Ford Motor Company har förlorat nästan 2,5 miljarder dollar på sin Model E-segment under första halvåret 2024.

Enligt sin senaste finansiella rapport har Fords förluster i elbilssegmentet förvärrats trots en märkbar ökning av försäljningsvolymen. Under andra kvartalet 2024 sålde Ford 23 957 elbilar, vilket är en ökning med 61 procent jämfört med samma period förra året. Företaget rapporterade dock en häpnadsväckande förlust på 1,14 miljarder dollar under detta kvartal, vilket motsvarar ungefär 47 585 dollar i förlust per såld bil.

I ett pressmeddelande tillskrev Ford dessa betydande förluster ”pågående branschövergripande prispress på första generationens elbilar och lägre grossistförsäljning,” vilket har överskuggat de 400 miljoner dollar i kostnadsreduktioner som uppnåtts år över år. Med andra ord har företagets ansträngningar att sänka kostnaderna inte hållit jämna steg med de nödvändiga prisnedgångarna för att locka köpare i en konkurrensutsatt elbilsmarknad.

För att sätta dessa förluster i perspektiv har en Ford-återförsäljare i Austin för närvarande över 20 Mustang Mach-E-fordon prissatta under 47 000 dollar – mindre än det belopp som Ford förlorar per såld elbil. Som svar på sina utmaningar inom elbilssegmentet har Ford återvänt till sina kärnprodukter som genererar vinst.

Den 18:e juli avslöjade företaget en investering på tre miljarder dollar för att utöka produktionskapaciteten för sina mycket lönsamma F-Series-lastbilar. Expansionen, som kommer att ske vid Oakville Assembly Complex i Ontario, Kanada, syftar till att initialt skapa kapacitet för 100 000 F-Series Super Duty-lastbilar, inklusive de som är utrustade med framtida multienergiteknologi. Detta steg är i linje med Fords Ford+ plan för lönsam tillväxt.

”Denna investering kommer att gynna Ford, våra anställda i Kanada och USA, och särskilt våra kunder som vill och behöver Super Duty för sina liv och sitt arbete… Det är fullt förenligt med vår Ford+ plan för lönsam tillväxt, eftersom vi vidtar åtgärder för att maximera vår globala tillverkningskapacitet, och våra investeringar kommer att ha en snabb återbetalning,” sade Fords Chief Operating Officer Kumar Galhotra.

General Motors skjuter också upp investeringar i elbilar

General Motors (GM), en annan biltillverkare, har också bekräftat att de skjuter upp sina investeringar i elbilar. Enligt en rapport från Wall Street Journal (WSJ) inkluderar dessa uppskjutna investeringar försenade planer för en ny Buick-elbil och en uppskjuten öppning av en fabrik för elbilar.

Enligt GM:s VD Mary Barra syftar uppskjutningarna till att säkerställa att företaget inte översträcker sig inför marknadsefterfrågan. Hon tillade att GM kommer att lansera flera nya elbilsmodeller under de kommande månaderna eftersom ”de representerar de största tillväxtmöjligheterna för oss.”

”Vi är lika entusiastiska över vår portfölj, men vi är engagerade i att växa ansvarsfullt och lönsamt i alla efterfrågemiljöer,” sade Barra till finansiella analytiker.

WSJ rapporterade att även om elbilar fortsätter att växa i USA, har takten avtagit och efterfrågan har inte motsvarat några prognoser. Enligt Kelley Blue Book utgjorde elbilar cirka åtta procent av nya fordon under andra kvartalet 2024, upp från 7,2 procent året innan. Nyhetsbyrån tillade att ”den starka efterfrågan på bensindrivna fordon fortsätter att driva på vinster för GM och andra biltillverkare.”

naturalnews.com, Ford förlorade 2,5 miljarder dollar på sin elbilsavdelning under första halvåret 2024

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här