Oavsett vart du befinner du på jorden kan du lokalisera dig själv på kartan med hjälp av GPS inom loppet av några sekunder. Detta globala positioneringssystem har satelliter som kretsar kring vår planet, vilket gör att det är svårt att gå vilse om man har rätt utrustning. När man utforskar rymden har man dock ingen GPS till hjälp. När en rymdfarkost landar på Mars tar det upp till 24 timmar innan arbetsgruppen på jorden kan bestämma fordonets plats.

AI-baserad navigering

Det går inte att implementera ett liknande lokaliseringssystem på andra planeter som människan planterar att utforska. NASA Frontier Development Lag har jobbat tillsammans med Intels och Googles experter för att skapa ett system som använder AI och neurala nätverk för att förbättra navigeringen i rymden. Tanken är att använda bilder från ytan av månen eller Mars och att använda algoritmer inom deep leerning för bättre positionering. Detta skulle göra att den process som tidigare tagit 24 timmar, nu endast skulle ta några sekunder.

Projektet arbetade på en simulerad måne som är skapad in spelmotorn Unreal. Detta system som använder deep learning och AI har en träningsprocess som skapade 600.000 nya bilder uppifrån och ner från 2.4 miljoner markbilder på en simulerad månmiljö. Nästa steg var att få algoritmen att känna igen markytans karaktärsdrag och koppla ihop platser på omloppskartan. Projektet var framgångsrikt, samt är bevis på hur AI kan hjälpa robotfarkoster.

AI har diskuterats ganska länge och tack vare teknologiska framsteg och en ökning av processorkraft håller denna konceptuella fas på att bli en verklighet inom många områden. Artificiell intelligens används för att driva karaktärsbeteende i spel. Sporter använder inlärningsförmåga och AI för att förbättra träningarna, spåra prestationer, samt till och med för spelschema. AI hittas i många konsumentprodukter, och de flesta likheterna med NASA och Intels projekt kan hittas i kamerorna i våra moderna mobiltelefoner. AI i nyar