vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »

Re: Att tro är bättre än att veta!

See User information
Quote:
Men detta har ju ingenting som helst med religion att göra.

Nejnej, religion det tilltalar inte alls andliga människor .

Men jag förstår din poäng Skymt, religionen försöker sätta ett koppel på andliga människor för att de inte ska komma fram till sanningar som kan utmana makten i landet, men det är fortfarande andligt även om det är hyfsat restriktivt.

Jag respekterar Sokrates lära, men många idag skulle inte hålla med om att rationalismen som den såg ut då kan jämföras med den synen på rationalism som vi har idag. Framförallt då han inkorporerade idéer om gudagivna rättigheter i det och rättigheter idag anses som något mycket relativt och betingat till de seder som människor upprättar på olika sätt i olika kulturer.

Posted on: 2009/2/18 20:15
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Religion för mig, är helt enkelt blind, okritisk tro. Till exempel: vårt nuvarande ekonomiska system åtnjuter den statusen bland en stor del av befolkningen.

Så religion behöver inte ha det minsta med vad vi brukar definiera som andlighet, att göra. Det är det blinda, okritiska förhållningssättet som definierar en religion för mig.

Och tänk om vi vetat att det ekonomiska systemet skulle kollapsa.

Så vad är egentligen bäst..? Tro eller kunskap?

(En annan religion, är vår blinda tro på representativ demokrati. En mycket bättre lösning skulle vara aktiv demokrati (din signatur får mig att tro att du håller med), fast det är klart ... det vet jag ju inte säkert )

Posted on: 2009/2/23 13:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:
Och tänk om vi vetat att det ekonomiska systemet skulle kollapsa.

Så vad är egentligen bäst..? Tro eller kunskap?

Bra att detta just gäller ekonomin..
För jag har alltid trott på det som sägs om ekonomin i bibeln - att den skall rasa.

(det stå något liknande i Hesekiel 7:19 "sitt silver skall de kasta på gatorna, och deras guld skall bli till något motbjudande. Varken deras silver eller deras guld skall befria dem på Guds förgrymmelsens dag....." ---> Sedan har man Jakob 5:1 och framåt där det talas om de rika i världen och vad som kommer hända med dem.
Det börjar såhär:
"-Hör nu, ni rika: gråt, tjut över de olyckor som kommer över er. Er rikedom har ruttnat, och era ytterkläder har blivigt malätna."....)

Så till din fråga.. vad är egentligen bäst?
För mig har det inte varit en trosfråga om ekonomin skulle raseras - det har jag vetat om hela mitt liv (då jag har en kristen bakgrund).
Jag har behandlat det som kunskap.
Och för ca 1.5 år sedan så började jag på en utbildning som skulle vara 1 år - och jag började den med en säker känsla av att ekonomin skulle rasa i slutet av 2008 (frimurar "kontroll-år").
Jag visste det - och blev inte förvånad när det hände......

...kan man säga så att det bästa är kunskap som bygger på tro?

Posted on: 2009/2/25 16:24

See User information
Quote:
Så till din fråga.. vad är egentligen bäst?
För mig har det inte varit en trosfråga om ekonomin skulle raseras - det har jag vetat om hela mitt liv (då jag har en kristen bakgrund).
Jag har behandlat det som kunskap.
Och för ca 1.5 år sedan så började jag på en utbildning som skulle vara 1 år - och jag började den med en säker känsla av att ekonomin skulle rasa i slutet av 2008 (frimurar "kontroll-år").
Jag visste det - och blev inte förvånad när det hände......

Om du behandlar din tro som kunskap, så kan det ju inte vara någon skillnad för dig om du tror, eller om du vet. Så hur kan det ena vara bättre än det andra?

Och rörande bibelns otroliga profetiska förmåga... det är ju inte så fantastiskt svårt att förutse att ekonomin kollapsar. Det har ju skett med jämna mellanrum genom hela vår historia... Hur vet du att det var just den här ekonomiska kollapsen som avsågs i de där dammiga texterna?

För mig är ekonomin ett tydligt exempel på hur vi människor tenderar att ge ideal och utopier en större vikt än den faktiska verklighet vi har omkring oss. Vi följer slaviskt en godtycklig tes (till exempel kapitalism), och först under extrema omständigheter kan vi acceptera en antites.

Detta mönster går ju igen inom många delar av samhället:
* Musikindustrin kan inte se någon annan affärsmodell än den de hade på 90-talet.
* Prostitutionsmotståndare klarar inte av att acceptera att vissa kanske faktiskt vill sälja sex.
* Drogmotståndare vägrar acceptera att droger kan vara lika positiva som negativa.
* Och sist men långt ifrån minst. Alla dessa arroganta teser om religion, som med avsikt utformats för att inte kunna kombineras med en antites för att bli en syntes. Som med avsikt utformats så att vidareutveckling av idéerna den representerar endast kan ske genom avknoppning.

Och som alltid, så är det individen som blir lidande. De som inte passar i de mallar som för tillfället "får godkänt" av samhället.

Så om "tro" får representera kunskap om mytiska texter, och "veta" representerar kunskap om vår fysiska omvärld (uppfattningar som kan delas av vem som helst), så ser jag "veta" som det enda etiskt försvarbara alternativet, när beslut som rör andra människor skall tas.

Posted on: 2009/2/25 18:12

See User information
Skymt:
Quote:
Om du behandlar din tro som kunskap, så kan det ju inte vara någon skillnad för dig om du tror, eller om du vet. Så hur kan det ena vara bättre än det andra?

Jag tror att jag vet.. För att jag tror
Hade jag inte trott - hade jag inte kunnat vara så säker på att just i slutet av -08 så skulle det börja hetta till.
Så nu vet jag ju att det jag tror faller in.
... men det är kanske bara som jag tror?

Det känns bättre att tro - och inte exakt veta vad som händer i framtiden.. Det ger än ändå lite hopp.. Just eftersom att det man tror om framtiden trots allt ändå bara är vad man "tror" inget man exakt "vet"..

Men samtidigt så tycker jag att tankar är upplevelser, så om man har tänkt sig denna framtid utan kommers, och kan få ihop alla pusselbitar som finns tillgängliga och allt pekar åt att bilden på pusslet man lägger VERKLIGEN ÄR av det motivet som framsidan av boxen visar.
Så efter ett tag råder det inga tvivel om vad som håller på att hända och vilka tider vi lever i.
Så därför tycker jag att man skall ta upp denna dammiga gamla bok - och försöka se sig själv i den vackra framtid som utlovas.

skymt:
Quote:
Hur vet du att det var just den här ekonomiska kollapsen som avsågs i de där dammiga texterna?

Just "denna" har knappt börjat - om vi säger så då..
Och kommer förmodligen bil den sista.
(kanske med lite andrum - en sista pust... men sedan borta för alltid)
Men det är ju vad jag tror..

Jag har levt igenom 2 ekonomiska kriser så vitt jag vet. IT-bubblan och Bolåne-krisen..
Men jag förstår varför det är så lätt att vilja tänka så som så många andra - och bara backa tiden lite och peka på tidigare händelser.

Men jag tror nog att det är av dessa tidigare händelser man skall försöka ta lärdom av.
Men att alla dessa leder till ett stort antiklimax, när allt tar en vändning.
Kanske vi upplever det som lång tid och är inte tillräckligt fokuserade för att uppleva det som en aktuell och reell händelse.
Men det är redan igång och det finns ingenting som kan, som vill stoppa det. Det är en naturlig del av utvecklingen - bara att acceptera och försöka se glad ut.

Men du talar om religioner och religiösa samfund. Dessa stöttar jag inte fysiskt på något som helst sett. Men jag kan tycka att det är bra att folk får delar av sitt andliga behov tillfredsställt genom de mer oskyldiga samfundens instruktioner om hur viktig bönen är.
Det öppnar upp en dörr till sanningen* - det gäller ju bara att hitta till den (dörren) (=/) |--<

Posted on: 2009/2/25 19:45

Edited by HuMaHuMHuM on 2009/2/25 20:09:11

See User information
Quote:
Jag tror att jag vet.. För att jag tror
Hade jag inte trott - hade jag inte kunnat vara så säker på att just i slutet av -08 så skulle det börja hetta till.
Så nu vet jag ju att det jag tror faller in.
... men det är kanske bara som jag tror?

Hur du privat förhåller dig till information, trovärdigheten i dess källor och din tolkning av den, är ingenting jag vill lägga mig i. Rent principiellt alltså, jag gillar våran nuvarande diskussion. :)

Men i offentliga sammanghang, där ett beslut kan påverka människor som inte delar din tro, så är din inställning helt förkastlig. Tänk om du börjar tro att tomater är giftiga, och driver det hela så långt att tomater blir narkotikaklassade...

Vi människor behöver referenser som kan delas av alla, och då vi alla existerar i verkligheten, är studiet av verkligheten en bra referensram. Tänk om vi gör en undersökning som kommer fram till att bara 0,02% av befolkningen är allergiska mot tomater, och det är egentligen helt onödigt att narkotikaklassa dem, så länge folk håller koll på sina allergier.

Personligen anser jag att vi behöver vår andlighet som inspirationskälla och intuition i utforskandet av verkligheten, och att vagga den till sömns med någon religions definitiva svar är .. tja, dumt.

Posted on: 2009/2/26 17:00

See User information
Quote:
att vagga den till sömns med någon religions definitiva svar är .. tja, dumt.

Håller med! Absolut - rent ideotiskt.
Men när jag var så säker på nuvarande ekonomiska kris så var det inte hämtat från någon religion.

Jag vet inte att det jag tror faller in - men jag tror det ibland.

Quote:
Men i offentliga sammanghang, där ett beslut kan påverka människor som inte delar din tro, så är din inställning helt förkastlig.

Jag bävar inför tanken att mina beslut skall påverka mänskligheten på något som hels sett.
Jag är till 100% övertygad om att ingen människa någonsin kan göra världen bättre.
Inte heller kan en grupp av människor göra det.
De enda (om det skall vara människor inblandat) är om alla är på samma linje - och sköter sig själv och accepterar att de allra flesta andra människorna på jorden INTE är som dem själva.

--så vi är nog på samma linje i det mesta, men jag väljer att tro på det som sår i bibeln (men jag lyssnar sparsamt på dem som predikar ut bokens budskap)

Posted on: 2009/2/26 17:44

See User information
Quote:
Men när jag var så säker på nuvarande ekonomiska kris så var det inte hämtat från någon religion.

Hehe, jag tror också att ekonomin kommer bli den avgrund mänskligheten måste över för att kunna fortsätta utvecklas. Kalifornien och Island är redan helt bankrutt, liksom. Och det är ju inte som att den började hösten förra året.. men det var då ekorrhjulen började stanna på allvar, och mainstream media började tycka det var viktigare än vem som vinner Idol...

Det är inte utan att man blir lite bitter...

Quote:
Jag bävar inför tanken att mina beslut skall påverka mänskligheten på något som hels sett.
Jag är till 100% övertygad om att ingen människa någonsin kan göra världen bättre.
De enda (om det skall vara människor inblandat) är om alla är på samma linje - och sköter sig själv och accepterar att de allra flesta andra människorna på jorden INTE är som dem själva.

Vi kanske kan enas om att du i alla fall inte bör fatta sådana beslut, utan att på allvar undersöka vilka konsekvenserna kan bli. Dessvärre är dagens frågor så många och komplexa att folk inte hinner och orkar sätta sig in i dem, ifall de ska försörja sig. Aktiv demokrati, där de som brinner för sakfrågorna, och som blir berörda av besluten, har möjlighet att i en modererad form nå det bästa beslutet med maximalt faktuellt input (oj, krystat! ). Prototyp finns ju redan på internet, och det är verkligen ett experiment som förtjänar uppmärksamhet.

Då blir ju tro något privat, och kunskap något allmänt, vilket jag tror är, oavsett ordens individuella värden, är den bästa uppdelningen. För när många människors tro och erfarenheter kombineras, uppstår kunskap... Ju fler människor, desto djupare kunskap, och internet är den perfekta mötesplatsen.

Jag är helt övertygad om att vi tillsammans kan skapa en värld vi slipper skämmas över. Internet för med sig nya organisationer, nya tankesätt, där "sharing is caring". Och det börjar ju redan smitta av sig till det runt omkring datorerna! När förändringens vindar blåser bygger somliga vindskydd. Andra bygger väderkvarnar.

En väldigt påtaglig uppfinning är ju 3d-skrivaren, som bland annat kan skriva ut en kopia av sig själv.
Den är licensierad i samma anda som GPL, och ritningarna till den, samt inköpslistor på matrial, sprids fritt på internet.

Posted on: 2009/2/26 23:40

Edited by Skymt on 2009/2/27 0:06:23

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
Quote:

Hehe, jag tror också att ekonomin kommer bli den avgrund mänskligheten måste över för att kunna fortsätta utvecklas. Kalifornien och Island är redan helt bankrutt, liksom. Och det är ju inte som att den började hösten förra året.. men det var då ekorrhjulen började stanna på allvar, och mainstream media började tycka det var viktigare än vem som vinner Idol...

Det är inte utan att man blir lite bitter...

Quote:

Vi kanske kan enas om att du i alla fall inte bör fatta sådana beslut, utan att på allvar undersöka vilka konsekvenserna kan bli. Dessvärre är dagens frågor så många och komplexa att folk inte hinner och orkar sätta sig in i dem, ifall de ska försörja sig. Aktiv demokrati, där de som brinner för sakfrågorna, och som blir berörda av besluten, har möjlighet att i en modererad form nå det bästa beslutet med maximalt faktuellt input (oj, krystat! ). Prototyp finns ju redan på internet, och det är verkligen ett experiment som förtjänar uppmärksamhet.

Då blir ju tro något privat, och kunskap något allmänt, vilket jag tror är, oavsett ordens individuella värden, är den bästa uppdelningen. För när många människors tro och erfarenheter kombineras, uppstår kunskap... Ju fler människor, desto djupare kunskap, och internet är den perfekta mötesplatsen.

Jag är helt övertygad om att vi tillsammans kan skapa en värld vi slipper skämmas över. Internet för med sig nya organisationer, nya tankesätt, där "sharing is caring".

Skymt, du skrev i denna tråd i ditt första inlägg:
"Den processen kallas utveckling, förresten."

I ditt nästa inlägg:
"...har nog lett till många banbrytande upptäckter"

Senare inlägg...:
"Det som skiljer vetenskap från religion, är att vetenskapen är beredd på att ha fel. Det är något religion inte kan eller får ha, ty då förlorar den anseende. Vetenskap däremot, bekräftas eller utvecklas genom att man finner fel.
Båda instutitionerna använder sig av tro, men på fundamentalt olika sätt."

I ett senare inlägg:
"Jag antar att religionen, som den parasit den är, också måste evolvera, för att kunna gro i mänsklighetens allt mer upplysta sinnen...
...Däremot är jag beredd att hålla med om att den etablerade vetenskapliga intelligentian har lite för svårt att utveckla sig. Men de är ju mest gamla gubbar...
...Det finns många sätt att störa den kemiska process som livet är, tillräckligt för att den ska avstanna...
...Vad jag argumenterar emot, är det rigida, statiska och stagnerade förhållningssätt den fundamentala synen på religion representerar. Vi och vår omvärld förändras hela tiden, och vår andlighet måste få förändras med.
En fundamental syn på vetenskap, är inte lika illa, då vetenskapen i sig är dynamisk och sökande, även om all fundamentalism i grunden är något negativt när det drivs in i absurdum...

I ett senare inlägg:
"Vi människor behöver referenser som kan delas av alla, och då vi alla existerar i verkligheten...
... Personligen anser jag att vi behöver vår andlighet som inspirationskälla och intuition i utforskandet av verkligheten...

I ditt senaste inlägg:
"Hehe, jag tror också att ekonomin kommer bli den avgrund mänskligheten måste över för att kunna fortsätta utvecklas...
... För när många människors tro och erfarenheter kombineras, uppstår kunskap... Ju fler människor, desto djupare kunskap...

Ganska uppenbart då, för du skriver så, att du utgår från ett materialistiskt tänk, även om du inte fattat det själv.

Bland andra bennybear och bireal gav sin syn på det...

Om du utgick från annant tänk, så skulle du inte skriva kring "utveckling" som du gör. Du tror alltså på strunt då.

Det finns inget sådant som utveckling. Tiden går och saker och ting avvecklas...

Du har anammat vanligt pk-tänk (matning), och tror att en ortodox religion ska söka sanningen, och förändras bara för att det därute förändras, faller djupare in i illusion och avlägsnar sig från Sanningen. Blanda inte ihop vår tids false religioner, heretiska religioner med vad religioner från början är. Man kan inte ändra någonting i en religion, då har den redan avvikit och fungerar inte som den väg den var till för.
Alla religioner - och ALL andlighet är från början kultiveringsvägar, att ändra något gör att då leder den inte...
"Religioner" idag är avvägar, heretiska dåliga saker, islam har aldrig varit en religion.

Du är istället helt tydligt en lärjunge till vår tids stora religion Science.

Du är en troende, tror att "vi tillsammans kan skapa"... om vi forskar mer... tror att vi får bättre förståelse genom studier.

Du tror på "kunskap"- men det är inget som har betydelse, är som ingenting, eller inte vad vi tror...

Repost:
Kunskap och sanning...

Confucius said, “Siye, do you think that my knowledge comes from experience and learning?”
Siye answered, “Does it not?”
Confucius said, “No! It’s from One Law (that penetrates all levels).”

Here we learn that Confucius’ Tao is not [obtained] from learning. Therefore, Confucius is not talking about learning or knowledge; the real Tao has no relationship with study. In actuality, it would be difficult to know the Tao of Confucius without reading his explanations in the Book of Changes. In the first chapter of “Xi Ci Shang Zhuan,” it states explicitly: ...

Det är inte så att "desto fler människor desto djupare kunskap"

Det är inte kunskap i dess riktiga mening, tvärtom.

Det är snarare vår tids illusionstänk, Sahlinism...

Sammanför en halv (skadad) med en annan halv (skakad) så tror/säger "de" att det blir bra, en Hel... (som man kan se de gör inom allting, invandring etc) medans det är tvärtom - det är ALLTID tvärtom som gäller... - de använder problem för att få tillstörre problem.
Vänd på det.

Try for free: think.

See User information
patrix:
Jag tycker mig känna igen argumentationen från ett annat nick, men det är av underordnad betydelse. Välkommen tillbaka!

Jag får känslan av att du bara skummar igenom min text efter vissa nyckelord (utveckling, kunskap, verklighet till exempel), tar dessa ur sitt sammanhang och kommer till slutsatsen att oavsett vad jag skriver, så har jag fel.

Mycket av tråden har hittils varit för att försöka hitta definitioner på orden "tro" och "veta", ty det är en större fråga än man kan ana. Och med tanke på titeln, så är det av yttersta betydelse för den här tråden.

Ty ord är likt hinkar, och fyller vi en hink med bly, och en med bomull, kommer det ena ha mer vikt än det andra.

Tycker du själv att du bidragit något till det spörsmålet?

Quote:
Confucius said, “Siye, do you think that my knowledge comes from experience and learning?”
Tror du på allvar, att dina ord får större vikt genom att citera uråldriga skrifter, tagna ur sitt sammanhang? Hur skulle Confusius klara sig i vår tid? Hur skulle han relatera till vår teknologi? Vad skulle han anse om möjligheten att kunna ha en realtidskonversation med någon på andra sidan planeten, utan mer kostnad än vad du redan betalar för ditt internetabbonemang? Vad skulle han tycka om de världar vi articifiellt skapar i dataspelen? ...

Skulle han kommit fram till samma svar om han levt nu, istället för då?

Quote:

Du har anammat vanligt pk-tänk (matning), och tror att en ortodox religion ska söka sanningen, och förändras bara för att det därute förändras, faller djupare in i illusion och avlägsnar sig från Sanningen. Blanda inte ihop vår tids false religioner, heretiska religioner med vad religioner från början är. Man kan inte ändra någonting i en religion, då har den redan avvikit och fungerar inte som den väg den var till för.
Alla religioner - och ALL andlighet är från början kultiveringsvägar, att ändra något gör att då leder den inte...
"Religioner" idag är avvägar, heretiska dåliga saker, islam har aldrig varit en religion.
Du avskyr utveckling, men förespråkar kultivering?!? Ibland så tror jag att du är en av de mest förvirrade människor jag någonsin pratat med.

Jag tror inte att religion (ortodox, heterodox eller icke tradionell spelar ingen roll) söker efter sanningen. Rättare sagt, jag VET att de inte söker efter sanningen, ty de har redan hittat den (enligt dem själva i alla fall). Det är så de marknadsför sig själva, som helhetslösningar. Den enda rätta vägen.

Självklart utgår jag från ett materialistiskt tänkande när jag argumenterar. Vad ska vi annars bygga vår förståelse på? Vår andlighet är något väldigt personligt. Grönt, är alltid grönt, men dina gudar är vitt skiljda från mina!

Ansvaret för mänskligheten, måste komme före ansvaret för den personliga andliga utvecklingen. Och mänskligheten lever i en materialistisk värld. Vi har inga direkta andliga band till varandra, utan vi måste följa de regler som vi hittils identifierat, och försöka hitta så mycket gemensamd grund som möjligt baserat på det enda konkreta vi delar med varandra: vår omvärld.

Betyder det att andlighet inte behövs eller finns?
Tvärtom, det är i verkligheten vår andlighet kan göra mest nytta.
Andligheten är det inom oss, som binder det abstrakta med det konkreta. Idé med handling. Intuition med resultat.
Tiden man lägger ner på att forma sin andlighet till en extern paternal auktoritet, kan man lika gärna lägga ner på lära sig matematik. Svaren på universums gåtor kan man få genom båda vägarna, men om du väljer matematiken, så kan du även formellt härleda och motivera dina slutsatser.

Du säger att allt devolverar, blir sämre och mer primitivt. Mindre förfinat. Men du har än så länge inte lyckats ge mig ett enda exempel på att det verkligen förhåller sig så i naturen.

Quote:
Sammanför en halv (skadad) med en annan halv (skakad) så tror/säger "de" att det blir bra, en Hel... (som man kan se de gör inom allting, invandring etc) medans det är tvärtom - det är ALLTID tvärtom som gäller... - de använder problem för att få tillstörre problem.
Vänd på det.
Va?
Så om jag vänder på det, så har jag i alla fall fel?

Quote:
Try for free: think.
Right back at ya!

(Jag är ledsen för att det här inlägget blev så långt, men jag känner mig förolämpad och feltolkad).

Posted on: 2009/2/27 13:05

Edited by Skymt on 2009/2/27 13:24:36

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
patrix:
Hur skulle Confusius klara sig i vår tid? Hur skulle han relatera till vår teknologi? Vad skulle han anse om möjligheten att kunna ha en realtidskonversation...
Skulle han kommit fram till samma svar om han levt nu, istället för då?

Du tänker ju i termer att att något utvecklas, och därför hamnar du snett, och teoretiserar kring ord. Meningslöst.

Man måste komma fram till det hela själv... att hela historien är en förteckning av att kulturer/grupper/civilisationer "går under" försvinner. Närmar man sig på nytt universums kriterie, så kan man bli det man var... du är inom att tro att om tiden går så utecklas man - att tex din mors anförvant en gång långt tillbaka var en apa, och innan dess så fanns inget, sedan kom det två kön...

Läs du filosoferna, åsikterna, ismerna, ordsvammleriet - allt är bara luft och illusion, smuts ...lycka till.

Edit:

Konfuzius gav "riktinjer" för att man/samhället åter skulle kunna närma sig universums kriterier/natur = the law, sin egen sanna natur. The Law är som den är, kosmos har sin natur - det har INGET med utveckling att göra - det är bara tänk inom labyrinten/illusionen - det är väldigt enkelt att veta det - fär allt som får genomslag och promotas är fel, lögn etc - och man måste vända på det. Du har hitills inte alls fösrtått det.

See User information
Om det inte finns någon poäng med förbättring och förkovring, så ser jag heller ingen poäng med vår existens...

Du får göra vad du vill, men jag tänker fortsätta att sträva efter att lära mig mer och mer, vilket leder till att jag kan göra mer och mer, och en dag kanske jag (eller mina barn) kan göra tillräckligt mycket för att kallas gudom.

Posted on: 2009/2/27 16:10
“I’m often wrong, but I don’t stay wrong.”

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
Om det inte finns någon poäng med förbättring och förkovring, så ser jag heller ingen poäng med vår existens...

Jo förbättring - du slår ju huvet på spiken!

Då får man ju veta vad som är "bra", vad man ska följa för att bli bättre, dvs det som är Kultivering.

I vår tid är allt upp och ned på. Yin och Yang är perverterat och bakvänt, evil lyfts fram på scenen som något fint och gott (Sahlinismen).

Om man tror på att "studera" andra tankar och idéer, att de ska kunna hjälpa en, då kan man ju även tro på att industri kan producera mediciner etc...

Edited by patrix on 2009/2/27 17:14:47
Edited by patrix on 2009/2/27 17:15:17

See User information
Quote:
Wow! Tack! (Eller var det kanske så att jag släppte skallen på spiken )

Quote:
Yin och Yang är perverterat och bakvänt, evil lyfts fram på scenen som något fint och gott (Sahlinismen).

Om man tror på att "studera" andra tankar och idéer, att de ska kunna hjälpa en, då kan man ju även tro på att industri kan producera mediciner etc...
Här tycker vi visst lika! Korrumption och galenskap verkar flöda fritt i vår tid, genom allehanda kanaler, inte minst internet.

Men det är ju det livet går ut på. Att sålla bort det man inte är intresserad av, och förbättra sina kunskaper om det som tilltalar en.

Till exempel, varför inte lära sig mer om konfucianism?

Vi människor är tillräckligt många för att vara intresserade av så gott som alla aspekter av både den andliga och fysiska världen. Så vi kan känna oss trygga i att det som behöver göras, kommer göras, även om alla skulle vara fria.

En industri kan producera kemikalier som kanske påverker andra kemikalier i din kropp. Det beror väldigt mycket på vad man tycker och tror om kemikalierna..

Posted on: 2009/2/27 18:11

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
Quote:
Wow! Tack! (Eller var det kanske så att jag släppte skallen på spiken )

Quote:
Yin och Yang är perverterat och bakvänt, evil lyfts fram på scenen som något fint och gott (Sahlinismen).

Här tycker vi visst lika! Korrumption och galenskap verkar flöda fritt i vår tid, genom allehanda kanaler, inte minst internet.

Men det är ju det livet går ut på. Att sålla bort det man inte är intresserad av, och förbättra sina kunskaper om det som tilltalar en.

Till exempel, varför inte lära sig mer om konfucianism?

Vi människor är tillräckligt många för att vara intresserade av så gott som alla aspekter av både den andliga och fysiska världen. Så vi kan känna oss trygga i att det som behöver göras, kommer göras, även om alla skulle vara fria.

En industri kan producera kemikalier som kanske påverker andra kemikalier i din kropp. Det beror väldigt mycket på vad man tycker och tror om kemikalierna..

"En industri kan producera kemikalier som kanske påverker andra kemikalier i din kropp."

Klart industri hela tiden tar fram saker som påverkar oss... -dock är det inte mediciner, det är självklart det jag menar... hmmm...

Bara kultivering kan ge en "hälsa på köpet".

Det finns inget att studera, egentligen.

Livet går mycket ut på att göra sig av med. Då kan "man stiga upp" igen, vilket kultivering/andlighet syftar till. De som söker bland andras ord=smuts och fyller sig med det är lurade, och stannar kvar...

Repost:

...I gamla skrifter finns dock bra saker - det spelar ingen roll att det senare förvanskats och missanvänts - som gav vissa ramar till människor eller ett ramverk till samhället. Andra, såsom Lao Tze och Konfuzius sa vad människor skulle följa i det gamla Kina. Det gav ett helt annat "klimat", en slags rättesnören, då ett folk riskerade att bli helt lost. Släpper tex.vår sönderslagna sk. kultur det som fanns när jag växte upp, som hämtades från kristendomen, med söndagskola mm då finns det inte mycket kvar som begränsar människor i deras tanke, ord och handling. Finns det inget som gör att människor har någon guidning angående rätt och fel, att det finns principer att följa, andliga principer - då tappar man bort att "vad man så får man skörda" - det är oreparabelt och då går människa och samhälle under, ingen tvekan om det...
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=15908#forumpost15908

----

Igen...:

...
In the Tao School, the teacher gives true teachings to only one chosen student [out of many potential students]. The one with good enlightenment quality and inborn quality will receive the true Fa (Law). ....

So what is the Tao of Confucius? In the “Wei Ling Gong Chapter,” there is another dialog concerning “Yi Yi Guan Zhi.”

Here we learn that Confucius’ Tao is not [obtained] from learning. Therefore, Confucius is not talking about learning or knowledge; the real Tao has no relationship with study. In actuality, it would be difficult to know the Tao of Confucius without reading his explanations in the Book of Changes. In the first chapter of “Xi Ci Shang Zhuan,” it states explicitly: ...

---

Energin följer tanken och människan följer energin - men himlen och dess lagar råder.

“Man follows the earth, the earth follows heaven, heaven follows the Tao, and the Tao follows what is natural.”

See User information
Du är en FANATIKER,gubbe fatta det ,annars äter jag dig levande,lika fanatiskt,som du själv är,bota dig själv,du projecerar din fanatism...

Posted on: 2009/2/27 21:46

Anonym
Quote:

sale skrev:
Du är en FANATIKER,gubbe fatta det ,annars äter jag dig levande,lika fanatiskt,som du själv är,bota dig själv,du projecerar din fanatism...

Det är din "tro".

Saker och ting är på något sätt.

Jag antecknar lite i din journal.

Undrar vad ditt problem är.

See User information
Quote:

patrix skrev:
Quote:

sale skrev:

Det är din "tro".

Saker och ting är på något sätt.

Jag antecknar lite i din journal.

Undrar vad ditt problem är.

"Var vad det jag sa!"där ser ni ,DU tror att jag ...att jag tror det tror jag dig på...men du bara tror!

Fanatiker typiskt...!

Posted on: 2009/2/27 22:06

See User information
Quote:

One Law = Allt = Oändlig Intelligens som penetrerar alla nivåer.

Min kunskap kommer inte ifrån upplevelser eller lärdom, den kommer genom stillhet. Kunskap genom att veta inom mig själv utan reflektion över vad "utsidan" säger.

Jag lärde mig dock genom kunskap och erfarenhet att jag inte behövde kunskapen eller erfarenheten för att uppnå total frihet och total lycka. Men eftersom jag domesticerats fel ifrån min födsel har jag fått omlära mig och avlära mig massa gifter som mitt sinnet utsatts för i alla dess former.

Kärlek!
- seilon

Posted on: 2009/3/1 20:24

Anonym
Quote:

seilon skrev:
Quote:

One Law = Allt = Oändlig Intelligens som penetrerar alla nivåer.

Min kunskap kommer inte ifrån upplevelser eller lärdom, den kommer genom stillhet. Kunskap genom att veta inom mig själv utan reflektion över vad "utsidan" säger.

Jag lärde mig dock genom kunskap och erfarenhet att jag inte behövde kunskapen eller erfarenheten för att uppnå total frihet och total lycka. Men eftersom jag domesticerats fel ifrån min födsel har jag fått omlära mig och avlära mig massa gifter som mitt sinnet utsatts för i alla dess former.

Kärlek!
- seilon

Har du något exempel på vad du kallar "min kunskap"?

Du säger nu att du har lärt dig att du inte behöver kunskap och erfarenhet för att uppnå "total lycka".

Tidigare har du sagt:

"... men med kunskap och information kommer frigörelse och upplysthet!..."

Dina inlägg har alltid varit en förteckning över att du inte riktigt... som tex Bireal sa till dig här:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=96711#forumpost96711

Du har tex även skrivit:

"... Och det är kunskap som räddar dig..."
"... Det finns mycket vetenskaplig information ute på Internet som bekräftar allting jag säger..."

hehe... "vetenskaplig"... och "information" - suck.

Så har du skrivit:

"Intellektet är det för mig jag kan få alla ord och den kunskap jag besitter ifrån."

Bäste Seilon, VÄND PÅ DET.

Vidare:

"Jag hoppas kunna ha mycket pengar innan årets slut, då kommer jag kunna sprida mer kunskap och information så människor börjar vakna. Det vi måste attackera först och främst är DET EKONOMISKA SYSTEMET..."
(Sagt 2007)

Du... "sprida" information... andra vaknar... - ok jag behöver inget säga nu...

Så vi "måste" ATTACKERA... ... systemet - hehe - VAKNA.

Så en femetta:

"...ju mer folk sprider sanningen genom musik, film, böcker osv, ju rikare på kunskap kommer vi bli och ju snabbare kommer vi leva i en form av himmelrike..."

Edit:

Du får tänka vidare på det med One Law och vad Konfucius egentligen sa/avsåg, för du ser på det utifrån boxen av information/sinnet etc - och har inte alls fattat vad det handlar om.
Här är en artikel där de raderna står med i:

http://www.pureinsight.org/node/1072

See User information
Quote:
Du får tänka vidare på det med One Law och vad Konfucius egentligen sa/avsåg, för du ser på det utifrån boxen av information/sinnet etc - och har inte alls fattat vad det handlar om.

Du verkar rätt kunnig rörande Taoismen och Konfucius. Har du studerat den läran länge?

Posted on: 2009/3/1 23:25

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
Quote:

Du verkar rätt kunnig rörande Taoismen och Konfucius. Har du studerat den läran länge?

Jag har inte studerat det...

Det följer mer med naturligt genom det jag sysslar med.

See User information
Quote:
Jag har inte studerat det...

Det följer mer med naturligt genom det jag sysslar med.

Så esoteriskt uttryckt . Vilken sorts sysslor leder till de insikter du nått?
Eller mer brett, "vad" leder till de insikter du nått? Hur hittade du kopplingen till Konfucius läror?

Posted on: 2009/3/2 0:45

See User information
Det ser ut som om Novax har återvänt, eller betalat någon för att predika hans åsikter. Lyfte de din IP-ban eller blev det aldrig så drastiskt?

Lära sig ja. Jag tror nog Confucius visst lärde sig av någonting, även om det var en Lag han upptäckte inom sig, så lärde han sig av den. Det som är det enda alternativet till att veta sanningen utan att lära sig är då möjligtvis, vilket jag seriöst har övervägt; Alla människor har sanningen helt obesudlad från början, när vi är barn. Vi sitter där på golvet med våra leksaker och talar urspråket, har den sanna tron etc, utan inflytande utifrån. Men när inflytandet utifrån tar över vårt inre genom att vi lär oss, det är då vi divergerar från vår sanna natur och övertygar oss själva om att vi är separata från varandra, att vi är vita, svarta, européer, asiater, kristna, muslimer, etc.

Om det är så du menar patrix så är jag helt med. Men föreställ dig hur världen skulle se ut om alla var som barn. Inget av vad vi kallar utveckling skulle finnas, ingen kultur, inga stater, absolut ingen religion. Confucius skulle inte citeras av dig för vi skulle inte ens ha den här diskussionen. Troligen...

Sen ligger inte räddningen eller Vägen/Tao i att kunna en massa skrifter. Det ligger i kunskap om ens egna väsen, att känna till tekniker, rörelser och stanser som skapar korresponderande sinnestillstånd.
Men det som taoism och konfucianism lär ut, det är inte behövligt att lära sig via skrift för oss västerlänningar. Vi har våra egna mysterieskolor som vårt egna kulturella arv är närmre förbundet med, kanske bäst att börja leta där? Nej just det, de var ju de där syndabockarna som låg bakom allting ont ja, glömde ju det...

F.ö. Patrix:

"Jag antecknar lite i din journal."

Sitter du ofta och antecknar i journaler om folks aktiviteter på konspirationsteoretiska internetforum? Vem jobbar du för då?

Posted on: 2009/3/2 3:38
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

« 1 (2) 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper