Alla som köpte en elbil i tron att detta skulle vara ett smart ”grönt” sätt att skapa en renare och mer hållbar planet kan bli chockade över att få reda på att elbilar sliter på däcken – och förstör väginfrastruktur – i en förvånansvärt hög takt.

På grund av deras relativt stora tyngd, för att citera en källa, går elbilar igenom däck som om det inte vore någons angelägenhet, vilket skapar berg av överflödigt däckavfall samt extra kostnader för däck och infrastruktur.

De senaste rapporterna från J.D. Power visar att ägare av elbilar generellt förväntar sig liknande slitage på sina elbilar som på sina bilar med förbränningsmotor. Verkligheten är dock att elbilar kräver nya däck mycket oftare än bilar med förbränningsmotor gör.

På många sätt har adoptionen av elbilar hoppat över utbildningen om hur dåligt elbilar faktiskt presterar ur ett ”grönt” perspektiv. Istället för att minimera avfall är elbilar mycket slösaktiga maskiner som offrar en form av förorening för en annan.

”Den ökande tillfredsställelsesklyftan mellan elbilar och bensindrivna fordon lyfter fram en möjlighet för däcktillverkare och biltillverkare att utbilda elbilsägare om skillnaderna i prestanda,” säger Ashley Edgar, senior direktör för benchmarking och alternativ mobilitet vid J.D. Power.

”Dessutom, på grund av den inneboende konflikten mellan att maximera fordonsräckvidd och optimera däckslitage för elbilar, behöver däcktillverkare och biltillverkare arbeta tillsammans för att övervinna utmaningen utan att helt offra däckprestanda inom andra områden, särskilt eftersom elbilsmarknaden fortsätter att öka.”

Däckföretag tjänar storkovan
Den enda part som inte klagar över något av detta är däcktillverkningsindustrin. Det är verkligen bra för affärerna att ha elbilsägare som sliter genom däck eftersom det innebär mer pengar för dem i det långa loppet.

Däckjättarna Michelin och Goodyear säljer båda nya versioner av däck gjorda specifikt för elbilar, vilka väger mycket mer än bilar med förbränningsmotor.

År 2023 publicerade mjukvaruföretaget för bilhandlare CDK Global en studie som visade att att byta däck på elbilar är lika vanligt som att göra ett oljebyte – så ofta måste det göras.

I augusti förra året avslöjade en annan studie att Rivians R1T elbilar behöver nya däck efter bara 6000 mil, vilket ytterligare bevisar poängen med frekvensen av oljebyten.

Utöver allt detta är elbilsdäck mycket dyrare än däck till bilar med förbränningsmotor på grund av deras överskottsvikt. Detta innebär att inte bara kommer elbilsägare att behöva byta sina bildäck mycket oftare än normalt, utan kostnaden för att göra det kommer också att vara astronomisk.

”Om du tittar på Goodyear ElectricDrive börjar de på 201 dollar styck,” rapporterar The Drive. ”Går du upp till ElectricDrive GT-modellerna är de 271 dollar styck, vilket betyder att det är nästan 1 100 dollar för ett set.”

”Och även om dessa skulle fungera för en Tesla Model 3, skulle de inte passa ordentligt till en Rivian, vars 275 / 65R20 Pirelli Scorpion All-Terrain Plus däck kostar 461,68 dollar vardera.”

Med andra ord, du måste vara verkligen förmögen om du planerar att köpa en elbil och korrekt underhålla den med lämpliga däck. För de flesta amerikaner är ett köp av elbil helt enkelt inte meningsfullt, och av flera skäl utöver bara däckfrågan.

”Elbilar har uppenbarligen sin plats i framtidens transport,” säger The Drive. ”Ändå har industrin en lång väg att gå för att utbilda kunder om för- och nackdelar samtidigt som man utvecklar produkter som ger bättre värde för folk.”

”Grejen är att det måste finnas en incitament för företag att göra så, och vid en tidpunkt när det redan är tillräckligt svårt att sälja elbilar som det är, hur stor är sannolikheten att en säljare tar upp underhållskostnader?”

naturalnews.com, Elbilar sliter på däcken i en chockerande takt vilket producerar berg av överskottsgummi från däckavfall

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här