Hur påverkar egentligen kaffe vår kropp?

kaffe vår kropp

Kaffe är en av de vanligaste dryckerna som vi får i oss, men hur nyttigt är det egentligen för vår kropp? Räknas kaffe som en drog? Enligt Bertil Fredholm, en forskare vid Karolinska Institutet, tycker att kaffe är en drog. Detta eftersom koffein påverkar vårt nervsystemet. Det är dessutom beroendeframkallande och kan visa abstinensbesvär om man inte får i sig det varje dag.

Kaffe innehåller koffein. Detta ämne gör dig piggare och ökar din uppmärksamhetsförmåga. Därför är det vanligt att dricka kaffe när du behöver extra energi eller om du vill öka din prestationsförmåga, oavsett om det är på morgonen innan jobbet börjar, eller om du vill dricka en kopp för att få mer uppmärksamhet när du spelar. En kopp kaffe framför spel som Starburst slot eller online poker, kan göra att du fokuserar mer på spelet och inte missar något underhållande.

Slutar du att dricka kaffe kommer först och främst abstinensbesvär dyka upp. Om du vanligtvis får i dig kaffe varje dag, kommer din kropp vara van med koffeinet. Besvären kan vara huvudvärk, tröttare dagar och även ångest. Hur länge du upplever symptomen varierar från människa till människa, men det brukar ligga på runt 2 – 9 dagar. De starkaste abstinensbesvären kommer efter ungefär 21 till 50 timmar.

Det finns många artiklar där ute som fokuserar på det negativa som din kropp upplever efter du slutar med kaffet, men det står inte mycket om de positiva aspekter som ett koffeinfritt liv skapar. När du har slutat dricka kaffe kommer dina sömnvanor bli bättre. Koffein påverkar din energi och dricker du inte kaffe, kommer din kropp få tillbaka sin naturliga energibalans.

Kaffe blockerar adenosin, ett ämne från våra celler som utsöndras under dagen och som skapar en effekt av trötthet. Ju längre på dagen som det går, desto tröttare blir du. Detta så att du enklare kan somna på natten. Adenosin utsöndras även efter man har arbetat hårt och det är därför man kan känna sig trött efter hårt arbete.

Det finns dock många bra saker som kaffet bidrar med, som t.ex. minskad diabetesrisk, eller mindre problem med hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns även vissa studier som visar att kaffe kan ha en minskad risk för olika cancersjukdomar. Så, precis som med allt annat i världen finns det positiva- och negativa aspekter med kaffe. Att dricka kaffe i lagom mängder är därför det allra bästa.

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here