Det ställs höga krav på konsumenten idag. Vill du veta exakt vad du köper i butiken, behöver du vara påläst och ha huvudet på skaft. Matindustrin är fiffig och försöker sälja in sina varor i tron att de är naturliga, jordnära och anspelar ofta på en känsla av bra livsstil.
Konsumetprogrammet Plus på SVT granskade förra året bluffen med olika typer av påläggsskinka. Fantasifulla namn såsom basturökt skinka, vedrökt skinka och fäbodskinka granskades. Det som på förpackningen verkade vara ett gediget gammaldags mathantverk visade sig i stället vara produkter som doppats i eller sprutats med onaturliga aromer.
Att lägga till uttrycket ”naturlig” är ett annat sätt att sälja in vad som i själva verket kan vara onaturligt. Den amerikanska organisationen Only Organic har gjort en skämtsam video om säljtricket, The Natural Effect.
Se klippet här:
http://www.youtube.com/watch?v=AftZshnP8fs
SVT Plus, kunderna rökta på basturökt skinka
http://www.svt.se/plus/kunderna-rokta-pa-basturokt-skinka
2op.se, Säljtricken som lurar konsumenten