Elbilsförsäljningen i Tyskland har rasat med 36,8 procent efter att regeringen avskaffade incitamenten för elbilsköp i december.
Tyskland, den största elbilsmarknaden inom Europeiska unionen, avslutade i förtid subventionerna för köp av elbilar i december 2023 som en del av en sista-minuten-uppgörelse för att godkänna budgeten för räkenskapsåret 2024. I linje med detta upplevde försäljningen av helt elektriska bilar i Tyskland en dramatisk nedgång i juli 2024, det brantaste fallet sedan december 2023.
Enligt uppgifter från den Federala transportmyndigheten uppgick det totala antalet nyregistreringar av personbilar i juli till 238 263. Fördelningen av dessa registreringar inkluderar 83 405 bensinbilar (en liten ökning med 0,1 procent), 79 870 hybridbilar och plug-in hybrider (en ökning med 18,4 procent), 43 107 dieselbilar (en ökning med 1,4 procent), 30 762 EVs (en minskning med 36,8 procent), 1 078 LPG-drivna bilar (en ökning med 8,8 procent) och endast tre komprimerade naturgasdrivna bilar (en häpnadsväckande minskning med 98,6 procent).
Nedgången i EV-försäljningen har haft en betydande inverkan på marknadsandelen för EVs i Tyskland, som sjönk till 12,9 procent i juli, ned från 20 procent ett år tidigare. Denna nedgång följer på en trög första kvartal 2024, där EV-försäljningen i Tyskland minskade med 16,4 procent. Analytiker har tillskrivit nedgången främst till bortfallet av statliga subventioner, vilket har gjort EVs oproportionerligt dyrare för de flesta tyskar.
”Upprampningen av e-mobilitet visar sig hittills vara ohållbar,” sa Constantin Gall, konsult på Ernst & Young, om de tyska försäljningsresultaten. ”Marknaden har tappat all fart och många kunder tvivlar på framtidsutsikterna för elbilar.”
Det abrupta slutet på Tysklands EV-subventioner lämnar långvariga effekter över hela Europa
Det abrupta slutet på EV-subventionerna i december har haft en bestående inverkan, inte bara i Tyskland utan över hela Europa.
Denna trend utgör en betydande utmaning för biltillverkare som Volkswagen AG, som har gjort stora investeringar i EV-produktion. Volkswagen, Europas största biltillverkare, har nyligen minskat kapaciteten vid sina högkostnadsanläggningar i Tyskland och kan komma att justera tidsplanen för sin batteriproduktionsutbyggnad.
Patrick Hummel, analytiker på UBS, varnade för att Volkswagen kan stå inför en negativ påverkan på vinsten på två miljarder euro (2,18 miljarder dollar) år 2025 på grund av den svaga EV-marknaden.
Denna inbromsning orsakar också förseningar i projekt för battericellsproduktion, där den franska leverantören Valeo SE söker köpare för två fabriker, varav en redan hade konverterats för att producera EV-delar. På samma sätt rapporterade den franska leverantören OPmobility att EV-produktionen var ”ungefär hälften av vad tillverkarna hade förväntat sig.” LG Energy Solution, den största leverantören av EV-batterier i Europa, överväger att övergå till produktion av statiska lagringsenheter för att upprätthålla sin verksamhet.
En nyligen genomförd undersökning visade också att den minskande efterfrågan på elbilar påverkar affärsutsikterna för andra stora tyska biltillverkare, inklusive Mercedes-Benz Group AG och BMW AG.
Nedgången är inte begränsad till Tyskland. Sverige såg en minskning på 15 procent i nyregistreringar av elbilar i juli jämfört med samma månad förra året, medan Schweiz upplevde en minskning på 19 procent.
naturalnews.com, Elbilsförsäljningen i Tyskland rasar när statliga subventioner försvinner