vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
universum ett medvetande?
Jag har funderat en del på det här med att universum eller världen vi lever i, är en form av medvetande. Att vi alla tillhör detta medvetande. Att vi alla, alltid är kopplade till detta, samma, medvetande.

Illustrerad vetenskap har skrivit om det, och det går säkert att googla fram drösvis med information, men vi skippar källorna den här gången.

Känn efter istället,
känn blomman där, eller han på andra sidan gatan, känn energin som flödar. Hur ofta vet du inte precis vad den andra tänker?
Hur ofta ringer inte telefonen medan man tänker på just den personen? ...ibland brukar jag leka med tanken att jag vet vilken bil som ska komma runt nästa hörn, som oftast har jag såklart fel, men ibland händer det!

men om det nu är så då?
om allt går att styra, inte bara med våra fysiska händer, utan även genom att tänka riktigt intensivt på något. skapar vi alla vår egen verklighet i tanken? om vi är ett så finns det bara en verklighet, och den skapar vi tillsammans. eller själv. du är jag. och jag är du. vi är ett. med miljarder viljor.
Skulle det inte vara just den typen av information och kunskap som för "allas bästa" skulle undanhållas oss?

kanske är det just det som är matrix, all around us, everywhere, anywhere.

bara lite funderingar...

Nu ska jag fundera riktigt hårt på att det blir strålande sol hela helgen!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: universum ett medvetande?

See User information
Om det är så enkelt så är väl det svåraste snarare att tänka/känna fram vad som Egentligen är viktigt i världen.

Vad är det man ska manifestera? Vad är meningsfullt att skapa?

För det minst meningsfulla är väl strid? (Jag menar strid mot cancer/terrorism/fattigdom/ensamhet/egoism/[insert any word here])

Om det nu är möjligt att skapa exakt vad som helst, hur ska vi människor (, med vår begränsade fantasi,) kunna skapa något meningsfullt? (ur ett galaktiskt perspektiv)

Är det bara att göra vad man vill om syftet är att skapa 'vad som helst'? Om allt bara är ett medvetande finns det ingen "dålig" handling, då har allt ett syfte. Allt är då bara en tanke, en upplevelse. Och (sett ur universums perspektiv) finns det då inget negativt...

Posted on: 2010/6/22 23:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ja allt är ett, men att kunna uppleva den enheten är inte så lätt utan utan träning med meditation eller droger. Hindret är vårat ego, att vi tror att vi är en viss person, och inte alls hänger ihop med vår omgivning.
Evolutionen verkar dock gå emot att vi lägger egot åt sidan och blir medvetna att vi är ett.

Posted on: 2010/6/23 3:38

Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Lägger man ned sitt ego blir man ofta tyvärr attackerad för det. Samhällets psykopater vill ju tro de är de stakaste trots att de inte ingår i detta till samma grad.

Posted on: 2010/6/23 5:20

See User information
Quote:

tompatomp skrev:
Ja allt är ett, men att kunna uppleva den enheten är inte så lätt utan utan träning med meditation eller droger. Hindret är vårat ego, att vi tror att vi är en viss person, och inte alls hänger ihop med vår omgivning.
Evolutionen verkar dock gå emot att vi lägger egot åt sidan och blir medvetna att vi är ett.

Icke alls så, inget rätt.

Barnsligt att tala om ett medvetande + att det skulle vara något man kan "uppleva", ungefär som uppleva en rockkonsert - jag kontra någonting - man äralltsåinte där, utan har ett förhållande till det... det är utanför en själv.

Har inget med "träning" att göra... hur sjuttan tänker du... aha... du har tagit in info... utifrån, andras tankar har du gjort till dina och du kan inleda med ett "Ja". New Age så det ryker.

Det finns ingen evolution - står man inte i rätt ruta ett så blir allt som följer av ens "egna" tankar/förtåelse fel, även om det verkar logiskt... så är det bara inomden vanliga härskande tankedyn - den är alltid fel.

Vänd på det.

Posted on: 2010/6/23 14:23

See User information
Quote:

gatlopp skrev:

Barnsligt att tala om ett medvetande + att det skulle vara något man kan "uppleva", ungefär som uppleva en rockkonsert - jag kontra någonting - man äralltsåinte där, utan har ett förhållande till det... det är utanför en själv.

Har inget med "träning" att göra... hur sjuttan tänker du... aha... du har tagit in info... utifrån, andras tankar har du gjort till dina och du kan inleda med ett "Ja". New Age så det ryker.

Det finns ingen evolution - står man inte i rätt ruta ett så blir allt som följer av ens "egna" tankar/förtåelse fel, även om det verkar logiskt... så är det bara inomden vanliga härskande tankedyn - den är alltid fel.

Vänd på det.

Hur kan något vara utanför en själv? Allt om just DU upplever är en projektion av dej själv...När du träffar en man så är det itne mannen du ser utan den bilden DU har av mannen.

Vilka är dina tankar? Vilka är andras tankar? Var/När föds tanken?

Man kan vända på allt men man kan inte vända hur länge som helst. Menar du att riktiga svaret ligger i det sista vändningen?

Jag har väldigt svårt o förstå dej. Du lägger ner mycket energi på att läxa upp folk men allt för ofta missar jag din poäng.
Vad är meningen med att bekämpa ord på nätet när ord bara är "döda" ord?
För man kan väl inte jämföra ord med tankar eller tankar med känslor?

Posted on: 2010/6/23 17:10
El pueblo armado jamás será aplastado!!

See User information
Jag känner att allt är ett (allt är sammankopplat). Allt är inget och inget är allt.

@ gatlopp
Sluta vara så arrogant så kanske någon hade lyssnat. Försök förstå hur andra ska förstå vad du vet.

Posted on: 2010/6/23 21:08

See User information
Gatlopp verkar vara så. Lev med det. Bemöt honom för den han är och för det han säger eller bemöt honom inte alls. Se igenom det ni uppfattar som otrevligheter och lyssna på vad som sägs. Får era egon sig en törn?
Han kan ha skäl att vara arrogant. Han kanske är jättekunnig, men bara möts av ignorans. Då blir man lätt arrogant. Förstå varandra. Jag skrattade bara med hans inlägg. Tyckte det var kul.
Han kanske leker en lek med er? Spelar arrogant för att ni automatiskt ska tycka tvärtom mot vad han säger? Skälen kan vara många.

Vi är alla viktiga. Förstå varandra och ta varandra för den vi är. Varför vill du Gatlopp ska vara som du? Du finns ju redan.

Posted on: 2010/6/23 21:16

Anonym
jag måste inflika att träning absolut är det som behövs.

som barn minns jag hur jag besatt förmågor och kunde finna tankebanor/mönster/vägar/uttryck som är svåra att hitta tillbaks till idag.

Efter år av förgiftning, i ett förslavat samhälle, delvis självförvållat, har hjärnan, kanske pineal gland, somnat in.

och det tar tid att väcka honom igen.
men...en dag i taget :)

meditativ träning på alla de vis är definitivt bra. och behövligt

See User information
Quote:

patrik1975 skrev:
Efter år av förgiftning, i ett förslavat samhälle, delvis självförvållat, har hjärnan, kanske pineal gland, somnat in.

Steg 1: Sluta röka.

Tobak var en förbannelse Indianerna gav den vite mannen för att de inte kunde lita på oss. Indianerna själva tog inte halsbloss.

Posted on: 2010/6/23 21:44

Anonym
Steg 1 avklarat.

men all genmodifierad, besprutad sörja som säljs i matvaruaffärerna, fullproppade med konserveringsmedel av alla de slag... de slinker ner emellanåt.
För att inte tala om vaccinerna dom försöker trycka in i oss...

och kanske sprayar dom oss som små hårstrån från en hårspraysflaska... så vi stelnar till ytterligare :) jag syftar såklart på chemtrails.
postad tidigare idag, men tål att ses igen,
http://www.bbc5.tv/eyeplayer/video/fkn-newz-venus-project-woo-woo
haha

See User information
Det är bara att kemtvätta själen, det är allt...
För att kunna förstå det där i själen som är rent och av Kosmos egna natur måste man börja uppföra sig och uppvisa denna substans och det kriterium den kräver i handling, så som universum uppför sig med Sanning, Medlidande, Uthållighet. Kan man uppvisa de tre egenskaperna i större och större utsträckning blir det allt mer påtagligt att man hämmas mindre av universums vanliga begränsningar och större insikt i Kosmos kommer också.

Men att lyckas avancera där själv är i princip omöjligt. Leta efter de som trampat stigen före dig så du inte går vilse ut i djungeln som många i newage gör. Det kan finnas sånt där som utger sig för att sätta dig i "kontakt" med universum och sånt, "uppgradera," "expandera" dig med simpla tekniker, dricka brygder, rita tecken, rabbla ramsor, köpa filmer och föredrag etc. Det är lögn och i regel tonglig/mind control av annat som ser att du är beredd att överge skutan för att du inte kan behärska dig själv, söker utvägar. Vem vill inte ha en mänsklig kropp i denna tidsålder?

Du kan inte sätta dig i kontakt med något du är gjort av och befinner dig i redan, det är bara att leva upp till det du var skapad för helt enkelt. Kan man leva efter det är man i paradiset. Det är svårt att nå dit om man inte kan se det inom sig, liksom det var svårt att bevara Eden och man kan lätt falla ned i synd om man är bland vanligt folk och dras med av begär och annat som grumlar synen, särskilt påtagligt om man inte vaktas av vissa särskilda mekanismer och varelser som redan har oerhört stark vilja att agera i enlighet med universums kriterium, alltså någon som som sagt har trampat vägen före dig och går med säkra steg.

När man vandrat dit eller bara en bit på vägen ser man lätt vad evolution och sånt trams är: Ögongodis, för att du ska känna att det inte spelar roll riktigt vad du personligen gör för ansträngningar för din egen situation, "utvecklingen" kommer ju gå framåt och göra det åt dig, eller som stenhårt religiösa som tror att Gud bara väntar på att du ska bekänna dig till ett särskilt namn och sen är det bra och du får komma in i Himlen oavsett vad, eller att nästa dimension är på väg 2012 och det bara är att luta sig tillbaka och röka en holk.
It ain't gonna happen people.

Du kom hit på egen hand, du tar dig härifrån på egen hand.
'Här' är den vanliga världsliga världens mentalitet och vulgära fulhet som blir övertydlig när begären rycker och sliter i en och man inte längre kan känna ett lugn och en ro inom sig.
Där, paradiset, är när man genomlidit allt som krävts, gjort försakelser, visat sin hängivelse till sitt mål, blir en sann människa som lider med samsaras alla invånare och till slut höjt sig.

Det är därför man vänder på det, handlar inte om att hämta in därute, utan att ösa ut allt man stoppat på sig så man blir lättare och kommer närmre ursprungstillståndet.

Posted on: 2010/6/23 23:30
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Ni får ett perspective till...

Lycka till alla även zinkar.

Att födas med en gåva är oftast en belastning,man ägnar sig åt gåvan i s f livet.Hela livet blir en enda repetition det man redan kan.Tråkigt!Livet är en upplevelse,inte en repetition.
Att hålla på på att rapa sin t exså kallade "kunskap",ger ENfald.

Känner man sig själv i sig själv och kan leva efter det,då...DU/NI-sin rena själ-sitt" tempel"Ett öga i sig själv...

Posted on: 2010/6/23 23:57

See User information
Så sluta repetera då sale, var lite konsekvent istället.

Posted on: 2010/6/24 19:34
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
@xtas 2010-06-23 23:30:52:
Klockrent inlägg du går från klarhet till klarhet.

Posted on: 2010/6/26 22:29

See User information
Quote:

metaphor skrev:
@xtas 2010-06-23 23:30:52:
Klockrent inlägg du går från klarhet till klarhet.

När t ex schimpanser får "hjärna"(kan tänka),då försöker de bli något.De fattar inte då att de redan är.Demensgöraren"tanken"har gjort intrång.Sedan börjar de att hylla demensgöraren-intellektet.Ingen rolig historia!

Det finns en överordnad ordning som intellektet inte kan se-beskriva.

Tänk on en vacker dag så slår sig tanken ("satan")ner i även schimpanser.Hur skulle det se ut när även de då skall köpa bilar,bygga betong hus,svavla ner jorden,klorera vatten,äta upp andra varelser,dricka andra varelsers mjölk,lägga E-medel i maten(t ex E-220),ta upp striden med andras åsikter, bilda partier mot varandra, bilda samfund mot varandra, göra kemiska mediciner, raffinera mat, hata sina grannar lite längre bort ifrån där de bor, tillverka vapen, läsa dagstidningar, se på TV, köpa kylskåp, bygga vägar mm, mm, samt troligtvis starta upp ett krig emot den hotfulla människa - den andra tänkande apan - HomosAPiens. Sluta all hylla Lucifer - tanken! diplom, betyg, intyg, certifikat, legitimering, pokaler, m fl utanpåskapshyllningar.

Posted on: 2010/6/27 17:26

Edited by sale on 2010/6/27 17:43:09

See User information
Quote:

Xtas skrev:
Så sluta repetera då sale, var lite konsekvent istället.

Det du bedömer andra för,är det du inte ser hos dig själv.ALLT är självseende.Bra!?...

Ärthjärna:)

Posted on: 2010/6/27 17:50

Anonym
Ska sätta på lite popcorn och titta hur sale - the backstabber, bränner sina broar...

Ett medvetande och sale är på väg bort ju fler tår han trampar på.

Edited by Master on 2010/6/27 18:16:22

See User information
Quote:

Master skrev:
Ska sätta på lite popcorn och titta hur sale - the backstabber, bränner sina broar...

Ett medvetande och sale är på väg bort ju fler tår han trampar på.
Bara mina barn inte får en TV på tårna...

Posted on: 2010/6/27 18:14

Anonym
Quote:

sale skrev:
Bara mina barn inte får en TV på tårna...
Ja, ursäkta hörru. Vi var faktist hos barnens farmor och min sons storesyster välte den när hon klättrade i bokhyllan. Knappast mitt fel ditt slem. Ursäkta jag ens nämnde det för dig, men du ringde ju och jag pratade med dig. Idiot!

Förlåt att jag kommunicerade med dig, men det är du som ringde och ringde och ringde. Jag ville inte ens prata med dig och det märktes snabbt vilken backstabber du var som snackade skit om dina vänner och hur löjlig du är som frågade om allt du skrivit var bra. Du är den lilla ärtan du pratar om hela tiden och du har ingen plats i det större medvetandet, för du har ingenting att erbjuda, förutom din BMW 550 som du skröt om på hela forumet när du köpte den.

Ditt namn bekommer dig, för du är helt såld...

See User information
Om ni verkligen måste bråka, så gör det via PM är ni snälla. Alla vill inte ta del av er konflikt.

Posted on: 2010/6/27 18:41

See User information
Här är en underbar filmsnutt som jag tycker är upplyftande att se.
Sedan så kan jag ju tillägga att efter att jag börjat intressera mig för kabbala (ca 6 månader tillbaks) så finner jag att svaret på frågan som ställs inledande i denna tråd är lätt att besvara. Dock så verkar det svårsmält för de flesta, så jag rekommenderar att du själv går lös lite på denna sida och på det sättet får egna referenser att binda upp verklighetsuppfattningen på.
Men när jag sitter och hör om de kabbalistiska observationerna på hur det ligger till, så märker man tydligt att detta är en av de mest genuina och ärliga lärorna om hur andligheten funkar.
Och så märker man att makthavare är medvetna om vad kabbalan upplyser om, men att de missbrukar sin kunskap.

Posted on: 2010/7/12 12:40

See User information

Posted on: 2010/7/12 12:53
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

See User information
Quote:

patrik1975 skrev:
Jag har funderat en del på det här med att universum eller världen vi lever i, är en form av medvetande. Att vi alla tillhör detta medvetande. Att vi alla, alltid är kopplade till detta, samma, medvetande.

En tanke som finns i många livsåskådningar på ett eller annat sätt, från kristendomen till gaiateorier.
Jag är inte främmande för den. :)

Läste häromdagen förordet till Carina Solögas bok "Växternas språk" (http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=63663), som är inne på samma spår. Klart intressant läsning. Oavsett vad man väljer att tro.

Posted on: 2010/7/16 0:21

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper