Så kan du sänka blodtrycket – 5 saker att tänka på

blodtrycket blodtryck

Det finns flera livsstilsmetoder för att sänka blodtrycket. Den första är den viktigaste, att avlägsna den vanligaste orsaken till högt blodtryck, ett för stort intag av kolhydrater.

1. Bota dina välfärdssjukdomar
Att blodtrycket är högt är ofta beroende av ett så kallat metabolt syndrom, speciellt hos personer med en viss typ av fetma. Du kan få mycket goda hälsomässiga fördelar av att reducera intaget av kolhydrater. Många studier visar att kost med färre kolhydrater ger ett förbättrat blodtryck och större förbättringar än vid annan typ av kost. Som bonus leder denna kunskap vanligtvis även till en viktminskning och förbättrad blodsockernivå.

2. Salt leder inte till sjukdom och död
Att inta mindre salt kan sänka ditt blodtryck lite, men enligt studier är långtidseffekten minimal, bara 1 mmHg lägre blodtryck i genomsnitt.

Idag finns inga bevis för att mindre salt i maten påverkar risken för sjukdom och död. Det visar en stor genomgång av all forskning på fältet. Det är därför tveksamt om du blir friskare av att äta mindre salt.

Läs mer på tv-helse.se, Så kan du sänka blodtrycket – 5 saker att tänka på

1 kommentar

  1. Det absolut bästa sättet att sänka blodtrycket är att röra på sig. Det slår allt vad man äter.

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here