vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »


Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#1


See User information

Posted on: 2009/2/4 17:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#2


See User information
Quote:
RELIGIOUS belief can cause damage to a society, contributing towards high murder rates, abortion, sexual promiscuity and suicide, according to research published today.




abortion = abort??

som jag fattat det är det raka motsattsen... sorry, tappade lusten att läsa med en gång :/

kan du försöka väck nyfikenheten igen,?

Jag har trott att allt skulle gå åt det hållet hela livet (står ju i bibeln lixom). Så jag blir inte förvånad.
Är det just propagandan som är intressant?

Posted on: 2009/2/4 18:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#3


See User information
Quote:
Jag har trott att allt skulle gå åt det hållet hela livet (står ju i bibeln lixom). Så jag blir inte förvånad.

Så du tror att det måste vara på det viset? Att bibeln blir någon slags självuppfyllande profetia?

Det som är intressant med artikeln är naturligtvis att det är mindre mord, aborter, promiskuisitet och självmord i sekulariserade områden.

Om du vill kan jag översätta artikeln till svenska, om det hjälper. :)

Posted on: 2009/2/4 21:48
“I’m often wrong, but I don’t stay wrong.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#4


See User information
Quote:
Så du tror att det måste vara på det viset? Att bibeln blir någon slags självuppfyllande profetia?


Jag hängde inte riktigt med på det där med självuppfyllande.

Men annars - så JA! Jag tror på bibelns profetsior - och det med övertygelse.
Det måste inte vara så - men det är så så det kommer bli (illuminatis agenda you know).

Jag har en egen tolkning som fungerar överraskande bra med allt folk kastar på mig, detta för att jag släppt på dogman och bara utgår ifrån det som jag mins tydligast, andan i bibeln.
Så oavsett utvecklingen som vi nu tycker är så viktig - så kommer utgången bli den samma.
Det kommer bli fred på jorden - och det kommer bara finnas en regering.
Detta kommer förmodligen hända två gånger.
Frågan är bara om vi upplever den andra gången nu - eller om det är den första?!
(jag syftar på atlantis ---> NWO/aliens/-->Guds kungarike)
Varför två gånger?
För att fred och säkerhet kommer ropas ut av politiker - och sedan skall den sanna striden börja.


Och när man läser bibeln så är det väldigt tydligt hur världen skulle se ut i de "sista dagarna" . Sedan så ha det säkert varit flera "sista dagar", men det går det bara att lära sig ännu mer av, och det är en dålig anledning att förneka bibeln.

Tid är ett väldigt luddigt begrepp i bibeln - och det är med all rätt!
-för vad ÄR tid?

Posted on: 2009/2/5 15:03
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#5


See User information
Med självuppfyllande menar jag att det som står i den sker, eftersom folk tror på den, och inte gör tillräckligt för att stoppa det.

Men vi lämnar profetior, för att styra in tråden på sitt tilltänkta spår:
Jag är nästan övertygad om att religösa (generellt sett, undantag är naturligtvis vanligt förekommande hos båda grupper) är ohederligare än fria människor.

Jag baserar den tron på att religion ger människor förlåtelse och samvetesfrid, även när det inte är förtjänat, så att de anser sig ha en "samvetesbuffert". Detta leder naturligtvis till otrevliga beteenden.

Religion försöker också passa in människor i en väldigt snäv mall, som ofta går stick i stäv med mänsklig natur. Detta var naturligtvis bra, i barbariska tider, men i mer civiliserade tider ger det oss för lite jordmån att växa till vår fulla potential.

Andlighet är inte till för att ge oss samvetesfrid. Den är till för att hjälpa oss överleva när vi står inför oöverskådliga problem som saknar uppenbar lösning.

Posted on: 2009/2/5 16:55
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#6


See User information
Tid är det som sparar ögonblicket så vi kan uppfatta det. :) Allt inom en väldigt simpel men komplex konstruktion. En holografisk illusion :)

- seilon

Posted on: 2009/2/6 14:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#7


See User information
Quote:
Andlighet är inte till för att ge oss samvetesfrid. Den är till för att hjälpa oss överleva när vi står inför oöverskådliga problem som saknar uppenbar lösning.


Måste ju börjas här med att påpeka att det är uppenbart att du inte vet hur är det är att växa upp i en kristen församling.
Men samvetsfrid är en utpräglad bristvara...!
Men du tänker säkert på bikten osv - och Jesu lösenoffer som missbrukas totalt.
Men frågan jag ställer mig är hur det egentligen fungerar med lösenoffret.
Varför det skulle vara nödvändigt.
Men det här är säkert fel tråd för en sådan diskussion.

Men det du säger om andlighet är ändå intressant.

Posted on: 2009/2/6 23:11
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#8


See User information
Profetior är alltid självuppfyllande. Lite som Skymt säger vill jag påpeka att det har med att göra med hur många människor som tror på profetian, hur starkt de tror på den samt hur starkt de missionerar den.

Sen är det rätt förståeligt att "syndandet" stiger i en nation som är uttalat religiös/teokratisk. Inom psykologi vet man sen länge att det som är förbjuden frukt är alltid det som blir mest intressant att äta.

Jämför med droganvändandet i västvärlden som knappt existerade (förutom i societetskretsar) innan det blev olagligt, när sen rebellvågen på 60-70 talen kom så blev folk väldigt inne på att ta allt det som staten sagt man inte ska ta.

Barn gör inte som man säger...

Posted on: 2009/2/7 20:54
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#9


See User information
Ja - så om vi konstaterar att profetsior är självuppfyllande, då råder det ju inga tvivel på att bibelns förutsägelser kommer att slå in!

ca 5000 år av löften om att Gud/frälsaren kommer att komma till småfolkets räddning går inte att förneka.
Det har visserligen antagits några grova omtolkningar av vad som står och hur det skall tolkas.
Men ivf så är det garanterat över 2000 år i väntan på messias återkomst, och hur allt runtom i världen skulle se ut.

Detta är det "stora verket" (the great work) som Frimurarna arbetat på, och nu är tiden mogen - säg vad du vill om det - men det är nu det händer, och det har redan börjat!

Posted on: 2009/2/9 12:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#10


See User information
Jag kan ju ha fel men den synen jag fått på Det Stora Verket är mer att varje människa ska komma i kontakt med sin personliga Heliga Skyddsängel så att de ska kunna ta reda på sin Sanna Vilja och agera i enlighet med den.

Alltså är syftet mer att människan ska förstå att räddningen/frälsningen inte ligger utanför dem själva, men inom dem. Vi kan kalla den Kristus, visst. Men i såna fall är Kristus inte en person som enbart skall tillbes som en ikon (avgudadyrkan/idolisering) men ett tillstånd, som man ska uppnå och smälta samman med.

Det räcker inte med att tillbe, frukta och tro på Herren Gud.
Vi behöver närma oss Gud och be om Kraften/Anden som emanerar från Källan för att perfektera Skapelsen med den.
Vi behöver anstränga oss för att manifestera Guds Rike, här och nu.

Posted on: 2009/2/16 9:15
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#11


See User information
Även om vi följer olika läror anser jag att de i grunden har samma mål.

Quote:
Vi behöver anstränga oss för att manifestera Guds Rike, här och nu.


mm, men som vid en olycka, hjälp först dig själv innan du hjälper andra. Med andra ord, rädda dig själv och i processen väck andra. Människan har blivit så dålig att den är bortom räddning så att ha som målsättning att skapa manifestera gudsrike på jorden finns det inte tid för, lev efter läran och ser till att du inte fastnar i illusionen lr dras ner i människans moraliska fördärv.

Posted on: 2009/2/20 1:35
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#12


See User information
Vi är väl här av olika anledningar du och jag BiReal.

Posted on: 2009/2/22 14:15
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#13


See User information
HuMaHuMHuM: Alla mina inlägg visade ju på att ju MINDRE "gud" lägger sig i, desta BÄTTRE mår vi och desto HEDERLIGARE blir vi!

Hur i helskotta blir den logiska slutsatsen att vi ska manifestera "Guds Rike" här och nu då?!?

Snarast borde vi väl försöka se organiserad religion som den mentala narkotika den faktiskt är.

Posted on: 2009/2/23 13:52
“I’m often wrong, but I don’t stay wrong.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#14


See User information
Kan nog inte hålla med om att vi vare sig mår bättre eller blir hederligare. Tvärtom tycker jag att den fallande moralen i människan är bristen på andlighet. Bristen på tron på något högre som förmår människan göra vad som helst för att roffa åt sig och vinna, och söker utanför sig själv när svaren finns inom. " Bättre "vet jag inte, personligen mådde jag inte bra tills jag hittade min väg. Du får gärna utveckla vad du menar med "bättre" om du talar om lycka och att må bra som människa, så tror jag inte på det.

[Edit] Studien som du hänvisar till tar främst upp USA. Om den amerikanska tron och deras sätt att leva ska fungera som en representation av världens religioner så håller den inte. Många amerikaner säger sig också vara troende kristna men de kan knappt två budord av de tio, dom använder ordet God som en fjortonårig flicka använda ordet love. Sen att USA har höga dödssiffror, självmordssiffor, har sex med många olika partners lr gör många aborter har knappast med religion att göra. Det finns nog många faktorer i det amerikanska samhället som har givit upphov till dom siffrorna.

Posted on: 2009/2/23 15:39

Edited by BiReal on 2009/2/23 16:15:56
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#15


See User information
Quote:

BiReal skrev:
Kan nog inte hålla med om att vi vare sig mår bättre eller blir hederligare. Tvärtom tycker jag att den fallande moralen i människan är bristen på andlighet. Bristen på tron på något högre som förmår människan göra vad som helst för att roffa åt sig och vinna, och söker utanför sig själv när svaren finns inom. " Bättre "vet jag inte, personligen mådde jag inte bra tills jag hittade min väg. Du får gärna utveckla vad du menar med "bättre" om du talar om lycka och att må bra som människa, så tror jag inte på det.

[Edit] Studien som du hänvisar till tar främst upp USA. Om den amerikanska tron och deras sätt att leva ska fungera som en representation av världens religioner så håller den inte. Många amerikaner säger sig också vara troende kristna men de kan knappt två budord av de tio, dom använder ordet God som en fjortonårig flicka använda ordet love. Sen att USA har höga dödssiffror, självmordssiffor, har sex med många olika partners lr gör många aborter har knappast med religion att göra. Det finns nog många faktorer i det amerikanska samhället som har givit upphov till dom siffrorna.


Exakt. Det 'är ju knappast Kristna människor som propagerat för promiskuitet, aborter och hedonistiskt leverne över lag.

Orsakerna till detta samhällsförfall hittas snarare i bl.a Hollywood med deras ständigt malande prosekulära- och nihilistiska propaganda.

Posted on: 2009/2/23 16:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#16


See User information
Skymt, Guds Rike kommer inte av att religioner har inflytande över samhället då detta är påtvingat och inte kan frigöra människan, precis som kommunism och gemenskap aldrig kan uppnås av ett parti i en stat. Det handlar istället om en slags autokrati där alla har godtagit en plats och en roll helt frivilligt och arbetar för samhällets bästa utan tvång. Kooperation och frivillighet är nyckelorden.
Och ja, det kan låta extremt likt anarkism eller extremliberalism och det räds jag inte att säga. Men ingen ideologi är lösningen egentligen, bara människans egna potential kan lösa människans problem.

Posted on: 2009/2/26 17:43
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#17
Quote:

Xtas skrev:
Skymt, Guds Rike kommer inte av att religioner har inflytande över samhället då detta är påtvingat och inte kan frigöra människan, precis som kommunism och gemenskap aldrig kan uppnås av ett parti i en stat. Det handlar istället om en slags autokrati där alla har godtagit en plats och en roll helt frivilligt och arbetar för samhällets bästa utan tvång. Kooperation och frivillighet är nyckelorden.
Och ja, det kan låta extremt likt anarkism eller extremliberalism och det räds jag inte att säga. Men ingen ideologi är lösningen egentligen, bara människans egna potential kan lösa människans problem.


Vad är "problemet", har du någon länk till det. Jag är bara nyfiken, då du talar om "lösningen".

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#18


See User information
Hoppas det finns stora "think cubes" i ett sådant samhälle. Där man kan komma in med sina idéer och får dem genomförda.

Posted on: 2009/2/26 18:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#19
Quote:

HuMaHuMHuM skrev:
Hoppas det finns stora "think cubes" i ett sådant samhälle. Där man kan komma in med sina idéer och får dem genomförda.


Visst... du vill ha ned all skog för att odla då det är matbrist, grannen vill bevara all skog och återplantera på skövlade marker, det tycker han vore en bra idè...

Då kan person A bilda en aktivistgrupp, dela ut info om hur det ligger till och görs bäst, och prson B gör likadant - så har vi snart politik och partier....

Det där är knappast någon skillnad mot dagens samhälle. Bara en fullständig förändring och förståelse inom människans tänk, uppförande, beteende, moral etc, kan leda till ett "bra" yttre.

Man måste släppa tankar om att man tror att det är sig själv man ska promota, dela ut "ens info" och dyl - detta är ego, som man vill stärka och få att överleva... under sken av att bistå samhället, för deras bästa...

Varför ska andra belastas med "egna idéer"?

Kanske jag har missuppfattat dig?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#20


See User information
Quote:
Skymt, Guds Rike kommer inte av att religioner har inflytande över samhället då detta är påtvingat och inte kan frigöra människan, precis som kommunism och gemenskap aldrig kan uppnås av ett parti i en stat. Det handlar istället om en slags autokrati där alla har godtagit en plats och en roll helt frivilligt och arbetar för samhällets bästa utan tvång. Kooperation och frivillighet är nyckelorden.

Ah. En värld där var och en ser till mänsklighetens bästa först, och därefter i tur och ordning till grupperingar av underordnad storlek. Det är en vacker bild, men jag tror att människor endast frivilligt kommer välja en sådan väg, om alla lever i överflöd.

Dock ser jag det inte som orealistiskt att med teknikens hjälp nå fram till en sådan värld. Det var därför jag inte riktigt kände att benämningen "Guds rike" passade... Men jag kan väl erkänna att jag kanske var lite väl snabb att blanda ihop ordet "Gud" med religion, och alla dess stolligheter... Gud kan ju helt enkelt vara en synonym för skapare. Mer poetiskt, fast då vänder jag mig mot dess singularisform istället. Det är vårt (mänsklighetens) rike, och det är vi som skapar det!

Quote:
Då kan person A bilda en aktivistgrupp, dela ut info om hur det ligger till och görs bäst, och prson B gör likadant - så har vi snart politik och partier....

Det var så det skedde förr i tiden. När åsikter behövde paketeras och delas upp, helt enkelt för att kunna distribueras. Nu har vi internet, och det enda vi saknar är fler verktyg för att låta idéer utvecklas dynamiskt, och mogna så att de blir konkreta beslut som kan vinna laga kraft. Det finns redan en väldigt intressant prototyp...

Posted on: 2009/2/27 0:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#21
Quote:

Skymt skrev:
Quote:
Skymt, Guds Rike kommer inte av att religioner har inflytande över samhället då detta är påtvingat och inte kan frigöra människan, precis som kommunism och gemenskap aldrig kan uppnås av ett parti i en stat. Det handlar istället om en slags autokrati där alla har godtagit en plats och en roll helt frivilligt och arbetar för samhällets bästa utan tvång. Kooperation och frivillighet är nyckelorden.

Ah. En värld där var och en ser till mänsklighetens bästa först, och därefter i tur och ordning till grupperingar av underordnad storlek. Det är en vacker bild, men jag tror att människor endast frivilligt kommer välja en sådan väg, om alla lever i överflöd.

Dock ser jag det inte som orealistiskt att med teknikens hjälp nå fram till en sådan värld. Det var därför jag inte riktigt kände att benämningen "Guds rike" passade... Men jag kan väl erkänna att jag kanske var lite väl snabb att blanda ihop ordet "Gud" med religion, och alla dess stolligheter... Gud kan ju helt enkelt vara en synonym för skapare. Mer poetiskt, fast då vänder jag mig mot dess singularisform istället. Det är vårt (mänsklighetens) rike, och det är vi som skapar det!

Quote:
Då kan person A bilda en aktivistgrupp, dela ut info om hur det ligger till och görs bäst, och prson B gör likadant - så har vi snart politik och partier....

Det var så det skedde förr i tiden. När åsikter behövde paketeras och delas upp, helt enkelt för att kunna distribueras. Nu har vi internet, och det enda vi saknar är fler verktyg för att låta idéer utvecklas dynamiskt, och mogna så att de blir konkreta beslut som kan vinna laga kraft. Det finns redan en väldigt intressant prototyp...


Nej nej...

Du tänker helt fel...

Du tror det är verktygsbrist det handlar om... du söker i det yttre, stuvar om bland smutsen... "fler verktyg"

Vinna "lagar kraft". Du är en teoretiker som insupit och repeterar, tror du tänker själv, vänd på allt!

Tro inte ett ögonblick att det ärnågot som pågår som har med "utveckling" att göra - har du någon källa på det?

Släpp skallen.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#22


See User information
Quote:
Nej nej...

Du tänker helt fel...

Du tror det är verktygsbrist det handlar om... du söker i det yttre, stuvar om bland smutsen... "fler verktyg"

Vinna "lagar kraft". Du är en teoretiker som insupit och repeterar, tror du tänker själv, vänd på allt!

Tro inte ett ögonblick att det ärnågot som pågår som har med "utveckling" att göra - har du någon källa på det?

Släpp skallen.
Jag har ingen aning om vilken poäng du vill göra, eller vilken relevans det du skriver har för den här tråden, så jag vet inte riktigt vad jag ska svara...

Du frågar efter en källa, men till vad?
Bara något som pågår som har med utveckling att göra?

Uppfostran, forskning, ditt och mitt och alla andras liv, vår kultur, vårt samhälle, den kod jag programmerar, hur skogar växer, hur vårt solsystem förändras, vad som är politiskt korrekt.

Allt detta förändras med tiden, till nya varianter som bygger på de äldre. Detta är utveckling.

(Nu kommer jag anta att du är samma person som förut hade smeknamnet "sebben" här på forumet. Om det är fel, så bortse från följande text)

Det enda jag faktiskt kan komma på som inte utvecklas, verkar vara dina tankegånger och din förmåga att förmedla och ta till dig ett budskap.

Du skriver EXAKT samma saker som jag besvarat och ställt följdfrågor till in i absurdum i många andra trådar. Dock så har du aldrig haft respekt nog för att följa upp dina otrevliga anklagelser, eller förklara dina (för mig underliga) slutsatser. Jag vet inte ens om du läst mina svar i de trådarna.

Om du vill, kan jag sammanställa en lista...

I framtiden tänker jag ta mig rätten att ignorera dig, tills dess du lär dig vad orden ödmjukhet och respekt betyder, och klarar av att visa det i praktiken.

Posted on: 2009/2/27 15:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#23
Quote:

Skymt skrev:
Quote:
Nej nej...

Du tänker helt fel...

Du tror det är verktygsbrist det handlar om... du söker i det yttre, stuvar om bland smutsen... "fler verktyg"

Vinna "lagar kraft". Du är en teoretiker som insupit och repeterar, tror du tänker själv, vänd på allt!

Tro inte ett ögonblick att det är något som pågår som har med "utveckling" att göra - har du någon källa på det?

Släpp skallen.
Jag har ingen aning om vilken poäng du vill göra, eller vilken relevans det du skriver har för den här tråden, så jag vet inte riktigt vad jag ska svara...

Du frågar efter en källa, men till vad?
Bara något som pågår som har med utveckling att göra?

Uppfostran, forskning, ditt och mitt och alla andras liv, vår kultur, vårt samhälle, den kod jag programmerar, hur skogar växer, hur vårt solsystem förändras, vad som är politiskt korrekt.

Allt detta förändras med tiden, till nya varianter som bygger på de äldre. Detta är utveckling.

(Nu kommer jag anta att du är samma person som förut hade smeknamnet "sebben" här på forumet. Om det är fel, så bortse från följande text)

Det enda jag faktiskt kan komma på som inte utvecklas, verkar vara dina tankegånger och din förmåga att förmedla och ta till dig ett budskap.

Du skriver EXAKT samma saker som jag besvarat och ställt följdfrågor till in i absurdum i många andra trådar. Dock så har du aldrig haft respekt nog för att följa upp dina otrevliga anklagelser, eller förklara dina (för mig underliga) slutsatser. Jag vet inte ens om du läst mina svar i de trådarna.

Om du vill, kan jag sammanställa en lista...

I framtiden tänker jag ta mig rätten att ignorera dig, tills dess du lär dig vad orden ödmjukhet och respekt betyder, och klarar av att visa det i praktiken.


Vänd på det.

"Allt detta förändras med tiden, till nya varianter som bygger på de äldre. Detta är utveckling."

Det är förändring, och att tiden går.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
#24


See User information
Skymt, med Gud menar jag givetvis människan också, men du har nog inte samma syn på Gud som jag har då jag är panenteist (Gud är transcendental och immanent samtidigt) så därför spelar det mindre roll.

Hursomhelst, så kan jag säga dig patrix att den enda sida jag kan hänvisa dig till där de idéer jag har är som närmast att sättas i praktiken är den som Skymt redan länkat och som jag också skriver på då och då. Aktiv Demokrati helt enkelt. Denna idé om representativ direktdemokrati är det mest praktiska sättet idag för att kunna få folk att frivilligt sätta sig in i alla de frågor de känner sig berörda av och vill påverka.

Det största problemet bland den uppsjö av problem som människan stöter sig med idag är just deras oförmåga och ovilja att delta i beslutsprocesserna som de följaktligen överlämnar åt folk som i det mesta bara ser till sin egen persons vinning. Folk är väldigt blåögda när det kommer till politik. De vet någonstans långt därinne i kraniet att en ärlig politiker är en total oxymoron, men ändock är de beredda att rösta på den som de tycker hasplar ur sig de skickligaste lögnerna. Detta beror mest på att folk har tappat sin tro på förändringen, man taktikröstar för att annars "kastar man bort sin röst". Man har helt enkelt tystat rebelliska röster genom att införa en slags konsensus i demokratin med idén om att den som röstar på marginella partier inte bidrar till beslutsprocesserna.

Posted on: 2009/3/2 3:07
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 3 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
46 user(s) are online (46 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 46

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS