Inför 2021 gjorde boktjänsten Nextory en undersökning som visade att mer än en tredjedel av svenskarna hade för avsikt att träna mer under året. Mycket kan hända på ett år och nu visar en ny undersökning som gjorts på uppdrag av appen Readly att svenskarnas nyårslöften ändrats. I år uppgav nämligen en av fyra att de vill resa mer under det nya året, medan 18 % uppger att de vill socialisera mera under 2022. Många vill “kalasa” mer under 2022 i form av fler konserter och evenemang medan mer än var tionde person vill bredda sig som läsare och läsa mer varierande innehåll. Den punkt som enligt vårt tycke stod ut som mest spännande var att en av fem planerar att testa ny mat varje vecka. 20 % vill bjuda in världen i köket och prova nya maträtter på veckobasis. Även om detta inte nödvändigtvis innebär att maträtterna är nyttigare och mer hälsosamma jämfört med tidigare tycker vi att det är strålande att mat och en annorlunda kosthållning kvalar in på svenskarnas lista över nyårslöften. Vaken.se tänkte spinna vidare på temat och tipsa om hur du äter bättre för hälsan i år.

Research av bättre matvanor

En viktig del av att fullfölja ett nyårsmål om bättre matvanor är att förbereda sig på bästa sätt. Ju mer kunskap du inhämtar och ju bredare research du gör, desto större chans att hålla ditt löfte och anamma de nya vanorna efter att januari löpt till ända. Det har historiskt sett aldrig varit enklare än idag att äta rätt med tanke på den oändliga mängd pedagogiska resurser av värde som finns att hitta online för den intresserade. Allt från matlagningskanaler och streaming på Twitch, till tutorials på Youtube och matkonton på Instagram med vegetariska, veganska och glutenfria alternativ. När det gäller ökad tillgång kan wellness- och matindustrin jämföras med branschen för online-underhållning som också genomgått en snabb transformation. Moderna videospel finns numer tillgängliga på plattformar som Steam, klassiska spel som poker på sajter som PokerStars och serier och filmer på streamingtjänster som Netflix. Steg ett är sammanfattningsvis att samla material i form av inspiration, recept, matkonton och listor på nyckelingredienser för att skapa en god grund för dina nya vanor.

Måltidsplanering

En bättre kosthållning handlar inte bara om vad du äter utan hur du äter. Det spelar ingen roll hur nyttigt du äter om du stressäter framför datorn eller teven eller hoppar måltider. Som ett led i en bättre kost 2022 bör du därför måltidsplanera. Måltidsplanering innebär kort och gott att du veckovis gör upp en plan över luncher, middagar och matlådor och handlar och lagar mat i enlighet med planen. Fördelen är att du på ett miljövänligt, ekonomiskt och hälsosamt sätt redan på förhand undviker eventuella fällor som hämtpizzor eller smågodis efter en lång dag på jobbet då du helt enkelt inte orkar ställa dig framför spisen. Genom storkok i form av exempelvis linsgrytor eller quinoa sallader ser du därtill till att du alltid har nyttiga alternativ i kyl och frys som du kan inmundiga efter ett svettigt träningspass för att maxa fördelarna av din träning.

Införliva superfoods i din diet

Anthony Wiiliam är självutnämnd medicinskt medium som erbjuder pseudovetenskapliga medicinska- och hälsoråd och som skördat stora framgångar i västvärlden de senaste åren genom sina böcker där han bland annat propagerar för dagligt intag av färskpressad sellerijuice. William menar att sellerijuicen, sin trista smak till trots, medför en rad olika hälsofördelar och lindrar allt från IBS-besvär till migrän och högt blodtryck. Även om man ställer sig skeptisk till huruvida sellerijuicen verkligen är räddaren i nöden i grönsakernas värld är det vetenskapligt bevisat att vi mår bra av att införliva mer grönt i vår diet varför en daglig grön juice i vart fall inte skadar. Andra så kallade superfoods som kan vara värda att lägga till i den dagliga dieten i soppor, smoothies eller sallader är bland annat gurkmeja, gojibär, blåbär, matcha och ingefära som alla hyser olika välgörande egenskaper för hälsan.