vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Anonym
Angående Pirate Bay-målet.
#1
Idag har jag skickat in min nådeansökan. Här är en kopia (den kommer ändå komma ut senare via media misstänker jag).
Det finns stänk av rättshaveri i det. Men det är så det är. Jag tror inte på min chans att få nåd, jag vill mest få ett undertecknat brev från staten om att de ignorerar sina misstag.



Jag skulle vilja berätta en historia ur mitt liv. En historia som har fått stor betydelse, inte bara för mig, utan för det globala internet som växer fram. Jag har råkat få en roll mitt i stormens öga. För att ni skall kunna ta ställning till den nådeansökan som skickats in så känner jag att detta brev behövs. En insikt i vad som gått fel och varför ni behöver rätta till detta. Indirekt ber jag nämligen inte om nåd för mig själv. Jag ber om nåd från ett rättsväsende som blivit överkört av lobbyism och okunskap. Men ultimat så ber jag om nåd för vår framtida kultur och kommunikation. Mitt mål har nämligen stor betydelse för dessa.

Detta är en lång historia, så låt oss börja i rätt ände så fort som möjligt.

För lite över 6 år sedan så hände något märkligt i svensk historia. Polisen utfördes en razzia på 12 platser i Sverige. 65 poliser stormade in på dessa platser och letade efter något, något som kunde användas som bevismaterial mot en sökmotor på internet.

Något liknande har inte skett tidigare i Sverige och det kommer knappast att ske igen. Dagarna som följde skrevs det tiotusentals artiklar om över hela världen. Tusentals personer, mestadels unga vuxna, gick ut på gator över hela landet och demonstrerade. De demonstrerade mot att deras kulturliv hade blivit inkräktat på.

Jag var på en av dessa demonstrationer. Politiskt intresserad och aktiv som talesperson för sökmotorn i fråga. En sökmotor som hjälpte människor över hela världen att få kontakt med varandra för att utbyta information. En sökmotor så uppskattad att det nästan varje dag kom e-post från någon person som berättade att den ändrat deras liv. Bilder på tatueringar med logotypen stolt intatuerad på någons kropp. Hyllningar till hur en svensk webbtjänst förändrat människors liv. Demonstrationerna kokade ner till just detta, människor kände sig överkörda världen över. Jag minns hur jag stog på mynttorget en tidig morgon, i början av juni 2006 och tittade på representanter från samtliga riksdagspartier som skrek ut sin ilska över det som nyss kommit fram: USA hade hotat lilla Sverige med handelssanktioner om inte webbtjänsten blev nerstängd.

SVT-programmet Rapport hade berättat den pinsamma historien. Mäktiga Hollywood krävde att Vita Huset skulle tvinga sverige att göra något åt kulturutbytet som skedde utanför deras kontroll. Dåvarande justitieminster Thomas Bodström blev inkallad på möte i vita huset och fick veta vad det skulle innebära att inte lyda. Sanktioner mot handel mellan USA och Sverige inom ramen för World Trade Organisation. Sverige kunde komma att bli ett nytt Kuba.

Några månader innan hade en svensk åklagare kommit fram till att tjänsten inte kunde dömas i Sverige då det inte gick bevisa några olagligheter. Han skickade ett PM som förklarade detta till sina överordnade. Efter ett möte mellan Sven-Erik Alhem, dåvarande överåklagare, och representanter från justitiedepartementet, så ombestämmer han sig. En snabb insats krävdes, med full styrka. Så full styrka att när man väl gör razzian så vet inte poliserna vad som gäller. De beslagtar hundratals datorer, i flera städer, men även högtalare, sladdar och dylikt. De vet inte hur stora sakerna de skall beslagta är och bestämmer sig för att, under pågående razzia, hyra in lastbilar från lokala bensinstationer för att kunna frakt allt man beslagtagit. Kort sagt, det är stressigt och ogenomtänkt. Så ogenomtänkt att man till och med missade flera platser där företaget man slår till mot faktiskt har verksamhet.

Thomas Bodström lovade att lägga korten på bordet. Ändå blev över 700 brev mellan honom och USA i detta ärende hemligstämplade. Dessa har vi fortfarande inte fått se. I efterdyningarna av den politiska skandal som påvisades sattes det svenska rekord i KU-, JO- samt JK-anmälningar. Det nystartade svenska partiet, Piratpartiet, blev på bara några få dagar ett av de största svenska partierna. Några veckor senare var det val och inga unga människor ville längre rösta på de sittande socialdemokraterna eftersom de visste att de sålt ut deras intressen till rika lobbyorganisationer i USA. Delvis förlorade socialdemokraterna makten på grund av denna skandal.

Efter tillslaget så kom The Pirate Bay upp på internet igen, efter endast två dagar. Det är en lätt tjänst att kopiera, utan avancerad funktionalitet. Det var en av finesserna med tekniken bakom tjänsten, att den var såpass smart och lättskött. Så lättskött att det knappt hade lagts en hand på tjänsten på i stort ett över ett år innan tillslaget skedde.

Uppmärksamheten kring The Pirate Bay bara växte efter detta. Innan var det visserligen en stor tjänst, men helt plötsligt blev tjänsten en av de 100 största i hela världen. Det ringde konstant från global media.

Min involvering i The Pirate Bay hade bara varit en enda: presstalesperson. Plötsligt klistrades bilder på mitt ansikte på framsidor i tidningar över hela världen. Dagligen blev jag inbjuden till tv- och radioprogram för att disktuera politiken kring fildelning. Debatter rasade dagarna i ända och jag hade knappt tid att sköta mitt jobb eftersom jag tyckte detta var en så viktig fråga. Jag blev mer och mer aktiv i frågan efter tillslaget och blev indirekt en representant för de som menar att fildelning är positivt.

Tillslaget skedde starkt och hårt. Det var som sagt på 12 platser i Sverige. Själv bodde jag i Oslo i Norge under den här perioden, men jag uppfattade att jag var mycket perifär i sammanhanget. Mina bekanta från The Pirate Bay hade blivit delgivna en misstanke, men mer skedde inte på mycket lång tid. Efter ungefär 2.5 år så fick jag ett brev. Jag hade flyttat till Sverige och var nu kallad som vittne i saken, några veckor fram.

Ungefär 30 personer var kallade, några var bekanta, andra hade jag aldrig hört talas om. Tiden gick och jag skulle infinna mig på polisstationen för att vittna. Dagen innan ringer förhörsledaren (och tillika den ansvariga polisen för hela förundersökningen), Jim Keyzer, och berättar att jag kommer delges misstanke om brott när jag kommer dit. Han förklarar för mig att jag därför har rätt till advokat närvarande. Inte bara det, utan han ger mig också tipset att jag ska ta “ungefär första bästa advokat, då det är bråttom att vi får det här gjort.”. Han tillägger också att jag bör “skippa att välja en hotshot-advokat från stockholm” så att hans ärende inte fördröjs ännu mer. Helt plötsligt är det jättebråttom att avsluta förundersökningen.

Jag är ändå en hyfsat intelligent person. Självklart ser jag att något är konstigt när en polis ber mig välja en dålig advokat. Därför ringde jag direkt till den första kända bra advokat jag kände till, Peter Althin. Althin tog fallet direkt och ringde till polisen. Polisen var upprörd och förbannad eftersom han redan hade planerat sin resa till Malmö, där jag skulle förhöras, och tyckte att det var upprörande att han nu var tvungen att planera in en extra resa till staden.

Några veckor senare kom Jim Keyzer och förhörde mig. Min advokat fanns med på plats och både jag och han kände att något var märkligt. Min advokat berättade för mig att han, trots sin långa karriär med många högprofilfall, aldrig hade upplevt en så otrevlig och stressad förhörsledare. Han tyckte det var jättemärkligt. Själv tyckte jag det var som en scen ur en dålig film, när Keyzer skrek på mig att jag var barnslig som bestämt mig för att svara ingen kommentar (då jag inte ville säga något som eventuellt kunde påverka mina vänner). Ett par ställen i transkribtionen av det inspelade förhöret står det endast “ohörbart”. Det är gångerna när Keyzer är så arg att han skriker så högt att mikrofonen inte kan ta upp ljudet.

Att jag lägger så mycket fokus på Keyzer kan tyckas märkligt. Men jag har en poäng med det hela. Det är hur detta fallet har skötts. Sverige har ett rykte om att vara ett land med hög moral, utan korruption och med ett sunt förnuft som guide för rättvisan. I mitt fall har man åsidosatt dessa regler. Och Jim Keyzer är ett av många exempel på vad som hänt.

En vecka efter att förundersökningen var inlämnade så märkte en av mina bekanta att Jim Keyzer hade bytt “nätverk” på facebook. Inte längre var han en del av “polismyndigheten i stockholm” utan istället var han nu medlem i nätverket “Warner Brothers”. Warner Brothers är ett av de företag som står bakom polisanmälningarna mot The Pirate Bay. Jag blev mycket upprörd och ringde till Jim Keyzer för att fråga vad som pågick. Jag fick veta att han hade bytt jobb och numera jobbade för Warner samt NBC Universal, ett annat bolag som också låg bakom polisanmälningarna (för att inte tala om påtryckningarna). Såväl Warner som Universal är dessutom delaktiga i Antipiratbyrån, som är en organisation som var min motpart under rättegången. Hans nya roll var antipirat-chef för dessa organisationer. Han hade börjat på jobbet dagen innan förundersökningen var officiellt inlämnad.

Jim Keyzers första uppdrag hos sin nya arbetsgivare var att hitta en medåtalad, Gottfrid Svartholm. Gottfrid är en nomadisk ung man som ofta bor hemma hos vänner. Eftersom Keyzer med polisiära medel hade kunnat få tag på information om var Gottfrid befann sig, så begav han sig dit ihop med delgivningen i fallet som han själv hade utrett i närmare 3 år. Gottfrid blev helt plötsligt påsprungen av Keyzer, som inte påpekade att han bytt arbetsgivare.

När jag undersökte närmare när Keyzer blev lovad sin anställning så använde jag mitt ganska breda kontaktnät. Det visade sig att hans nya arbetsgivare hade haft ute en annons om tjänsten, och på ett par möten om den pågående utredningen så hade Keyzer blivit informerad om att de sökte en ny person, där han kunde passa in. Efter fler undersökningar fick jag tag på en person som sökt samma jobb. Han kunde berätta exakt datum för mig när han fick veta att positionen hade blivit tilldelad en annan: 8 dagar innan jag blev uppgraderad från “vittne” till “åtalad” i fallet. Och 7 dagar innan Keyzer började ringa och berätta om hur bråttom det var att alla vittnen skulle höras. Den enda gången jag träffade en polis under hela förundersökningsperioden var alltså med den polis som fått ett välbetalt jobb hos det som skulle bli min motpart. En polis som gick från nästan ingen hastighet alls till att det var dags att avsluta fallet på 1 dag. I ett förhör som min advokat uppfattade som det ett av de märkligaste i hans långa karriär.

Vid tillfället av förhöret var jag dessutom just den mest hatade personen i Hollywoods maktkorridorer. Jag var den person, som i egenskap av presstalesperson för deras nemesis, var viktigast att få tyst på. Unga människor lyssnade på mig när jag berättade över hela världen om den fantastiska möjligheten vi har till en fri och öppen, deltagande kultur, så länge vi inte behöver vara fastlåsta till dessa bolag. Jag pratade med allt från lärare och elever till presidenter av några av världens största land om dessa möjligheter och om vilka hot – till stor del motparten i mitt rättsfall – som fanns.

När fallet kom in till svensk tingsrätt så kom den till en normal avdelning, så som det bör ske via slump. Chefen för avdelning 5 (avdelningen för immaterialrätt) tyckte däremot att detta fall inte var ett brottsfall utan snarare ett immaterialrättsfall. Därför flyttades fallet dit, men alltså på begäran av den avdelning som ville ha fallet. Det skulle senare visa sig att när man slumpade fram en domare fanns det bara en ledig; chefen för avdelningen, Thomas Norström, som ju alltså hade begärt att få fallet tilldelat sin avdelning. Kortfattat valde alltså en svensk domare ut att han själv skulle få pröva ett specifikt fall, genom att missbruka de regler som finns att använda.

Thomas Norström är mycket intresserad av upphovsrättsfall. Så intresserad att han dessutom råkade vara medlem i den Svenska Föreningen för Upphovsrätt och satt med i styrelsen för den Svenska föreningen för industriellt rättskydd. Två föreningar som tydlig tar ställning i upphovsrättsfrågor. Föreningarna är dotterföreningar till ALAI och AIPPI, två internationella föreningar som har i sina stadgar att målet är att stärka upphovsrättsinnehavares intressen. Ordföranden för dessa internationella föreningar uttalar sig ofta mot all form av upphovsrättsintrång och att man jobbar för hårdare straff för intrång.

Thomas Norström själv bedömde sig inte som jävig. Dessutom undlät han att berätta om sina engagemang eftersom han inte tyckte de var av vikt. Det fanns däremot gott om möjlighet för honom att tänka igenom sin jävighet innan rättegången eftersom jag personligen undersökte nämndemännen och fann att två av dem var jäviga. När min advokat påpekade detta så gick Norström ut med ett pressmeddelande att han (utan att nämna att vi hade påpekat det) hade hittat en jävig nämndeman. En tonsättare som varit aktiv i skivbolagen som stämde oss. Det fanns även en annan person som hade sin lön från dessa industrier, som Norström inte bedömde som jävig.

Tingsrättsförhandlingarna var mycket märkliga. Det var uppståndelse precis överallt, filmteam från BBC, Al-Jazeera, SVT, NRK, mm. I flera dagar var det som att hela världen tittade på när Sverige skulle åtala några för medhjälp till ett brott som inte hade någon huvudman. Man skakade på huvudet överallt. På de stora dagstidningarna fanns det omröstningar om man tyckte det var skulle bli fällande dom – 99.8% av över 50.000 svarade “nej” (och det var 0.2% felmarginal enligt tidningens statistiker, så eventuellt 100%).

Under rättegången fick jag se sovande nämndemän. Jag fick sitta och titta på skärmdumpar, som för mig som teknisk kunnig bevisade att filer inte laddats ner via The Pirate Bay. När vi påpekade att skärmdumparna visade på att The Pirate Bay inte varit tillgänglig när de försökt ladda ner något så ändrade åklagaren istället sin åtalspunkt till en annan brottsrubricering som närmast liknande “medhjälp till medhjälp till möjligt brott”. Ingen av de gissade huvudbrotten kunde ens härledas till svensk jurisdiktion – eller för den delen norsk, där jag befann mig under åtalsperioden. Ändå dömdes vi.

Vi dömdes till en kollektiv dom. Alla blev dömda till 1 års fängelse och 30 miljoner kronor i skadestånd, ett rekordskadestånd i sverige. Trots att det framkom att det var en jävig domstol som prövat fallet så fastställdes det att Norström inte gjort något tekniskt fel. Istället fick vi överklaga till hovrätten.

Från tingsrättens dom kunde jag inte riktigt se varför jag blev dömd. Det fanns inga specifika anklagelser mot mig. Det fanns inga tidsperioder som jag hade varit involverad. Det fanns inget brott bevisat ens, jag blev ändå dömd för medhjälp till brott som man inte hade bevisat. Tack vare bristande bevismaterial kunde man vända på steken – jag kunde saker som kunde ha varit nyttiga för The Pirate Bay, därför hade dessa saker skett och jag hade utfört dem. Trots att samtliga personer som blev förhörda påpekade att allt som programmerats eller utvecklats på The Pirate Bay hade skett innan åtalsperiodens början ens, och att de kunskaper jag hade som kunde varit till nytta, ändå var i skuggan av de två grundarna av The Pirate Bay. Kunskaper som ändå inte behövdes då allt var orört.

I hovrätten var det en liknande historia. Det var nu inte en utan två domare som hade en bakgrund i samma förening för upphovsrätt. Det var nämndemän som t.ex. jobbade på Spotify, en konkurrent till The Pirate Bay, som dessutom till stor del ägs av de skivbolag som var vår motpart. Efter en plågsam lång uppspelning av de inspelade förhören från tingsrätten (där även nämndemännen i hovrätten somnade till ett par gånger) så kom det ändå en fällande dom. Jag blev personligen dömd till 8 månaders fängelse samt 46 miljoner i skadestånd. Denna summan är idag närmare 100 miljonor kronor med ränta.

När jag läser hovrättens bedömning av vad jag personligen skall ha utfört så kan jag inte känna något annat än apati och hjälplöshet. Jag skall ha gjort tre saker som har gett mig ansvar. Dessa vill jag gå igenom med er.

Bland annat skall jag ha installerat en dator som fungerat som en såkallad lastbalanserare – en dator som gör att man kan fördela ut arbete mellan flera olika datorer på stora webbtjänster. Det står klart och tydligt i hovrättsdomen att jag är ansvarig för konfigurationen av denna dator. En sådan dator fanns visserligen i ett av skåpen som The Pirate Bay huserades i. Däremot var den inte inkopplad med en endaste kabel på något vis. Vissa datorer har polisen utrett hos Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL). Vissa datorer har man noggrannt gått igenom. Åklagaren har i vissa fall ringt till ägaren av datorer och frågat om de vill polisanmäla Gottfrid Svartholm för dataintrång eftersom de hittat att han haft tillgång till datorer. Datorer han skött åt sina kunder. Datorn som jag skall ha varit ansvarig för har man inte ens en endaste rad text om i något annat än i beslagsprotokoll. Jag kan inte se den konfiguration jag är dömd för. Den konfiguration som jag enligt svensk domstol bortom rimligt tvivel skall ha skapat. Den konfigurationen som jag med 100% säkerhet kan säga hade bevisat att denna dator inte har använts till The Pirate Bay. Den tillhörde nämligen ett företag som hade hyrt ut den. Ägaren har själv satt in den i dataskåpet bara några veckor innan tillslaget.

Under hovrättsförhandlingarna så vitsordade åklagare Håkan Rosvall att det var som jag sa, att denna maskinen inte var använd till The Pirate Bay. Därför la min advokat ingen energi på att nämnda det i sin slutplädering. Ändå valde Rosvall att efter det nämna att jag hade varit ansvarig för den. Och till slut blev jag dömd för denna dator. Ingenstans finns det en endaste liten gnutta bevis som ens visar på att denna dator varit använd, till något. Jag brukar säga att jag känner mig som en finne som är dömd för ett pistolmord därför att det fanns en kniv i närheten och “vi finnar är kända för att använda kniv”. Eftersom jag “erkänt” att jag vet vad en lastbalanserare är så skall jag dömas för att det funnits en sådan, trots att den inte varit i bruk. Och trots att mina medåtalade är bland de främsta i världen på att bygga sådana lösningar och jobbar med det dagligen. Och trots att det vore jättelätt för Jim Keyzer att ha tagit fram konfigurationen, speciellt när jag skall anklagas för den.

Punkt två som jag dömdes för är att jag skall ha byggt ett system för genrer på The Pirate Bay. Jag skall ha förbättrat funktionaliteten på tjänsten genom att på något vis ha fått in genrer. Vad detta nu skulle innebära. I domen står det att jag varit ansvarig för “kategorisering”. När något laddas upp till The Pirate Bay så väljer uppladdaren själv vilken kategori han vill lägga materialet i. Sedan ligger det där. Kategorisystemet har funnits sedan innan åtalsperioden – jag skulle våga påstå att det är det samma systemet som funnits där sedan The Pirate Bay startade. Genrer är dessutom något helt annat än kategorier, det är underkategorier. En kategori är exempelvis Film, Musik eller Spel. En genre är exempelvis Action, Sport eller Hiphop. Det är en ganska stor skillnad i ordemeningen. Men kortfattat så har det inte ändrats några kategorier på The Pirate Bay sedan 2004. Inte ens idag har det ändrats något kring kategorier på The Pirate Bay. Och genrer har aldrig ens funnits, ändå är jag dömd för att ha skapat dem. Anledningen är att jag i ett mejl nämner “genrer on the bay” och att en tredje person i ett mejl undrar om vem som sköter sök och “I think Peter” besvaras. Samtidigt som jag är med och bygger en ny tjänst, The Video Bay, en tjänst för strömmande video som skulle släppas om det inte vore för det stora tillslaget. Trots detta tycker svensk domstol att jag utom rimlig tvivel är bevisat skyldig till kategorisering av innehåll på The Pirate Bay. Det finns inte heller här någon form av teknisk bevisning. Trots att det vore lätt att ta fram. Även detta var en uppgift som föll på Jim Keyzer.

Punkt tre är den jag sagt att jag gjort. Men jag anser inte att jag begått något brott. Jag är dömd för att ha vid ett tillfälle i April 2006 (nästan ett år efter åtalets början) ha skickat en faktura för reklam på The Pirate Bay. Historian bakom var så simpel som att de som betalade för reklamen hade bråk med annonsföretaget som skötte The Pirate Bays annonsering, och krävde därför att ett svenskt bolag skulle fakturera istället. Eftersom jag var omtyckt av alla parter så bad VD:n på detta svenska (börsnoterade) företag mig att skicka fakturan från mitt svenska aktiebolag. Det gjorde jag, och sedan betalade jag en faktura från det bolaget som de själva vägrade betala till. Det var personligt gruff bakom det hela och det var ett sätt att försöka få till stånd ett avslut av detta bråk. Jag tjänade inte en krona på det hela och hade inte pengarna på mitt konto ens en dag.
Detta är något som en vanlig inkassofirma hade kunnat vara behjälpliga med annars, utan att bli åtalade eller dömda för det. Jim Keyzer har suttit och förhört dessa personer som sålde reklamen, som ändå tog hälften av de pengarna som tjänades på The Pirate Bay, och inte kommit på tanken att anklaga dem för att ha tjänat pengar eller finansierat den här tjänsten. Åklagaren har haft precis samma inställning. Men i grund och botten så är jag helt säker på att det inte finns något olagligt i det jag har gjort.

I den iver man har haft för att se till att The Pirate Bay skall dömas, så har jag dratts med. Bevis eller ej. Det är uppenbart om man ser till domstolsbeslutet att man haft inställningen att jag skall dömas och sedan försökt hitta någon handling att döma mig för. Att den polismannen som jobbade åt min motpart i målet, tillika politiska motståndare, har kunnat utreda alla datorer i detalj förutom de som gäller mig gör såklart att jag inte riktigt kan se på detta som att jag ens haft en ärlig chans. Att det finns jäviga domare som får välja vilka han vill döma är en fars. Dessa människor i det svenska rättsväsendet har fått utöva den makt som allmänheten gett dem förtroende till, och de har gjort det på ett sådant sätt att jag hoppas de skäms för resten av sina liv. De är regelrätt korrupta och kriminella människor.

Istället vill jag avsluta mitt långa brev med mina reflektioner av det hela. Jag vet att jag har kommit till en punkt där jag har mindre än en promilles chans att slippa undan ett straff. Att slippa få sitta inspärrad för brott som jag inte gjort. Brott som dessutom inte ens begåtts. Brott som säkerligen inte ens är ett brott till att börja med, om de hade begåtts, och som om de hade begåtts inte hade begåtts av mig. Det är en bisarr situation hur långt bort jag är från att ha någon straffskuld. Ändå måste jag sitta några månader inlåst, på en klass 2 anstalt eftersom det anses föreligga risk att jag skall återupprepa dessa brott, brott som inte begåtts, för närmare 7 år sedan. Brott som, om de skall begås, kräver tillgång till höghastighetsinternet, fysiska maskiner, datahallar och liknande. Brott som inte behöver begås, eftersom man inte använder sådan teknik längre. Och när jag kommit ut från anstalten, där jag säkerligen kommer att bli ännu mer bitter över situationen, så har jag en ekonomisk skuld på, än så länge, 100 miljoner kronor. Pengar som är rena fantasisummor, som skall “kompensera” för den medhjälp till medhjälp till möjligt brott som jag skall ha begått genom att ha gjort saker som inte skett. En ekonomisk skuld till några av världens rikaste företag. En skuld som i stort sett betyder att jag inte har en framtid i Sverige som land om jag vill kunna leva på något annat än brödsmulor eller vänners välvilja. Denna skuld är som att bli utvisad. Jag kommer behöva bli en ekonomisk flykting från Sverige.

Denna bisarra situation är något som myndigheter i Sverige blundar för. Det är en skymf mot allt det rättsväsendet skall stå för. Det är en skam för hela befolkningen. En befolkning som inte ens delar åsikterna till de lagar som hänvisas till i fallet jag är dömd i. Och det är dessa saker jag vill att vi alla ska få nåd ifrån. Inte bara jag, utan svenska befolkningen. Förtroendet som gått försvunnet med all jävighet, all uppenbar korruption, ministerstyret som aldrig blev utrett, alla fula taktiker som använts för att tillfredsställa en maktfullkomlig handelspartner. Sveriges rättsväsende har sålt ut enskilda individer. Så skall det inte vara i en demokrati.

Ge sveriges folk nåd från denna korruption.

http://blog.brokep.com/2012/07/04/nadeansokan/

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#2


See User information
Vem är "jag" i denna text?

Posted on: 2012/7/6 13:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Angående Pirate Bay-målet.
#3
jag tror det är peter sunde. länk till bloggen längst ner.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#4


See User information
Jag trode det var Tjoffsson det handlade om. Skrämmande läsning var det i alla fall.

Posted on: 2012/7/6 15:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Angående Pirate Bay-målet.
#5
Förlåt. Jag klippte och klistrade hela blogginlägget. Jag tänkte inte på att det var skrivet i första person.


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#6


See User information
Det där är ett sverige jag känner igen, tyvärr så vill folk blunda för sånna här övertramp, men tro mig korruption ökar expentiellt

Posted on: 2012/7/8 17:20
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#7


See User information
Jag är så korkad att jag inte förstår problematiken. Folk har försökt förklara för mig, men jag kan inte komma över den första tröskeln, nämligen den att upphovsmannen måste kunna täcka sina kostnader och kunna tjäna en slant. Men jag inser att jag nog missat nån ytterligare poäng (annars hade intelligenta människor inte tagit strid för saken).
Kan inte nån förklara så att en 92-IQ som jag själv begriper?
OBS jag är inte ute på att kritisera - jag vill bara begripa vad saken egentligen gäller...

Posted on: 2012/7/8 19:18
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Angående Pirate Bay-målet.
#8
USA har sagt till Sverige att slå till mot Pirate Bay eftersom deras film- och musikindustri bramchen är så stor.

Sverige gör husransakan mot serverhallen där Pirate Bays servrar står och tar även andra servrar i beslag.

Ingen har gjort någonting olagligt förutom polisen.

Peter Sunde åker dit för att ha konfigurerat en server som inte ens tagits i bruk ännu.

Förhörsledaren som tilldelas Sunde har redan sagt upp sin anställning på polisen för att börja jobba på Warner som är målsägande i fallet. Det här berättas naturligtvis inte och förhörsledaren försöker påverka Sunde att göra fel val som snabbar upp processen. Bland annat att välja första bästa advokat. När Sunde gör vad som är bäst för Sunde själv blir han utskälld.

När förundersökningen är klar har förhörsledaren lämnat sitt jobb inom polisen och börjat på Warner.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#9


See User information
Det finns i princip bara en distributör eftersom det ju bara finns en biografkedja och ett antal uthyrare. Men de har ju i stort sett fått upphöra med sin verksamhet pga piratkopieringen, likaväl som de bokförlag som levt av att producera studieböcker.

Det tycker jag är ett problem och det är den biten jag inte kan komma runt. En människa som lagt x antal år på research måste ha rätt att få betalt för sitt arbete.

Grejen med förhörsledaren är kristallklar, och Sunde gör såklart helt rätt. Domaren måste ju också känna till förhållandet, liksom åklagaren. Detta är ett praktexempel på jävighet, det är som om förhörsledaren spelar rollen som brottsoffer.

Vad i hela friden kan göra en svensk polisman intressant för ett filmbolag baserat i Hollywood, det är oerhört långt ute. Det påminner lite om när en fd kommunalordförande plötsligt blev chef för ett franskt kemiföretag som tillfälligtvis tillverkade ett giftigt tätningsmedel för hallandsåsprojektet. Vad i hela friden kunde han tillföra franska kemiexperter annat än "fritt fram för Rocagil"??

Men jag begriper fortfarande inte grundfrågan! Betraktar Pirate Bay upphovsmän som lovligt byte, accepterar man inte att exvis en lärobok i antennfysik skall kosta pengar att köpa utan att man fritt skall kunna kopiera den och betrakta författarnas arbete som en gåva till mänskligheten?

Jag frågar för jag är medlem i ett politiskt parti och det har varit delade meningar i partiet och jag har inte fattat vilken falang jag skall stödja om frågan kommer upp igen!

Posted on: 2012/7/8 20:26

Edited by Asgeir on 2012/7/8 20:56:06
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#10


See User information
Quote:

Asgeir skrev:
Jag är så korkad att jag inte förstår problematiken. Folk har försökt förklara för mig, men jag kan inte komma över den första tröskeln, nämligen den att upphovsmannen måste kunna täcka sina kostnader och kunna tjäna en slant. Men jag inser att jag nog missat nån ytterligare poäng (annars hade intelligenta människor inte tagit strid för saken).
Kan inte nån förklara så att en 92-IQ som jag själv begriper?
OBS jag är inte ute på att kritisera - jag vill bara begripa vad saken egentligen gäller...


Menar du att du inte förstått varför en upphovsman måste tjäna på sina alster, eller har du inte förstått varför den inte ska det? Den immateriella rätten är en annan diskussion. Jag antar att den första höga tröskeln gäller detta?

Brevet ovan handlar inte så mycket om den aspekten och problematiken. Det handlar mer om ett justitiemord och ett korrupt system där en person dömts av jäviga personer för något som inte finns, bara för att få honom "ur vägen".

Posted on: 2012/7/8 20:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#11


See User information
Jag gjorde ett tillägg nyss när du ser det förstår du vad jag tycker

Posted on: 2012/7/8 20:58
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Angående Pirate Bay-målet.
#12
Quote:

Asgeir skrev:
Jag gjorde ett tillägg nyss när du ser det förstår du vad jag tycker


Pirate Bay är i princip bara en sökmotor. De tillhandahåller inga upphovsrättsskyddade material.

Det är som att jämföra att man skulle åtala posten när någon skickat knark med posten, eller telia, tele2 eller tre om någon planerat ett brott i telefon.

Den server Sunde blev åtalad för hade inte ens tagit i bruk. Jämför exempelvis om biltillverkare kunde bli åtalade om deras bilar går fortare än gällande hastighetsbegränsning.



Nu ska jag angripa din ståndpunkt Asgeir. Detta är inte personligt, utan bara förklarar hur lurad och indoktinerad du är av industrin.

Din syn är väldigt förlegad och skräddarsydd av branchen. Det är samma debatt som med kassettbanden för 30 år sedan. Ställ det i relation till Bibeln som om vinodlarna skulle stämt Jesus för att han gjorde vatten till vin.

Jämför med Mona Lisa. Verket finns avbildat överallt, men är inte värt en promille ens av originalverket.

Inom både musik- och filmindustrin kopieras det friskt och det kallas inspiration. Ofta utan att de ger huvudmannen betalt. Musik och film är ingen produkt. Det är inget substantiv eller någonting man kan ta på, utan en tjänst. Produkten är förpackningen och den vill många inte ens ha eftersom den bara tar plats. Förr ville folk i större utsträckning ha LP-skivor att bläddra igenom med stora tydliga bilder, men dagens paketering är så minimal, så det ger inget affektionsvärde. Detta vet branchen om och sålde förr CD-skivor i tunna pappkartonger i samma storlek som en LP med en CD inuti, men den pappkartongen fyller ju ingen funktion.

Det är heller inte konstigt att branchens vinst blir mindre, eftersom det finns alltfler aktörer på marknaden. Konsumenterna är ju också väl införstådda i att samtidigt som film och musik blir allt billigare att producera vill de ha in mer pengar för det. Branchen tar livet av sig själva helt enkelt. Vill de ge bort sin vinst genom att ge skådespelare som Tom Cruise 100 miljoner per film är det helt ok för mig, men jag tänker inte betala för kalaset. Dåligt exempel däremot, eftersom jag inte ens ser på hans filmer.

De har inte följt med i utvecklingen helt enkelt och nu när de börjar komma ikapp med exempelvis digital nedladdning av filmer försöker de ta upp sin förlust och en nerladdad film kostar lika mycket som en förpackad, vilket är helt sjukt.

Om vi övergår till spelindustrin, så har tillverkarna gjort det så svårt för kunden som möjligt och en installation på datorn räcker inte, utan du måste även leta fram skivan för att kunna spela. Nyare kopieringsskydd kräver att du är uppkopplad på Internet när du vill spela och spelarna själva tar ju självklart hem crackar för spel för att slippa spelbolagens krångel. Allt fler väljer samtidigt att skippa ledet att betala för spelet, eftersom de köper ju då en produkt paketerad med problem.


Min egen filosofi består i att jag privatkopierar precis allt. Gillar jag det, så köper jag det och förvarar själva produkten i källaren. Mina filmer ligger rippade på hårddisk och är ofta nedladdade och eftersom originalfilmerna har irriterande tidsödande inlägg på flera minuter som man ofta inte kan hoppa över spelas inte skivorna, utan står bara i bokhyllan som ett statement för vilken filmsmak jag har. En del är fortfarande inplastade.

Spelindustrin börjar fatta i alla fall, för snart kommer spel släppas gratis, men du betalar för extra innehåll. Tyvärr har de ju naturligtvis konstruerat systemet så att ett spel med extra allt blir dyrare än spelen är idag.

Branchen måste inse att samma regler inte gäller idag som för 40 år sedan. Alla andra brancher har förstått det, till och med mobilteleindustrin där ett samtal idag kostar mindre än 1/10-del än för 20 år sedan.


I asien ligger det i deras kultur att kopiera. Jag tror det var Japan som har samma ord för att lära som för att kopiera. Bilden av japaner i väst med kameror på 1950 talet ivrigt fotande var ju för att de kopierade delar av vår kultur. De kopierade för att lära.

Ska arkitekter börja ta betalt av alla turister också när deras verk fotograferas?

Försök att förstå att kopiera är en mänsklig rättighet och ingenting man kan ta betalt för.

Idag äger du inte ens spel om du köper dom och spelföretaget har rätt att stänga av dig när de behagar.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#13


See User information
@Tjoffsson

Mycket bra skrivet och formulerat. Du satte ord på både mina egna men säkert andras tankar.

Kan tillägga att jag också tillhör den skaran som också betalar i efterskott till upphovsmakarna till musik, film och böcker, när det är något jag tycker om eller uppskattar. Lite som att handla på öppet köp.


Tror faktiskt att den "yngre" generationen har det mer som praxis att betala för det de tycker om, jämfört med den äldre generationen som verkar vara oförstående att man kan betala för något man kan få gratis.

Posted on: 2012/7/9 1:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#14


See User information
Jag börjar förstå delar av det hela och tror att dom som har spelen, typ Blizzard, lärt sig att ta betalt. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att en film inte är en produkt. Att filma ett vulkanutbrott kräver bara att man har med sig mobilen när det händer. Men att bygga kulisser, avlöna statister för att föreställa arméer i kamp och porrscener mm kostar pengar.
Många filmer är gjorda med en låg budget här i landet men kostar ändå miljoner att få fram. Skådisarna skall ha betalt, rekvisita köpas, filmen skall klippas, ljud läggas på osv.
Den långa listan med namn efter filmerna visar hur många som skall ha betalt.
Om du har valt att köpa en film kan du göra vad du vill med den.
Men fortfarande tycker jag inte att man skall stå i en butik, ta en tidning och slå upp den för att läsa den, bläddra igenom hela tidningen och lägga tillbaka den och gå utan att betala!
Men jag har också läst dina argument och börjar inse svårigheterna.
Jag tycker heller inte att Peter Sunde har gjort något brottsligt, i den saken är vi eniga.
Och liksom du säger jag att vi måste hitta en ny lösning, det går inte längre med de gamla reglerna.

Posted on: 2012/7/9 14:41
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#15


See User information
Jag börjar förstå delar av det hela och tror att dom som har spelen, typ Blizzard, lärt sig att ta betalt. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att en film inte är en produkt. Att filma ett vulkanutbrott kräver bara att man har med sig mobilen när det händer. Men att bygga kulisser, avlöna statister för att föreställa arméer i kamp och porrscener mm kostar pengar.
Många filmer är gjorda med en låg budget här i landet men kostar ändå miljoner att få fram. Skådisarna skall ha betalt, rekvisita köpas, filmen skall klippas, ljud läggas på osv.
Den långa listan med namn efter filmerna visar hur många som skall ha betalt.
Om du har valt att köpa en film kan du göra vad du vill med den.
Men fortfarande tycker jag inte att man skall stå i en butik, ta en tidning och slå upp den för att läsa den, bläddra igenom hela tidningen och lägga tillbaka den och gå utan att betala!
Men jag har också läst dina argument och börjar inse svårigheterna.
Jag tycker heller inte att Peter Sunde har gjort något brottsligt, i den saken är vi eniga.
Och liksom du säger jag att vi måste hitta en ny lösning, det går inte längre med de gamla reglerna.

Posted on: 2012/7/9 14:41
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#16


See User information
Jag sitter med en iPad och jag har märkt stor skillnad mellan just spel och filmpriser. Köpte asphalt 7 förra veckan för ynka 7 kr och detta spel är rankat som det bästa bildspelet till iPad... sjukt bra....hur många kommer köpa detta spel som kostar 7 kr och är asbra, Svar (ALLA ) som äger en iPad = mutsho money. Å andra sidan ligger filmpriserna sanslöst högt och jag drar mig för att köpa, och laddar hällre ner än köper....om en film hade kostat, låt säga 30-40 kr att köpa skulle sanslöst fler köpa filmerna och där med tjäna betydligt mer pengar till sina bolag. Jag förstår ärligt inte hur man tänker när man sätter sådana priser, när man inte ens levererar en fysisk produkt, det kostar inget för bolagen att jag laddar ner deras filmer. Förmodligen så är det så att en grinig girig surgubbe utan insyn och förståelse i grundläggande ekonomi sitter i någon fet styrelse som har stirrat sig blind på gamla goda dagar när de hade total makt, makt som har överförts till folket via internett. Hale lu jah !

Posted on: 2012/7/9 16:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#17


See User information
Jag sitter med en iPad och jag har märkt stor skillnad mellan just spel och filmpriser. Köpte asphalt 7 förra veckan för ynka 7 kr och detta spel är rankat som det bästa bildspelet till iPad... sjukt bra....hur många kommer köpa detta spel som kostar 7 kr och är asbra, Svar (ALLA ) som äger en iPad = mutsho money. Å andra sidan ligger filmpriserna sanslöst högt och jag drar mig för att köpa, och laddar hällre ner än köper....om en film hade kostat, låt säga 30-40 kr att köpa skulle sanslöst fler köpa filmerna och där med tjäna betydligt mer pengar till sina bolag. Jag förstår ärligt inte hur man tänker när man sätter sådana priser, när man inte ens levererar en fysisk produkt, det kostar inget för bolagen att jag laddar ner deras filmer. Förmodligen så är det så att en grinig girig surgubbe utan insyn och förståelse i grundläggande ekonomi sitter i någon fet styrelse som har stirrat sig blind på gamla goda dagar när de hade total makt, makt som har överförts till folket via internett. Hale lu jah !

Posted on: 2012/7/9 16:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#18


See User information
Dom som gör filmer kan fortfarande tjäna pengar på produkt placering och bio besökare. Desto fler som laddar hem och ser en film destå fler ser den produkt som är inplanterad i filmen. Så när det gäller den delen så hjälper nerladdning till att öka antalet tittare, vilket gör att produkten når ut till fler människor vilket förhåppningsvis leder till att filmakarna får mer betalt.
Produkter "runt" filmen är en annan inkomstkälla.

Visst kan man tycka att det är tråkigt för dom som hyr ut och säljer tex dvd-filmer att försäljningen minskar. Men jag tror att filmindustin kommer leva kvar utan några större problem. Samtidigt kan man ställa sig frågan om vi värkligen kommer att gråta floder om det inte längre går att göra filmer "rent ekonomiskt" där man kastar ut mångmiljoner till skådespelare och anda ekonomiska svarta hål i en hollywood produktion. Den ekonomiska makt eliten är nog villig att sponsra hollywood vilket som.

Tittar man på det stora hela så är det ganska korkat att producera en fysisk produkt av något som lika gärna kan färdas över internet.

Posted on: 2012/7/9 22:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#19


See User information
Jag tycker faktiskt att jag fått bra svar på frågan jag ställde tidigare. OBS! att man inte måste gilla alla besked man får när man frågar om nåt, nu vet jag vad som gäller och hur jag skall agera om jag nånsin får en fråga om saken ställd till mig... eller skall uttala mig under en debatt.

Kanske Piratpartiet blir en allvarlig utmanare i nästa val. Eller kanske man kan jämka ihop sig med ett annat parti och därmed gemensamt ha större möjligheter att komma in i riksdagen för att föra fram frågan!

Posted on: 2012/7/11 10:33
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Angående Pirate Bay-målet.
#20


See User information
Sen går ju ofta endast någon % av priset till den riktiga upphovsmanen av film/musik utan det mesta till dom stora bolag som äger rättigheterna till filmen/musiken.
För en CD som kostar 100kr får artisten bara några kronor.

Musik och film industrins jättar hör till stenåldern när idag vem som helst med en dator kan göra liknande saker utan en budget på 100miljoner, och sen försörja sig på frivilliga bidrag från dom som uppskattar det han/hon gör.

Det finns en sida där man kan lägga upp en ide om någon film man vill göra och sen sammla in donationer till att producera den med..
En artist kan ju också alltid göra som förr i tiden och tunera för att skapa sig en inkomst och gratis sprida sina verk via nätet för att få en publik.

En av dagens störta flickidoler, Justin Beiber, har gått precis den vägen, och många mer med honom.

Många blir också miljonärer på väldigt simpla appar som säljs för bara 7kr.

Hollywood och dom stora bolagen är gammla dinosaurier som försöker hålla sig kvar via koruption och lobbyism när dom inte längre kan konkurera på en fri marknad.

Posted on: 2012/7/14 9:33
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
51 user(s) are online (51 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 51

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS