Någonsin undrat varför du satte i dig hela den stora godispåsen eller och inte kunde spara lite till senare? Eller, varför du fortsätter att köpa skräpmat, halvfabrikat, tillsatser och äter på snabbmatsrestauranger, fast du vet om att maten egentligen är dålig för din hälsa?

Den obekväma sanningen är att matföretagen har betalat flera miljarder för att forskare ska ta fram exakt hur mycket socker, salt och fett som de behöver för att du alltid ska ta en kaka till.

Dessutom vet företagen också hur mycket smakämnen och tillsatser som de behöver lägga i kakan för att den överhuvudtaget ska kunna smaka gott. För utan dessa tillsatser hade skräpmaten varit oaptitlig.

Fryspizzor, snabbmat, chips, godis, glass, halvfabrikat och kakor — de flesta av oss är skyldiga till att äta dessa. Lika många av oss vet också att dessa inte är bra för vår hälsa, men vad vi inte visste är att det ligger många år och miljarder kronor i forskning bakom det som matföretagen helst inte vill prata om.

Hur livsmedelsindustrin får dig att äta skräpmat:

I och med de nya mer hälsomedvetna önskemålen från oss konsumenter behöver företagen dessutom ta till nya tekniker för att du ska välja just deras märke. Här är några av de fulaste tekniker som livsmedelsindustrin använder:

  1. Förädlade livsmedel ”görs” naturliga

Är det äkta grillmärken du tycker dig se på din köpta hamburgare? Förmodligen inte. En av de tekniker fabrikerna använder sig av är att de får mat att se ut som om det är någonting det inte är: hemlagat. Det kostar dessutom mer pengar att få snabbmat att se hemgjord ut, än vad övrig fabrikat hade behövt.

Under två års tid tog Kraft Foods livsmedelsingenjörer  fram en speciell skärmaskin som skar deras kalkonbitar ojämnt. Det amerikanska företaget, Wendy’s tillverkade sina hamburgerkött större och ojämnare än andra fabrikat, för att de skulle se ut som om de hade gjorts hemma i ditt egna kök.

I artikeln, ”Food Engineers Now Making Your Burger Look Cool, Casual, Real” för tidningen Gawker, rapporteras följande:

“[Amerikanska] McDonalds, ’Egg White Delight McMuffin’ görs numera som en ojämn cirkel, istället för den perfekt runda formen som annars har varit karaktäristiskt för Egg McMuffin. Domino’s pizzaskärare är instruerad att skära deras ”Artisan Pizza” så att den ska efterlikna hembakta alternativ”.

Ytterligare rapporterar Gawker om ett annat amerikanskt företag, Hillshire Brands Company. I dag ägs företaget av Tyson Foods och tar sitt fulla ansvar för att endast ge de bästa produkter till konsumenterna, men så var inte fallet. I början bytte Hillshire Brand Company namn till Hillshire Farms och arbetade systematiskt för att samtliga produkter skulle upplevas som hälsosamma av köparen.

Efter att företagets testpaneler rapporterade att kunderna ville ha mer fullkorn i företagets kycklingpanetter, valde Hillshire Farms att förr använda karameliserat socker för att få en mörkare panering. Detta för att det skulle tyckas innehålla mer fullkorn.

Till tidningen Gawker berättade Hillshire Farms’ tidigare marknadsföringsansvarig, Reggie Moore att,

— Det är av central vikt att vi ständigt anpassar vår mats yttre till att alltid matcha olika åsikter, eftersom konsumentens definition av vad some ser ”naturligt” ut är olika för varje person.

  1. Marknadsför mat till barn genom välgörenhet

Anna Lappe arbetar med att utbilda andra om mat och hälsa. Hon är mest känd i USA för hennes expertis om matföretagen samt är en stark aktivist för äkta och ekologisk mat. Under stormötet, TEDx Manhattan pratade hon för sin grupp, Food Mythbusters om att man bör tackla matindustrins marknadsföring till barn.

Enligt amerikanska hälsomyndigheten, Centers for Disease Control and Prevention har barnfetman fördubblats på 30 år. Enligt WHO är dessutom cirka 1,9 miljarder vuxna överviktiga världen över och av dessa lider 600 miljoner av fetma. År 2013 var 42 miljoner barn under 5 års ålder, överviktiga eller led av fetma. De flesta av de som är överviktiga bor i länder där övervikt samt fetma dödar flera gånger fler människor än undervikt.

Enligt WHO beror den främsta orsaken till övervikt på en obalans mellan den mängd kalorier som du äter och den mängd kalorier som du förbränner, t.ex. genom motion. Livsmedelsverkets rapporterar att övervikt och fetma är ett av våra allvarligaste folkhälsoproblem. I Sverige är i dag, hälften av alla vuxna män, drygt en tredjedel av alla kvinnor och vart femte barn överviktiga eller lider av fetma. Också nämner Livsmedelsverket, för att förebygga övervikt behövs många olika åtgärder där kosten kan vara en del i detta.

— Vad barn är uppmuntrade till att äta i dag kan verkligen ha dödliga konsekvenser för dem, hävdar Anna Lappe till tidningen, AlterNet.

Till den amerikanska regeringens, The Federal Communications Commission (FCC) uppger USA’s snabbmatskedjor att de lägger endast en bråkdel på marknadsföring ämnat för barn. Tittar man däremot närmare på rapporten till FCC, ser man att istället för att de har spenderat mindre på denna form av PR, använder industrin en annan form av marknadsföring till barn, än vuxna.

Bland annat, visar rapporten att företagen lägger stora pengar på att marknadsföra till barn genom sociala media, spelappar, sp