Vi lever i en tid då det händer mycket spännande inom den teknologiska utvecklingen. Oavsett om vi talar om spel, där spelare interagerar med varandra och med spelet, eller andra former av mänsklig interaktion, såsom samtal, meddelanden eller videoapplikationer, har väldigt stora delar av våra liv redan tagit steget över till nätet. Samtidigt är det allt fler biltillverkare samt konsumenter som överger fossildrivna bilar för renodlade elbilar.

Tesla är det företag som de flesta svenskar tänker på först då man talar om just elbilar. Faktum är dock det att denna jätte fått sig en utmanare som absolut bör tas på allvar, detta i form av kinesiska BYD. Vi ska i artikeln som följer berätta mer om just BYD och jämföra företagets bilar med Teslas.

BYD:s uppgång

Många experter har länge förutspått att Kina en dag kommer att ta över som ledare på den globala elbilsmarknaden. Det är en utveckling som redan verkar ha börjat då BYD under det sista kvartalet 2023 lyckades sälja fler elbilar än självaste Tesla, detta trots att Tesla gjorde en rekordförsäljning på 484 507 bilar. BYD sålde i sin tur nämligen hela 526 407 elektriska bilar.

Visserligen nådde Tesla i slutändan ändå en större siffra än BYD sett till hela året. Teslas årsförsäljning hamnade kring 1,8 miljoner bilar, och BYD:s på 1,57 miljoner. Fortsätter utvecklingen från årets sista kvartal kan det mycket väl bli så att BYD inom kort kommer att ta över tronen från Elon Musks Tesla.

BYD i Sverige

Sverige är en av de elbilsmarknader i världen där BYD än så länge lyckats allra bäst. Sommaren 2023 var BYD Atto 3 landets populäraste elbil, ett av många exempel på hur framgångsrika det kinesiska företaget varit i Svea Rike. Närmare bestämt var det i juli 2023 som en av BYD:s modeller blev landets populäraste.

Hur utmärker sig BYD:s elbilar?

BYD:s eldrivna fordon utmärker sig gentemot konkurrenternas på en mängd olika sätt beroende på exakt vilken modell det är vi talar om. En av dessa är modellen BYD Seagull EV som är betydligt mer prisvänlig än vad majoriteten av konkurrenternas bilar är. Så sent som i mars 2024 sänkte företaget priset på sin lågprismodell ytterligare, detta till så lite som ungefär 100 000 kr på den kinesiska marknaden.

Här i Europa ligger priset för konkurrenternas motsvarande bilmodeller i skrivande stund som lägst kring 200 000 kr, alltså dubbelt så mycket som BYD:s pris i Kina. Det är än så länge oklart när modellen är tänkt att lanseras i Europa, även om det åtminstone står klart att den kommer att göra det förr eller senare. När det väl händer kan det högst sannolikt bli så att den kommer att skaka om den europeiska marknaden rejält.

Samtidigt lär bilens europeiska pris bli högre än det kinesiska, bland annat som en följd av de strängare europeiska säkerhetsreglerna. BYD sägs dock ändå sikta på att åtminstone kunna erbjuda bilen till ett pris under 200 000 kr.

Tittar man på BYD:s elbilar i stort är ett av deras gemensamma drag den långa räckvidd som företagets eget Blade Battery och dess batteritid möjliggör.

Flera olika sorters modeller samt hybrider

BYD erbjuder bilar i flera olika sorters modeller. Detta inkluderar bland annat SUV:s, skåpbilar, familjebilar samt sportbilar.

Vilka är de främsta skillnaderna mellan BYD och Tesla?

En stor skillnad mellan BYD och Tesla är att den förstnämnda aktören inte bara ägnar sig åt tillverkning av renodlade elbilar, utan likaså åt hybrider. Tesla har i sin tur alltså valt att helt och hållet sikta in sig på bilar som är fullt eldrivna.

Jämför man de båda biltillverkarna är Tesla än så länge betydligt mer väletablerade på den globala marknaden än vad BYD är. Tesla har ett starkt fotfäste i både Kina, USA och Europa medan BYD i sin tur till överlägset största del säljer sina produkter inom Kinas gränser. Med detta sagt har BYD redan i detta nu alltså börjat sikta in sig mer och mer på andra världsdelar, bland annat genom anläggning av en ny fabrik på europeisk mark.

BYD har nyligen även sjösatt sitt första egna lastfartyg samtidigt som de planerar att införskaffa flera till. Med en kapacitet på att lasta mer än 7 700 bilar kommer dessa fartyg tveklöst att ytterligare kunna bidra till företagets fortsatta globala expansion.

Tesla fokuserar på ett mindre antal modeller

Hos Tesla har man valt att fokusera på en mindre mängd modeller än vad BYD gjort. Teslas Model Y utgör exempelvis en väldigt stor andel av samtliga bilar som företaget tillverkar. Samtidigt har BYD, som tidigare konstaterat, ett stort antal modeller av olika slag. Det inkluderar allt från lågpris- till lyxmodeller.

Tesla tillverkar inte heller sina egna batterier, utan köper battericeller från externa aktörer. Vissa av dessa kommer till och med från BYD.

BYD ligger en bra bit efter på den svenska marknaden

Trots att BYD gör framsteg både globalt såväl som lokalt har de fortfarande en bra bit upp till Tesla. Talar man om marknadsandelar ligger Teslas runt 15%, och BYD:s på så lite som två procent. Detta kan det bli ändring på framöver, men Tesla är alltså än så länge ohotad etta.

Kan BYD överträffa Tesla i svensk elbilsförsäljning?

Detta är en annons. +18, stodlinjen.se

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här