Bluffreportage i Expressen – riggat av särföreningen VoF

0
4145
tidning

Expressen är kanske den svenska dagstidning som flest gånger varit i blåsväder genom åren och anmälts och åtalats för felaktig information (till exempel faktafel, lögner, förtal). Nu har tidningen gått steget längre och börjat med riggade intervjuer.

Den 3 januari i år publicerade Expressen artikeln ”Kundernas ilska mot hälsokostkedjan”, ett ”avslöjande” reportage där tidningens journalist, Atilla Yoldas, intervjuar och citerar Claes Nyberg (knuten till Centerpartiet). Det visar sig nu att både Atilla Yoldas (journalisten) och Claes Nyberg (intervjuobjektet) sympatiserar med/är medlemmar i läkemedelsbranschens lobbyförening VoF. Yoldas är aktiv medlem i VoF:s Facebookgrupp sedan 2013, Nyberg sedan 2008.

Läs mer på Canal 2nd Opinion