Efter en massiv kritikstorm har Microsoft dragit tillbaka en reklamfilm med den serbiska performancekonstnären Marina Abramović – ökänd för sin vurm för starkt satanisk symbolik. Kritiken mot företaget om medvetna anspelningar på satanism har ytterligare stärkts efter att man i samband med detta dessutom dragit uppmärksamhet till sig för en patentansökan på en biologiskt integrerad valuta som insinuerar till odjurets märke i Bibeln.

Den aktuella reklamfilmen marknadsförde Microsofts headset Hololens 2 som ska möjliggöra för användaren att se digital bild överlappad med den verkliga världen – så kallad augmented reaility. Abramović framhävs i företagets film som “en av de mest legendariska konstnärer som arbetar idag”.

På mycket kort tid fick dock reklamfilmen 24 000 negativa reaktioner på Youtube och anklagelser om anspelningar på satanism och djävulsdyrkan spred sig snabbt på nätet. Snart nog gav Microsoft efter för den negativa responsen och valde att radera videon.

Abramović är ökänd för sina sataniskt ockulta ”konstverk” som speglar en stark fascination för blod, död och djävulen. Dessa inkluderar bland annat bilder där hon sitter på högar av lik, håller fram ett flått gethuvud, åmar sig runt ett skelett, poserar i ett brinnande pentagram, dricker låtsasblod och mycket annat. Hon har också poserat framför tavlan ”Satan kallar sina legioner” tillsammans med ingen mindre än den beryktade bankmagnaten Jacob Rothschild.

Läs mer på nyadagbladet.se, Kritikstorm mot Microsoft efter anspelningar på satanisk symbolik

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här