Praktiska tips för att klara årets säsongsinfluensa

Morgonpigg och rask, men fem timmar senare får du feber och känner dig risig. Det händer när influensan slår till. Släpp dina heroiska tankar om att köra på ändå. Det är både tillåtet och normalt att vara sjuk ibland. Sov så mycket du kan och lägg alla ambitioner åt sidan om att jobba antingen från sängkanten eller hängande över skrivbordet på kontoret.

För närvarande finns två huvudsakliga typer av influensavirus i omlopp: influensa A (H3N2) som till största delen påverkar äldre människor och influensa B-Victoria som främst smittar ungdomar.

Det finns en sak som ger allra mest nytta i förkylningstider: tvätta händerna, inte bara efter att du har besökt toaletten, utan varje gång du kommer från affären, har hälsat på folk med en handskakning eller tryckt på knapparna till kaffeautomaten, platser där människor oavsiktligt sprider smittor.

När ett virus svävar i luften eller väntar i stand by-läge på ett dörrhandtag, är det ungefär lika levande som en sten, men när de kommer i kontakt med djur eller människor aktiveras de. Så var extra noga med att tvätta händerna från och med idag och till långt in på nästa år, utan att för den skull utveckla ett neurotiskt förhållande till hygien.

Har du blivit smittad, stanna hemma med respekt för de som fortfarande är friska och om du börjar nysa, gör det i jackärmen och inte i händerna. Snyta dig kan du göra med pappersnäsdukar som kastas direkt efter användning.

Se till att dricka mycket – både kall och varm dryck. Tillaga gärna en tunn och välkryddad soppa. Det löser upp en del slem i en täppt näsa.

Att andas in ånga från vatten i en kokande kastrull, är ett gammalt råd vid förkylning. Det finns en viss logik i det, enligt de som är läkekunniga. Ångan höjer slemhinnans temperatur, vilket gör att viruset trivs sämre, sedan kan det hjälpa till att hålla luftvägarna öppna (slemmet blir mer rinnande av ångan).

Om du har måttlig feber, låt den jobba i fred i kroppen. Feber är något som virus inte tycker om. Om du lider av febern och känner dig dålig, kan du enkelt sänka temperaturen i rummet och byta ut täcket mot ett lakan. Det är en gammal myt att man ska “svettas ut” febern, anser vissa läkare.

Läs mer på tv-helse.se

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here