Strategin för att sälja in GMO till världen

Strategin för att sälja Göteborg om sin forskning GMO hotet mot livet

F. William Engdahl är journalist, författare och har bl a skrivit boken ”Hotet mot livet – den genetiska manipulationens dolda agenda”. Engdahl kom till Sverige för en föreläsningsturné i april 2014.

I intervjun går han bakåt i tiden och berättar om uppkomsten och den ursprungliga idén med GMO. Han pratar om hur GMO tidigt marknadsfördes som ett svar på världssvälten. William menar att det finns en noga uträknad strategi för att sälja in GMO i världen.

På 1990-talet hade representanter från Monsanto ett möte med Bush-administrationen i Vita Huset. Monsanto framförde önskemål om att kunna marknadsföra sina patenterade GMO-grödor utan myndigheternas krav på tester. Man fick då igenom en bestämmelse att låta GMO-grödor passera säkerhetstester för nya produkter genom uttrycket ”substantially equivalent”. ”Substantially equivalent” betyder att om en ny produkt ska säljas på marknaden och den är likställd med en redan testad produkt, så kan den passera utan kontroll. Detta hände med alla GMO-grödor som man då ansåg kunde likställas med ”vanliga” grödor. De passerade helt utan oberoende kontroll.

Avslutningsvis pratar William om hur stor makt den enskilda människan har genom att engagera sig och sprida sitt engagemang. Som ett exempel på det tar han upp March against Monsanto, som startades av en ensam kvinna i USA som ville opponera sig mot utebliven GMO-märkning. Hennes upprop spreds över hela världen. 2013 deltog miljontals människor i marschen över hela världen.

2op.se, Strategin för att sälja in GMO till världen

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here