Under året har det kommit tusentals nya ansökningar om medlemskap i så kallade sociala matbutiker, där man kan göra rabatterade matinköp.

En viss ökning var väntad, men tillflödet av medlemmar har varit långt större än vi trodde, säger Johan Rindevall, chef för Matmissionen i Stockholm.

I takt med att matpriserna i butikerna ökar har allt fler i Sverige sökt sig till så kallade sociala matbutiker. En social matbutik innebär kortfattat att man som medlem kan köpa varor som exempelvis har kort datum eller har mindre skador till ett lägre pris. Har man en månadsinkomst på max 11 190 kronor kan man ansöka om medlemskap.

Under hösten 2021 slog Matmissionen, som drivs av Skåne Stadsmission, upp portarna i Malmö och hade då 500 medlemmar. Idag har medlemsantalet ökat till 4000 personer.

Läs mer på nyadagbladet.se, Allt fler behöver hjälp med matinköp

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här