Googles policychef Kent Walker deklarerar att man från techjättens sida kommer att ha en arbetsgrupp som arbetar specifikt med att reglera informationsflödet kopplad till det svenska valet. Walker har nyligen varit på besök i Sverige bland annat för att träffa företrädare för Myndigheten för psykologiskt försvar.
– I vissa fall försöker vi lyfta fram trovärdig information, när vi kan hitta den från en ansedd, väletablerad källa. Politiska val är ett exempel. Vi tror att det är bättre för användarna än att vi bara slänger fram tio blålänkar som kan ta dem till vilken information som helst, säger han i en intervju med Bonniertidningen Dagens Nyheter.
Googles intentioner att ”manuellt justera” sökresultat som användarna gör och i praktiken bestämmer vilken information de ska få ta del av motiveras paradoxalt nog med att man vill ”förebygga påverkanskampanjer” samt ”förhindra desinformation” – vanligt förekommande eufemismer som i regel innefattar att begränsa spridning av artiklar från oberoende media. I USA, berättar Walker, är det exempelvis information från nyhetsbyrån AP som Google aktivt väljer att lyfta fram när det kommer till sökningar relaterade till det amerikanska valet.
Han meddelar nu att ”en grupp inom Google” även ska få till arbetsuppgift att övervaka nätet efter vad man benämner som ”falsk information” kopplad till det svenska riksdagsvalet.
Läs mer på nyadagbladet.se, Google förbereder påverkanskampanj mot det svenska valet