VD:n för Kelloggs, Gary Pilnick, har fått kritik efter att ha föreslagit att amerikaner ska spara pengar inför stigande matpriser genom att äta flingor till middag. Hans kommentarer kommer vid en tidpunkt då amerikanerna spenderar den högsta andelen av sin inkomst på mat på årtionden, vid 10 %, medan den genomsnittliga familjen spenderar mer än 1000 dollar per månad på matvaror.

Han gjorde kommentarerna under en intervju med CNBC och noterade: ”Flingkategorin har alltid varit ganska överkomlig, och den tenderar att vara en bra destination när konsumenterna är under press. Vi måste nå konsumenten där vi är, så vi annonserar om flingor till middag.”

Låt oss inte bry oss om det faktum att Kelloggs högprocessade flingor på intet sätt liknar riktig hel mat, är i stort sett utan näring – om man inte räknar de vitaminer som används för att konstgjort berika den – och de flesta typer har en chockerande hög mängd socker och är lastade med glyfosat. Några av deras produkter inkluderar Froot Loops, Frosted Flakes och Rice Krispies.

Han tillade: ”När du tänker på kostnaden för flingor för en familj jämfört med vad de annars skulle göra, kommer det att vara mycket mer överkomligt.”

Det kan vara sant, men det är också billigare än många hälsosamma middagar att gå till McDonald’s dollar-meny eller köpa en påse Doritos och en tvålitersflaska Coke och dela det bland familjen – men ingen borde göra det heller.

När hans intervjuare föreslog att detta förslag kunde ”uppfattas på fel sätt” av amerikanerna, som nu spenderar 26 % mer på sina matvaror än vad de gjorde för tre år sedan, insisterade han på att kampanjen går bra.

Inte förvånande hade sociala medier en fält dag med hans kommentarer och ”flingor till middag”-reklamkampanjer, med många som undrar vad Pilnick har till middag.

”Jag är ledsen men Kelloggs nya kampanjannonser ’flingor till middag’ låter som att vi har ett allvarligt fattigdomsproblem i Amerika, och detta är lösningen för att kapitalisera på det,” skrev en användare.

Regulatoriska fynd indikerar att Pilnick tjänar en årlig grundlön på en miljon dollar plus mer än fyra miljoner dollar värda av incitamentsersättning.

Flingor är inte så billiga nuförtiden – och familjer kan göra bättre val för samma pris

Inte bara är förslaget att ersätta måltider med skräpmat förolämpande, men flingor är inte ens den kostnadseffektiva lösning som han påstår att det är, särskilt inte Kelloggs. En familjestorlek på flingor kostar runt 10 dollar i många affärer, och med en gallon mjölk som närmar sig 7 dollar i många delar av landet, är inte denna måltid så billig som Pilnick påstår och definitivt inte värd att offra din hälsa när du skulle kunna göra mycket hälsosammare val för att mata en familj för samma summa pengar.

Faktum är att många människor har påpekat att deras reklamkampanj för ”flingor till middag” med slagordet – ”Ge kycklingen en ledig kväll.” – är dåligt valt eftersom många kycklingdelar säljs i bulk till ett billigare pris än flingor och är mycket mer näringsrika.

En användare skrev: ”Flingor kostar nästan nio dollar för en låda nu. Jag kan få en helgrillad kyckling, ris och en påse fryst broccoli för det priset.”

Data från Konsumentprisindex från U.S. Bureau of Labor Statistics visar att flingpriserna steg med 6 % under 2021 och 13 % under 2022, medan Kelloggs höjde sina priser med 12 % under det senaste räkenskapsåret. Många människor kritiserar företaget för att utnyttja livsmedelsosäkerhet och inflation för att sälja mer av deras ohälsosamma “mat”, och vissa säger att de inte längre har råd med flingor till frukost, än mindre till middag.

Självhjälpsförfattaren Marianne Williamson skrev på X: “Att annonsera för hungriga människor att flingor kan vara bra till middag är inte ’att möta människor där de är’. Det är att utnyttja de hungriga för ekonomisk vinning.”

naturalnews.com

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här