Inom militären syftar en ”kill chain” på den sekventiella processen att hitta, fixera, spåra, målsätta, angripa och utvärdera ett mål. Och den amerikanska krigsmaskinen har upptäckt att människor inte är lika villiga att döda som de skulle önska.
Efter andra världskriget visade studier av överste S.L.A. Marshall att endast 20 procent av amerikanska infanterister avlossade sina vapen mot fienden, även när de var direkt hotade. Han kopplade detta till ett medfött mänskligt motstånd mot att döda. I sin bok Men Against Fire skrev han att ”den genomsnittlige och friske individen har ett så starkt inre och oftast omedvetet motstånd mot att döda en medmänniska att… vid det avgörande tillfället blir han en samvetsvägrare.” Detta ledde till förändringar i amerikansk militär träning – till exempel användning av mänskliga silhuettmål och demonisering av fienden.
1996 visade Lt. Col. Dave Grossman i The Psychological Cost of Learning to Kill in War and Society att en ökad dödskraft bland amerikanska soldater kopplades till psykiska kostnader, som skuld och trauma från dödandet.
Enligt The National Longitudinal Study of Adolescent Health från 2011 löpte soldater som trodde att de dödat någon i strid större risk för PTSD, depression och självmordstankar.
Det är av dessa skäl som IDF, med hjälp av amerikanska militären och Palantir, använder artificiell intelligens på slagfältet. Att förstöra en hel byggnad för att döda en person kan kännas extrema för en människa, men inte för AI. Det medges att AI-systemet felaktigt dödar civila oskyldiga 10 procent av gångerna – och AI har inga betänkligheter.
Den Gyllene Domen som president Trump tillkännagav kommer att förlita sig på AI-drivna spårningssystem och interceptor – och dödliga autonoma vapen är nästa steg.
Bullfrog M2 är en autonom .50-kalibrig kulspruta utvecklad för den amerikanska militären. Den upptäcker, följer, identifierar och låser mål helt autonomt.
Förra året visade DARPA film på AI:n som autonomt flög ett F‑16-plan, kallat X‑62A, i en strid mot ett F‑16-plan styrt av en människa.
Palmer Luckey, känd som grundaren av Oculus VR, är den senaste till synes harmlösa frontfiguren för det militärindustriella komplexet. År 2017 grundade Luckey Anduril Industries, ett militärt teknikföretag som fokuserar på autonoma vapen‑system.
USA:s försvarsdepartement har som mål att ”alltid låta robotar, inte soldater, ta första kontakt med fienden.” Robotiska system utvecklas för att utföra allt från övervakning till dödande.
Med en armé av autonoma slaktrobotar finns det inte längre några etiska betänkligheter. Om en regering vill sätta in dem mot sin egen befolkning, kommer de utan problem att lyda dessa order.
gregreese.substack.com, AI-kontroll över USA:s militär