För att ett företag nuförtiden ska bli framgångsrikt räcker det inte längre med att erbjuda det bredaste sortimentet eller framställa de bästa produkterna. Numera är det faktiskt så att det är marknadsföringen som är A och O för huruvida ett företag klättrar mot toppen eller knappt hinner se dagsljus innan det försvinner i glömska. Se bara på en utav världens mest sålda böcker, skapad av Alan Francis Garner och Cindy Cashman. En bok som sålt i miljontals kopior världen över och som snabbt kom att bli en snackis när den släpptes 1988 och fick ett rejält uppsving 2018 när den uppdaterades i en 30-års-jubileumsutgåva. Den heter Everything men know about women och innehåller 128 blanka sidor. En tom bok alltså. En bok utan innehåll hade aldrig kunnat säljas utan rätt marknadsföring.

Under uppbyggnaden av det moderna industriella samhället och den västerländska tillväxten räckte det ofta med att göra den godaste soppan i stan för att ordet skulle spridas, folk talade om den med varandra, restaurangen blev välbesökt och kön ringlade sig lång utanför på gatan. Idag spelar det dessvärre ingen roll om du lagar den godaste maten gjord på de bästa råvarorna om du inte vet hur du ska marknadsföra dig och dina tjänster, för idag blir det alltmer svårare att slå igenom bruset och ta sig fram bland myllret av alla som försöker klättra uppåt.

Marknadsföring kan man se som en typ av tjänst företag antingen köper in externt av andra eller själva arbetar med, ofta i form av en eller flera personer som specialiserar sig på just marknadsföring, kommunikation och exponering. Men det är faktiskt så att det inte är vare sig tjänsten eller produkten som är intressant när det kommer till kritan – det är människorna och kulturen som är det viktiga.

En gång i tiden arbetade jag som inköpare på ett av Nordens största företag för manligt mode. En utav mina arbetsuppgifter var bland annat att spana runt på andra liknande företag och analysera hur deras sortiment för herrmode såg ut. Vad som ofta slog mig var hur otroligt lika företagens utbud var. Det som fick mig att tänka till lite extra var även hur många företag hade nästintill identiska eller faktiskt likadana produkter, och prissättningen skiljde sig heller inte markant, men företagens framgång såg helt olika ut. Hur kan exempelvis två företag som till synes arbetar på exakt samma sätt med exakt samma sortiment och priser, se så olika ut där den ena går med vinst och den andra snart måste ansöka om konkurs?

Svaret är att det sitter i människorna och i kulturen inom företaget. Det sitter kort och gott i väggarna.

För ett tag sedan läste jag om en grupp forskare som gjorde beteende-experiment på möss. De hade byggt en glasbur med två våningar där de fyllde bottenplan med ett gäng möss och placerade en bit ost på den andra våningen med en stege mellan de två planen. Efter en liten stund tog sig en utav mössen upp på övervåningen och började äta av osten, men då utlöstes det en dusch på de som var kvar på det nedre planet. Så här höll det på i några dagar, mus efter mus tog sig upp till osten, men då blev de andra mössen blöta. På den tredje dagen märkte forskarna att mössen förstått var det var som utlöste duschen och ingen försökte då inte heller att ta sig upp till osten. Forskarna bytte då ut några av mössen mot nya, men heller inte de tog sig uppför stegen för att ta sig en smakbit. Efter ytterligare några dagar var alla de gamla mössen utbytta mot nya men aldrig var det någon som klättrade upp på andra våningen.

De nya mössens beteende hade alltså präglats av de första mössens upptäckt och kultur. Det satt i väggarna på glasburen som en oskriven regel.

Åter till mitt jobb som inköpare. Det företag jag arbetade på fanns endast online, det var alltså ingen modekedja i den benämningen med fysiska butiker likt de vi ser idag runtom på alla köpcentrum i landet. Våra kunder besökte oss endast digitalt och vi kunde även därför endast kommunicera med dem digitalt. Det intressanta är dock att de varumärken vi sålde bäst utav kom från de leverantörer vi haft fysiska möten med och som vi upprätthöll en kontinuerlig kontakt med. Trots att de kunder som besökte oss online inte hade den blekaste aning om vad för typ av relation vi hade med respektive leverantör, präglades antagligen energierna av ett gott samarbete över i de plagg som exponerades på hemsidan, som i sin tur genererade ökad försäljning på dessa artiklar. Det satt inte bara i väggarna i våra fysiska kontorslokaler utan tog sig även ut i den digitala sfären och vidare till kund.

Därför går det aldrig att kopiera exempelvis företag genom att ha liknande utbud eller samma typ av produkter och tjänster. Det går heller inte att plocka och köpa över personal från ett framgångsrikt företaget och förvänta sig ett liknande resultat som denne utfört på sin tidigare arbetsplats och tro att denna person automatiskt kommer göra så att företaget blomstrar. Det som är avgörande är hur kulturen genomsyrar både företag och personal som vidare skapar en helhet.

När vi förstår detta så inser vi även hur viktigt det är att omge sig med människor som får en att må bra, som stöttar en, peppar en och sprider positiv energi och glädje. Om du går till en arbetsplats, skola, eller vad du nu gör om dagarna, där kulturen som omger den plats du befinner dig på är negativ kommer detta att smitta av sig på dig. Har du vänner som ofta skvallrar eller snackar skit om andra, klagar eller på annat sätt är negativa i sin framtoning, så kommer detta att dra ner din energi. Om du och din sambo brukar tjafsa eller bråka på grund av att ni tycker olika om det ena eller andra, så kommer du även här bli påverkad negativt. Och det sätter sig i väggarna, det präglar kulturen kring helheten. Om du dessutom uppå detta ofta hamnar i diskussioner på nätet i kommentarsfält fyllda av rädsla och hat, kommer ditt space till slut att vara fullt av negativitet och du hamnar i en ond cirkel.

Jag vill påpeka att det därför är extra viktigt att se över vilka grupper man börjar röra sig i, vilken ledare man börjat se upp till, vad för typ av manifestationer och sammankomster man deltar i, vem det är som ligger bakom vad, vad dessa står för och vad för typ av energi som präglar det space du rör dig i. Det är alltid viktigt att vara kritisk, även bland de som till synes verkar vara som du eller i de kretsar som utåt strävar efter samma mål som du. Även här är det viktigt att gräva djupare, göra sin research och lyssna till sitt eget hjärta och sin egen sanning.

Vi avslutar med ett till experiment. Även om de är tragiska kan de ofta säga oss något. Den här gången läste jag om en grupp forskare som placerat möss i vattenbehållare för att se hur länge de orkade simma innan de gav upp och drunknade. I cirka 15 minuter klarade mössen av att hålla sina huvuden ovanför vattenytan innan de gav upp och förberedde sig på att drunkna. När de inte hade lång tid kvar, plockade forskarna upp dem ur vattnet och lät dem återhämta sig – man kan väl säga att forskarna räddade livet på dem. I alla fall var det så mössen uppfattade det. För när forskarna senare placerade dem i vattenbehållarna igen kom mössen ihåg att de blivit räddade och därför höll de ut längre än de gjort den första gången. Vet du hur länge de orkade simma innan de gav upp? Hela 60 timmar! Forskarna hade ju givit de en gnutta hopp om att räddningen skulle komma och därför höll mössen ut och kämpade så länge.

Dessa två experiment är väldigt talande för vad makteliten, politiker och ledare runt om i världen just nu gör för att få med sig befolkningen i tider som dessa. Men kom ihåg att även i subkulturer och mindre former av grupperingar så fungerar det på samma sätt. Det sitter i väggarna, energin smittar av sig och kulturen och människorna präglas av det.

Så var vaksam med vilka väggar du vistas inom.

:Martin:Nilsson., Det sitter i väggarna

holistichalsocenter.com
SKARPT Hemsida
SKARPT Youtube
Instagram
SKARPT Podcast

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här