Faran med elbilar har fått mycket oönskad uppmärksamhet i kölvattnet av orkanerna Helene och Milton, efter att flera bilar fattade eld – till mångas förvåning, då många ägare inte kände till nackdelarna med sina ”gröna” fordon.
När elbilar utsätts för problem som stormfloder kan de spontant antändas. Floridas brandchef Jimmy Patronis utfärdade ett uttalande om en rad bränder som inträffade efter att Helene nått land. Vid den tidpunkten hade minst 64 bränder med litiumbatterier rapporterats, varav 17 elbilar och resten golfbilar, hoverboards och skotrar. I ett fall orsakade en elektrisk rullstol en brand.
Försäkringsbolaget GEICO varnade sina försäkringstagare för risken att elbilar kan fatta eld, medan Tesla skickade push-notiser till sina fordonsägare och uppmanade dem att hålla sina bilar på högre mark.
I en intervju med Miami Herald kallade Patronis översvämmade litiumjonbatterier för ”tickande bomber” som kan orsaka mer förödelse än de stormar som orsakade översvämningen.
Han sa: ”Jag garanterar att den genomsnittliga medborgaren inte inser att de har en potentiell risk i huset med saltvattensöversvämningen.”
Saltvatten kan leda elektricitet, och när det tränger in i de förseglade litiumjonbatterierna i elbilar kan det orsaka en kortslutning, vilket genererar värme och potentiellt kan leda till brand.
Denna risk är dock alltid närvarande, även utan översvämning, på grund av batteriernas konstruktion och funktion. Genom att lagra en betydande mängd energi i ett mycket kompakt utrymme är de mycket effektiva, men om de överhettas, skadas fysiskt eller kortsluts, kan skadan bli omfattande och orsaka att de antänds och brinner på ett spektakulärt sätt.
För att göra saken ännu mer komplicerad kan dessa batteribränder inträffa timmar eller till och med veckor efter att fordonet har utsatts för saltvatten, vilket gör det avgörande att flytta dem utanför områden som är utsatta för stormfloder.
Elbilsbränder kan vara mycket svåra att släcka
Minst 36 elbilar fattade eld till följd av orkanen Ian 2022, och några av bränderna bröt ut medan fordonen bogserades. I ett fall använde en brandbil upp allt sitt vatten på bara 10 minuter i ett försök att släcka en elbilsbrand i Collier County, vilket tvingade brandmännen att köra en brandslang på bilen i ytterligare en timme. Elden släcktes till slut, men återantändes några timmar senare, vilket understryker hur komplicerat det kan vara att släcka dessa typer av bränder.
Denna helg dog fyra personer i Frankrike efter att en Tesla-elbil de färdades i fattade eld utanför staden Niort. Föraren och tre passagerare omkom efter att bilen fattat eld och kolliderat med vägmärken i hög hastighet. Franska myndigheter har inlett en utredning av incidenten, men det är inte första gången Tesla hamnar i rampljuset över detta problem.
Det har blivit ett särskilt bekymmer i Kina, där elbilar nu är förbjudna att använda underjordiska parkeringshus. Landet är en ledare på elbilsmarknaden, och den globala industrin kommer att noga följa utvecklingen där.
Medan en brand i ett traditionellt fordon kan kräva mellan 800 och 1 500 liter vatten för att släckas, kan elbilar ofta behöva över 25 000 liter för att bli helt släckta.
Dessutom avger dessa fordon mycket giftiga gaser medan de brinner, inklusive kolmonoxid och vätecyanid, vilket utsätter personer i området kring branden för fara.
naturalnews.com, Elbilsbränder skapar rubriker världen över då farhågor om batteririsker ökar