vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Zeitgeist, så ligger det till

See User information
För er som väntar på en översättning av den, så kan jag meddela att jag håller på med den sista delen nu, och blir antagligen klar till helgen, sen ska jag bara kika igenom filmen och finslipa översättningen litegrann!

Och andra nyheter är att Lars Ohly ska snacka i Sandviken på lördag, så jag ska nog gå dit med en kopia av 911 mysteries och boken the 911 commission report, omissions and distortions av David Ray Griffin och ge honom. :D

Posted on: 2007/9/27 10:37

"Absolute certainty is a privilege of uneducated minds and fanatics" - CJ Keyser
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Zeitgeist, så ligger det till

See User information
Hur översätter du? gör du subtitles? eller översätter du den med ljud?

Posted on: 2007/9/27 13:08
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Snyggt Seraphim mycke intresserad.

Respect

Posted on: 2007/9/27 14:35

See User information
Mycket bra!!!
Måste ha varit ett häst jobb, eller har det släppts en subtitle på engelska?
Ser fram mot den.

Posted on: 2007/9/27 21:18

See User information
Quote:
Måste ha varit ett häst jobb

Skämtar du eller haha! Den har varit sjukt tung att översätta, och är fortfarande, men imorgon ska jag ta nya tag!

Posted on: 2007/9/27 21:58

"Absolute certainty is a privilege of uneducated minds and fanatics" - CJ Keyser

See User information
Stort mannen.....

Posted on: 2007/9/27 22:26
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Verkligen imponerande, har varit i samma tankegångar men då jag i övrigt jobbar måndag-söndag morgon på två jobb så har inte tiden funnits för egen del. Ifall du behöver lite stöd, säg till, så ser jag till att prioritera upp översättandet.
Zeitgeist och Pharmacratic inquisition tycker jag hör till grundutbudet för "vakna individer"..

Bra jobbat hursomhelst Seraph, jag ser fram emot fortsättningen.

(Du får gärna skicka en kopia för korrläsning, sånt gillar jag)

Posted on: 2007/9/28 14:28

See User information
Behöver hjälp nu, innan jag kan fortsätta:

Very simply, a margin loan allowed an investor to put down only 10% of a stocks price, with the other 90% being loaned through the broker. In other words, a person could own $1000 worth of stock with only $100 down. This method was very popular in the roaring 1920's, as everyone seemed to be making money in the market. However, there was a catch to this loan. It could be called in at any time, and had to be paid within 24 hours. This is termed a margin call, and the typical result of a margin call is the selling of the stock purchased with the loan.

Vad menas med "put down", nån som är bra på ekonomiska termer osv?? Vi kanske kan hjälpas åt att översätta det här stycket allihopa.

"Kort sagt, ett marginallån tillät en investerare att ... bara 10% av en akties pris, medan de resterande 90% lånades genom aktiemäklaren. Med andra ord kunde en person äga aktier värda 1000 dollar med bara 100 dollar...

Den här metoden var väldigt populär på 1920-talet, eftersom alla verkade tjäna pengar på marknaden. Men det fanns en hake med lånet. Det kunde dras in (eller kallas in, kanske) när som helst, och skulle betalas inom 24 timmar. Det här kallas en marginalindragning (eller marginalinkallning) och resultatet av det är att aktien som köptes med lånet säljs."

Godnatt allihopa! Hoppas jag kan fortsätta imorgon, peace!

Posted on: 2007/9/29 23:47

See User information
Quote:

seraphim skrev:
Behöver hjälp nu, innan jag kan fortsätta:

Very simply, a margin loan allowed an investor to put down only 10% of a stocks price, with the other 90% being loaned through the broker. In other words, a person could own $1000 worth of stock with only $100 down. This method was very popular in the roaring 1920's, as everyone seemed to be making money in the market. However, there was a catch to this loan. It could be called in at any time, and had to be paid within 24 hours. This is termed a margin call, and the typical result of a margin call is the selling of the stock purchased with the loan.

Vad menas med "put down", nån som är bra på ekonomiska termer osv?? Vi kanske kan hjälpas åt att översätta det här stycket allihopa.

"Kort sagt, ett marginallån tillät en investerare att ... bara 10% av en akties pris, medan de resterande 90% lånades genom aktiemäklaren. Med andra ord kunde en person äga aktier värda 1000 dollar med bara 100 dollar...

Den här metoden var väldigt populär på 1920-talet, eftersom alla verkade tjäna pengar på marknaden. Men det fanns en hake med lånet. Det kunde dras in (eller kallas in, kanske) när som helst, och skulle betalas inom 24 timmar. Det här kallas en marginalindragning (eller marginalinkallning) och resultatet av det är att aktien som köptes med lånet säljs."

Godnatt allihopa! Hoppas jag kan fortsätta imorgon, peace!

Put down = lägga handpenning
call in = säga upp
Margin call = begäran om betalning av viss kontantinsats

t.ex.
Kort sagt, ett marginallån tillät en investerare att lägga en handpenning på endast 10% av en akties pris, resterande 90% lånades genom aktiemäklaren. Med andra ord, en person kunde äga aktier motsvarande 1000 $ med endast 100$ i insats................................................................................................................
Det fanns en hake med detta lån. Det kunde sägas upp när som helst, och måste återbetalas inom 24 timmar.
Detta kallas för "begäran om betalning av viss kontantinsats" och resulterade i försäljning av aktien som köpts med lånet.

Hoppas det hjälpte till lite

Posted on: 2007/9/30 12:11

See User information
Tack som fan Fezzter!

"Kort sagt, ett marginallån tillät en investerare att lägga en handpenning på endast 10% av en akties pris, de resterande 90% lånades genom aktiemäklaren. Med andra ord kunde en person äga aktier värda tusen dollar med bara hundra dollar i insats.

Den här metoden var väldigt populär på 1920-talet, eftersom alla verkade tjäna pengar på marknaden. Men det fanns en hake med lånet. Det kunde sägas upp när som helst, och måste återbetalas inom 24 timmar. Detta kallas för ”begäran om betalning av viss kontantinsats” och resulterar i försäljning av aktien som köpts med lånet."

Nu kan jag fortsätta!! :D

Posted on: 2007/9/30 12:24

See User information
Margin call betyder att man måste lämna ytterligare "margin" dvs medel som används som säkerhet för lånet, oftast på grund av att aktierna eller andra tillgångar som används som säkerhet sjunker i värde så att de inte längre utgör tillräcklig säkerhet.
Inkommer man med ytterligare säkerheter i tid behöver ingen försäljning ske.

Posted on: 2007/9/30 12:55

See User information
Quote:
Margin call betyder att man måste lämna ytterligare "margin" dvs medel som används som säkerhet för lånet, oftast på grund av att aktierna eller andra tillgångar som används som säkerhet sjunker i värde så att de inte längre utgör tillräcklig säkerhet

Aha ok!! Tack för att du förklarade det!

Fezzter, lust att köra lite till?

So, a few months before October of 1929, J.D. Rockefeller, Bernhard Barack, and other insiders quietly exited the market, and on October 24th, 1929, the New York financiers who furnished the margin loans started calling them in, in mass. This sparked an instantaneous massive sell-off in the market, for everyone had to cover their margin loans. It then triggered mass bank runs for the same reason...

Några månader innan oktober 1929 lämnade Rockefeller, Bernhard Barack och några andra tyst marknaden, och den 24 oktober 1929 började New York-finansiärerna som hade hand om marginallånen säga upp stora mängder av dem.

Detta orsakade en omedelbar, massiv utförsäljning (jag antar att sell-off betyder utförsäljning) på marknaden, för alla blev tvungna att täcka sina marginallån.

Det orsakade även "mass bank runs" (?) av samma anledning...

Posted on: 2007/9/30 13:25

See User information
Quote:

seraphim skrev:

Fezzter, lust att köra lite till?

So, a few months before October of 1929, J.D. Rockefeller, Bernhard Barack, and other insiders quietly exited the market, and on October 24th, 1929, the New York financiers who furnished the margin loans started calling them in, in mass. This sparked an instantaneous massive sell-off in the market, for everyone had to cover their margin loans. It then triggered mass bank runs for the same reason...

Några månader innan oktober 1929 lämnade Rockefeller, Bernhard Barack och några andra tyst marknaden, och den 24 oktober 1929 började New York-finansiärerna som hade hand om marginallånen säga upp stora mängder av dem.

Detta orsakade en omedelbar, massiv utförsäljning (jag antar att sell-off betyder utförsäljning) på marknaden, för alla blev tvungna att täcka sina marginallån.

Det orsakade även "mass bank runs" (?) av samma anledning...

Kolla in ändringarna:

Några månader "innan" Oktober 1929 "sålde" Rockefeller, Bernhard Barack och några andra "av" sina marknadsandelar , den 24 oktober 1929 började New York-finansiärerna som hade hand om marginallånen "att lösa in / driva in" stora mängder av dem.

Detta orsakade även "en stor kontantuthämtning / uthämtning av sparade tillgångar" av samma anledning...

Kan det vara nåt?

Posted on: 2007/9/30 13:33
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Tack! Så här då kanske:

"Några månader innan oktober 1929 sålde Rockefeller, Bernhard Barack och några andra sina marknadsandelar, och den 24 oktober 1929 började New York-finansiärerna som hade hand om marginallånen lösa in stora mängder av dem.

Detta orsakade en omedelbar, massiv utförsäljning på marknaden, för alla blev tvungna att täcka sina marginallån.

Av samma anledning orsakade detta även massiva uthämtningar av sparade tillgångar..."

Posted on: 2007/9/30 13:55

See User information
Quote:

TeBe skrev:

Detta orsakade även "en stor kontantuthämtning / uthämtning av sparade tillgångar" av samma anledning...

Helt rätt "mass bankrun" eller "run on the bank" betyder enl. affärsengelsk översättning: "Anstormning av bank" eller som TeBe
skrev i ovanstående.
(Tänkte bara om seraphim vill ha det korrekta uttrycket översatt)

Quote:

zpz2 skrev:
Margin call betyder att man måste lämna ytterligare "margin" dvs medel som används som säkerhet för lånet, oftast på grund av att aktierna eller andra tillgångar som används som säkerhet sjunker i värde så att de inte längre utgör tillräcklig säkerhet.
Inkommer man med ytterligare säkerheter i tid behöver ingen försäljning ske.

"Margin call" korrekt översatt betyder: "begäran om betalning av kontantinsats" (vid köp av värdepapper på kredit).
zpz2 har helt rätt att det inte betyder att försäljning måste ske,
och jag ser nu att översättningen borde vara:
"och ett typiskt resultat är en försäljning av aktien som köpts med lånet."
I stället för:
"och resulterar i försäljning av aktien som köpts med lånet."

Keep up the good work

Posted on: 2007/9/30 14:13

See User information
Jag hinner inte översätta mer idag, tyvärr! Men de som vill kan ju hugga in i detta, så fortsätter jag i veckan!!

Now, having reduced the society to squalor, the Federal Reserve bankers decided that the Gold Standard should be removed. In order to do this, they needed to acquire the remaining gold in the system. So, under the pretense of helping to end the depression came the 1933 gold seizure. Under threat of imprisonment for 10 years, everyone in America was required to turn in all gold bullion to the Treasury, essentially robbing the public of what little wealth they had left. At the end of 1933, the gold standard was abolished. If you look at a dollar bill from before 1933, it says it is redeemable in gold. If you look at a dollar bill today, it says it is legal tender, which means it is backed by absolutely nothing. It is worthless paper.

Och ett stort tack till alla som hjälper till! Och jag ber om ursäkt att det kommer ta lite längre tid än jag väntat mig!! Men jag blir definitivt klar i veckan!

Peace.

Posted on: 2007/9/30 14:24

See User information
Nu efter att ha dragit ner samhället i smutsen, beslutade Federala bankreserven att ta bort guldmyntfoten (ekonomiskt system där valutan motsvarar värdet av en viss mängd guld)
För att kunna göra detta, behöver de ta över det kvarvarande guldet i systemet. Under svepskälet att hjälpa till att få slut på kristiden/depressionen, kom beslagtagandet av guld år 1933. Under hot om fängelsestraff på tio år, blev alla i Amerika
skyldiga att lämna in allt guld till statskassan, i grunden råna allmänheten på den lilla förmögenhet de hade kvar.
I slutet av 1933 var guldstandarden avskaffad. Om du tittar på en dollarsedel från före 1933, står det att den går att lösa in mot guld. Om du tittar på en dollarsedel idag, står det att den är ett lagligt betalningsmedel, vilket betyder att dess värde inte har något stöd. Den är bara ett värdelöst papper.

Hoppas översättningen duger

Quote:

seraphim skrev:
Och ett stort tack till alla som hjälper till! Och jag ber om ursäkt att det kommer ta lite längre tid än jag väntat mig!! Men jag blir definitivt klar i veckan!

Ta den tid som behövs, ta det lungt.
Heder åt dig som har tagit på dig att översätta den här filmen.
den är riktigt tung... har själv provat översätta den, men bara inledningsvis. För tung att översätta utan ett transcript tyckte jag.
Jag är imponerad.

Posted on: 2007/9/30 16:02

See User information
Justerade några ord..

"Efter att ha bidragit till att skapa ett samhälle i kaos, beslutade nu" Federala bankreserven att ta bort guldmyntfoten (ekonomiskt system där valutan motsvarar värdet av en viss mängd guld)
För att kunna göra detta, behöver de ta "kontroll" över det kvarvarande guldet i systemet. Under svepskälet att hjälpa till att få slut på kristiden/depressionen, kom beslagtagandet av guld år 1933. Under hot om fängelsestraff på tio år, blev alla i Amerika
skyldiga att lämna in allt guld till statskassan, i grunden "rånades" allmänheten på den lilla förmögenhet de hade kvar.
I slutet av 1933 var guldstandarden avskaffad. Om du tittar på en dollarsedel från före 1933, står det att den går att lösa in mot guld. Om du tittar på en dollarsedel idag, står det att den är ett lagligt betalningsmedel, vilket betyder att dess värde inte har något stöd. Den är bara ett värdelöst papper.

Posted on: 2007/9/30 17:29
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Quote:

TeBe skrev:
Justerade några ord..

"Efter att ha bidragit till att skapa ett samhälle i kaos, beslutade nu" Federala bankreserven......

Helt rätt, och kanske t.o.m. :

Efter att ha kört ner samhället i botten, beslutade nu Federala bankreserven..etc.

för att korta ner insättningen och tiden, vid behov.

Posted on: 2007/9/30 18:23

See User information
Tack tack!

Nu ser det ut så här:

"Efter att ha kört ner samhället i botten beslutade FR-bankirerna att ta bort guldstandarden. För att kunna göra detta behövde de ta kontroll över det kvarvarande guldet i systemet. Så 1933, under svepskälet att de hjälpte till att stoppa depressionen, beslagtogs guldet. Under hotet av ett tioårigt fängelsestraff blev alla i Amerika tvungna att lämna in allt guld till statskassan, och i grunden rånades allmänheten på den lilla förmögenhet de hade kvar.

I slutet av 1933 var guldstandarden avskaffad. Om du tittar på en dollarsedel tryckt före 1933, står det att den går att lösa in mot guld. Om du tittar på en dollarsedel idag står det att den är ett lagligt betalningsmedel, vilket betyder att dess värde inte har något stöd. Det är bara värdelöst papper."

Godnatt!

Posted on: 2007/10/1 22:05

See User information
Fasen vad ni är duktiga allihopa! Ser fram emot att få dela med mig av Zeigeist Swesub!

Posted on: 2007/10/2 6:13

See User information
Tjena grabbar!
Var ett tag sen man skrev hära...

Tänkte fråga om det var möjligt att släppa "Part 1" om Jesus (om den är översatt) lite tidigare...typ nu =P

Tänkte nämligen visa den för några som inte är så bra på engelska... =), och det är "lite brottom".

Hoppas det är en möjlighet =)

Mkt bra förövrigt att ta sig uppgiften att översätta!
En eloge till er alla.

Posted on: 2007/10/2 12:16

See User information
First of all, the federal income tax is completely Unconstitutional, as it is a direct, unapportioned tax. All direct taxes have to be apportioned to be legal based on the Constitution.

Secondly, the required number of states in order to ratify the amendment to allow the income tax was never met, and this has even been cited in modern court cases.

Unapportioned / apportioned?

Posted on: 2007/10/2 13:59

See User information
"First of all, the federal income tax is completely Unconstitutional, as it is a direct, unapportioned tax. All direct taxes have to be apportioned to be legal based on the Constitution.

Secondly, the required number of states in order to ratify the amendment to allow the income tax was never met, and this has even been cited in modern court cases."

Unapportioned / apportioned / ratify?

Peace.

Posted on: 2007/10/2 13:59

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper