Varför köper Microsoft upp ZeniMax Media?

ZeniMax Media

Microsoft har köpt ZeniMax Media för 7,5 miljarder dollar, och får kontroll över många spelutvecklare och serier. Hur kommer teknikgiganten använda den makten?

Microsoft, som äger Xbox, är för närvarande i en bitter strid mot Sony, som äger Playstation. De båda kämpar om makten i den lukrativa spelbranschen. Xbox och Playstation har alltid varit i stort sett lika stora. Problemet för Playstation är att Microsoft är så mycket större än Sony. Nu visar Microsoft vad Big Tech innebär.

Spelutvecklare och spelserier under Microsofts kontroll

ZeniMax Media är ett företag som äger flera spelutvecklare. Bland dem inkluderas iD Software, Bethesda, Alpha Dog, MachineGames, Tango Gameworks, Arkane Studios och Roundhouse Studios. Dessutom äger dessa utvecklare stora spel. Bland annat The Elder Scrolls, Doom, Wolfenstein, Prey, Dishonored, Quake och The Evil Within.

Nu frågar sig många vad som kommer att hända med de här utvecklarna och deras spel. Nu när Microsoft har kontrollen. Kommer teknikgiganten låta dem göra som de vill, eller kommer företagen styras med järnhand?

Det finns få andra exempel på motsvarande uppköp. Disney köpte Lucasfilm (och därmed Star Wars) för 4 miljarder dollar. Uppköpet av ZeniMax är alltså på en ännu högre nivå. Samtidigt kan Disney vara en bra jämförelse.

Disney dominerar biomarknaden

Disney har använt sina uppköp av film- och serieföretag till att etablera en nästintill total dominans över biopubliken. Vissa beräkningar visar att Disney producerade 80 % av de filmer som tjänade mest pengar 2019. Andra beräkningar visar att Disney står bakom nästan 40 % av den totala biomarknaden i USA.

Denna dominans ger självklart stor ekonomisk makt. Disney tjänar stora pengar på biopubliken och kan dessutom använda sina egna filmer till att marknadsföra andra Disney-filmer. Det kan göras genom att visa trailers innan filmen börjar, men även genom att filmerna är kopplade till varandra som en TV-serie på duken. Dessutom leder detta till ännu mer pengar till Disney.

Därutöver kan dominansen leda till att Disney dominerar publikens tittarvanor, samtidigt som Disneys budskap dominerar. Man samlar på sig storfilmer, vilket kan göra det svårare att slå igenom med små filmer med låg budget. Det verkar även vara viktigt att filmerna inte bryter med Disneys värderingar.

Vad ska Microsoft använda ZeniMax till?

Kommer Microsoft göra något liknande med de ZeniMax Media-ägda utvecklarna och spelen? Det återstår att se. Oavsett pekar det nu på att Microsoft står i en position där de kan få stor kontroll över både spelvanor och budskap, om de så vill.

Microsoft har nämligen några som heter Xbox Game Pass. Här betalar man en månadsavgift och får spela en rad spel utan ytterligare kostnad. Med andra ord påminner det om Netflix, men det avser spel. Precis som med Netflix kommer den här tjänsten kunna ha stor påverkan på hur människor spelar.

Det blir även en fråga om huruvida Microsoft kommer använda de populära spelserierna till att pusha ett gemensamt budskap. Oavsett visar Microsoft hur lite som behövs när Big Tech bestämmer sig för att etablera sig en bransch. Hittills har Microsoft till synes låtit Xbox och Playstation få kämpa med lika förutsättningar, men nu visar de hur stor plånbok de faktiskt har.

Vem kommer sälja mest?

Frågan är även om Microsofts taktik kommer fungera. Spelare världen över drar ner på sin konsumtion, köper prisnedsatta matvaror, köper snus online via tjänster och webbsidor, letar efter bra erbjudanden på Pricerunner och väntar spänt på november.

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here