5 tips för en bättre natts sömn

bättre natts sömn

Sover du dåligt? Domnar kroppsdelar under natten? Vaknar du aldrig utvilad? Då behöver du se över ditt sovrum och framför allt säng och madrass. En god nattsömn ser till att du presterar bättre under dagen.

Här kommer fem smarta tips för att sova bättre och därmed leva ett gladare, positivare och mer avslappnat liv.

Tips 1 – se över sömn miljön

Se över din söm miljö. Mörklägg sovrummet så gott som möjligt, sömnhormonet störs av ljus. Mycket textilier i sovrummet dämpar oljud och ger en varmare känsla. Sänk värmen något i sovrummet, du sover bättre i svalare luft.

Tips 2 – rätt madrass

Köp en bäddmadrass av kvalitet, det gör stor skillnad. Tvätta täcke, kuddar och bäddmadrass med jämna mellanrum, byt lakan ofta.

Kvalster, smuts och damm påverkar din sömn mer än du tror.

Tips 3 – täcke och kudde som du tycker om

Investera i ett täcke av hög kvalitet. Det är viktigt att täcket andas och transporterar fukt effektivt. Välj en kudde som passar din sovstil.

Du som sover på mage bör ha en mjuk kudde och du som sover på sidan eller rygg bör ha en fastare kudde.

Tips 4 – vänd på madrassen

Om du har en relativt ny madrass så vänd på den, en madrass bör vändas minst var sjätte månad. Har du däremot en äldre madrass kan det vara bra att investera i en ny.

Konsultera personal i butik eller sök runt online på forum och informationssidor. Du kan hitta mycket info själv genom att göra lite research.

Tips 5 – gör det mysigt

Höj mysfaktorn i ditt sovrum med en stoppad sänggavel. Det ger en trygg och mjuk känsla under natten, dessutom håller den kuddarna på plats.

Ditt sovrum kommer att se både mysigare och lyxigare ut med en stoppad sänggavel.

Förhoppningsvis kan du öka din sömnkvalitet, om än lite granna, med dessa tips. Lycka till och sov gott!

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here