Så skapar svenska spelutvecklare sina spel

0
766
joystick

Svenska spelutvecklare har levererat förstklassiga tv-och datorspel länge. Och de kommande åren kanske svensk spelutveckling blir bättre än någonsin. På senare tid har vi sett nya projekt som The Game Incubator starta i Sverige, och förra året öppnade Game Design & Technology ett efterlängtat masterprogram med fokus på spelprogrammering i Göteborg.

Svenska elever lär sig bygga spelmotorer
Staffan Björk, som är professor på Göteborgs universitet, berättar att det finns flera skolor runt om i landet som lär elever skapa spel som bygger på befintliga spelmotorer. Däremot finns det inte särskilt många utbildningar som lär eleverna bygga spelmotorer från grunden, och det är just den typen av spetskompetens som Game Design & Technology erbjuder sina elever.

Faktum är att många av de stora svenska spelbolagen utvecklar egna spelmotorer som de sedan säljer licenser till. Inte minst i casinoindustrin har svenska spelutvecklare skapat spelplattformar som de sålt till både svenska och internationella casinosajter.

Den här delen av spelutveckling är väldigt teknisk. Och därför är masterprogrammet hos Game Design & Technology ämnat för personer med teknikbakgrund som även har ett stort intresse för själva spelupplevelsen.

Spelskapande – en lång och komplex process
Spelutveckling är en komplex process, och projekten kräver team av olika storlek beroende på vad för spel det handlar om. På senare år har svenska spelutvecklare blivit kända för nätcasinospel, och den här typen av spel tar ungefär ett år att utveckla och kräver ett team på runt tolv personer.

Inledningsvis samlar spelföretagen flera avdelningar för att diskutera spelkonceptet och avgöra om det är gångbart eller inte. När gruppen enats om ett koncept genomför företaget marknadsundersökningar som hjälper dem fastställa i vilken riktning de vill ta spelet. Sedan sker uppföljning och fler möten varpå projektet hamnar hos det kreativa teamet som tar spelet från skissbordet till färdig produkt.

Det kreativa teamet består av ungefär tolv personer. Normalt sett har gruppen en speldesigner, en matematiker, en serverutvecklare, och en till tre front end-utvecklare. Gruppen har en även speltestare och en projektledare som koordinerar arbetet. I vissa fall tar gruppen in designers med specialkunskaper om det visar sig att deras kunskaper behövs för att ro projektet i land.

Det kreativa teamet börjar med att se vad för spel med liknande teman det redan finns på marknaden. Utifrån informationen de samlat in fattar de sedan beslut om hur de ska tolka temat för att göra spelet originellt. Därefter ligger olika marknadsundersökningar till grund för beslut gällande färgschema, typsnitt och ljudeffekter. Efter en lång process levererar spelskaparna till slut ett färdigt spel där varje spelmoment oh spelfunktion är noggrant analyserad och ingenting lämnat åt slumpen.

Svensk spelutveckling har en ljus framtid
Spelutveckling är alltså en dynamisk process som kräver expertkunskaper från en rad olika områden. Sverige har länge varit ledande inom spelutveckling, och med internationella masterprogram, och andra liknande initiativ, har Sverige goda förutsättningar att fortsätta vara marknadsledande i framtiden också.