3 månader med ny spellag

    0
    361
    tärningar

    Hur har det gått under de första tre månaderna med en helt ny spellag där alla seriösa aktörer har möjlighet och rätt att söka licens för att bedriva spel i Sverige?

    Mediaperspektivet
    Utifrån ett mediaperspektiv har det handlat om alltför aggressiv reklam, slarv med Spelpaus-funktionen samt ett allmänt brus som på något sätt pekat på en bransch som inte klarar att hålla sig till regler och etik.

    Verkligheten
    Men för de som följer spelmarknaden mer nära och – framförallt – mer analytiskt, tornar en helt annan bild upp. En bild som handlar om att de redan etablerade bolagen klarat sig allra bäst, att det endast är ett fåtal som har haft problem och att det nya licenssystemet verkar rätt tydligt redan i starten.

    Spelpaus
    Hela 72 bolag har redan beviljats licens och till detta hör ett krav att hålla koll på den instiftade avstängningsfunktionen Spelpaus dit 20 000 svenskar redan anmält sig. Det är en självavstängning som handlar om att du som konsument som känner att om du inte klarar av att hantera ditt spelande ska ha rätten att så länge du finns i spelpausregistret aldrig bli insläppt eller kontaktad av något spelbolag. De flesta bolag har lyckats med detta med några få undantag, men det är ett måste att upprätthålla eftersom spelinspektionen kommer att följa det hela med lupp.

    Redan etablerade bolag
    De flesta bolag som godkänns för licens har ju en lång historia som spelbolag, många är dessutom startade och drivna av svenska entreprenörer. Fram tills i år har de ägnat sig åt självreglering och även underordnat sig mer allmänna europeiska regler och uppförandekoder. Det nya svenska systemet är ett tydligt ramverk med vissa strikta inslag, exempelvis avseende hur bonuserbjudanden får konstrueras, en hel del om hur reklam får bedrivas samt att alla måste betala samma skatt till den svenska staten. Något som snarare är en trygghet för redan etablerade varumärken som svensklicensierade 888 Casino där man har rätt lång vana av regelsystem som ska efterlevas och där processer för att skapa trygghet mot marknaden funnits på plats sedan länge. Spelbranschen är en bransch där du inte klarar konkurrensen om du inte kan erbjuda hela paletten av spännande spel av kreativa innovatörer, professionell kundservice, enkla och säkra betalfunktioner samt överhuvudtaget en trygg miljö för konsumenterna.

    Tydlig lag
    Den reglerade bonusstrukturen är ett bevis på en tydlighet som den nya spellagen står för, vilket i sig också resulterar i bättre och mer jämförbara erbjudanden gentemot kund. Lika spelregler för alla är i sig en klar förbättring sett ur ett reklamperspektiv. Möjligtvis kan mängden reklam bli en het potatis under kommande tid, något som lagen i sig kanske aldrig riktigt kan komma åt. Däremot finns en rad verktyg för att hindra reklam från icke-licensierade spelbolag, vilka enligt lagen är förbjudna att göra reklam överhuvudtaget.

    Framtiden
    Nu har endast tre månader passerat, vilket i dessa sammanhang är lika med ingen tid alls, men låt oss fortsätta att följa de tendenser vi är lyckats notera för att se om de stärks eller om spelbranschen går i helt andra riktningar. Det finns dock en del som tyder på en ökad mångfald (till skillnad från det tidigare rådande spelmonopolet) som i sig kan ge ökad konkurrens. En konkurrens som kommer gynna konsumenterna, vilka kan luta sig tillbaka mot en tydlig spellag som skapar trygghet. En annan intressant fråga är hur de 72 licensierade bolagen kommer klarar sig i den framtida konkurrensen? Hur många spelbolag finns det plats för på den svenska marknaden? Och hur kommer spelinspektionens praxis att utvecklas när lagen ska tolkas? Alla är de frågor som behöver betydligt längre tid än tre månader att svara på.