Har du blivit uppringd av en okänd person som kräver känslig information? Telefonbedrägerier kostar svenskar miljontals kronor varje år. Lär dig känna igen bluffmakare, skydda dig och agera snabbt om du blivit lurad. Läs vidare och säkra din trygghet!
Vad är telefonbedrägerier och hur fungerar de?
Telefonbedrägerier innebär att någon ringer dig för att lura till sig pengar eller personlig information. Bedragare låtsas ofta vara från din bank eller en myndighet. Detta kallas ”vishing”.
Andra vanliga metoder är att påstå att du har vunnit en tävling men måste betala en avgift för att få priset. De kan också hävda att din dator har problem för att få tillgång till den.
Under 2023 förlorade svenskar över 200 miljoner kronor på telefonbedrägerier, en ökning med 15 % jämfört med året innan.
Bedragare spelar ofta på dina känslor och försöker få dig att agera snabbt utan eftertanke. Seriösa företag och myndigheter ber aldrig om känslig information över telefon.
Om du är osäker, lägg på och ring tillbaka till företagets officiella nummer.
Hur känner du igen en bluffmakare?
Bedragare använder ofta brådska för att stressa dig till att fatta snabba beslut. De kan påstå att det är ett akut problem som kräver omedelbar handling.
Samtal från okända eller utländska nummer är en varningssignal. Ge aldrig ut känslig information som lösenord eller bankuppgifter. Seriösa företag ber aldrig om detta.
Erbjudanden som låter för bra för att vara sanna, som stora vinster eller kraftiga rabatter, är ofta bluff.
Om en uppringare pressar dig att agera snabbt, ställer frågor om känsliga uppgifter eller lovar osannolika belöningar, är det troligen en bluff.
Statistik visar att 1 av 3 svenskar har blivit kontaktade av telefonbedragare de senaste två åren. Lita på din magkänsla och avsluta samtalet om något känns fel.
Hur kan du skydda dig mot telefonbedrägerier?
Blockera okända nummer med hjälp av telefonens funktioner eller appar som filtrerar samtal.
Ring alltid tillbaka till företag på deras officiella nummer för att verifiera samtalets äkthet. Lämna aldrig ut känslig information som lösenord eller bankuppgifter över telefon.
Ett enkelt sätt att skydda dig mot bedrägerier är att identifiera okända nummer innan du svarar på samtal. Det kan hjälpa dig att undvika bluffmakare och känna dig tryggare när du tar emot samtal.
De flesta bedrägeriförsök lyckas bara om offret själv lämnar ut information. Var därför försiktig med vad du säger i telefon.
Dela denna kunskap med dina nära och kära. Ju fler som känner till riskerna, desto färre blir lurade.
Vad gör du om du blivit utsatt för ett bedrägeri?
Agera snabbt om du misstänker att du blivit lurad. Kontakta din bank och spärra kort och konton för att förhindra att bedragaren tar dina pengar.
Ring polisen på 114 14 och gör en anmälan så snart som möjligt. Be även din telefonoperatör att blockera det misstänkta numret.
Rapportera händelsen till Konsumentverket, som samlar information om bedrägerier för att skydda allmänheten.
Statistik visar att 40 % av de som agerar snabbt efter ett telefonbedrägeri får tillbaka sina pengar. Tveka inte att vidta åtgärder om du blivit utsatt.