vaken

Vakencorner

Botten   Fregende mne   Nsta mne  Registrera dig fr att posta

« 1 ... 42 43 44 (45) 46 47 48 ... 61 »

Re: Det matematiska miraklet med siffran 19

Registrerade sig:
2011-05-04 20:07
Inlgg: 707
S vad r din pong? Var r det du vill sga?
Svenska Kyrkan - kanske br du prata med de.

Postat den: 2013-06-13 19:36

Registrerade sig:
2009-11-05 15:16
Frn fdd under en resa
Inlgg: 5105
Att Gud nog r lite fr stor fr ett parti. Ett parti r ju en formation som ett fotbollslag ungefr.

Men Gud... str liksom ver vad vi tycker och vad vi gr, han r s mycket strre att han verltit oss till oss sjlva eftersom han omjligen skulle kunna ingripa utan att stlla till det.

Sknheten i gudsfruktan ligger i att se hur bra det kan bli om man fljde Hans anvisningar snarare n att bilda grupper och mnskliga organisationer till Hans ra.

Postat den: 2013-06-13 20:36

Registrerade sig:
2006-12-20 12:17
Inlgg: 3173
Citat:

Abyssinia skrev:
S vad r din pong? Var r det du vill sga?
Svenska Kyrkan - kanske br du prata med de.

WOW...En Smart Arab...Abyssinia S vad r din pong mad hela trden?Men innan du svarar s ls smart arab baklnges(ps) det br inte vara s vakensvrt...Eller har jag fel?

Postat den: 2013-06-13 21:09

Registrerade sig:
Asgeir skrev:
Men Gud... str liksom ver vad vi tycker och vad vi gr, han r s mycket strre att han verltit oss till oss sjlva eftersom han omjligen skulle kunna ingripa utan att stlla till det.

Svar:
    Det stmmer helt, Guds ord r alltid ver mnniskans ord, allts som troende tar vi "Guds Parti". Det vill sga att nr tv grupper, personer tjafsar fram och tillbaka en troende person tar Guds Parti.

Du skrev:
Sknheten i gudsfruktan ligger i att se hur bra det kan bli om man fljde Hans anvisningar snarare n att bilda grupper och mnskliga organisationer till Hans ra.

Svar:
    Vad gller om att bilda grupper, det finns inget fel med att bilda grupper, det r vad vi mnniskor gr. Faktum r att Koranen uppmanar oss troende att frena oss. Dessutom allt vi gr r till Guds ra, men fr att frst vad det innebr mste man kanske lsa Koranen.

[3:200] O ni som tror, ni ska vara ihrdiga,
      ni ska hlla ut, ni ska vara frenade, ni ska
      iaktta GUD, s att ni ska kunna lyckas.

Postat den: 2013-06-13 23:01

Registrerade sig:
2008-07-02 03:03
Inlgg: 1305
Sale: Frstr inte varfr du r tvungen att ge uttryck fr att det r trams och dessutom inte genom att gra det baklnges? r din pong att Smarta araber som tror p gud r tramsiga eller vad? Det finns araber som r muslimer men alla muslimer r inte araber: Retorik.

Hade varit mer intressant att hra en mer djugende motivation till Partiet och grna vissa punkter innan man frkastar det.

Vad som slr mig r att iden om att mnniskan tar guds Parti, talar och handlar i guds stlle gr hand i hand med jude-kristen frvaltar tanke vilket kanske inte r helt fel, men kanske inte riktigt rtt heller. Beror p hur man definierar gud. Men med bakgrund av tidigare diskussioner i trden tvivlar jag p att det finns ngon uppfattning alls eftersom teologiska dialoger om gud inte verkar kunna ges uttryck fr; mer n att den som vet... Vet.. :P

Postat den: 2013-06-13 23:04

Registrerade sig:
Senast uppdatering
    Hller fortfarande skissa fram skalet av sidan drfr r den
    fortfarande tom men den brjat forma sig ngorlunda, iaf i huvudet.

Postat den: 2013-06-15 05:21

Registrerade sig:
2013-03-17 16:44
Frn Sverige
Inlgg: 266
Jag har hrt att vi kan komma till himmelriket nr vi dr om vi bara r rdda fr gud och lter religioner utnyttja oss finansiellt, r detta sannt?

Jag funderar nmligen p att brja bli rdd fr gud bara fr att slippa brinna i helvetet nr jag dr, visst, det kanske kostar lite pengar t religionerna men sklart r det vrt varenda re om jag fr komma till himmelriket nr jag dr.

Hur skulle detta g till, r det bara att brja bli rdd fr gud nu och brja donera pengar till religioner s kommer jag till himmelriket nr jag dr?

--------------

Skmt sido.

Urskta men nu kom du faktist ver till min trd och skrev nr jag givit fan i din vrdelsa trd s du fr rkna med att jag kommer till din trd och skriver djupt fr mina medmnniskor s dom kanske undviker att bli lurade av religioner och dig.

Gud har inget med religioner att gra, religionerna mlade upp en bild av gud som en mnniska och drfr kunde dom flesta inte tro p gud och dom blev ateister, medans stolpskotten gick p religionernas bluff och dom tror att gud faktst r en mnniska p ett moln som dmmer dig nr du dtt och om du betalat mycket pengar till religioner och bett p dina bara knn till denna mnniskoliknande gud s kommer han dmma dig till ett efterliv i himmelriket.

Vill ni hna gud p det sttet precis som att gud designat biblar och religioner, nr gud designat naturen och DNA och r lngt ifrn ointelligent idiot som vill att ni ska slava fr att tjna pengar till att ge till religioner medans ni r rdd fr en mnniskoliknande fejkgud som dmmer er efter livet och han bli gladast om ni hller tyst och stter er och ber till ett kors eller till en lda hahahhaaa

Ni r ena jvla stolpskott tyvr, bde ateisterna och ni som r religisa och jag tror inte ni har en jvla aning om vad verkligheten r, tyvr..

Postat den: 2013-06-15 15:00

Registrerade sig:
Frn Sverige
Tror du p allvar att gud vill att man avgudar religionerna som r den strsta uppdelningen mllan mnniskor p hela planeten?

Kristen-dom, muslimerna och judeism r den strsta uppdelningen mellan mnniskor, och du tror att detta r nnting gud vill?

Nej just det bara en religion r riktig enligt er och det r eran religion som r rikktig och dom andra har fel fr annars skulle religionerna inte fungera fr att dela upp mnskligheten i stora grupper och sen f dom att kriga mot varandra.

Jag tror faktist att gud inte ens vill ha grnser mellan lnder utritade som gr att politiker kan starta krig mellan lnder, s fr jag sga vad jag tror gud vill s r det att vi tar avstnd frn religioner och regeringar som delat upp mnniskor i grupper fr att sen skapa krig mellan grupperna..

Jag frstr att du inte kan se det Abyssina men visst tls det att tnkas p i dessa dommedagstider.

Fred!

Postat den: 2013-06-15 15:35

Registrerade sig:
2013-02-24 22:33
Frn Gteborg med omnejd
Inlgg: 39
h, religionstrd? r det hr alla hller till? Fr jag hoppa in?

Citat:

LetsHugEm skrev:

Jag tror faktist att gud inte ens vill ha grnser mellan lnder utritade som gr att politiker kan starta krig mellan lnder, s fr jag sga vad jag tror gud vill s r det att vi tar avstnd frn religioner och regeringar som delat upp mnniskor i grupper fr att sen skapa krig mellan grupperna..

Du har helt rtt, mon ami. Gud vill inte ha grnser mellan mnniskor. Varken politiska eller religisa. Varfr? Fr att vi alla r Guds barn, vi r alla mnniskor, brder och systrar med mer likheter n skillnader.

Men r situationen i vrlden till Guds beltelse? Hur skulle en god gud kunna vara belten med en sn hemsk vrld? Det skulle vara ologiskt, inte sant? Det r ngot som inte stmmer, eller hur?

Den Bibliska berttelsen om Adam och Eva ger svar. Denna berttelse r en som Judar, Kristna, Muslimer och till och med Mormoner br acceptera, eftersom deras respektive religioner bygger p varandra och har bland annat denna historia gemensamt.

I historien om Adam och Eva levde de frn brjan i perfektion, men valde att gra uppror mot Gud. De blev frestade av djvulen att gra detta. I och med att detta hnde har Guds suvernitet, eller rtt att styra vrlden, blivit ifrgasatt infr mnskligheten och miljontals andevarelser. Frgan r "r Gud verkligen den bste hrskaren?"

Hur besvarar man en sn frga?

Tnk dig ett klassrum dr en lrare visar hur man lser ett svrt matteproblem. En smart men uppkftig elev pstr att han kan lsa det bttre. Lraren vet att han inte kan det, men om han bara pstr det s kommer inte de andra eleverna tro honom. Och om han kr ut eleven frn klassrummet kommer de andra eleverna bli vldigt misstnksamma och tappa respekten fr lraren, eller hur?

Bsta sttet vore att ge eleven kritan och lta honom misslyckas s att alla ser vem som r kvalificerad att vara lrare.

Gud var i en liknande situation. Djvulens utmaning kunde bara besvaras p ett stt: att lta djvulen styra vrlden tills det r utan ett tvivel bevisat att han inte r kapabel att gra det.

Drfr ser vi vrlden som vi ser den idag: genomsyrad av ondska. Den terspeglar bara dess hrskare: djvulen. Till och med Jesus sa att vrlden ligger i Den Ondes vld.

Djvulen har prvat varje styresform som finns och alla har visat sig otillrckliga. Den senaste flugan r demokrati, vilket falerar mer och mer.

Snart kommer "lraren" ta tillbaka "kritan"...

Postat den: 2013-06-15 18:48

Registrerade sig:
Frn Sverige
Det du skriver r idioti fr religionerna tog mnniskors spiritualitet och gav oss biblar och koraner..

Den enda delen i bibeln som r sann och gr att bevisa att den r sann r den delen om domedagen och mark of the beast fr bestens mrke placeras innanfr huden p mnniskor just nu och mrket finns ven p varor och bankomatkort.

Folk fick vlja mellan att bli kristna eller d, fr inte s lnge sedan, och idag s betalar svenska befolkningen 10% av sin ln till kristen-domen utan att frst att det r mnniskan som r christ och gr man med i kristen-domen s r man doomed.

Det verkar som att du r fullt lurad till att tro att gud r en gubbe som liknar en lrare och kristen-domen r inte s illa trots allt,.

Men skulle jag tvinga 10% av eran ln rakt ner i min ficka s skulle sklart ni tycka att det r ett hemskt fult rn.

Skulle jag sga att ni fr vlja mellan att d eller tro p mig s skulle det ocks vara korrupt, men det r snnt som religioner gjort.

Svenska banker tar bort kontanter, som planerat.. s nu vntar vi p att USA och ekonomin ska krasha och sen fr vi frslaget om att stta ett microchip i handen eller i pannan, fr allas eget bsta sklart.

Sen kan inga brott gras frutom av bankgare fr utan kontanter blire inga brott..

Jag tycker det r vldigt vilset av dig att skriva precis som att gud ger tilltellse t djvulen att styra hahahaa

Gud har gett oss alla fri vilja s du vljer sjlv om du vill tro p djvlar och gudar men jag kr p det som r mest logisk istllet och det logiska r att det inte r nn djvul som styr utan lucifer r en utomjording som hatar mnskligheten och han har styrt "vra" politiker i tusentals r och startat krig och hllt maktpositioner i ett stlgrepp medans mnniskor gr runt och tror att det dom ser men 2 gon r sanningen.

Knnde mig nstan lite yr sjlv av att frska frst vad du skriver och vart du kommer ifrn med det du skriver men visst verkar du vara kristen som absolut inte vill frst att det r du som r krist medans det inte r s smart att g efter kristen-domen och vnta p nn Jesus som ska komma och rdda er frn er sjlva.

Ni har ansvar fr allt ni gr mot andra individer och behandla andra som ni vill bli behandlade sjlva , inklusive djuren annars kommer ni tyvr brinna upp nu fr ja, lraren kommer och tar tillbaka kritan genom att brnna upp alla parasiter som gr runt och tror att man inte behver tnka p andra individer.

I bibeln str det fr fan om att gud vill att mnniskan ter djur s det som str dr gr totalt emot vetenskap som sger att mnniskan r ett vxttande djur som fr cancer av att ta djur, s vilken gud tror du egentligen du avgudar?

En gud som gillar att mnniskor fr cancer och skapar karma genom att ta djur som gr att mnniskan kommer terfdas som ett bodskapsdjur fr att f lra sig det perspektivet som dom vela blunda fr?

Fred!

Postat den: 2013-06-15 19:53

Registrerade sig:
Frn Sverige

Det hr var helt sjukt att snubbla ver efter att ha skrivit det dr, svensktextat ocks s det finns nog budskap t er i det hr videoklippet bara ni kan ignorera vad den svenska krringen sger och texten i brjan:

Native American Elder Explains Why Our Planet Will Not Survive - Are You Awake? http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=pVm5iT4M578&NR=1

Fred!

Postat den: 2013-06-15 20:13

Registrerade sig:
Senast uppdatering

Postat den: 2013-06-16 16:04

Registrerade sig:
Denna lt handlar om det du talar om Letshugem. Personen som talar r citerad Rodrigo de Bastidas: (1460 July 28, 1527) was a Spanish conquistador and explorer who mapped the northern coast of South America and founded the city of Santa Marta.

http://www.youtube.com/watch?v=NR1iOfY4bMg

I assure you, that with the help of God, I will let war on you in every place and in every way that I can. And I will subject you to the yoke and obedience of the church. And I will take you peasants and women and your children and I will make them slaves. And I will make them slaves. And I will do you all the evils and harms which I can.

They've taken so much. They've taken the guardians of the sun and the stars, the world will go black.

Postat den: 2013-06-17 10:27

Registrerade sig:
Frn Sverige
Ja tyvr s r det en av dom strsta synderna att g med i en religion och brja avguda nnting annat n sig sjlv. Fr nr man lkar sig sjlv lskar man gud fr det r exakt vad gud vill och gud berttar det genom vran inre rst och inte genom biblar och koraner, gud skrev inga biblar och koraner han skrev DNA och naturens designer, satan eller mnniskan skrev biblar och koraner om ni frgar mig och jag har vetenskapliga bevis fr att det som str i bibeln r totalt idioti fr om gud vela att mnniskan skulle ta djuren s skulle han inte designat oss som ett vxttande djur som blir sjukt av att ta djur och bete sig som ett astande djur likt rttor eller gamar helt utan empati fr individen dom ter.

Att religioner hatar homosexuella, naturliga droger, andra religioner och lter kvinnor vara under mnnen r ett solklart tecken att det inte har med godhet att gra utan snarare motsatsen till godhet.

Det finns mnga som talar om det nu men jag vet inte vem som ska tjata om det fr svenska folket s jag hoppas ni gr eran del och talar med alla ni knner om det s dom kan gra sig redo om du vill fortstta leva mer n max 7 r till fr det r tide som terstr p planeten, det kommer dock bli massa kaos tills dess s det kan vara bra att gra det sfort som mjligt.

Ta ut pengarna frn kontot sger dom i USA nu fr nu kommer den planerade krashen och kaoset som kommer efter krashen.

Jag sger stoppa ftterna i Jorden och brja g ut i naturen och krama och rr vid trden och visa att ni lskar moder Natur och dotter Jord s kommer ni f hnga med nr dotter Jord blir en kta moder jord i en hgre dimension dr korruption inte kan existera fr alla som kommer dit har frsttt karma och att det hr livet gr ut p karma. Vi behver energierna frn Jorden genom vra ftter fr solen befinner sig innuti planeten och det r vran sjl s ta av er gummit p ftterna sfort ni kan fr vi isolerar oss sjlva frn energierna frn vran egen sjl som finns innuti planeten.

Som den dr gammle idianen sa s har vi samma de som trden och ett gemensamt ml trots att politikerna skiter fullstndigt i hur mnga regnskogar som frsvinner och hur mnga tusenriga trd som huggs ner.

Religioner skriver tammefan ingenting om att ta hand om naturen utan det handlar bara om att avguda nnting utanfr sig sjlv och ignorera sin inre rst/ kontakten med gud.. Och det r en solklar bluff som borde bli tydligare och tydligare fr alla ju nrmre vi kommer.

vlj eran egen vg gott folk, ignorera eran inre rst / kontakten med gud, p egen risk i dessa dommedagstider.

Fred!

Postat den: 2013-06-17 12:31

Registrerade sig:
Frn Gteborg med omnejd
LetsHugEm:
Ojd, jag frstr att du r upprrd ver hur mnga religioner uppfrt sig illa lnge. Men du kan gldja dig med att det enligt Uppenbarelsebokens profetior snart r slut p dem.

P tal om profetior, du sger att biten om vilddjurets tecken stmmer? Varfr just den biten av flera tusen kapitel och verser? Vad r ditt kriterium fr att just den ska stmma?

Sen undrar jag om det att ta djur. Kan du visa vart i Bibeln Gud befaller mnniskorna att ta ktt?

Abyssinia: Jag har totalt missat pongen med talet 19 och orkar inte leta igenom 45 sidor. Kan du ge mig en sammanfattning?

Postat den: 2013-06-17 17:43

Registrerade sig:
2010-07-30 17:45
Frn Idag Jorden, Universum imorgon.
Inlgg: 2556
@ Xenophile

Citat:

Sen undrar jag om det att ta djur. Kan du visa vart i Bibeln Gud befaller mnniskorna att ta ktt?

Det e faktiskt tvrt om...

Ur Den s kallade heliga skriften, AKA Bibeln;

Af anno 1917 av Konungen, citat;

1a mosebok, Kap 2:19-21
Citat:

19. Och Herrens Gud danade av jord alla markens djur och alla himmelens fglar och frde dem fram till mannen fr att se, huru denne skulle kalla dem; ty ssom mannen kallade var levande varelse, s skulle den heta.

20. Och mannen gav namn t alla boskapsdjur, t fglarna under himmelen och t alla markens djur. Men fr Adam fanns icke ngon hjlp, sdan som honom hvdes.

21. D lt Herren Gud en tung smn falla p mannen, och nr han somnat, tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med ktt.

Jag har varesig en religion eller en "humper" av denna bok... Ej ftt en religis uppvxt (Tack lov).

Ville bara ge en anekdot i din frga. Kan sjlv inte kka rtt ktt utan att hamna i fosterstllning av magkramper, men ser sammanhanget av vad denna bok och vad den verkligen frsker frtlja.

I fred och <3!

Postat den: 2013-06-17 20:40

FRI
Ej Kontrakterad av fretagspolicy av stat, fretag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det r Du som mste vrida om lset dr det passar.

Bttring fr alla!

Registrerade sig:
Frn Sverige
Det str i bibeln om att besten fr alla att mottaga bestens mrke och ingen kan kpa och slja om dom inte mottagit mrket, och om sen Obama str och sger att alla br ta ett microchip innanfr huden som ingen kommer kunna kpa eller slja om dom inte mottagit chippet. D tycker jag personligen att besten har visats sig genom att chippet har visat sig. Svenska banker tar bort kontanter redan och allt enligt planen.

Jag diskuterade med en kristen som berttade att fre floden s fick mnniskor ta grdor och efter floden s fick mnniskor ga och utnyttja djuren fr sin egen vinning, det kanske inte str s ordagrant men det r guds ord enligt mnga kristnas tolkning.

Bara ngra julaftonar kvar nu, Christ-mas brukar frkortas X-mas och om det r mnniskan som r christ s kan jag frst varfr x-mass kan X:a christ genom karmskapande traditioner som julgrisar och kalkoner som ligger styckade och stekta p julborden..

Men jag antar att det r en annan diskution.

fred!

Postat den: 2013-06-18 06:38

Registrerade sig:
2009-11-05 15:16
Frn fdd under en resa
Inlgg: 5105
Nr det gller skillnaden mellan traditionell judisk och judisk/muslimsk matkultur ena sidan och kristen dito uppstod den nr Paulus i en drm sg ett bord hissas ner frn himlen med julskinkor, krftor och annat godis bland de tillagade rtterna och hrde en rst frn ovan:

"Allt detta skolen I ta"

Sen har vi ju historien om brderna Kain och Abel dr den snle Abel frskte smussla med offren till Herren och brnde av lite gammalt korn nr han utfrde seden medan Kain slngde fram lammstekar p offerelden.

Den Fruktansvrde sniffade beltet till doften av det nystekta lammet och lt Kain ostraffat sl ihjl sin snle brorsa.

Konstigt egentligen att en s r och brutal bok som Bibeln tryckts upp fr allmnt bruk.

Postat den: 2013-06-18 09:38

Registrerade sig:
Frn Gteborg med omnejd
@LetsHugEm
Det r lovvrt att du r spass alert att du mrker en sdan sak och kan dra en sdan slutsats!
r det korrekt att anta att du tror p just den profetian om vilddjurets tecken fr att du sjlv kan se den uppfyllas just nu?

Den kristne du talade med har en pong. Om du vill bilda dig din egen uppfattning s kan du lsa Frsta Moseboken kapitel 1, vers 29 och 30. Fundera grna p ifall det stmmer med vad du sger om att mnniskor ska ta vxter?
Sen kan du lsa Frsta Moseboken kapitel 9, vers 2 till 4. Fundera grna p varfr det kom nya direktiv efter Noaks flod? P vilket stt hade situationen p Jorden frndrats fr att rttfrdiga detta tillgg? (Hint: 1 Mos 1:6,7)
Om du knner att du r p hugget kan du jmfra livslngderna p folk i kapitel 5 och kapitel 11. Fundera grna p varfr det helt pltsligt r s markant skillnad?
Klicka hr om du inte har en egen Bibel.
(Blir det fr krngligt hjlper jag grna till, men jag tror du r smart nog att lgga ihop pusselbitarna.)

Jag r mycket intresserad av att hra vad du har att bertta om varfr det bara r ngra r kvar. Vad har du kommit fram till, och hur?

(Sen har ju Julen inget med varken Bibeln eller Jesus att gra, men det r som sagt en annan diskussion. )

@Asgeir
Vad Petrus demonstrativt fick veta var att den Judiska lagens frbud mot "orena" djur inte lngre gllde utan nu var det tilltet att ta ven djur som frr ansgs "orena". r upphvandet av ett frbud samma sak som en befallning, pbud eller ens en rekommendation?

Och nu har i och fr sig historian om Kain och Abel ingenting med sakfrgan att gra, men eftersom du ftt de flesta detaljerna helt om bakfoten fr du grna dubbelkolla... 1 Moseboken kapitel 4.

@Avatar
Jag ber om urskt men jag frstr inte riktigt vad skriftstllet har med saken att gra? Kan du frklara hur du tnker?

Postat den: 2013-06-18 20:39

Registrerade sig:
2009-11-10 22:57
Frn Halmstad
Inlgg: 203
Vilddjurets tecken r vra personnummer, utan det kan vi inte gra ett skit, inte handla jobba skaffa bankkonto. Detta r ett system som romarna brjade med, folkbokfring. Och de som sg vad detta system var mnat till insg direkt vilka konsekvenser detta skulle f. Ingen kan i dag leva i samhllet utan ett personnummer !

Postat den: 2013-06-18 22:39

Registrerade sig:
Enda frgan jag stller mig r om vilddjurets metafor upplevs som verklighet? Lter illusoriskt, som om frsta stadiet var att vakna upp frn mainstream drmmen till ytlig smn av alternativ media-drm... Att personnummer eller microship r vilddjurets tecken r lika metaforiskt riktigt som att sga att mnniskor p vaken r konspirations teoretiker. I vrigt tycker jag Xenophile kommer med friska vindar!

Postat den: 2013-06-18 23:16

Registrerade sig:
Xenophile
    Du frgade om en kort sammanfattning av vad trden handlar
    om och vad det har med 19 att gra. Titta grna in i fljande lnkar.

[2:173] Det enda Han frbjuder er, r att ta av djur som
    dr av sig sjlva (utan mnsklig inblandning), blod, kttet p
    grisen, och djur som dedicerats till annat n GUD.
    Om ngon
    tvingas (ta dessa) utan ondska eller avsikt, drar han sig
    ingen synd.
    GUD r Frltare, Barmhrtigast.

Lite mer detaljerat...
        [5:3] Frbjudet fr er r djur som dr av sig sjlva, blod,
        grisktt, och djur som dedicerats till annat n GUD. (Djur som
        dr av sig sjlva inkluderar de som) strypts, trffats av ett freml,
        fallit frn hjd, attackerats av ett vilt djur svida ni inte rddar ert djur
        innan det dr, och djur som offras p altare.
        Det r ven frbjudet att
        frdela kttet genom ett hasardspel; det r en avskyvrd handling.

I dag har de icke troende gett upp betrffande (utrotningen av)
        er religion; ni ska inte frukta dem, utan frukta Mig i stllet.
        Idag har jag fullbordat er religion, fullndat Mina vlsignelser
        ver er, och Jag har faststllt Underkastelse som religionen fr er.

Om ngon tvingas (ta frbjuden mat) p grund av svlt, utan att
        vara avsiktligt syndig, r GUD Frltare, Barmhrtig.

[6:145] Sg, "I de uppenbarelser jag ftt finner jag
    ingen mat frbjuden fr ngon som ter, frutom:
    (1) kadaver,
    (2) rinnande blod, (3) grisktt, fr det r orent, och (4) kttet frn djur
    som hdiskt tillgnats annat n GUD."
    Tvingas man (ta dessa)
    utan avsikt eller illvilja, r er Herre Frltare, Barmhrtigast.

Som det str i verserna r det 4 kategorier av ktt som r frbjudna.
Allts dtt djur, blod, gris ktt och djur som slaktats i annat n Guds namn.

vrigt
    Diskussionen om bibeln, ingen frnuftig mnniska kan tro p
    det som str i den r frn Gud. Gud frbjuder slaveri, frtryck, mord
    och promiskust beteende. Bibeln r full av sdana saker drfr r den
    inte frn Gud. Om du anser att du kan hitta sdan saker i Koranen (vilket
    du/ni inte kommer hitta), posta grna opp det.

Postat den: 2013-06-19 00:18

Redigerat av Abyssinia den 2013-06-19 00:35:58

Registrerade sig:
Frn Gteborg med omnejd
@Alarik
Tackar fr erknnandet. Glad att kunna komma med friska vindar.

@Abyssinia
Tack fr lnken, det var intressant att lsa. Pminner mig lite om filmen The Number 23. Har du sett den?

Vad gller kttet sger Bibeln nstan samma sak: Citat:
28 Den heliga anden och vi har beslutat att inte lgga ngon brda p er utver fljande oeftergivliga krav: 29 att ni avhller er frn ktt som offrats till avgudar, blod, ktt frn kvvda djur och otukt. Om ni undviker allt sdant handlar ni rtt. Allt gott!
(Apg 15:28,29)
I stort sett samma, frutom det med grisktt (som inte lngre ansgs orent).

Citat:
Diskussionen om bibeln, ingen frnuftig mnniska kan tro p det som str i den r frn Gud.

Hittar ingen Svensk Koran, s Engelska fr duga. Lnk

Sura 4:136
Citat:
O ye who believe! Believe in Allah and His messenger and the Scripture which He hath revealed unto His messenger (Koranen), and the Scripture which He revealed aforetime(Bibeln). Whoso disbelieveth in Allah and His angels and His scriptures and His messengers and the Last Day, he verily hath wandered far astray.

S enligt Koranen mste du tro p Bibeln, annars har du vandrat vilse.

Sura 3:2,3:
Citat:
(2) He hath revealed unto thee (Muhammad) the Scripture with truth, confirming that which was (revealed) before it, even as He revealed the Torah and the Gospel. (3) Aforetime, for a guidance to mankind; and hath revealed the Criterion of right and wrong. Lo! those who disbelieve the revelations of Allah, theirs will be a heavy doom. Allah is Mighty, Able to Requite (the wrong).

S Allah uppenbarade Torah och Evangeliet. Om du inte tror p dessa kommer du f en tung dom.

Sura 2:135
Citat:
Say (O Muslims): We believe in Allah and that which is revealed unto us and that which was revealed unto Abraham, and Ishmael, and Isaac, and Jacob, and the tribes, and that which Moses and Jesus received, and that which the prophets received from their Lord. We make no distinction between any of them, and unto Him we have surrendered.

Hr erknns samtliga Bibelskribenters uppenbarelser. r du muslim mste du tro p dessa, utan att gra skillnad p dem.

Sura 4:149-151
Citat:
(149) Lo! those who disbelieve in Allah and His messengers, and seek to make distinction between Allah and His messengers, and say: We believe in some and disbelieve in others, and seek to choose a way in between; (150) Such are disbelievers in truth; and for disbelievers We prepare a shameful doom. (151) But those who believe in Allah and His messengers and make no distinction between any of them, unto them Allah will give their wages; and Allah was ever Forgiving, Merciful.

S d det r etablerat att Abraham, Isak, Jakob, Moses, Israels stammar, samtliga profeter och Jesus alla r Allahs budbrare, r det inte lite ovist av dig att gra skillnad mellan dem och tro p vissa men inte andra. Det skulle gra dig till en otrogen, med en skamlig dom att se fram emot.

Men om du inte gr skillnad mellan Allahs budbrare och med andra ord vljer att tro p Bibeln (som Koranen flera gnger befaller att du ska gra) s ska du f din ln och frltelse. Inte sant?

Postat den: 2013-06-19 08:48

Registrerade sig:
Dr kom lite terbring knner jag, efter att ha utgtt frn kristen mystik och inter-religis tolkning av gud i denna trd... Vilket inte tycktes om.

Jag undrar - utifrn Islams erknnande av alla profeternas budskap - vad som r speciellt med de abrahamitiska uppenbarelserna av gud, sett i frhllande till andra religioner? Hade man erknt Buddha och/eller andra Profetior om man haft kunskap om dem? Ett utmrkande mnster fr de flesta religioner r uppfattningen av ett sanningens momentum i tid; kallat eschatologi inom teologi:

http://en.wikipedia.org/wiki/Eschaton_%28disambiguation%29
http://en.wikipedia.org/wiki/End_time

Slutet p Maya kalendern r en form av eschaton, big bang/kosmisk implusion r en vetenskaplig form och tidsresor en annan i science-fiction form. Det mer allmngiltiga exemplet r nr gud intar vrlden i form av Ordet/Logos, allts Abraham, Jesu, Muhammed etc. och exemplifieras av en slut-tid som mnga r inne p just nu, i form av bestens tecken, att socialismen kommer i fraklder eller att Satan kommer frkldd som falsk profet: Apokalypsen.

Det mer intressanta r att de olika uppfattningarna existerar oberoende uppfattningen av tid som linjr, cyklisk eller process-dynamiskt.

Ngra tankar?

Postat den: 2013-06-19 09:28

Topp   Fregende mne   Nsta mne
« 1 ... 42 43 44 (45) 46 47 48 ... 61 »

Registrera dig fr att posta

dvd-infobestllning banner lngst ned.
Ikoner
Paypal
Sttta Vaken med en mnatlig donation
Facebook
G ven med i vr facebook-grupp och bli en av de ver 15 000 som diskuterar dr.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper
Vilka r Online

8 anvndare r online (8 anvndare tittar p Forum)

Medlemmar: 0
Gster: 8

mer...
Nya medlemmar
Egenerfarenhett 2019-05-19
ljuset12 2019-05-07
Marjo 2019-03-28
Alex777 2019-03-23
Perl 2019-02-16
Bloggar o Lnkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar frn massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter p svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgrd.
Dominic Johansson
Hjlp Dominic att komma hem.
Mjlkpallen
Mjlkpallen r samlingsplatsen dr bonnfrnuftet tros ha sitt ste.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter p norska.
En bild sger mer ...
Citat frn eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen r dold bland lgnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur pverkar geoengineering dig?
Grundlggande frihetsbegrepp p svenska