Elbilstillverkaren Nio kommer att installera 20 stycken batteribytesstationer i Tyskland. Dessa kommer att göra det möjligt för förare att byta in sina batterier, mot fullt laddade batterier. Detta är något som säkerligen kommer att göra Nio till ett mer konkurrenskraftigt alternativ i Tyskland, och i resten av Europa.

Vad är Nio?

Nio är ett kinesiskt företag som tillverkar elbilar. De har redan några exklusiva modeller på marknaden. De funderar nu på att göra ett undermärke som ska göra billigare elbilar för att konkurrera med Toyota och VW. Nio är ännu inte Europas populäraste varumärke. Faktum är att de tills nyligen endast har funnits i Danmark, Sverige, Norge och Nederländerna.

Idag så finns Nio tillgängliga i Tyskland genom en leasingmodell, där användare kan leasa bilen från så lite som en månad, till längre tidsperioder. Planen är att börja med dessa 20 batteribytesstationer, men att det även finns framtida planer på att expandera till 120 stationer.

Hur kommer detta att påverka Nio?

Det råder ingen tvekan om att Nio kommer att öka i popularitet efter sin installation av batteribytesstationer. Att omedelbart kunna byta till ett fullt laddat batteri är en tjänst som säkerligen kommer att välkomnas av många.

Särskilt då Nio endast erbjuder leasingtjänster, vilket gör att man aldrig fullständigt äger sitt fordon. Att då även kunna byta in sitt batteri till ett fullt alternativ är utmärkt sätt att göra det möjligt att färdas längre sträckor på ett enkelt och smidigt sätt. Särskilt om man installerar liknande stationer i andra länder runt om i Europa.

Om man tar en titt på Nio aktiekurs idag så finns en ökning under den senaste månaden, och i takt med att användarantalet ökar så är möjligheterna stora att aktiekursen fortsätter att peka uppåt för Nio.

Nio jämfört med andra tillverkare

Nio är inte ensam i att tillverka elbilar på marknaden. Faktum är att utöver traditionella biltillverkare, så är det XPeng och Tesla som är de största konkurrenterna. Här tar vi en titt på hur konkurrenterna klarar sig, jämfört med Nio.

XPeng

XPeng siktar på den mellersta till övre delen av Kinas elbilsmarknad. Företaget blir också större genom att ta sig in på elbilsmarknaden i Europa.

Nio och XPeng är väldigt lika genom att de båda gör det väldigt bra i Kina och tävlar om att ta över den europeiska marknaden. Även om många tror att Nio kommer att etablera sig på den europeiska marknaden inom en snar framtid. Tiden får utvisa om XPeng kan komma ikapp. Många tror dock att XPeng kommer att vinna i längden.

Tesla

Andra elbilstillverkares aktier påverkas av makromotvind, men Tesla-aktier är mer volatila på grund av vd Elon Musks agerande och tweets. Senast har hans köp av Twitter fått Teslas aktieägare att tvivla på hans förmåga att leda företaget. Trots det verkar det troligt att Musks vilja att säga vad han tycker är en egenskap som många investerare gillar.

Även om det fanns problem med försörjningskedjan och inflationen hade Tesla stora operativa resultat under Q1 och Q2. Men problem med leverantörskedjan gör att folk fortfarande är oroliga för om Tesla kommer att kunna nå sitt mål att tillverka 1,5 miljoner bilar under 2022.

Nio kommer att installera 20 batteribytesstationer i Tyskland

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här