Så här säljer läkemedelsindustrin in ovetenskapliga preparat till läkare som gapar och sväljer

1
1631

Laurie Powell som arbetat för pillerindustrin med varumärkesstrategier (medical brand strategy) berättar att hennes uppgift var att identifiera de läkemedel som hade störst potential att nå kommersiell framgång. Det handlar om preparat som kan användas för att behandla de mest vanliga åkommorna som normalt finns i populationen, men kruxet är att läkemedlen behöver inte ens fungera.

Laurie Powell säger att de kan skapa vilket ”spinn” som helst genom att välja ut bara de forskningsdata som passar (cherry picking) för att lyckas med införsäljningen till läkarna. Det handlar om att lyfta fram ett värde av ett visst preparat trots att det saknas bevis för att preparatet fungerar eller är säkert.

Powell avslöjar att reklamföretag samarbetar med läkemedelsbolag för att producera spökskrivna artiklar som lyfter fram ”cherry picked data” dvs särskilt utvalda forskningsdata som påvisar en skenbar nytta med ett preparat.

Dessa spökskrivna artiklar förmedlas sedan till medicinska journaler där de publiceras, men dessa ”vetenskapliga artiklar” är falska, varnar Powell.

Läs mer på newsvoice.se