Nu öppnas Nordens första second hand-butik för mat

2
4229

En matbutik som hjälper fattiga och där matsvinnet tas tillvara. Det blir verklighet i höst när Stockholms Stadsmission i samarbete med matjätten Axfood öppnar Nordens första Social supermarket.

Stockholms Stadsmission driver second hand-butiker med kläder och prylar, för att finansiera sin verksamhet för ekonomiskt utsatta.

I höst startar man något liknande, men med livsmedel. ”Second hand-matbutikerna” kallas för Social supermarkets. Syftet med dem är att minska matsvinnet och ge människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att köpa mat till ett mycket lågt pris. Medlemskap kommer erbjudas behövande, som då kan handla för en tredjedel av ordinarie pris.

Varorna som säljs kan vara sådant som närmar sig bäst-före-datum, har en lite kantstött förpackning och kanske någon fläck eller ett visset blad på frukt och grönt – men fullgoda livsmedel som vanliga matbutiker kan ha svårt att sälja.

Idag slängs 622 ton ätbar mat om året i Sverige, målet är att butiken ska kunna ta tillvara 200 ton ätbar mat bara under det första året.

Butiken är ett pilotprojekt av Stockholms Stadsmission och förutom Axfood, som driver bland annat Willys och Hemköpsbutikerna, så har man ett tiotal medfinansiärer, däribland Scan, Coca-Cola och Orkla Foods.

De kommer alla att skänka livsmedel som har eller är på väg att passera bäst-före-datum, eller som av annan orsak inte är möjliga att sälja.

Ett annat viktigt syfte med butiken är att erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning.

Vill man handla i butiken för att stödja verksamheten och minska matsvinn är man också välkommen och kan handla till fullpris.

Läs hela artikeln på Allt Om Stockholm.