Nästan hälften av amerikanska och brittiska ägare av elektriska fordon (EV) planerar att återgå till bensindrivna fordon vid sitt nästa bilköp, enligt en undersökning.
Den globala undersökningen genomförd av McKinsey & Company frågade 36 964 bilägare i 15 länder – inklusive Kina, USA, Brasilien, Japan, Korea och flera europeiska länder. Den visade att 49 procent av brittiska elbilsägare planerar att köpa en bensindriven bil nästa gång, följt av 46 procent av amerikanska elbilsägare som delar samma uppfattning.
Undersökningen visade dock att endast tre av tio elbilsägare globalt sannolikt kommer att byta tillbaka till bensindrivna fordon. Bland dem som inte äger en elbil skulle 38 procent överväga att köpa en elbil eller en plug-in hybrid. Tjugoen procent sa att de inte alls skulle överväga en elbil.
Enligt Just The News belyser undersökningen de betydande hinder som elbilsadoption står inför i USA – särskilt med USA:s president Joe Bidens ambitiösa mål. Mediet noterade också att enligt McKinseys undersökning är de höga totala ägandekostnaderna och den otillräckliga offentliga laddinfrastrukturen de främsta anledningarna till att människor avskräcks från elbilar.
Undersökningen noterade också att begränsningar för hemmaladdning och den ångest som är förknippad med tillgången på laddningsmöjligheter ytterligare bidrar till elbilsägarnas frustrationer. Endast ynka nio procent av de tillfrågade anser att den nuvarande laddningsinfrastrukturen för elbilar är tillräcklig.
En separat undersökning av 211 laddstationutvecklare som genomfördes av det Kalifornienbaserade mjukvaruföretaget Xendee avslöjade också problem med laddinfrastrukturen för elbilar. Sjuttiofem procent identifierade begränsningar i elnätet som ett av de största hindren för detta projekt. Sextiotre procent av de tillfrågade angav att de totala infrastrukturkostnaderna var ett problem, medan femtiotre procent pekade på förseningar i tillståndsprocessen.
Xendee-undersökningen lyfte också fram andra problem, såsom störningar i leveranskedjan, finansieringsutmaningar, behovet av lösningar som är tillräckliga för fordonsflottor, ingenjörskostnader och otillräcklig programvara.
Bilköpare avvisar Bidens mandat för elbilar
Dessa problem kan ta lång tid att åtgärda, särskilt nu när framstegen med budgeten på 7,5 miljarder dollar för miljontals laddstationer för elbilar över hela landet har varit långsamma på grund av problem i leveranskedjan, finansieringssvårigheter och tekniska hinder som begränsningar i elnätets kapacitet.
Wyoming Department of Transportation (WYDOT) sökte federala medel för att bygga stationer längs motorvägarna, i hopp om att locka elbilsresande turister trots att de har färre än 800 registrerade elbilar. Dock visade sig den federala regeringens universella tillvägagångssätt vara problematiskt.
Federala riktlinjer krävde att stationer skulle placeras på specifika intervaller, vilket inte stämde överens med WYDOT:s stora sträckor av öppna vägar. Begäran om undantag avslogs till stor del, vilket ledde till månader av förhandlingar. Till slut kom de överens om 17 stationer för 24 miljoner dollar över fem år. Trots detta är det osannolikt att stationerna blir lönsamma när finansieringen upphör, på grund av den låga trafiken av elbilar.
Andra delstater rapporterar liknande problem, inklusive att möta elbehov, fylla finansieringsluckor och följa kraven på att ”köpa amerikanskt”. Michigan, till exempel, behöver 134 000 dollar per laddningsport, vilket innebär att dess federala finansiering på 110 miljoner dollar endast kommer att täcka cirka 800 snabbladdare, en bråkdel av de 10 000 som guvernör Gretchen Whitmer lovade till 2030.
Som ett resultat har Bidens ambitiösa plan att övergå till elbilar i USA stött på många hinder. Trots mandat från flera delstater att fasa ut försäljningen av bensindrivna fordon förblir konsumentintresset svalt. Bilhandlare har svårt att sälja elbilar och biltillverkare har skalat tillbaka sina planer på elbilsövergång efter betydande ekonomiska förluster.
”Vi har sett att många amerikaner av alla slag avvisar elbilsmandaten. De vill inte ha elbilar, och tillverkarna svarar nu på konsumenternas bristande intresse,” sa Gabriella Hoffman, chef för Center for Energy and Conservation vid Independent Women’s Forum.
naturalnews.com, Nästan hälften av amerikanska och brittiska elbilsägare planerar att återgå till bensindrivna fordon vid sitt nästa köp