Med sitt jadegröna fruktkött, små svarta frön och en naturligt söt smak, utgör den ödmjuka lilla kiwifrukten ett bra tillskott till en hälsosam kost.

Kiwi, som odlas i stor utsträckning i Nya Zeeland, Kalifornien, Italien, Chile, Frankrike och Grekland, är känd för sin rikedom av väsentliga näringsämnen, antioxidanter och andra fördelaktiga växtföreningar. De väldokumenterade hälsofördelarna med denna superfrukt är definitivt något du inte borde missa. (Relaterat: 8 Science-backed health benefits of eating kiwi.)

Alla typer av kiwier är näringsrika
Kiwifrukten är en utmärkt källa till 20 vitaminer, inklusive A, B3 (niacin), B9 (folat), C (askorbinsyra), E och K samt mineraler som koppar, magnesium och kalium.

Den innehåller också flertal andra näringsämnen, framförallt näringsmässigt relevanta mängder av kostfiber samt ett brett utbud av antioxidanter, bioaktiva enzymer och fytonutrienter som ger både funktionella och metaboliska fördelar.

Även om traditionell kiwi har grönt fruktkött, finns det olika typer av lika läckra kiwi-sorter. Ett exempel kan vara gyllene kiwi, som har gult fruktkött och är sötare än den gröna sorten.

Till skillnad från den gröna kiwin kan du äta en gyllene kiwi precis som du skulle äta ett äpple. Att äta den gyllene kiwifruktens hud är ett bra sätt att öka mängd fiber från frukten från två till fyra gram per portion.

 

Kiwi kan stödja hälsosam immunfunktion
Kiwifrukten är känd för sitt C-vitamin-innehåll som är högst bland de mest populära frukterna. Den ger 290 procent av det dagliga värdet (DV) för C-vitamin per portion.

För närvarande är den rekommenderade DV för C-vitamin 60 milligram (mg) för barn i 4-års åldern eller äldre samt för vuxna oavsett kön, hävdar Institute of Medicine. C-vitamin hjälper till med förstärkning av immunförsvaret, kollagenproduktion och sårläkning. Dessutom fungerar den som en antioxidant som skyddar celler från fria radikaler.

 

Kiwi kan boosta matsmältningen
Enligt en studie publicerad i European Journal of Nutrition, erbjuder kiwifrukt matsmältningsfördelar inte bara för friska individer utan också för människor som lider av förstoppning och andra gastrointestinala sjukdomar, inklusive symtom på irritabel tarmsyndrom.

Fibern i kiwifrukten sägs ha stor vattenretentionskapacitet, vilket kan bidra till att förbättra avföringens konsistens och stödja en regelbunden tarmrörelse. Att äta fiberrika kiwifrukter kan också leda till gynnsamma förändringar i sammansättningen av din tarmmikrobiota, som gynnar produktionen av fördelaktiga metaboliter. Dessutom visar forskningen att det dominerande enzymet i kiwifrukter, aktinidin, kan stödja en hälsosam matsmältning.

 

Kiwi kan minska risken för att utveckla cancer
Enligt en översyn av kliniska och cellkulturstudier är tillsats av kiwi till en hälsosam kost ett utmärkt sätt att bekämpa eller förebygga cancer, särskilt kolorektal cancer. Detta beror på att kiwi innehåller massor av aktiva komponenter som har direkta och indirekta anti-canceraktiviteter.

Forskning tyder på att de direkta cancerbekämpande effekterna av kiwi inkluderar minskning av oxidativ skada på DNA, som förmedlas av askorbinsyra (C-vitamin). Samtidigt kan de indirekta cancerbekämpande effekterna av kiwifrukt tillskrivas dess förmåga att förbättra matsmältningen och stödja tarmregelbundenhet, vilket bidrar till att minska risken för kolorektal cancer.

 

Kiwi har kardioprotektiva egenskaper
En studie publicerad i Advances in Food and Nutrition Research rapporterade att kiwi kan bidra till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar (CVD). Faktum är att studier visar att äta två eller tre kiwifrukter om dagen kan bidra till att minska trombocyt hyperreaktivitet och sänker blodkolesterol samt blodtryck.

Trombocyt hyperreaktivitet kan öka risken för hjärtsjukdom eftersom trombocyter kan hålla sig till blodkärlväggar och bidra till plack-uppbyggnad – ett tillstånd som kallas ateroskleros. Förutom CVD har trombocythyperreaktivitet också förknippats med sickle cell-sjukdom, inflammatorisk tarmsjukdom, reumatoid artrit, diabetes, Alzheimers sjukdom och cancer.

 

Kiwi hjälper till att hålla dina ben starka
En kiwi innehåller 31 procent av ditt dagliga rekommenderade intag av K-vitamin, vilket bidrar till att förbättra benmineraltätheten. Att bibehålla optimal benmineraldensitet är viktigt för att förebygga osteoporos och artros, särskilt hos äldre vuxna.

 

Kiwi kan hjälpa dig att bibehålla en yngre hy
Kiwi innehåller höga mängder E-vitamin, en antioxidant som kan skydda huden från skador orsakade av ultravioletta B-strålar från solen. Vitamin E kan också bidra till att förhindra lipidperoxidation och kollagen korsförbindelse — två händelser som har kopplats till för tidigt åldrande av huden.

 

Kiwifrukt främjar god sömnkvalitet
Kiwi innehåller många medicinskt användbara föreningar, varav vissa kan hjälpa till med sömnstörningar. Till exempel, kiwifruit är en rik källa till aminosyran tryptofan, som är en föregångare till serotonin och melatonin. Serotonin är en signalsubstans som påverkar humör, kognition och sömn, medan hormonet melatonin också spelar en roll i din sömn-vakencykel.

I en studie publicerad i Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition fann taiwanesiska forskare att deltagare som rapporterade sömnstörningar och åt två kiwifrukter en timme före läggtiden upplevde betydande förbättringar i sömntid och total sömnkvalitet, vilket tyder på att kiwifrukt har kraftfulla egenskaper som främjar sömnen.

 

Kiwi kan stödja ögonhälsan
Kiwifrukt innehåller höga mängder av två karotenoider, nämligen lutein och zeaxantin. Dessa antioxidanter är rikligt närvarande i ögontillväxt och hjälper till att skydda dina ögon från oxidativ skada. Studier visar att lutein och zeaxantin även kan hjälpa till att fördröja framsteg eller till och med minska risken för kroniska ögonsjukdomar.

Enligt Dr. Sherri Nordstrom Stastny och Julie Garden-Robinson från North Dakota State University innehåller en kopp kiwifrukt 220 mikrogram lutein och zeaxantin, vilket kan hjälpa till att återuppbygga din makula och förebygga åldersrelaterad makuladegeneration.

Dessutom innehåller en kopp skivad kiwifrukt 167 mg C-vitamin, vilket är dubbelt så mycket som du kan få från en apelsin. Forskare rekommenderar att konsumera livsmedel rika på C-vitamin för att bibehålla en sund syn eftersom C-vitamin och andra antioxidanter hjälper till att reparera skadade celler och främja tillväxten av nya celler.

En kopp kiwifrukt kan också tillhandahålla cirka 20 procent av det rekommenderade dagliga intaget av koppar, vilket är viktigt för att bibehålla ett friskt nervsystem. Detta är viktigt för att förbättra näthinnans funktion, som rymmer nerverna som omvandlar bilder till elektriska impulser för din hjärna att tolka.

 

Kiwi kan främja en hälsosam vikt
Kiwi har få kalorier men rikt på kostfiber och nyttiga fetter, vilket gör det till ett utmärkt mellanmål för personer som vill gå ner i vikt. Dieter som är rika på fiber från frukter och grönsaker har visat sig förbättra tarmhälsan och främja viktminskning genom att få dig att känna dig mätt längre.

naturalnews.com, 10 fördelar med kiwi

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här