Lagens väktare

polis Thornberg bör avgå Polismyndigheten Lagens väktare

För ett par dagar sedan hade jag besök av två nära familjemedlemmar till mig. Vi bor utspritt i vårat avlånga land och det är väldigt sällan vi tre ses och möts samtidigt. Då mina familjemedlemmar aldrig varit på besök i det område jag bosatt mig i, tog jag och min fru över planeringen över sevärdheter vi skulle ta dem till, trevliga promenadstråk, vilka restauranger som passade att äta på, osv. Vi blev helt enkelt lokala turistguider till mina familjemedlemmar. Detta medförde även att jag agerade chaufför och körde besökarnas bil, betalade för avgifter kring transport och dylikt, inklusive parkeringsavgifter.

Varför jag poängterar just parkeringsavgifter är att det är detta som ligger till grund för hela inlägget.

Vi hamnade på en parkering där utrymmet för bilen skulle betalas med hjälp utav sms. Att det inte längre finns möjlighet att betala med kontanter eller kort längre är en annan diskussion som är intressant. Dock handlar detta inte om just det, då jag personligen inte har några problem med att betala vissa saker med digitala hjälpmedel då det är mest tidseffektivt i de flesta fall. Som jag precis nämnde så körde jag bilen som mina familjemedlemmar anlände i, och när man betalar med sms för parkering behöver man registreringsnummer till bilen. Jag frågade ägaren om numret. Tre bokstäver, tre siffror. Knappade in i dem i den ordning jag fick dessa.

Vi gick till restaurangen. Åt och hade trevligt. Efterrätt togs in och besöket var lyckad. Jag hade koll på tiden. Parkeringen vi ställde oss på hade nämligen ett tak på högst två timmar. Efter 1 timma och 30 minuter nämnde jag detta för sällskapet, att det snart var dags att bege oss, och vi bestämde oss för att ta bilen ut till nästa ställe på vår dagordning och fortsätta eftermiddagen där. Vi plockade ihop våra tillhörigheter och gick till bilen som vi parkerade för 1 timma och 45 minuter sedan. Skönt, vi har inte stått för länge och vi kan omöjligt fått böter, minns jag att jag tänkte. Men när vi närmade oss bilen så ser vi att det sitter någonting på rutan. En avlång, gul pappersremsa. En parkeringsavgift på 250 kr. Men hur kan detta ske, frågade vi oss själva. Två timmar har ju inte gått? Jag granskade parkeringsboten jag fått och läste att jag knappat in fel bokstav i mitt sms till parkeringsföretaget. Jag hade hört fel på ett K och ett H av ägaren till bilen när jag 1 timma och 45 minuter tidigare bett om registreringsnumret på fordonet. Detta lilla misstag kostade mig en parkeringsbot 250kr, trots att jag betalat korrekt avgift för parkeringen. Men för en bil med ett K i sitt registreringsnummer istället för ett H.

Äsch, sak samma, tänkte jag, detta kommer att lösa sig, en felstavning är inte en felparkering, jag ringer dem efter helgen och reder ut detta. Även om parkeringsvakten som skrivit ut denna bot har haft en dålig dag och inte kan vara schysst och se att Oj då, här slant någon på tangenterna när denne knappade in parkeringen, så kommer ju rimligtvis högre instans makulera fakturan. Det är ju bara ett litet slarvfel som gjorts, och jag har ju faktiskt betalat hyran för bilen på parkeringsplatsen. Jag printade kvittot på sms:et på parkeringen och för att ha som bevis till detta lilla misstag som skett.

Helgen går, familjebesöket lider mot sitt slut och många trevliga minnen har skapats. Måndag morgon. Jag tar fram den avlånga, gula pappersremsan som jag sparat. Inga kontakt uppgifter. Ingen mail, ingen info om hur man ska gå tillväga för att överklaga fakturan. Ett nummer finns dock med på den lilla fakturan. 114 14, det är polismyndigheten som står huvudsakliga uppdragsgivare och ansvarig för att fakturan skrivits ut. Jag ringer 114 14.

Efter 30 minuters väntetid i telefonkö så svarar de på andra sidan. Katarina presenterar hon sig som. Jag förklarar vad som har hänt och att det har skett ett misstag som hon kan korrigera i datorn under tiden jag är i luren. Ett kort snäsigt svar får jag tillbaka – det är omöjligt. Du har fått avgiften eftersom du har gjort fel, predikar hon för mig. Jag tänker att personen på andra sidan måste missförstått mig så jag berättar igen om felet som uppstått och ber snällt att hon hjälper mig korrigera det. Samma svar. Det är omöjligt. Polismyndigheten har inget med fakturan att göra trots att det är deras namn och företag som står på fakturan. Och enda kontaktuppgift som finns är just numret 114 14. Hon berättar vidare att det är kommunen som står för fakturan och att jag ska ringa till dem. Eftersom jag inte har numret till kommunen som utfärdat fakturan så ber jag snällt om hjälp med att få det numret. Detta kan hon inte heller göra eftersom det inte är hennes arbetsuppgift, berättar hon på samma gång som hon är extremt otrevlig.

Jag blir irriterad över behandlingen jag får av de som, enligt fakturan, står som ansvariga för fakturan i sig, samt som enda kontaktuppgift. Jag ber då denna Katarina om kontaktuppgifter till hennes chef, för jag vill lämna in ett klagomål på hur jag blir bemött och på hur sådana här ärenden behandlas. Då kan Katarina plötsligt visst lämna ut telefonnummer till kommun som, enligt henne, står som ansvariga för att avgiften skrivits ut. Tack, säger jag snällt och fortsätter – men jag vill fortfarande ha kontaktuppgifter dit jag kan vända mig för att lämna in ett klagomål på hur du bemött mig samt hur dåliga rutinerna är kring parkeringsböter och överklagande. Katarina svarar: Nu lägger jag på. Och så gör hon det och samtalet avslutas.

Jag ringer till kommun där en trevlig yngre man svarar. Jag berättar om problemet och om slarvfelet som ligger till grund för att fakturan skrivits ut. Han lyssnar, förstår, håller med mig om att detta slarvfel med en ynka liten bokstav är  en bedrövlig grund för parkeringsbot, säger att han önskar att han kunde göra någonting för mig, samt ber om ursäkt i förväg, för att han förstår att det han nu kommer att säga till mig kommer att göra mig ännu mer arg.

”Jag förstår inte varför denna Katarina på polismyndigheten säger att du ska ringa till oss på kommunen, det är 114 14 du ska ringa och de ska informera dig om hur du ska gå tillväga för att överklaga. Tyvärr så behöver du betala fakturan, sen kan du överklaga. Du måste gå till polisstationen, hämta ut en blankett, gå hem och fylla i den, lägga den på brevlådan och sen vänta på att ett beslut fattas.

Har du tur, kanske du får tillbaka pengarna.”

Martin NilssonLagens väktare

holistichalsocenter.com
SKARPT Hemsida
SKARPT Youtube
Instagram
SKARPT Podcast

1 kommentar

  1. Hela samhället är ett skämt idag, bara att skratta och gråta och fortsätta med civil olydnad i ökad grad!

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here