Bästa valutan för marknadsföringspengarna med Marketing Automation

Marketing

Alla som driver företag eller som sitter på marknadsföringsavdelningen vet hur svårt det är att få ut sitt budskap till potentiella kunder. Budskapet försvinner lätt i mängden och det är svårt att hitta ut till rätt målgrupp. Och alla vet att den bästa kunden är den som man redan har, så hur får man då merförsäljning på en redan befintlig kund?

Mycket ryms i uttrycket digital marknadsföring

Det som många tänker på i första hand är kanske annonser i sociala medier och massutskick av mail. Men det finns mycket mer finstämda vägar för att nå nya och gamla kunder på. Många av mailen hamnar i skräpkorgen eller raderas innan de öppnas och på sociala medier scrollas det snabbt förbi. På första lektionen i marknadsföring fick man lära sig att det bästa är att nå rätt kund i rätt tid med rätt produkt. Nog så svårt när alla är uppkopplade hela tiden och överallt. Men det finns verktyg för att lyckas med den ekvationen.

Analys och strategi viktigt

Det progressiva marknads- och PR-företaget Reynolds international marketing kan hjälpa er att öka chanserna dramatiskt för en lyckad marknadsföring. Genom att göra en grundlig analys av kundgrupper och marknad hittar de den bästa kanalen för ditt företag. Genom att sedan baserat på detta skicka ut riktade mail till rätt kunder har man ökat chansen att få kunderna att gå in på sin hemsida och att faktiskt handla. Att få många klick tjänar man inte några pengar på, det handlar om att få kunderna att faktiskt att köpa.

Uppföljning och merförsäljning

Efter avslutad affär följs försäljningen upp med riktad marknadsföring baserat på vad kunden har köpt. Man skapar på så sätt den positiva känslan hos kunden då denne känner sig sedd och viktig och chansen att denne kommer tillbaka för att handla mer ökar väldigt mycket. Effekten kan komma direkt eller vara viktig för framtida inköp hos konsumenten.

Uppföljande marknadsföring

Det kan handla om att någon har köpt ett par vandrarkängor i läder, en månad eller två efter inköp kan det automatiskt gå ut ett mail med erbjudande på de bästa produkterna för att sköta om dessa kängor, eller kanske en batteridriven skotork för att ta med på äventyret nästa gång. På detta sätt driver butiken inte bara merförsäljningen utan även chansen att öka kundnöjdheten.

Mindre jobb än man kan tro

Det låter som en hel del arbete, men det är inte mer arbete än vad ett vanligt reklamblad genererar. Det som behövs är att komma på varor och erbjudanden som är kopplade till ett visst köp och bestämma hur långt efter det köpet som kunden ska få erbjudandet och sedan koppla ihop varan med erbjudandet kommer det gå iväg ett mail med den information som man vill att kunden ska få i rätt tid. På så sätt får man betydligt bättre avkastning på den marknadsföring som man skickar ut.

1 kommentar

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here