PR-byrå och Skepsis Norge stoppar kampanj om hälsorisker med strålning genom påtryckningar

0
771
censur

Måndagen den 29 januari 2018 lanserades Folkets Stråleverns informationskampanj om hälsorisker med strålning från trådlös teknik på 355 ljustavlor över hela Norge. En dag senare var kampanjen som var tänkt att pågå under sju dagar stoppad efter påtryckningar mot företaget som sålt utrymmet, JCDecaux. Har industrin ännu en gång köpt tystnad på samma sätt som i San Francisco 2010?

Informationskampanjen från den norska ideella föreningen Folkets Strålevern fanns på JCDecauxs digitala reklamtavlor i köpcentra, på flygplatser och tågstationer. Den informerade om att mobilstrålning kan skada spermier, barns koncentrationsförmåga och foster.

Folkets Stråleverns webbsida fanns också informationsannonserna där intresserade medborgare kan läsa mer ingående om forskningen som visar de hälsorisker som påtalas. Folkets Strålevern är Norges motsvarighet till Strålskyddsstiftelsen i Sverige, med den skillnaden att den norska organisationen är en förening.

Läs mer på newsvoice.se