Kunskapsdatabas kanske inte är speciellt nytt begrepp men för dig som inte vet vad det betyder, kommer en enkel förklaring här. En kunskapsdatabas är en digital plats där ett företag kan publicera egentligen allt som rör verksamheten. Exempel på sådana typer av publikationer är olika instruktioner, artiklar, guider och allmän information. Systemet kan vara skräddarsytt men det fungerar också med färdiga lösningar. Den goda nyheten är att det idag finns gott om företag som erbjuder båda alternativen. Med andra ord behöver du inte bygga upp en kunskapsdatabas från grunden utan du kan lätt införskaffa en färdig lösning som passar företagets behov.
Viktigt med en bra kunskapsdatabas
Varför är det så viktigt med en strukturerad kunskapsdatabas? Först och främst är den är bra informationskälla för företages intressenter. Där kan i princip alla hitta information rörande en viss verksamhet, något som är väldigt praktiskt både för firman och dess kunder.
En annan viktig aspekt är att en sådan typ av kunskapsdatabas kan boosta företagets kundservice till en ny nivå. Alla kan tillgå basen, få svar på sina frågor och därmed skapa sig en bild av företaget. Själva kundtjänsten blir mindre belastad då många kommer att söka information just i databasen i stället för att chatta eller ringa. En välskriven kunskapsdatabas där uppgifter, uppdateringar och intressanta fakta presenteras på ett passande sätt visar att företaget bryr sig om sina kunder och är ivrigt att dela med sig allt som rör verksamheten och kundbasen.
En bas som ständigt uppdateras
En av kunskapsdatabasens största fördelar är att den ständigt kan uppdateras i enlighet med företagets nyaste uppdateringar när det kommer till produkter och tjänster. Det är enkelt, går snabbt och når ut till alla tack vare databasens digitala karaktär.
Stort plus är också att själva databasen kan fungera som en imagebildare. Som det nämndes tidigare omfattar inte basen endast grundläggande information utan kan även berikas med inlägg, foton och annan typ av innehåll vars uppgift må vara att förmedla företagsvården eller bilda en passande image.