Så här säljer läkemedelsindustrin in ovetenskapliga preparat till läkare som gapar och sväljer

Laurie Powell som arbetat för pillerindustrin med varumärkesstrategier (medical brand strategy) berättar att hennes uppgift var att identifiera de läkemedel som hade störst potential att nå kommersiell framgång. Det handlar om preparat som kan användas för att behandla de mest vanliga åkommorna som normalt finns i populationen, men kruxet är att läkemedlen behöver inte ens fungera.

Laurie Powell säger att de kan skapa vilket ”spinn” som helst genom att välja ut bara de forskningsdata som passar (cherry picking) för att lyckas med införsäljningen till läkarna. Det handlar om att lyfta fram ett värde av ett visst preparat trots att det saknas bevis för att preparatet fungerar eller är säkert.

Powell avslöjar att reklamföretag samarbetar med läkemedelsbolag för att producera spökskrivna artiklar som lyfter fram ”cherry picked data” dvs särskilt utvalda forskningsdata som påvisar en skenbar nytta med ett preparat.

Dessa spökskrivna artiklar förmedlas sedan till medicinska journaler där de publiceras, men dessa ”vetenskapliga artiklar” är falska, varnar Powell.

Läs mer på newsvoice.se

1 kommentar

  1. Detta gäller inte för Sverige. Här ska man sälja det billigaste läkemedlen från apoteken hela tiden.

    Vem är denna Laurie Powell? Tyvärr heter hon samma som Steve Jobs hustru så man hittar inte henne lätt bland alla artikel om Steve Jobs hustru och som vanlig en del konspirationssidor som hävdar att hon dödade Steve Jobs.

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here