För att skapa positiv förändring så behövs först och främst engagemang bland folket. När vi låser upp vår potential och tror på oss själva och våran möjlighet att påverka så blir vi starka. Om vi kan uppmuntra egna initiativ så är det nyckeln en lyckad folkrörelse.

Många tror att det är svårt att genomföra en manifestation. Detta är inte fallet. Jag har själv organiserat flera manifestationer under de senaste åren med allt från 20 till 3000 personer som deltagit. Jag har även organiserat manifestationer som andra har genomfört på orter långt bort.

Jag organiserade på t.ex. WWD i Stockholm för ca 300 personer med endast en vän som hjälpte. Vi hade två högtalare på 100 watt med förstärkare, mixer och mikrofon. Vi hade dessutom två batteridrivna högtalare på vagnar som gick med i tåget. 30 skyltar, en banderoll och tusentals flygblad. Allt får plats i en kombi. Förutom jag och min vän så hade vi ytterligare två talare samt en artist. Vi förberedde allt på endast några dagar.

Sätt ett datum och en tid
Att sätta ett datum och en plats i god tid är grunden i att skapa en manifestation. Ofta är det det enda som verkligen behövs för att manifestationen skall bli av. World Wide Rally for Freedom är ett exempel på en organisation som först och främst sätter datum för nya marscher. Sedan får lokala organisatörer genomföra manifestationer efter behag. Jag har genom vakenmanifestet.se skapat liknande kampanjer med flygbladsutdelning som sker regelbundet på samma datum.

Marknadsföring
Näst viktigaste är att nå ut till folk. Att göra snygga bilder och dela i sociala medier är det viktigaste. Här behövs mest läggas ned tid på att få ut det till många i så många kanaler som möjligt. Man kan även höra av sig till tidningar, webbsidor mm med information och erbjuda sig att vara med på intervjuer. Ni kan även spela in korta videos på 1-3 minuter där ni uppmanar folk att komma och ger lite info. Att dela ut flygblad 1-2 veckor innan är ett bra sätt att få ut informationen till f