Corona har gett e-sporten en skjuts

e-sporten

Medan många sportaktiviteter har avstannat under pandemin, finns det en sport som tvärtom har stuckit iväg och fått extra luft under vingarna: e-sporten.

Det är både naturligt och glädjande, och många som är engagerade inom den här nya och ibland ifrågasatta sporten hoppas att den tillfälliga turbon ska ge bestående förändringar. När det gäller antalet utövare, förstås, men även för antalet tittare.

Både spelare och åskådare har blivit fler

För e-sport har vuxit ut till en stor tittarsport. Insikten kanske inte har nått ut riktigt bland våra läsare som är över 15, så minns var du läste det först: De stora eventen inom e-sporten drar enorm publik. Det rör sig dels om den livepublik som kommer till arenan där spelet äger rum (och visas på storbildsskärmar). Den sidan av verksamheten har förstås drabbats av coronapandemin på samma sätt som de olika divisionerna inom svensk fotboll.

Men den verkligt stora publiken ser matcherna och turneringarna via streaming till datorn, mobilen eller teven. Antingen live med levande kommentator, eller i efterhand när det passar. Här hittar vi de riktigt stora tittarmassorna inom e-sport, och även om de är yngre än inom fotbollen är de sannerligen inte obetydliga.

Strömmad e-sport konkurrerar med sport på TV

I totala siffror uppskattas antalet tittare inom e-sport ligga omkring 500 miljoner människor. Av dem ser nästan hälften på e-sport regelbundet. Det största eventet under 2019 var världsmästerskapet i League of Legends 2019 som genererade 137 miljoner timmars tittande. (Det pågick också i nästan en månad.) På andra plats kom Dota2 International med 88 miljoner tittade timmar. Semifinalen i League of Legends lockade osannolika 3,9 miljoner samtidiga tittare, mer än något annat enskilt event under 2019. Det kan jämföras med Eurovision 2019 med tittarsiffror på 2,6 miljoner.

Ekonomitidskriften Business Insider bedömer att de totala inkomsterna för aktörerna på e-sportmarknaden i samband med coronakrisen för första gången i historien kommer att passera drömgränsen en miljard dollar, alltså ca 10 miljarder kronor.

E-cykling blir officiell gren

Precis som andra idrotter har cyklingen tvingats till drastiska ingrepp i tävlingskalendern sedan viruset svepte in över världen. Fysiska cykellopp har fått skjutas på en obestämd framtid. Men cyklisterna har inte låtit det hindra dem från att tävla. Hur hänger det ihop?

Faktum är att man inom cyklingen på ett spännande sätt har lyckats kombinera sin fysiska aktivitet med e-sport. Med en internetuppkopplad motionscykel (via en dator) kan en virtuell cykeltävling anordnas, där resultatet avgörs av deltagarnas styrka och uthållighet. Uppförsbackarna längs banan motsvaras av trögare motstånd i motionscykeln, och de virtuella cyklisternas framfart bestäms av hur fort de verkliga cyklisterna orkar trampa.

Vi såg nyligen ett reportage i DN om flerfaldiga svenska mästaren Lisa Nordén som deltog i ett internationellt cykellopp från sitt eget vardagsrum. Förutom en viss oro att den virtuella kopplingen öppnar upp nya möjligheter till fusk, såg hon det som en bra genomkörare och upplevde att tävlingsinslaget gav ett extra adrenalinpåslag. Precis som andra e-sportevent strömmades tävlingen live, med levande kommentator och allt.

Den här varianten av e-sport har rönt så stort intresse att Svenska Cykelsportförbundet har beslutat sig för att ge e-cykling status som officiell gren inom tävlingscykling. Återstår att se vilka andra sporter som följer efter. Löpning verkar givet. Rodd? Höjdhopp?

Herrarnas ishockey-VM ersätts av tevespelsturnering

Internationella ishockeyförbundet IIHF tvingades ställa in ishockey-VM 2020 på grund av coronaepidemin. Som en ganska förvånande ersättare har man nu lanserat en sorts VM-turnering i tevespelshockey.

Turneringen heter ”IIHF Esports Fan Championship” och avgörs i tevespelet ”NHL20” från EA Sports, både på Xbox och PS4. Turneringen består av 16 nationella mästerskap, ett i varje land som skulle ha varit med i hockey-VM. Vinnarna av de nationella mästerskapen, en för PS4 och en för Xbox, möts i ett internationellt slutspel och tävlar om världsmästartiteln. Turneringen kommer att streamas på IIHF:s egen kanal på Twitch, och när detta skrivs pågår den redan som bäst.

E-sport håller sportsbetting under armarna

E-sport lockar allt fler utövare och alltfler åskådare, men även människor som gillar att spela på odds. Om man lockas av ovissheten och spänningen i att spela på trav eller satsa en slant på en fotbollsmatch, kan e-sporten onekligen var ett alternativ. På de sajter som erbjuder odds på sporter av olika slag har e-sporten numera en given plats i utbudet. Och om i stort sett alla andra sporter har legat still sedan coronan slog till, har e-sporten funnits kvar i alla fall delvis och genererat intäkter till bettingsajterna.

Men många av dem även erbjuder ju även andra spel. Största utbudet av sportsbetting för svenska spelare finns hos svenska casinon, och de har ju alltid andra sorters onlinespel att välja på, inklusive populära spelautomater och nätpoker.

 

Överhuvudtaget är det tur i oturen att vi har blivit så digitala av oss. Vi handlar mat online, smart i coronatider. Vi köper kläder online, bra. Vi lyssnar på musik och tittar på film online, kanon. Även om nedstängningen av samhället har drabbat många företag och branscher väldigt hårt, skulle slaget garanterat ha blivit ännu mycket hårdare om den här pandemin hade drabbat oss på nittonhundratalet.

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here