I framtiden styr vi föremål med tankekraft

hjärna

I det skimrande fantasy-området i filmen Avatar lämnar en förlamad man rullstolen bakom sig och får nya fötter i en ny virtuell värld tack vare ”länken”, en sofistikerad kammare som förbinder hjärnan, med en surrogatvarelse via en dator. Denna typ av gränssnitt är ett klassiskt verktyg i science fiction. Men den riktiga vetenskapen bakom det är ännu mer fascinerande.

Dagens teknik
Forskare använder redan idag brain-machine interface, ett gränssnitt för att kommunicera direkt mellan nervceller och teknisk apparatur. Man kan alltså läsa information från hjärnan och sända den direkt till en maskin. Det används bland annat för att hjälpa funktionshindrade, behandla sjukdomar som Parkinsons och Alzheimers, och ge behandling för depression och posttraumatisk stress.

Dessutom används teknik för både virtuell och förstärkt verklighet i hög utsträckning inom samma områden. Många förknippar det främst med nöjes- och spelbranschen, men det har även flera användningsområden. I spelbranschen kan till exempel spela VR-spel där man går runt i ett riktigt casino, trots att man sitter hemma med ett headset, och interagerar med andra spelare och croupierer. Unibet casino är ett exempel på casinon som anammar ny teknik. De erbjuder alla vanliga casinospelen som Roulette och poker, och de har många olika spelautomater och betting. De erbjuder även livecasino där man kopplar upp sig  till ett spelbord som filmas via webbkamera, och man spelar precis som vid ett vanligt spelbord med en livs levande dealer.

Hjärnans signaler förstärks
Roten till all denna teknik är generatorn vi har i vårt huvud, vår hjärna. Den producerar el på mikrovolt-nivå. Med hjälp av en extern processor kan man få signalerna starka nog för att flytta robotar, rullstolar eller proteser.

Gränssnittet för brain-machine kommer i två typer. Icke-invasiva tekniker använder elektroder placerade i hårbotten för att mäta elektrisk aktivitet. Det andra alternativet är att implantera elektroder direkt i hjärnan. I båda fallen kommunicerar enheterna med en dator för att producera ett brett utbud av funktioner.

Två tekniker för gränssnitt
Mycket av forskningen fokuserar på neuroprostetik, som erbjuder ett sätt för hjärnan att kompensera vid skador och sjukdom. Bland annat finns det en intelligent rullstol som heter Aware Chair, som kan styras med tankekraft. Det finns också kommunikationsprogram för personer som har förlorat förmågan att prata och skriva. Implanterade elektroder tillåter dessa patienter att stava ut meddelanden genom att manipulera en datormarkör bara med sina tankar.

På samma sätt bör man kunna hjälpa förlamade människor att manipulera robotar för att hämta saker eller flytta saker hemma. Med kameror för att ge visuell återkoppling behöver patienterna och robotarna inte ens vara i samma rum eller samma stad.  Inget av detta är billigt. Den största forskningen finansieras av djupa fickor som NASA. Men varje genombrott för de mest avancerade teknikerna närmare folket och den stora marknaden.

Telepati
En av de mer kontroversiella användningarna under utveckling är telepati. Det skulle kräva att minst två personer implanteras med elektroder som skickar och tar emot signaler fram och tillbaka. Bara tanken på detta väcker frågor om säkerhet och effektivitet. DARPA, Pentagons tekniska forskningsavdelning, arbetar för närvarande med ett initiativ kallat ”Silent Talk”, som skulle låta soldater på hemliga uppdrag kommunicera med sina tankar. Skeptikerna fruktar dock att sådana soldater kan manipuleras av de med onda avsikter. Eftersom tekniken fortfarande är i ett ganska tidigt stadium vet forskarna inte ännu vad gränserna är. Allting kan hända.

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here