vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Att kämpa eller inte kämpa
#1


See User information
En tanke slog mig i kväll.

Vi kan välja att acceptera tanken på att det finns en elit som strävar efter en diktatorisk världsordning eller så kan vi sticka huvudet i sanden och hoppas att deras framfart inte skall drabba ens egen värld för hårt.

Vi kan välja att tro på konspirations teorierna eller att tro på SVT.

Efter vi har gjort vårt val där kan vi välja om vi vill agera altruistiskt eller egoistiskt.

Det intressanta är att vårt vägval blir nästan identiskt oavsett om det finns en konspiration eller inte.

Väljer du att aktivt försöka förbättra världen för medmänniskor eller lägger du all energi på att försöka förbättra för dig själv?

Svaret blir enkelt efter som man hjälper sig själv när man hjälper andra.

(Jag flummar och är övertrött godnatt! =))

Posted on: 2010/7/25 22:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#2


See User information
Eller så "gillar man läget", alternativt uttryckt "gillar sociala spelet"

Man kan göra som alla andra, kasta sig in i spelet och lära/tvinga sig att gilla/'spela efter' spelreglerna (även om man inte gillar dem just nu kan man ändra åsikt när framgång nås genom att vara lika barbarisk som alla andra maktgalna och egoistiska människor i spelet)

Och hur mycket man än avskyr spelreglerna som gäller i dagens värld måste man inse att det är dessa regler som gäller för alla levande organismer. Välja allierade (vilka som skall få samarbete), välja fiende (alla hot mot sin egen existens måste elimineras) samt lära sig att anpassa sig snabbt efter den föränderliga miljön/världen.

Posted on: 2010/7/25 22:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#3
Varning: Bråkstake och Snick Snackare
Varning: Bråkstake och Snick Snackare


See User information
Quote:

Sunrise skrev:
En tanke slog mig i kväll.

(Jag flummar och är övertrött godnatt! =))


Ja godnatt och dröm vidare.

"Väljer du att aktivt försöka förbättra världen för medmänniskor eller lägger du all energi på att försöka förbättra för dig själv?

Svaret blir enkelt efter som man hjälper sig själv när man hjälper andra."

Det du gör aktivt blir då att sova vidare och döva andra. Du har inte med andra att göra på det sättet - tvärtom är det så att om du "lägger all energi" på att förbättra dig själv, så är det det enda som har positiv betydelse för andra, och för den värld som du nu tror är dålig och kan förbättras genom aktivism...

Vakna.

Posted on: 2010/7/25 23:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#4


See User information
@Gatlopp
Motsäger du inte dig själv, när du inte säger att man har med andra att göra men mest hänger här och påpekar vad andra skall tycka?

@Sunrise
Min åsikt är att du inte kan hjälpa någon annan än dig själv, när allt kommer omkring. Om alla resonerade så, så skulle inte "världssjälen" och allas våra andras själar behöva helas längre (as above, so below). Betänk meningen "vad du gör för andra gör du ock för dig själv"- kanske finns det mer i den meningen än bara det uppenbart osjälviska. Många hjälper och lägger sig gärna i andras liv, i egensyfte, dvs. för att få själuppfyllelse, sk. "helpoholics".
Det finns många sätt att hjälpa andra genom att hjälpa sig själv, men dom talas det inte så mycket om. Världen ser hellre mer bränsle som skall kastas på elden, mer goda intentioner som gör oss alla en björntjänst. "What you fight you become"

Den här länken hittade jag i jakten på bra exemple på vad jag menar, den har inte i direkt mening med ditt inlägga tt göra. Den kändes bara passande:
http://www.dhamma.se/buddha/141.htm

Må väl. Även du Novax.



Posted on: 2010/7/26 0:42

Edited by metaphor on 2010/7/26 1:06:02

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#5
Varning: Bråkstake och Snick Snackare
Varning: Bråkstake och Snick Snackare


See User information
Quote:

metaphor skrev:
Motsäger du inte dig själv, när du inte säger att man har med andra att göra men mest hänger här och påpekar vad andra skall tycka?


Nej då, vänd på det.


Posted on: 2010/7/26 0:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#6


See User information
Jag hann redigera inlägget avsevärt medans du svarade.

Posted on: 2010/7/26 1:07

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#7


See User information
Bara glöm det.

Jag har gjort mina val. Någon sade att det finns nu så mycket information där ute om vad som egentligen pågår så att den som blundar och kör på som vanligt får skylla sig själv.

Detsamma gäller den som har och tar till sig informationen men som inte gör något.

Posted on: 2010/7/26 9:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#8


See User information
Som de flesta här förmodligen erfarit så vill folk inte höra på varningar och "konspirationsteorier" angående bankeliten, 9/11, ekonomisk kollaps och tredje världskriget etc, så varför lägga sån överdriven energi på det.

Det bästa man kan göra är att ta hand om sig själv och sina närmaste. Och är någon mottaglig för nya tankesätt så finns man där för dom.

Jag kom o tänka på en väldigt passande quote från Morpheus i Matrix:

"The Matrix is a system, Neo. That system is our enemy. But when you're inside, you look around, what do you see? Businessmen, teachers, lawyers, carpenters. The very minds of the people we are trying to save. But until we do, these people are still a part of that system and that makes them our enemy. You have to understand, most of these people are not ready to be unplugged. And many of them are so inured, so hopelessly dependent on the system, that they will fight to protect it."

Posted on: 2010/7/27 10:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#9


See User information
Om man tar bort en sak, i detta fall det som format vår omvärld. Vad ska då ersätta denna sak och på nytt forma omvärlden?

Ta bort stor företagspolitiken som genomsyrar politiken, för det är egentligen det vi pratar om och ersätt det med något annat (isåfall vad?) Vad får vi då?

Posted on: 2010/7/27 12:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#10


See User information
Vi behöver lära oss vad vi behöver och se till att skaffa och tillverka det, sen ta det väldigt försiktigt med det vi vill ha. Det handlar ändå om att livet skall bli en tillräcklig upplevelse för att må bra, och för att nå det så behöver man inte allt det vi har i dag, långt ifrån.

Många i den moderna världen jobbar och sliter för att upprätthålla standarden, sen tar den semester och slappnar av i en mycket enklare miljö, ofta i naturen. Civilizationen behöver ta en semester!

Posted on: 2010/7/27 13:04
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#11


See User information
Quote:

iwarrior skrev:
Vi behöver lära oss vad vi behöver och se till att skaffa och tillverka det, sen ta det väldigt försiktigt med det vi vill ha. Det handlar ändå om att livet skall bli en tillräcklig upplevelse för att må bra, och för att nå det så behöver man inte allt det vi har i dag, långt ifrån.

Många i den moderna världen jobbar och sliter för att upprätthålla standarden, sen tar den semester och slappnar av i en mycket enklare miljö, ofta i naturen. Civilizationen behöver ta en semester!


Håller med, en tankepaus är vad vi alla behöver.
Nu går det så snabbt att folk knappt hinner blinka eller ens reflektera.

Man borde börja med att förkorta arbetstider, tror att samhället skulle må mycket bättre då.

Posted on: 2010/12/11 10:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#12


See User information
Inte ska man väl gilla läget och stoppa huvudet i sanden, men inte heller offra hela sitt liv åt att kämpa mot globalisterna, man måste leva också!

Själv försöker jag få folk i omgivningen att reflektera över saker och ting, som att flyget helt plötsligt tillverkar moln, att den globala temperaturen inte alls stiger som påstås, Att vindkraften är fruktansvärt opålitlig, Att FN faktiskt vill att 80% av oss ska bort, Att fluor och Aspartam är gift osv, Men jag tjatar inte, utan säjer bara lite sådär i förbifarten,

"Du vet väl att blablabla, Tänk på det, kolla själv på www ??? com så ser du!"

Då blir dom nyfikna, och söker info själva, för ingen vill ju vara ovetande.

Sedan får man ju se om sitt eget hus (bokstavligen). Elpriserna och de gröna elcertifikatena är ju tex ett av deras sätt att finansiera övertagandet av världen, Så i vår tänkte dra jag fram svetsen och börjar tillverka ett gengasdrivet elverk, jag eldar med ved, förbrukar ganska mycket el, jobbar hemma, bor avsides, och det är nog inte långt borta med ett totalelpris på 2 kr/kwh, så kan jag göra en större del av elen själv så kan jag spara kanske 20-30 k per år, och då har jag råd att vara lite givmild, och kan skänka till välgörande ändamål, typ Alex Jones, Alan Watt, de som verkligen gör något. då tar man ju pengarna från globalisterna och ger till motståndsrörelsen, dubbel effekt alltså.

Det finns säker många andra idéer som skulle funka, men denna funkar för mej. Då kan jag faktiskt rädda mänskligheten genom att hugga ved :)

Posted on: 2010/12/11 11:29
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#13


See User information
@sliparn
tycker du har helt rätt inställning och precis den sortens tänkande som vi behöver mer av. din gengasidé är verkligen win-win.

Har lyssnat en del på http://www.thesurvivalpodcast.com/ på sistone. Även om jag inte håller med snubben i alla lägen eller är jätteintresserad av hans rekomendationer av bästa hagelbössan i din delstat :) gillar jag hans inställning. showens catch phrase är "Helping You Live The Life You Want, If Times Get Tough, Or Even If They Don't". Helt enkelt, mkt av det som gör vårt liv bättre idag skulle också göra det i en oväntad situation. Exempelvis ett gengasdrivet elverk som sparar pengar i goda tider och som kan ge en el även om nätet strejkar :)

Som jag ser det tar vi elitens makt ifrån dom när vi gör oss självständiga från dom. Alla måste hitta sina sätt att göra detta, det kommer inte finnas en enda lösning som kommer passa oss alla.
Fast borde man inte kunna hitta några lösningar som är ganska universella? Eller som åtminstone fungerar för vissa grupper? Ex backyardfarming för "urbaniter" :) Förslag?

Posted on: 2010/12/12 0:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#14


See User information
Hoppas på att vi får samma regler som i Tyskland vad gäller alternativ energi, dvs elbolagen måste köpa av de som producerar med t.ex solengergi. Där har de fått ett stort uppsving för solenergi. Fler jobbar inom det nu än inom den tyska bilindustrin.

Ser framför mig ett mindre hus med solceller och luftsolfångare etc som kan vara helt off grid. Låga fasta levnadskostnader så att man kan satsa på bra mat och hälsosamma aktiviteter istället för att jobba ihjäl sig för statusprylar och en dyr bostad.

Såna initiativ som gengaselverket är lysande!

Posted on: 2010/12/13 0:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#15


See User information
# Hrodgar

Är både för och emot dina tankar, det är en enorm skillnad på självhushåll och att via massiva subventioner släppa ut elen på nätet!

kom att tänka på en artikel jag läste om holländska bönder som fyllde ladugårdstaken med solceller, de betalades 14 kr per kwh totalt med subventioner. När någon (läs tvingade skattebetalare) betalar så mycket så vore det idiotiskt att använda elen själv. En bonde uttryckte att det inte ens var någon idé att ha djur i ladugården längre, taket gav betydligt större intäkter.

Så hela subventionssystemet motarbetar självförsörjning, och leder dessutom till rusande elpriser. För visst skulle det vara svårt att motstå om man blev erbjuden 14 kr kwh för tex egentillverkad gengas-el, vindkraft eller sol-el istället för att använda den själv, Man tjänar mer på att råna folket, än att bli självförsörjande.

Systemet verkar vara uppbyggt för att skapa en grön elit som får rätt att råna folket.

Även om jag skulle bli erbjuden 100kr kwh för min gengas-el, så skulle jag aldrig släppa ut den på nätet, jag vill inte råna mina medmänniskor, att motarbeta subventioneringssystemet som rånar vårt folk är betydligt mer värt.

Solcellstillverkarna i tex Tyskland får ju sälja sina produkter för att elen blir allt dyrare pga subventioneringssystemet, och det är just på grund av deras produkter som elen blir dyrare, vilken affärsidé!

så här har vi den stora skillnaden
"Off grid" : billigare el utan att sno pengarna fån någon annan.
"On grid" :Du tjänar mycket på subvetionerna, svenska folket får betala med höjda elpriser.

Jag satsar på off grid, ni ska inte få höjda elpriser pga av girighet, jag lovar!

Posted on: 2010/12/13 10:36
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#16


See User information
Man måste leva.
Det bästa du kan göra nu är att sprida kärlek.

Posted on: 2010/12/13 17:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att kämpa eller inte kämpa
#17


See User information
Hej Sliparn!
Hur går det med gengasprojektet?
Har gått i liknande tankar ett tag och funderar på att sätta igång med att bygga ett gengasaggregat men försöker finna ytterligare mer information först.
Hittar gott om rätt intetsägande skisser och principbeskrivningar men ingen egentlig ritning av ett välfungerande, beprövat aggregat.
Har du eller någon annan någon bra länk eller hänvisning vart jag bör vända mig? Inte så bra på att experimentera mig fram och har lätt för att bli modfälld när saker inte fungerar som jag vill men när information finns tillgänglig och det fungerat förut arbetar jag rätt duktigt.
Jag har en hel del material, utrustning som behövs, tid (nåja) samt arbetslust så med en bra ritning till hands borde det vara rätt enkelt att ge sig själv en spark i baken och få det att hända!

Posted on: 2010/12/22 0:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
64 user(s) are online (64 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 64

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS