vad tänkte vi när vi gjorde ett ekonomiskt system som gav en lite grupp människor rätten att skapa skuld från ingenting efter behag?

Vaken.se är för mig mer än konspirationerna, det handlar om världens alla problem och att börja titta på det för att förstå hur vi kan gå vidare som art utan att döda oss själva eller agera som vilka andra djur som helst. Det handlar om att använda de ögon och den hjärnan vi har, att vakna ur flocktänkandet.

Lyckas vi gå ur flocktänkandet så har vi tagit ett stort steg i utvecklingen, individer som inte varit flockdjur tidigare i historien har hängts för att de var avvikande.

Vad är Vaken.se för dig zink?

Som du sett har jag diskuterat vaken.se frågor innan jag kom till vaken.se. Jag anser också att man vässar sina egna åsikter bäst genom att diskutera med de som tycker annorlunda än jag själv än med det som tycker som jag.

Vaken.se behöver uthålliga kritiker för att de dels ska lära sig vad vaken.se står för och dels att kritisera rätt saker.

Alla idéer behöver kritik annars degenererar de lätt till trosfrågor istället. Flera frågor och idéer på vaken.se ligger farligt nära att bli rena trosfrågor för när kritik kommer mot dem haglar okvädena som bevis på att det är tunt med hållbara argument till idéerna.

Anonym
Quote:

zink skrev:
Quote:

Jumalauta skrev:

Vad du håller på med är att bekräfta att min "floskler" är riktiga. Du skäller på mig utan att med ett enda argument visa vad du själv står för och detta gör folk som har en ”sanning” som de inte själva riktigt vet hur den ser ut. ”Så alla som letar en sanning som de inte riktigt vet var den finns verkar få samma problem.”

Så om du vill sluta bekräfta att jag har rätt kom med lite argument om din uppfattning.

Du tolkar det fel... Det går inte att diskutera med en person som består av motsägelser... Det blir bara floskel på floskel utan resultat...

Det går inte att argumentera mot någon som säger att något inte finns, när samma person i samma inlägg medger att det finns... Helt omöjlig, man kan endast belysa personens blunder och hoppas att personen ifråga inser sitt misstag... I detta fallet så är det för mycket begärt helt enkelt...

See User information
Zink, du har en enastående förmåga att argumentera men jag är lite skeptisk till att du verkligen sett "In plane site" som är den mest noggranna genomgången av terrordådet.

http://www.911inplanesite.com/

Där kan en skeptiker som du med egna ögon få svar på tal på exakt de punkter som du trycker på i ditt svar.

Hur en brand exempelvis (inte) kan snitta en balk med ett rakt snitt så att det blir samma resultat som med specialutrustning från demoleringsyrket. Vi har fått utlåtanden från de som arbetar inom demolering och brandbekämpning om hur det ser ut när vanlig värme smälter osv, det blir helt annorlunda. Och vad de speciellt trycker på är att inte alla balkar smälter på en sekund samtidigt för att skapa den perfekta lodräta demolering. Brinnande hus välter när ena sidans balkar brister. Vad skulle du behöva få för information så att du blir övertygad? Från vem?

När 2 byggnader blir träffade långt upp, hur kan då ett hus som står en bit bort med egen grund rasa som ett korthus? Personer mellan byggnaderna träffades inte precis av en chockvåg med värme som genast smälte alla balkar samtidigt på ett sätt att huset rasade rakt ner med perfekt inbuktning i mitten. Har du ens ansträngt dig att undersöka detta?

Vad gäller pentagon, man fann typ inga flygplansdelardelar. jag var liksom du nyfiken och började undersöka massor med flygolyckor, planet försvinner INTE när det exploderar/börjar brinna. Dessutom måste vi bestämma oss för hur mjukt ett plan är, stannar vingarna utanför fasaden(alltså inte riva balkar) eller följer de med in? (såsom i skyskraporna, men inte i pentagon).

Jag skulle vilja be dig att först se filmen, den är bättre än vad du än kan ha sett. Jag är liksom du kräsen vad gäller bevisföring, så det var först när jag såg den som jag nöjde mig helt.

Vad jag tidigare menade med att människor känner sig lurade är när exempelvis bensinmackens kamera (utanför pentagon) bara beslagtas (och hemligstämplas) utan att man släpper något material tillbaka till offentligheten. Varför skulle de agera så här?

Rent allmänt så tror jag inte att ditt sätt att analysera terrordådet är vetenskapligt grundat, du verkar inte observera innan du skapar dig en teori. Du angriper det genom din tro att det är på ett visst sätt och hittar på saker för dig själv om hur det är för att det ska stämma med din TRO.

"Alla idéer behöver kritik annars degenererar de lätt till trosfrågor istället."

Jag skulle vilja påstå att dina idéer är trosfrågorna du pratar om. Men vem vet, jag var inte där, och ska jag vara ärlig så bryr jag mig mer om dagens problem
1. oljebrist inom 50 år om vi fortsätter den ekonomiska tillväxt vi har i världen idag
2. överbefolkning som bara är möjlig med hjälp av olja
3. epedemier som sker när det är för mycket folk på samma yta
4. maktmissbruk från stora företag som i för stor grad kan påverka ekonomin eller människors vanor genom reklam

Men jag har insett att det kan finnas en grupp inflytelserika människor som gemensamt kör oss in i en möjlig katastrof om vi inte skriker stopp.

För att föregå med gott exempel listar jag några saker som skulle få mig att ändra min åsikt.
1. USAs regering/organ börjar släppa 911 material som undanhållts offentligheten
2. att jag får se en bild på det bråte som sägs ha legat utanför/'i pentagon' (feta motorer som inte kan brinna upp bredvid en oskadd uppslagen telefonbok i pentagon)
3. att någon fysiker visar hur en balk kan brinna av så att det blir perfekt rakt snitt utan demoleringsutrustning.
4. att någon förklarar vit rök som kom från basen av alla byggnader innan fallen
5. att någon visar hur ALLA balkar kan brinna av samtidigt när byggnaden i sig står en bra bit från eldkällan (flygplanen)

I övrigt vill jag bara berömma din envishet, om jag hade varit kritiker hade jag tröttnat efter 40-50 inlägg. Det hade varit rent slöseri med tid för mig som jag istället hade använt till att tjäna pengar, så du gör en bra sak här på forumet, du rensar ut allt onödigt flum (som även jag brottas med här på forumet)

Men du kan förbättra din förmåga till konstruktiv kritik. (läste några inlägg från dig)

Med det sagt så tror jag att vi står på samma sida generellt sett men tjafsar om detaljer.

Posted on: 2008/8/16 17:16

See User information
In plane site... herregud att du drar upp den filmen, det är en film jag inte trodde hade många supportarar kvar.

Den innehåller uppenbara lögner som filmskaparen måste ha vetat var lögn, t.ex. denna som jag skrev om i en annan tråd:
Quote:

zpz2 skrev:
Japp, In Plane Site kan jag rekommendera, det är en väldigt övertygande film, om man vill övertyga nån om att de "alternativa teorierna" är fyllda av idioti, dårskap och lögner.

Det var den första kontakt jag fick med konspriationsteorierna och det var rent utav plågsamt att ta sig igenom den, man blev nästan spyfärdig av all idiotisk smörja som den innehöll.

T.ex. lanserar den ju den fantastiskt knasiga teorin att det var plan med missilbestyckade "pods" som kraschade in tornen, och att de avfyrade en missil nån hundradels sekund innnan de träffade tornen.
Hur många här stöder den teorin, upp med en hand?

Dock är det ganska uppenbart att filmskaparna är beredda att koka ihop vilka lögner som helst för att få till en film som får en konspirationsteoretiker att dregla.

Det mest uppenbara exemplet är när man visar ett klipp på det rökmoln som bildades när wtc 2 kollapsade, och påstår att det bildades medan båda tornen fortfarande stod upp.
Titta 30:35-32:15 här:
http://video.google.com/videoplay?docid=2794250058695002691

Titta sedan här
http://www.youtube.com/watch?v=W10MVMV-Sns
och se att molnet bildas efter att tornet kollapsat, tvärtemot vad lögnaren von Kleist försöker få dig att tro.
Notera också hur Kleist pausade klippet och bara visar en mycket kort bit av det hela, för att om han visat hela klippet hade hans lögn blivit alltför uppenbar. Detta visar att han med berått mod ljuger och att filmen antagligen bara syftar till att krama ur så mycket pengar som möjligt från foliehattar på sålda dvd-skivor.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=74584#forumpost74584

Posted on: 2008/8/16 19:01

Anonym
Quote:

Jumalauta skrev:

Du tolkar det fel... Det går inte att diskutera med en person som består av motsägelser... Det blir bara floskel på floskel utan resultat...

Det går inte att argumentera mot någon som säger att något inte finns, när samma person i samma inlägg medger att det finns... Helt omöjlig, man kan endast belysa personens blunder och hoppas att personen ifråga inser sitt misstag... I detta fallet så är det för mycket begärt helt enkelt...

Ja tack då för att jag aldrig fick veta vad du egentligen tycker i ämnet annat än att du tycker illa om de jag tycker.

See User information
zpz2 och zink

Jag är mycket nyfiken på just hur ni ser på inlägg nummer 21 på

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=75459#forumpost75459

(jag hade inte kunnat sammanställa det hela bättre)

För det är mycket lätt att hugga på ett av alla exempel i en film(röken, som jag trott mindre på om länken hade funkat i zpz2's citat från den andra tråden), men försök förklara hur det enorma flyget försvinner när det träffar pentagons fina vägg. För det måste isåfall varit den snabbaste bärgningen i världens historia.

Jag skulle bli jätteglad om ni la ner lite tid och svarade på det inlägget var för sig.

Nu är inte mitt syfte att få er att ändra ståndpunkt, det är bara att förstå er bättre.

Posted on: 2008/8/16 20:51

Anonym
Quote:

zink skrev:
Quote:

Jumalauta skrev:

Ja tack då för att jag aldrig fick veta vad du egentligen tycker i ämnet annat än att du tycker illa om de jag tycker.

Iaf… Du tolkar det fel…

Jag kan bjuda på en floskel till då eftersom det uppenbart gör dig tillfredställd… På ett kanske, udda sätt,, men ändå…
Här:

” Om ingen märker av en maktstruktur kan man kraftigt ifrågasätta om den finns eller är så kraftfull som den skildras och verkningar av NWO”

En till:
” absolut ingen, i samhället märker av”

Kort översatt… Ingen märker, absolut ingen... Men ändå skildras det som ingen, absolut ingen märker av…

Men ok, vi släpper det där nu…

Vad är då denna maktstruktur som många ledare talar om, senast Turkiets President?
” A new world order, if I can say it, should emerge."

Vad är NWO för dig som ifrågasätter om den ens existerar… För det är väl ändå en maktstruktur, eller har jag missuppfattat det?

En floskel till eller om man ska kalla det för en långdragen missuppfattning, jag vet inte, döm själv:

” När också sanningssökare har svårt att svara på kritiker frågor blir sanningssökandet gåtfullt.”

Du ska söka den själv, bilda dig en egen uppfattning är ett motto som delas av de flesta vaken-medlemmar… Om du inte får svar så förstår jag inte varför den blir gåtfull när meningen är att du ska söka den själv? Jag anser dock att du har fått en hel drös med svar och ledtrådar sen du registrerade dig på vaken – några år sedan nu…

See User information
Än en gång visar den dövblinde, självhypnotisörens okrönte mästare, Zink sitt ENORMA hyckleri!

Quote:

zink skrev:

Jag anser också att man vässar sina egna åsikter bäst genom att diskutera med de som tycker annorlunda än jag själv än med det som tycker som jag.

Hur ska man kunna övertyga en person som efter flera år på vaken.se VÄGRAR att se alla de samband som visats dig genom hundratal inlägg som entydigt pekar på en konspiration styrd av den Högsta Frimurareliten och dess verktyg bland Bilderbergare, Trilaterister och andra Elitorganisationer???

Du kallar dig "Kritiker", fast du i princip hela tiden försvarar de Elitstyrda lögnmediernas propaganda och halvsanningar.

Du visar gång på gång på gång att du ställt dig i de mörka demoniska krafternas tjänst genom att hela tiden förvara deras imbecilla lögner.

Quote:

Alla idéer behöver kritik annars degenererar de lätt till trosfrågor istället. Flera frågor och idéer på vaken.se ligger farligt nära att bli rena trosfrågor för när kritik kommer mot dem haglar okvädena som bevis på att det är tunt med hållbara argument till idéerna.

Även en ateist, "Humanist", marxist, och som "vetenskapen", en av miljardtals med Dollar genom bl.a Rockefellerstiftelsen Finasierad TRO som du uppenbarligen dyrkar är också TROENDE

Han TROR att det inte finns en Gud, precis som du som VÄLJER att blunda för alla hundratal av bevis som entydigt pekar på en konspiration emot mänskligheten.

Den enda du kan övertyga med dina eviga självhypnotiserande matran är antagligen bara dig själv.

( Din förljugna världsbild verkar alltmer rasa i hop EMOT din Gudomliga själs vilja, som jag också tror är fallet eftersom du med en dåres envishet och att en allt desperatare ton och mer och mer uppenbara självmotsägelser skiner igenom i dina inlägg )

"Hyckleriet är lögnens gåva till sanningen."

Posted on: 2008/8/17 15:22

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:

Jag tog bort resten av ditt svar för det finns en stor fråga när det gäller din uppfattning.

Du anser att bevisen för att Flight 77 flög in i Pentagon är för svaga då du inte ser tillräckligt med vrakdelar från Flight 77.

Samtidigt accepterar du på fullt allvar att WTC 1, 2 och 7 har spräng trots att de synliga bevisen på att ett enda sprängämne funnits i WTC området helt saknas.

Det är så inkonsekvent att du måste förklara var för osynligt i ett fall är acceptabelt men inte in andra fall.

Anonym
Quote:

Jumalauta skrev:
Quote:

zink skrev:

Iaf… Du tolkar det fel…

Jag kan bjuda på en floskel till då eftersom det uppenbart gör dig tillfredställd… På ett kanske, udda sätt,, men ändå…
Här:

” Om ingen märker av en maktstruktur kan man kraftigt ifrågasätta om den finns eller är så kraftfull som den skildras och verkningar av NWO”

En till:
” absolut ingen, i samhället märker av”

Kort översatt… Ingen märker, absolut ingen... Men ändå skildras det som ingen, absolut ingen märker av…

Men ok, vi släpper det där nu…

Du har inte listat en enda levande person som har råkat ut för NWO, Illuminati eller Frimurarnas världsherravälde och det senare kan inte bevisas genom att ta ett exempel från ett enda land utan man måste ta ett sammanhängande exempel från flera länder om man ska visa på ett världsherraväldet.

Quote:

Vad är då denna maktstruktur som många ledare talar om, senast Turkiets President?
” A new world order, if I can say it, should emerge."

Vad är NWO för dig som ifrågasätter om den ens existerar… För det är väl ändå en maktstruktur, eller har jag missuppfattat det?

New World Order är ett vitt begrepp som funnits i olika betydelser sedan början av 1900-talet så vilken av alla NWO uppfattningar står du för och vet du att Turkiets president syftar på din version av NWO?

Detta är för övrig dessa liknar-indicier som du och andra på vaken.se använder helt utan urskillning och kritiskt tänkande om uppgifterna. Liknar uppgifterna era uppfattningar så duger de även om en kontroll av oss kritiker visar att de inte har med varandra att göra.

Quote:

En floskel till eller om man ska kalla det för en långdragen missuppfattning, jag vet inte, döm själv:

” När också sanningssökare har svårt att svara på kritiker frågor blir sanningssökandet gåtfullt.”

Du ska söka den själv, bilda dig en egen uppfattning är ett motto som delas av de flesta vaken-medlemmar… Om du inte får svar så förstår jag inte varför den blir gåtfull när meningen är att du ska söka den själv? Jag anser dock att du har fått en hel drös med svar och ledtrådar sen du registrerade dig på vaken – några år sedan nu…

Du har alltså inte en bra förklaring på NWO, Illuminati och Frimurarnas världsherravälde utan vill att jag själv ska undersöka detta. Detta är en inställning som finns hos dem som inte fångat ”sanningen” då man inte reflekterar över metodens risker.

Jag har faktiskt undersökt vaken.se versioner av NWO, Illuminati och Frimurarnas världsherravälde och min slutsats är att de är rena hjärnspöken som inte existerar i verkliga livet. Videorna radar upp timmar av påstådda men obevisade påståenden om NWO, Illuminati och Frimurarnas världsherravälde och att folk tror på så svaga indicier är inte mitt fel utan de som sväljer så svaga argument.

Bevisen på att jultomten finns är skyhöga över att vaken.se versioner av NWO, Illuminati och Frimurarnas världsherravälde skulle existerar.

See User information
Nu svarade du iofs på samma inlägg två gånger, men det gör så mycket...

"Du anser att bevisen för att Flight 77 flög in i Pentagon är för svaga då du inte ser tillräckligt med vrakdelar från Flight 77"
Ja, det tycker jag är mycket konstigt när man ser det lilla hålet alla vrakdelar SKA ha försvunnit in genom. Det tycker jag är ett mycket bra bevis när fysikens lagar inte tillåter en hel flygplansmotor att gå upp i rök.

Vad gäller skadorna så passar en robot/missil bättre in i bilden än ett flygplan gör. Det kan vem som helst tydligt se i den andra tråden zpz2 tipsade om (och ingen av er har ännu med logiskt resonemang motargumenterat inlägg nummer 21 på

Så jaaaaa, jag känner att den diskussionen är över.
).

Vad gäller WTC 1 och 2 kan de mycket väl rasat pga flygplanens kraft och värme. MEN det blir mindre sannolikt när man en bit bort har byggnad 7 som rasar ihop som ett korthus utan att det träffas av något flyg. Antingen var det det sämsta bygget i världens historia(osannolikt) eller så blev byggnaden sprängd(sannolikt med hänsyn till hur raset såg ut (skolexempel av demolering), gick till (alla bärande balkar brast samtidigt), och INTE genomsöktes efter sprängämnen vad jag känner till(vilket gör ditt argument värdelöst om du inte kan bevisa att det gjordes en undersökning efter sprängämnen från första början, och då finns fortfarande trovärdighetsproblemet kvar, så du kan inte påstå att det inte fanns något sprängämne heller...))

http://911info.se/Bilder/WTC7/wtc7_kink.jpg

Allt detta gör att jag har valt att se demolering som en mycket sannolik händelse. Vem eller varför har jag ingen aning om, vissa säger att det är för att husen var i stort behov av renovering och att det var billigare att få ut pengar från försäkringsbolaget. Andra att det var konstruerat som en orsak till att få starta krig. Det kan mycket väl vara bådatvå ... sannolikheten finns. Men det kan jag inte utlåta mig om, det är bara teorier som jag är dåligt insatt i och låter därför bli att spekulera vidare i.

Jag har ännu inte fått någon konstruktiv kritik från dig sedan vi möttes här på forumet och har tröttnat på att se dig undvika de riktiga frågorna jag ställt. Jag har till och med lagt ner tid på att ge dig infallsvinklar för att övertyga mig och förenkla fortsatt konstruktiv debatt, men allt jag fått tillbaka har bara varit undanflykter. (Öva gärna i ett annat forum på att svara på flera saker samtidigt själv.) För fortsatt debatt kan du svara på den andra trådens inlägg nr 21 och så kan jag se om det är kul att debattera vidare.

Men tillbaka till ämnet på tråden:

En dold sanning finns alltid när egoism finns, så länge någon ser en möjlighet att profitera och samma person saknar etik och moral finns risk för korruption. Om sedan människor runt omkring väljer att blunda eller bara följa med på resan är upp till dem. Jag tror dock att jorden skulle vara mycket trevligare om fler människor var idealister och verkligen tog tag i att rensa upp världen från det ruttna tillstånd vi är i.

"Hade man en verklig ”sanning” eller en mycket sannolik uppfattning av världen skulle inga frågor vara för svåra eller jobbiga att diskutera med vem som helst i samhället."

Jag tror du är lite naiv:
Jag känner inte till någon "sanning"/sannolik uppfattning som är lätt att diskutera med vem som helst. Jag satt i 15 minuter och funderade/googlade(gjorde faktiskt det) men kunde inte komma på ett enda sådant ämne. Så du får gärna ge exempel för att hjälpa mig på traven.

"Det finns många motsägelsefulla uppgifter om 30-åriga kriget men för det tror vi ändå att det har hänt."
Ja, det finns många konstiga händelser runt 911, ändå tror vi att det har hänt.
På detta forum angriper vi detaljerna (gärna från så många synvinklar/skildringar som möjligt för att skapa en bra bild av vad som hänt)

"När de gäller historiska händelser skildras de av människor som alla gör små fel även om de är noggranna. Skildringar sker av personer på plats och de som använder andra och tredjehandsuppgifter. Så att det finns motsägelser i skildringar till alla historiska händelse är normalt och inte något unikt."
Varje skildring har dessutom en "skildrare"(person) med egen agenda (som du glömde bort att nämna i ditt annars korrekta resonemang). Detta gör att skildringar inte är lika trovärdiga som andra skildringar/bevis.

"Att det blir fel även om man är noggrann gäller ALLA skildringar"
Detta är vardagsmat för oss som forskat mer än en vecka. Vi är fullt medvetna om detta.

"skildring A är inte noggrannare än skildring B även om de skildrar händelse H med olika utgångspunkter. "
Inte "noggrannare", men mer "tydliga", en annan vinkel kan avslöja något stort som dolts från första vinkeln. Många trolleritrick kan inte ses från sidan, då ser man hemligheten. Detta är vad jag gör, jag tittar från så många utgångspunkter som möjligt tills jag ser vad som är illusion och vad som är "sanning", du verkar inte förstått denna princip och tror fortfarande att alla synvinklar är lika bra. (No bad feelings)

Posted on: 2008/8/18 19:06

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:
Nu svarade du iofs på samma inlägg två gånger, men det gör så mycket...

"Du anser att bevisen för att Flight 77 flög in i Pentagon är för svaga då du inte ser tillräckligt med vrakdelar från Flight 77"
Ja, det tycker jag är mycket konstigt när man ser det lilla hålet alla vrakdelar SKA ha försvunnit in genom. Det tycker jag är ett mycket bra bevis när fysikens lagar inte tillåter en hel flygplansmotor att gå upp i rök.

Vad gäller skadorna så passar en robot/missil bättre in i bilden än ett flygplan gör. Det kan vem som helst tydligt se i den andra tråden zpz2 tipsade om (och ingen av er har ännu med logiskt resonemang motargumenterat inlägg nummer 21 på

Så jaaaaa, jag känner att den diskussionen är över.
).

Vad anser du om dessa bilder:

http://www.rense.com/general32/phot.htm
http://www.aerospaceweb.org/question/conspiracy/q0290.shtml

Quote:

Vad gäller WTC 1 och 2 kan de mycket väl rasat pga flygplanens kraft och värme. MEN det blir mindre sannolikt när man en bit bort har byggnad 7 som rasar ihop som ett korthus utan att det träffas av något flyg. Antingen var det det sämsta bygget i världens historia(osannolikt) eller så blev byggnaden sprängd(sannolikt med hänsyn till hur raset såg ut (skolexempel av demolering), gick till (alla bärande balkar brast samtidigt), och INTE genomsöktes efter sprängämnen vad jag känner till(vilket gör ditt argument värdelöst om du inte kan bevisa att det gjordes en undersökning efter sprängämnen från första början, och då finns fortfarande trovärdighetsproblemet kvar, så du kan inte påstå att det inte fanns något sprängämne heller...))

Dels skadades WTC 7 av WTC 1 kollapsen. Sedan var de branden okontrollerad så de fick härja med bygganden i flera timmar till den kollapsade och hur i alla världen kan man kontrollera sprängämnen i brinnande byggnader då bilder visat att ser brann mycket i WTC 7 som denna:

http://www.911myths.com/assets/images/WTC7_Smoke.jpg

Quote:

http://911info.se/Bilder/WTC7/wtc7_kink.jpg

Allt detta gör att jag har valt att se demolering som en mycket sannolik händelse. Vem eller varför har jag ingen aning om, vissa säger att det är för att husen var i stort behov av renovering och att det var billigare att få ut pengar från försäkringsbolaget. Andra att det var konstruerat som en orsak till att få starta krig. Det kan mycket väl vara bådatvå ... sannolikheten finns. Men det kan jag inte utlåta mig om, det är bara teorier som jag är dåligt insatt i och låter därför bli att spekulera vidare i.

Även om en byggnad kollapser så den LIKNAR en demolering så bevisar de faktiskt ingenting om vad som händer i byggnaden.

Quote:

Jag har ännu inte fått någon konstruktiv kritik från dig sedan vi möttes här på forumet och har tröttnat på att se dig undvika de riktiga frågorna jag ställt. Jag har till och med lagt ner tid på att ge dig infallsvinklar för att övertyga mig och förenkla fortsatt konstruktiv debatt, men allt jag fått tillbaka har bara varit undanflykter. (Öva gärna i ett annat forum på att svara på flera saker samtidigt själv.) För fortsatt debatt kan du svara på den andra trådens inlägg nr 21 och så kan jag se om det är kul att debattera vidare.

Det kan du glömma från min sida. Micro har förbjudit mig att skriva inlägg i någon annan del på vaken.se än i Skepticism delen.

Quote:

Men tillbaka till ämnet på tråden:

En dold sanning finns alltid när egoism finns, så länge någon ser en möjlighet att profitera och samma person saknar etik och moral finns risk för korruption. Om sedan människor runt omkring väljer att blunda eller bara följa med på resan är upp till dem. Jag tror dock att jorden skulle vara mycket trevligare om fler människor var idealister och verkligen tog tag i att rensa upp världen från det ruttna tillstånd vi är i.

Har du några bra exempel på de du säger finns?

Quote:

"Hade man en verklig ”sanning” eller en mycket sannolik uppfattning av världen skulle inga frågor vara för svåra eller jobbiga att diskutera med vem som helst i samhället."

Jag tror du är lite naiv:
Jag känner inte till någon "sanning"/sannolik uppfattning som är lätt att diskutera med vem som helst. Jag satt i 15 minuter och funderade/googlade(gjorde faktiskt det) men kunde inte komma på ett enda sådant ämne. Så du får gärna ge exempel för att hjälpa mig på traven.

Vad hände de kapare som inte påstås vara levande?

Quote:

"Det finns många motsägelsefulla uppgifter om 30-åriga kriget men för det tror vi ändå att det har hänt."
Ja, det finns många konstiga händelser runt 911, ändå tror vi att det har hänt.
På detta forum angriper vi detaljerna (gärna från så många synvinklar/skildringar som möjligt för att skapa en bra bild av vad som hänt)

Hur kommer sig det då att NIST inte ingår i det?

Quote:

"När de gäller historiska händelser skildras de av människor som alla gör små fel även om de är noggranna. Skildringar sker av personer på plats och de som använder andra och tredjehandsuppgifter. Så att det finns motsägelser i skildringar till alla historiska händelse är normalt och inte något unikt."
Varje skildring har dessutom en "skildrare"(person) med egen agenda (som du glömde bort att nämna i ditt annars korrekta resonemang). Detta gör att skildringar inte är lika trovärdiga som andra skildringar/bevis.

Detta blev helt obegripligt. Vem i all världen gör ”andra skildringar/bevis.”? Att tro att de plötsligt finns något som inte är påverkad av människor i de som finns dokumenterat är just att tro på en ”sanning” bakom allt som är en myt. Allt skrivs av människor. Allt får lika mycket fel. Ingen skrivet är befriat från mänskliga fel.

Quote:

"Att det blir fel även om man är noggrann gäller ALLA skildringar"
Detta är vardagsmat för oss som forskat mer än en vecka. Vi är fullt medvetna om detta.

Du motsäger detta i förra svaret och nästa svar.

Quote:

"skildring A är inte noggrannare än skildring B även om de skildrar händelse H med olika utgångspunkter. "
Inte "noggrannare", men mer "tydliga", en annan vinkel kan avslöja något stort som dolts från första vinkeln. Många trolleritrick kan inte ses från sidan, då ser man hemligheten. Detta är vad jag gör, jag tittar från så många utgångspunkter som möjligt tills jag ser vad som är illusion och vad som är "sanning", du verkar inte förstått denna princip och tror fortfarande att alla synvinklar är lika bra. (No bad feelings)

[/quote]

'Obegripligt igen. Vad i all världen menar du med ” Många trolleritrick kan inte ses från sidan, då ser man hemligheten.” Tro du på fullaste allvar att hemligheterna är opåverkade av mänskliga fel?

Hur VET du att de du hittar är sant eller sannolikt?

See User information

Dessa länkar var mycket intressanta, än så länga har jag sett kanske 5% av flygplanets hela massa(tack för dessa länkar som jag inte kände till, de har ökat sannolikheten för att det faktiskt var ett flygplan med ca: 10%).

Jag älskar argumentationen i dina svar:
"Även om en byggnad kollapser så den LIKNAR en demolering så bevisar de faktiskt ingenting om vad som händer i byggnaden."

Med ditt resonemang kan man ju säga vad som helst, exempel:

Även om en byggnad ryker så den LIKNAR en brand så bevisar de faktiskt ingenting om vad som händer i byggnaden. Det kan lika gärna vara rökmaskiner bredvid sprängämnet.

Jag tycker fortfarande inte att du för en seriös debatt, du leker bara med ord. Ett tips, om du svarar mer än 10 ord/svar så förmedlar du mer information. Dock måste jag ta tillbaka ett negativt påstående. Du kan svara på flera frågor samtidigt på ett mycket bra sätt! Men först när man utmanar dig.

Tänkte flika in ett exempel på en undanflykt, !!Du hade mycket väl kunnat svara i denna tråden också!!, det vet du med, du har bara inga bra svar och flyr effektivt (hehe, du har övat mer än 1900 inlägg):
"Det kan du glömma från min sida. Micro har förbjudit mig att skriva inlägg i någon annan del på vaken.se än i Skepticism delen."

Men här blev jag dock chockad, finns det sådan censur/regler på vaken.se??? WOW! Så svår var du inte att argumentera mot att man måste införa sådana regler. Men jag förstår att nya besökare kan tro att det mest finns skepticism när de flesta andra medlemmar skrivit (vad jag upplevt) runt 1 - 600 st inlägg (förrutom 5-9 riktigt aktiva medlemmar som ligger runt 2-4k)

Du frågade sedan om exempel på en dold sanning. Eftersom jag pratade rent allmänt om att det alltid finns något dolt när någon ser en möjlighet att profitera så räcker det att du slår på din tv och ser på första bästa realityshow. Alla vill vinna pengarna i slutet och "backstabar" varandra för att själv vinna övertag över de andra. Jag skulle vilja påstå att det ligger i människans natur att skaffa sig övertag över de andra individerna på bekostnad av allas bästa. Och allt som rör en sådan agenda kallar jag en "dold sanning" eftersom personen själv aldrig skulle erkänna för sina medtävlande att den när som helst kommer svika sina löften för att öka sina egna chanser att vinna.

Vi fortsätter:
Jag: Jag känner inte till någon "sanning"/sannolik uppfattning som är lätt att diskutera med vem som helst. Jag satt i 15 minuter och funderade/googlade(gjorde faktiskt det) men kunde inte komma på ett enda sådant ämne. Så du får gärna ge exempel för att hjälpa mig på traven.

zink: Vad hände de kapare som inte påstås vara levande?

Nu har jag orkat fundera lite till.
För det första. För att två personer ska kunna genomföra en konstruktiv diskussion så måste båda ha kunskap i ämnet. Det är mycket få ämnen i världen som alla människor har kunskap om.

För det andra: Det finns de som inte delar din syn på döden och det hela blir då snabbt en religionsfråga som aldrig "lätt" kan diskuteras. Så ditt exempel kan inte diskuteras "lätt" med vem som helst.

För det tredje så måste båda individerna känna att de får ut någonting av diskussionen, annars kommer de inte anstränga sig tillräckligt för att skapa en konstruktiv diskussion som kan anses "genomföras lätt".

Så än en gång ber jag dig att metatänka lite till innan du kastar ut vad de andra i tråden flyktigt kallar floskler.

Sen var det en sak du måste förtydliga (eftersom du skrev så kort att jag inte förstår vad du menar, skriv mer än 10 ord/svar så ökar chansen att jag hänger med i resonemanget, annars blir det bara an massa missförstånd som kan misstolkas och skapa ilska): "Hur kommer sig det då att NIST inte ingår i det?"

I slutet blev det tydligen ett litet missförstånd:

"Att tro att de plötsligt finns något som inte är påverkad av människor..." är faktiskt motsatsen till vad jag menade.

Vi tar det en gång till, långsamt:
"Varje skildring har dessutom en "skildrare"(person) med egen agenda (som du glömde bort att nämna i ditt annars korrekta resonemang). Detta gör att skildringar inte är lika trovärdiga som andra skildringar/bevis."
Med andra ord säger jag:

Skildraren påverkar alltså i högsta grad all fakta och kan mycket väl MEDVETET införa fel om det ingår i personens agenda för att uppnå någonting. Därför är det inte bara slarvfel man måste ta hänsyn till utan även medvetna förvridningar av verkligheten.

Så fortsätter man med detta nya förtydligande:
"Tro du på fullaste allvar att hemligheterna är opåverkade av mänskliga fel?" borde ha varit
'Tror du på fullaste allvar att människor förvränger fakta för att profitera själv?'

Ja, det gör jag...

Och...
"Hur VET du att de du hittar är sant eller sannolikt?"

Ingenting kan anses vara sant, allt är observationer och teorier här i världen. Så allt är sannolikt eller osannolikt per definition. Och i en osäker värld kan man inte göra mer än att hoppas att det man själv anser vara sannolikt är närmast "sanningen"(kanske skulle säga 'verkligheten' istället, men använder, för att försöka vara tydlig, den terminologi vi använt fram tills nu)

Har en slutlig fråga, är du den främsta kritikern på forumet? (du har varit här mycket längre än jag har och borde känna till några fler som har bättre argument)

Posted on: 2008/8/19 9:59

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:

Dessa länkar var mycket intressanta, än så länga har jag sett kanske 5% av flygplanets hela massa(tack för dessa länkar som jag inte kände till, de har ökat sannolikheten för att det faktiskt var ett flygplan med ca: 10%).

Kör på för det är just runt Flight 77 som de flesta ”911truth” sidor har ändrat sig och anger idag att det var Flight 77.

Du kan få en till:

http://911review.com/articles/stjarna/eximpactdamage.html

Quote:

Jag älskar argumentationen i dina svar:
"Även om en byggnad kollapser så den LIKNAR en demolering så bevisar de faktiskt ingenting om vad som händer i byggnaden."

Med ditt resonemang kan man ju säga vad som helst, exempel:

Även om en byggnad ryker så den LIKNAR en brand så bevisar de faktiskt ingenting om vad som händer i byggnaden. Det kan lika gärna vara rökmaskiner bredvid sprängämnet.

Det är så att i normal bevisföring så använder man inte hur de ser ut eller liknar från brottsplatsen utan man använder bara de man kan bevisa.

Så när de gäller WTC 7 så är bara detta bevisat:

WTC 7 kollapsade.

Varför WTC 7 kollapsade ska NIST komma med en förklaring på men de kommer inte att var 100 % säker för de är baserad på avancerade simuleringar. Sprängteorin måste enligt mig som ett minimun bevisa att det fanns sprängämnen på WTC platsen 911 och detta har man inte lyckats med. Så länge sprängämnen är obevisade är sprängteorierna osannolika.

Quote:

Jag tycker fortfarande inte att du för en seriös debatt, du leker bara med ord. Ett tips, om du svarar mer än 10 ord/svar så förmedlar du mer information. Dock måste jag ta tillbaka ett negativt påstående. Du kan svara på flera frågor samtidigt på ett mycket bra sätt! Men först när man utmanar dig.

Tänkte flika in ett exempel på en undanflykt, !!Du hade mycket väl kunnat svara i denna tråden också!!, det vet du med, du har bara inga bra svar och flyr effektivt (hehe, du har övat mer än 1900 inlägg):

Jag leker inte med ord utan menar det jag skriver. Om du sedan inte uppfattar de jag skriver som meningsfullt så får jag försöka skriva tydligare.

Quote:

"Det kan du glömma från min sida. Micro har förbjudit mig att skriva inlägg i någon annan del på vaken.se än i Skepticism delen."

Men här blev jag dock chockad, finns det sådan censur/regler på vaken.se??? WOW! Så svår var du inte att argumentera mot att man måste införa sådana regler. Men jag förstår att nya besökare kan tro att det mest finns skepticism när de flesta andra medlemmar skrivit (vad jag upplevt) runt 1 - 600 st inlägg (förrutom 5-9 riktigt aktiva medlemmar som ligger runt 2-4k)

Visst finns det en sådan censur men varför får du fråga Micro om. De blev efter en religionsdebatt med micro där han likt andra som gått i skolan där religionsundervisningen inte fungerat att han inte själv vet att han tror på samma saker som världsreligionerna gör. Många New Age idéer är hämtade från olika religioner där teosofin står för de mesta av idéinnehållet.

Quote:

Du frågade sedan om exempel på en dold sanning. Eftersom jag pratade rent allmänt om att det alltid finns något dolt när någon ser en möjlighet att profitera så räcker det att du slår på din tv och ser på första bästa realityshow. Alla vill vinna pengarna i slutet och "backstabar" varandra för att själv vinna övertag över de andra. Jag skulle vilja påstå att det ligger i människans natur att skaffa sig övertag över de andra individerna på bekostnad av allas bästa. Och allt som rör en sådan agenda kallar jag en "dold sanning" eftersom personen själv aldrig skulle erkänna för sina medtävlande att den när som helst kommer svika sina löften för att öka sina egna chanser att vinna.

Även om det är en dold agenda så är även den påverkad av människor sätt att skildra världen. Du kommer aldrig förbi detta. Hur än du stöper om information så har en människa skrivit den med de kända fel som då kan komma in i informationen.

Quote:

Vi fortsätter:
Jag: Jag känner inte till någon "sanning"/sannolik uppfattning som är lätt att diskutera med vem som helst. Jag satt i 15 minuter och funderade/googlade(gjorde faktiskt det) men kunde inte komma på ett enda sådant ämne. Så du får gärna ge exempel för att hjälpa mig på traven.

zink: Vad hände de kapare som inte påstås vara levande?

Nu har jag orkat fundera lite till.
För det första. För att två personer ska kunna genomföra en konstruktiv diskussion så måste båda ha kunskap i ämnet. Det är mycket få ämnen i världen som alla människor har kunskap om.

För det andra: Det finns de som inte delar din syn på döden och det hela blir då snabbt en religionsfråga som aldrig "lätt" kan diskuteras. Så ditt exempel kan inte diskuteras "lätt" med vem som helst.

För det tredje så måste båda individerna känna att de får ut någonting av diskussionen, annars kommer de inte anstränga sig tillräckligt för att skapa en konstruktiv diskussion som kan anses "genomföras lätt".

Så än en gång ber jag dig att metatänka lite till innan du kastar ut vad de andra i tråden flyktigt kallar floskler.

Jag har då inga större problem att plocka fram det som finns bland min erfarenhet och mina kunskaper och detta kan jag ta för vilka människor som helst i världen om de vill lyssna.

Quote:

Sen var det en sak du måste förtydliga (eftersom du skrev så kort att jag inte förstår vad du menar, skriv mer än 10 ord/svar så ökar chansen att jag hänger med i resonemanget, annars blir det bara an massa missförstånd som kan misstolkas och skapa ilska): "Hur kommer sig det då att NIST inte ingår i det?"

I slutet blev det tydligen ett litet missförstånd:

"Att tro att de plötsligt finns något som inte är påverkad av människor..." är faktiskt motsatsen till vad jag menade.

Vi tar det en gång till, långsamt:
"Varje skildring har dessutom en "skildrare"(person) med egen agenda (som du glömde bort att nämna i ditt annars korrekta resonemang). Detta gör att skildringar inte är lika trovärdiga som andra skildringar/bevis."
Med andra ord säger jag:

Skildraren påverkar alltså i högsta grad all fakta och kan mycket väl MEDVETET införa fel om det ingår i personens agenda för att uppnå någonting. Därför är det inte bara slarvfel man måste ta hänsyn till utan även medvetna förvridningar av verkligheten.

Så fortsätter man med detta nya förtydligande:
"Tro du på fullaste allvar att hemligheterna är opåverkade av mänskliga fel?" borde ha varit
'Tror du på fullaste allvar att människor förvränger fakta för att profitera själv?'

Ja, det gör jag...

Även om en människa anstränger sig för att få allt rätt så smyger det sig in fel. Det är oerhört svårt att skriva om något och få det 100 % rätt.

Att människor medvetet förvanskar de som de skriver och skildra är ovanligt och att du tror att de förekommer beror enligt mig att du inte är medveten om alla naturliga felkällor som alltid finns med.

Quote:

Och...
"Hur VET du att de du hittar är sant eller sannolikt?"

Ingenting kan anses vara sant, allt är observationer och teorier här i världen. Så allt är sannolikt eller osannolikt per definition. Och i en osäker värld kan man inte göra mer än att hoppas att det man själv anser vara sannolikt är närmast "sanningen"(kanske skulle säga 'verkligheten' istället, men använder, för att försöka vara tydlig, den terminologi vi använt fram tills nu)

Har en slutlig fråga, är du den främsta kritikern på forumet? (du har varit här mycket längre än jag har och borde känna till några fler som har bättre argument)

Då du är säker på att människor förvanskar information så att du anser de vara sant eller sannolikt att de förekommer så skulle jag vilja se några verkliga och inte tänkta exempel på det.

Om jag är den främsta kritiken ska vara osagt. Zpz2 har varit på detta forum ungefär lika länge som jag även om han var zpz först men blev utesluten efter en kontrovers och kom tillbaka som zpz2.

See User information
Sanningen är inte dold, idag, bara annorlunda, och de flesta känner sig trygga med den "gamla osanningen"

Posted on: 2008/8/20 17:21
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper