Industriella frö- och vegetabiliska oljor är skadliga för din hälsa, och dessa produkter har länge varit etablerade på marknaden. Det finns dock alternativ som du kan använda för att ersätta dessa skadliga oljor i din matlagning. Men hur exakt skadar industriella frö- och vegetabiliska oljor din hälsa?

Enligt en studie publicerad i tidskriften Open Heart är linolsyra i vegetabilisk olja boven eftersom den lätt oxiderar och blir till oxiderade linolsyra-metaboliter (OXLAMS). Dessa OXLAMS inducerar åderförkalkning och hjärtsjukdomar, så det är logiskt att minska konsumtionen av vegetabilisk olja också skulle minska mängden OXLAMS som bildas.

Men det finns ingen anledning att oroa sig, eftersom det finns flera alternativ till frö- och vegetabiliska oljor som erbjuder extra hälsofördelar för dig och din familj.

Avokadoolja
Pressad från frukten av avokadoträdet liknas denna olja ofta vid olivolja. Den är rik på enkelomättade fettsyror (MUFA), särskilt oljesyra, vilket ökar oljans stabilitet vid höga temperaturer. En studie publicerad 2019 i tidskriften Molecules konstaterade att nästan 70 procent av avokadoolja består av hjärthälsosam oljesyra, en enkelomättad omega-9 fettsyra.

Den höga rökpunkten för både raffinerad och oraffinerad avokadoolja gör den idealisk för matlagning. Dess subtila smak låter också andra ingredienser i ditt recept komma till sin rätt.

Olivolja
Olivolja är gjord av saften från olivfrukten och är känd för sina många hälsofördelar, från att skydda dig mot hjärtsjukdomar till att minska risken för att utveckla typ-2-diabetes. Oljesyra, den dominerande enkelomättade fettsyran (MUFA) som finns i olivolja, anses vara 50 gånger mindre benägen att oxidera än linolsyra – den dominerande fleromättade fettsyran (PUFA) som finns i vegetabiliska oljor som majsolja och solrosolja.

Virgin olivolja är en bra matolja för temperaturer mellan 180 °C och 190 °C. Förutom att ge dina rätter en unik smak innehåller virgin olivolja antioxidanter såsom vitamin E och mer.

Extra virgin olivolja (EVOO) rapporteras dock ha den lägsta oxidationsgraden av alla matoljor. EVOO är gjord av rena, kallpressade oliver och är ett idealiskt val när du lagar mat hemma – men var försiktig med att överhetta den eftersom den har en låg rökpunkt.

Smör
Smör har varit en del av människans diet sedan jordbrukets tid efter domesticeringen av däggdjur. Det erhålls genom kärning av mjölk eller grädde och tillverkades först av fårmjölk. Nuförtiden görs ekologiskt smör med mjölk från gräsbetande kor.

Smör innehåller en mängd fettlösliga näringsämnen såsom vitaminerna K2, A, D och E. Det fungerar som den perfekta bäraren för dessa vitaminer eftersom det ger det fett som behövs för deras absorption. Smör innehåller också smörsyra som kan hämma tillväxten av tumörer i bröstet, enligt en studie publicerad i Journal of Dairy Science.

Ghee
Ghee, som ofta används i indisk matlagning, tillverkas genom att sjuda smör tills fukten avdunstar och mjölksoliderna avlägsnas, vilket resulterar i en klar gyllene olja. Den låga fukthalten och höga halten av mättat fett ger ghee en hög rökpunkt och lång hållbarhet. Det är också fritt från laktos och kasein, vilket gör ghee till ett lämpligt alternativ för dem med laktosintolerans eller mjölkallergi.

En studie av forskare från Universiti Putra Malaysia undersökte ghee och vegetabiliska oljor när de utsattes för en temperatur på 180 °C. Studien fann att ghee bildar färre skadliga akrylamider jämfört med vegetabiliska oljor. Akrylamider är kemikalier som bildas när stärkelserika livsmedel som potatis och bröd tillagas vid temperaturer över 120 °C.

Ister
Ister tillverkas genom att smälta – koka, ånga eller använda torr värme – grisfett från resten av djurvävnaden. Det oxiderar inte vid höga temperaturer och har en anmärkningsvärt hög rökpunkt på 190 °C.

Tvärtemot påståenden om att grisflott är ohälsosamt, innehåller det näst mest MUFA-fettsyror (enkelomättade fettsyror) med 48 procent – endast olivolja har mer med 77 procent. Detta hjälper till att sänka kolesterolnivåerna i blodet och bibehålla friska celler. Ister är också en utmärkt källa till kolin, ett näringsämne som hjärnan och nervsystemet behöver för att reglera minne, humör, muskelkontroll och andra funktioner.

Ister innehåller mellan 102 och 399 milligram kolin per kopp, beroende på hur grisen har uppfötts. Ister som kommer från ekologiska, betesuppfödda grisar kommer sannolikt att innehålla betydligt mer kolin än de som uppfötts på konventionellt sätt.

Talg
Medan ister tillverkas av grisfett, tillverkas talg av njurtalg (nötköttsfett) som har klarnats och smälts ned. Det har en hög rökpunkt på 204 °C, vilket gör det till ett utmärkt val för stekning, sautering och bryning av kött. Eftersom det kommer från nötkött, ger talg mer smak till dina maträtter.

Både talg och njurtalg är rika på fettlösliga näringsämnen såsom vitaminerna A, B1, D, E och K. De är också hälsosammare och stabilare alternativ till industriellt bearbetade frö- och vegetabiliska oljor som orsakar inflammation.

naturalnews.com, Byt ut skadliga vegetabiliska oljor mot dessa hälsosamma alternativ

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här