Kritikstorm mot Microsoft efter anspelningar på satanisk symbolik

Efter en massiv kritikstorm har Microsoft dragit tillbaka en reklamfilm med den serbiska performancekonstnären Marina Abramović – ökänd för sin vurm för starkt satanisk symbolik. Kritiken mot företaget om medvetna anspelningar på satanism har ytterligare stärkts efter att man i samband med detta dessutom dragit uppmärksamhet till sig för en patentansökan på en biologiskt integrerad valuta som insinuerar till odjurets märke i Bibeln.

Den aktuella reklamfilmen marknadsförde Microsofts headset Hololens 2 som ska möjliggöra för användaren att se digital bild överlappad med den verkliga världen – så kallad augmented reaility. Abramović framhävs i företagets film som “en av de mest legendariska konstnärer som arbetar idag”.

På mycket kort tid fick dock reklamfilmen 24 000 negativa reaktioner på Youtube och anklagelser om anspelningar på satanism och djävulsdyrkan spred sig snabbt på nätet. Snart nog gav Microsoft efter för den negativa responsen och valde att radera videon.

Läs mer på nyadagbladet.se

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here