Det var zenbuddhismen som öppnade mitt sinne för att utforska nya sidor av verkligheten och gav mig inspiration att dyka ned även i de yttre hemligheterna. Utan detta skulle jag troligen aldrig ha skapat vaken.se. Ordet Buddha betyder nämligen ”den som är vaken” på sanskrit.

Att vakna upp betyder att gå bortom tomhet, bortom form. Jag kom nyligen tillbaka från en veckas sesshin (meditationsretreat) på zengården. Zengården är ett mysigt träningstempel i Värmland där det pågår heltidsträning året runt. Det är inte första gången jag åker dit för att spendera en vecka i djup försjunkenhet utan det har varit ett ställe för tillflykt under minst fem år för mig.

Jag tänker själv att det har varit zenbuddhismen som öppnade mitt sinne för att utforska nya sidor av verkligheten och gav mig inspiration att dyka ned även i de yttre hemligheterna. Utan detta skulle jag troligen aldrig ha skapat vaken.se. Ordet Buddha betyder nämligen ”den som är vaken” på sanskrit.

Att komma till zengården har alltid varit en stor glädje för mig. Under sju dagar så försöker vi tillsammans sjunka så djupt tillbaka in i sinnet, tillbaka till roten av allt. För att åstadkomma det så har vi i enlighet med den japanska stilen ett mycket disciplinerat schema.

Väckningen sker kvart över fyra på morgonen med ringandet i en klocka. Pling, pling, pling. Det tar inte många sekunder förrän jag förstår var jag är och återgår till det som jag alltid gör under sesshinen – min övning.

Min övning består av koanträning vilket mycket kortfattat betyder att jag alltid har mitt fokus på en grundläggande existentiell fråga. Dag som natt, under arbete och under vila och förstås under meditationspassen.

Dagen börjar med gående meditation utomhus varefter vi har recitation (sång av sutror) och sedan fortsätter dagen med mestadels sittande meditation i 30-minuters pass med kortare gående meditation mellan passen. Detta rullar sedan på under hela dagen varvat med mat och arbetspauser. Under hela veckan så har vi sänkt blick och tystnad, så under sju dagar ser vi ingen annan av de ca 40 personerna som sitter tillsammans i meditationssalen. Det är endast när det är dokusan (privat samtal med läraren) som det är någon form
interaktion.

Schemat slutar vid tiotiden på kvällen men några försöker sitta lite extra innan de går till sängs. Det lustiga är att det inte alls är så jobbigt som det låter så här i efterhand. När jag är hemma så orkar jag inte sitta ofta alls, men under en sesshin så gör fokuseringen och stödet från de andras ansträngning att det bara blir som ett långt flöde.

Zenbuddhismen är inte som någon annan religion eller stil av buddhism. Läran är helt inriktad på egen erfarenhet genom zazen (meditation). All form av dogma och förklaringar med ord om vad verkligheten är ses inom zen som ett hinder för den som själv vill komma till insikt. ”För att veta om vattnet är varmt eller kalt måste du själv smaka det”.

Jag kom att tänka på att skriva denna artikel under recitationen en morgon. För mig så finns det stora paralleller mellan det inre och det yttre sökandet. Zens filosofi att endast följa den egna upplevelsen snarare än att följa andras idéer om vad som sant och falskt är kärnan i mitt sätt att se på världen.

Här är några rader ur sutran ”Tillit till Sinnet” som jag reciterade den morgonen.

Att vakna upp betyder att
gå bortom tomhet, bortom form.
Åt all förändring som vi ser
ger okunskap en verklighet,
sök inte efter sanningen
släpp taget om var åsikt kär.
Förbli ej kvar i dualism
och avstå söka efter den.
Finns blott ett spår av rätt och fel
blir sinnet vilset, oklart, stumt.
Ur enhet uppstår dualism,
men håll ej fast vid Enhet ens
När Sinnet inte längre störs
kan inget väcka anstöt mer.
Och kränks vi ej av någonting
försvinner varje svårighet.

Dessa verser får mig att tänka på mycket av de problem som vi stöter på i världen. Alla försöker hitta sanningen och gör det för att skapa sig en verklighetsbild. Men det ofta inbillning och okunskap som ligger till stor grund för denna verklighetsbild och snart krockar olika personers verkligheter med konflikter och bråk som följd.

Detta är sant för både ”normaliserade” och ”konspiratoriskt medvetna” personer, som alla desperat försöker skapa sin verklighetsbild. Verkligheten är dock större än någon specifik dogm och så länge vi begränsar oss till en med ord beskriven världsbild kommer vi aldrig bli av med våra konflikter.

Inom Zen pratar man om att vakna upp. Det börjar med en kensho (kort inblick i sakers sanna natur) som sedan under många års övning formas och raffineras. Att tro att man har förstått allt vid för