Den brittiska regeringen har, i sin brådska att nå netto-noll mål, inte korrekt erkänt de potentiella brandrisker som litiumbatterier i elbilar utgör. Detta enligt Tory-parlamentsledamoten (MP) Bob Blackman, som har kampanjat mot planer på att bygga ett garage för elbussar under en bostadsskyskrapa i norra London.

Blackman, ordförande för All Party Parliamentary Fire Safety and Rescue Group, varnade för att det finns en stor brandrisk att beakta när man diskuterar det planerade garaget. Han tillade att om det finns ett problem med fel position, finns det en chans att ett flerbostadshus kan kollapsa.

Litium är en av de kemikalier som brinner vid en mycket hög temperatur. Att försöka släcka en litiumbrand med vatten kan vara farligt eftersom det är mycket riskfyllt.

Fastighetsutvecklarna Ballymore har utarbetat planer på att ”varsamt förnya” centrum av Edgware, en förort i norra London, med en ny biograf, bibliotek, butiker och restauranger, tillsammans med 3365 nya bostäder i 25 tornhus.

Den mest kontroversiella delen av förslaget är dock planen att bygga en ”transportknutpunkt”, som inkluderar en busstation, där bussar förvaras och laddas över natten på källarplan. Knutpunkten kommer att ligga under ett av bostadstornen.

På Ballymores webbplats står det: ”För att göra bättre användning flyttar vi bussterminalen under jord… vilket kommer att minska trängsel och göra övergångsställen säkrare.

Invånare kan vara i riskzonen på grund av en potentiell batteribrand
Anuta Zack, talesperson för Save our Edgware, sa att en batteribrand i bussgaraget kan resultera i ”Grenfell på steroider”, där invånare som bor i byggnaden ovanför potentiellt kan möta ”allvarlig risk”. Zack syftade på Grenfell Tower-branden 2017 där 72 personer dog.

I ett uttalande som släpptes tidigare i december sade gruppen: ”Save Our Edgware, en lokalinvånargrupp, har uttryckt allvarliga farhågor över brandrisken med Ballymore/TfLs plan att ladda minst 190 elektriska bussar i ett underjordiskt garage, vilket potentiellt kan äventyra 7 000 invånare som bor i höghus ovanför”.

En talesperson för Ballymore/TfL:s gemensamma företag påstod att garaget endast skulle användas av elektriska bussar efter godkännanden från alla relevanta instanser. Blackman, som representerar det angränsande valdistriktet Harrow East, sa att TfL har dragit tillbaka sitt stöd för det föreslagna underjordiska bussgaraget på grund av de giltiga farhågor som diskuterats av London Fire Brigade.

Om en bensin- eller dieseldriven förbränningsmotor (ICE) antänds, kan den släckas ganska snabbt av brandkåren med konventionella slangar. Men saken är annorlunda med elbilar, som drivs av litiumbatteripaket som är inbyggda i chassit, eftersom batterierna kan gå in i ”termisk upplöpning” av många anledningar.

Matt Humby, en senior teknisk konsult på brandsläckningsföretaget Firechief Global, rådde att det ibland är svårt att släcka bränder när de går in i termisk upplöpning. Han tillade att i vissa fall kan litiumbatterimoduler fortfarande brinna under vatten.

Humby sa också att även om vatten kommer att kyla ner det, är det inte tillräckligt för att stoppa den termiska upplöpningshändelsen. Varje cell kommer att gå in i termisk upplöpning, vilket resulterar i en dominoeffekt. Enligt Humby ligger problemen i ”huruvida regeringen inför lämplig lagstiftning för att fastställa att dessa måste placeras i vissa områden”.

naturalnews.com, Tory-ledamot säger att Storbritanniens regering måste erkänna potentiella brandrisker som kommer från elbilar och litiumbatterier

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här